Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Gallup

Kataja

Tehdäänkös sellainen pieni kysely, että minkälaisia
ihmisiä tässä forumissa pyörii eli kerro mihin luonnonuskontoon itsesi määrittelet ja jos et osaa
sanoa tarkalleen selitä mitä/mihin uskot jne.

Minä itse olen wicca.

27

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulikivi

      minäkin olen wicca.

    • Auringonkukka

      Wicca myöskin. :)

    • utu

      Olen jotain vähän wiccaan päin viiraavaa, mutta en täysin. Olen jotain mitä kovin moni muu ei ole, mutta sille ei ole nimeä. Yksinkertaisesti minua voisi kutsua kai noidaksi, tai sitten valontuojaksi (paitsi jos olette katsonut Charmedia! Sellainen valontuoja minä EN ole!!!) Olen maan lapsi.

    • thymus

      No heips. :) Minä olen eklektinen pakana. Tunnen jonkin verran vetoa suomalaisiin jumaluuksiin, mutten oikeastaan palvo ketään. Minulle riittää, että he ovat olemassa.

    • lumina

      wicca olen.

    • meddie

      Minä olen kerrassaan sekaisin, enkä tiedä yhtään mihin uskoa. Uskon kuitenkin johonkin, sen tiedän ja tunnen, mutten osaa määritellä sitä mitenkään. Kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutten usko sen mukaan. Uskoni on lähempänä buddhalaisuutta ja ehkä hieman wiccaankin päin. Harmittaa vaan kun en tiedä mitä uskoa.

    • Vaisnava

      Minä olen vaisnavahindu. Meitä hinduja nimitellään pakanoiksi, joten koen oloni kotoisaksi keskuudessanne :) Varsinkin kun ette kuvittele, että vain yksi hengellinen tie vie totuuteen, ja tuputa tätä totuutta minulle.

      Palvon Krishnaa ja hänen rakkaintaan Radhaa, kuten myös Krishnan edellistä inkarnaatiota Ramaa ja hänen puolisoaan Sitaa - sekä apinajumala Hanumania ja Raman pikkuveljeä Lakshmania, jotka kulkevat viimeksimainitun pariskunnan kanssa :)

      • Fanatic II

        Hindu?Kun siellä Intiassahan ei ole lupaa omin neuvoin mennä ottamaan ketään puolisokseen jolla on eri nouseva,aurinko tai kuumerkki!Vaan tämän päättää kylän astroloogi eikö?Joten siellä ei myöskään niitä eronneitakaan niin tunneta kuin esim täällä Suomessa!Ei,muuta kuin taivaan laeille ja niitten antajille kunnia siitä!Voi,vittu eikö täällä Suomessakin vois jo olla jotakin niitä kunnioittavaa seuraa!?


      • Vaisnava
        Fanatic II kirjoitti:

        Hindu?Kun siellä Intiassahan ei ole lupaa omin neuvoin mennä ottamaan ketään puolisokseen jolla on eri nouseva,aurinko tai kuumerkki!Vaan tämän päättää kylän astroloogi eikö?Joten siellä ei myöskään niitä eronneitakaan niin tunneta kuin esim täällä Suomessa!Ei,muuta kuin taivaan laeille ja niitten antajille kunnia siitä!Voi,vittu eikö täällä Suomessakin vois jo olla jotakin niitä kunnioittavaa seuraa!?

        Kuulepas nyt. Minä suhtaudun astrologiaan vakavasti, mutta en yhtä vakavasti kuin sinä. Kun olin teini-ikäinen (jollaiselta sinä kuulostat), luulin, että kaikki kauriit ja oinaat ovat yhtä ikäviä ja kamalia kuin eräät tuntemani. Sittemmin opin, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa. Eräässä horokirjassa puhutaankin siitä, miten jokainen voi kehittyä hyväksi esimerkiksi omasta horoskooppimerkistään. En menisi tulkitsemaan tähtiä siten, että "jokainen neitsyt on kamala nipottaja" vaan että "neitsyet ovat vaarassa sortua turhaan nipotukseen ja heidän tulisi varoa sitä".

        Puolisonhaussa meille hinduille on tärkeintä kasti. Toisin kuin monet intialaiset asian nykyään näkevät, kastit eivät periydy isältä pojalle vaan määräytyvät kunkin omien luonteenpiirteitten mukaan. Tämä sanotaan selväsanaisesti esimerkiksi Bhagavad Gitassa, jota monikaan hindu ei ole koskaan lukenut. Meillä on vielä paljon tehtävää vielä varsin lukutaidottoman yhteisömme kehittämisessä.

        Kasti on myös eräänlainen horoskooppi, tosin lokeroita on vain neljä: papit, soturit, kauppiaat ja palvelijat. Itse pidän merkittävimpänä erona sitä, mikä kastin edustajaa kiinnostaa, "what keeps us going". Palvelija on kiinnostunut omasta nautinnostaan, kauppias myös rahasta ja kaikesta, mitä sillä saa sekä käsitöistä. Sotureita kiehtoo yhteiskunnallinen asema, maine ja valta. Papeille tieto ja oppiminen ovat itseisarvoja.

        Jos haluaa mahdollisimman vähäongelmaisen avioliiton, on hyvä rehellisesti selvittää, mikä on oma kasti ja valita samankastinen puoliso. Tärkeintä kuitenkin on, että naimisiin mennään uskollisella ja toista kunnioittavalla "ja-mehän-pysytään-yhdessä" -asenteella. Sillä tavalla voi todennäköisimmin voittaa edessä siintävät vaikeudet.


      • Fanatic II
        Vaisnava kirjoitti:

        Kuulepas nyt. Minä suhtaudun astrologiaan vakavasti, mutta en yhtä vakavasti kuin sinä. Kun olin teini-ikäinen (jollaiselta sinä kuulostat), luulin, että kaikki kauriit ja oinaat ovat yhtä ikäviä ja kamalia kuin eräät tuntemani. Sittemmin opin, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa. Eräässä horokirjassa puhutaankin siitä, miten jokainen voi kehittyä hyväksi esimerkiksi omasta horoskooppimerkistään. En menisi tulkitsemaan tähtiä siten, että "jokainen neitsyt on kamala nipottaja" vaan että "neitsyet ovat vaarassa sortua turhaan nipotukseen ja heidän tulisi varoa sitä".

        Puolisonhaussa meille hinduille on tärkeintä kasti. Toisin kuin monet intialaiset asian nykyään näkevät, kastit eivät periydy isältä pojalle vaan määräytyvät kunkin omien luonteenpiirteitten mukaan. Tämä sanotaan selväsanaisesti esimerkiksi Bhagavad Gitassa, jota monikaan hindu ei ole koskaan lukenut. Meillä on vielä paljon tehtävää vielä varsin lukutaidottoman yhteisömme kehittämisessä.

        Kasti on myös eräänlainen horoskooppi, tosin lokeroita on vain neljä: papit, soturit, kauppiaat ja palvelijat. Itse pidän merkittävimpänä erona sitä, mikä kastin edustajaa kiinnostaa, "what keeps us going". Palvelija on kiinnostunut omasta nautinnostaan, kauppias myös rahasta ja kaikesta, mitä sillä saa sekä käsitöistä. Sotureita kiehtoo yhteiskunnallinen asema, maine ja valta. Papeille tieto ja oppiminen ovat itseisarvoja.

        Jos haluaa mahdollisimman vähäongelmaisen avioliiton, on hyvä rehellisesti selvittää, mikä on oma kasti ja valita samankastinen puoliso. Tärkeintä kuitenkin on, että naimisiin mennään uskollisella ja toista kunnioittavalla "ja-mehän-pysytään-yhdessä" -asenteella. Sillä tavalla voi todennäköisimmin voittaa edessä siintävät vaikeudet.

        Jos noin luokitellaan ihmiset!No miksi ei sitten jos ajatellaan että vaikkapa ois niitä 4 aurinkomerkki ryhmää!1.Papisto:Ravut,neitsyet ja jousimiehet!2.Soturit:Leijonat,oinaat ja kauriit!3.Kauppiaat:Skorpioonit,härät ja kalat!4.Palvelijat:Kaksoset,vaa'at ja vesimiehet!No oispa todellakin loistavaa kastin jakoa näin aurinkomerkkeihin näen!Mutta todelliseen papistoon tämä n.s kasti jako koituis vieläkin paremmmaksi eli nouseviin härkiin!Suurimmat kaikkien aikojen filosooffit löytyvät juuri tästä nousevasta ryhmästä!Ois se kuule niin ihanaa jos täällä Suomessakin vois olla tämmöinen kasti jako!Juu tai miksi ei esim taas nousevat skorpioonit seuraavaan,nousevat ravut kolmanteen ja nousevat neitsyeet neljänteen?Jos kerta mentäis niitten nousevien merkkejen mukaisesti ja loput tietysti kastittomksi tulisivat luokituksi!Vieläpä kuumerkeistä vois jättää pois kaikki jotka ovat minua ja muita kuuhärkiä vastaan!Sillä tunteellisia erimielisyyksiä ei tulis olla niitä ollenkaan!Kirottu siis se joka rikkoo korkeimpien voimien antamia lakeja vastaan!


      • Vaisnava
        Fanatic II kirjoitti:

        Jos noin luokitellaan ihmiset!No miksi ei sitten jos ajatellaan että vaikkapa ois niitä 4 aurinkomerkki ryhmää!1.Papisto:Ravut,neitsyet ja jousimiehet!2.Soturit:Leijonat,oinaat ja kauriit!3.Kauppiaat:Skorpioonit,härät ja kalat!4.Palvelijat:Kaksoset,vaa'at ja vesimiehet!No oispa todellakin loistavaa kastin jakoa näin aurinkomerkkeihin näen!Mutta todelliseen papistoon tämä n.s kasti jako koituis vieläkin paremmmaksi eli nouseviin härkiin!Suurimmat kaikkien aikojen filosooffit löytyvät juuri tästä nousevasta ryhmästä!Ois se kuule niin ihanaa jos täällä Suomessakin vois olla tämmöinen kasti jako!Juu tai miksi ei esim taas nousevat skorpioonit seuraavaan,nousevat ravut kolmanteen ja nousevat neitsyeet neljänteen?Jos kerta mentäis niitten nousevien merkkejen mukaisesti ja loput tietysti kastittomksi tulisivat luokituksi!Vieläpä kuumerkeistä vois jättää pois kaikki jotka ovat minua ja muita kuuhärkiä vastaan!Sillä tunteellisia erimielisyyksiä ei tulis olla niitä ollenkaan!Kirottu siis se joka rikkoo korkeimpien voimien antamia lakeja vastaan!

        "Minun lokerikkoni on oikea ja teidän kaikkien muitten väärä", kailotti Kakkosfanaatikko ja pani huutomerkin perään.


      • Pihlaja
        Vaisnava kirjoitti:

        Kuulepas nyt. Minä suhtaudun astrologiaan vakavasti, mutta en yhtä vakavasti kuin sinä. Kun olin teini-ikäinen (jollaiselta sinä kuulostat), luulin, että kaikki kauriit ja oinaat ovat yhtä ikäviä ja kamalia kuin eräät tuntemani. Sittemmin opin, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa. Eräässä horokirjassa puhutaankin siitä, miten jokainen voi kehittyä hyväksi esimerkiksi omasta horoskooppimerkistään. En menisi tulkitsemaan tähtiä siten, että "jokainen neitsyt on kamala nipottaja" vaan että "neitsyet ovat vaarassa sortua turhaan nipotukseen ja heidän tulisi varoa sitä".

        Puolisonhaussa meille hinduille on tärkeintä kasti. Toisin kuin monet intialaiset asian nykyään näkevät, kastit eivät periydy isältä pojalle vaan määräytyvät kunkin omien luonteenpiirteitten mukaan. Tämä sanotaan selväsanaisesti esimerkiksi Bhagavad Gitassa, jota monikaan hindu ei ole koskaan lukenut. Meillä on vielä paljon tehtävää vielä varsin lukutaidottoman yhteisömme kehittämisessä.

        Kasti on myös eräänlainen horoskooppi, tosin lokeroita on vain neljä: papit, soturit, kauppiaat ja palvelijat. Itse pidän merkittävimpänä erona sitä, mikä kastin edustajaa kiinnostaa, "what keeps us going". Palvelija on kiinnostunut omasta nautinnostaan, kauppias myös rahasta ja kaikesta, mitä sillä saa sekä käsitöistä. Sotureita kiehtoo yhteiskunnallinen asema, maine ja valta. Papeille tieto ja oppiminen ovat itseisarvoja.

        Jos haluaa mahdollisimman vähäongelmaisen avioliiton, on hyvä rehellisesti selvittää, mikä on oma kasti ja valita samankastinen puoliso. Tärkeintä kuitenkin on, että naimisiin mennään uskollisella ja toista kunnioittavalla "ja-mehän-pysytään-yhdessä" -asenteella. Sillä tavalla voi todennäköisimmin voittaa edessä siintävät vaikeudet.

        Tervehdys, Vaisnava. Koska vaikutat tietävän näistä asioista paljon ja kirjoittavan asiallisia viestejä, ajattelin - vaikka se meneekin hiukan alkuperäisestä aiheesta ohi - kysyä mielipidettäsi näistä kastimietinnöistä.

        Tulin nimittäin ajatelleeksi, että eikö tämänkaltaisten sosiaalisten järjestelmien luoja ja jossain määrin ylläpitäjäkin ole yleensä se "ylin", arvostetuin luokka tai tässä tapauksessa kasti? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pappiskasti on juuri se arvostetuin. Jos siis nämä kastien määritelmät on luonut ylin kasti, niin eikö se ole alempiin kasteihin luokitelluille epäreilua? Näissäkin antamissasi määritelmissä, sekä siinä, mitä muistan Bhagavad-Gitasta lukeneeni, esim. palvelijoita kuvataan hyvin negatiivisesti: "kiinnostunut vain omasta nautinnostaan". Vai onko "vika" vain minussa, kun tulkitsen niin, että tiedon ja oppimisen pitäminen arvossa on luetelluista ominaisuuksista paras ja kunnioitettavin? :) Ehkä palvelijakastin edustajien mielestä parasta ja kunnioitettavinta onkin juuri oman nautintonsa ajatteleminen, ja heidän mielestään olisin väärässä?

        Kumma kyllä mieleeni tulee kuitenkin monia korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa, uskonnollisessakin, olevia, jotka kerran asemaansa päästyään eivät ole kiinnostuneet kuin omasta pankkitilistään... en jotenkin pysty näkemään asiaa niin, että pelkkään omassa nautinnossa rypemiseen keskittyminen olisi vain "palvelijoiden" ominaisuus.

        Muuten... Jos olet suomalaisessa kulttuurissa kasvanut käännynnäinen, olisi kiinnostavaa kuulla, koetko itse kuuluvasi johonkin kastiin, ja jos, niin miten se elämässäsi ilmenee.

        Toivottavasti tämä ei nyt mennyt liikaa palstan aiheesta ohi. :)


      • Vaisnava
        Pihlaja kirjoitti:

        Tervehdys, Vaisnava. Koska vaikutat tietävän näistä asioista paljon ja kirjoittavan asiallisia viestejä, ajattelin - vaikka se meneekin hiukan alkuperäisestä aiheesta ohi - kysyä mielipidettäsi näistä kastimietinnöistä.

        Tulin nimittäin ajatelleeksi, että eikö tämänkaltaisten sosiaalisten järjestelmien luoja ja jossain määrin ylläpitäjäkin ole yleensä se "ylin", arvostetuin luokka tai tässä tapauksessa kasti? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pappiskasti on juuri se arvostetuin. Jos siis nämä kastien määritelmät on luonut ylin kasti, niin eikö se ole alempiin kasteihin luokitelluille epäreilua? Näissäkin antamissasi määritelmissä, sekä siinä, mitä muistan Bhagavad-Gitasta lukeneeni, esim. palvelijoita kuvataan hyvin negatiivisesti: "kiinnostunut vain omasta nautinnostaan". Vai onko "vika" vain minussa, kun tulkitsen niin, että tiedon ja oppimisen pitäminen arvossa on luetelluista ominaisuuksista paras ja kunnioitettavin? :) Ehkä palvelijakastin edustajien mielestä parasta ja kunnioitettavinta onkin juuri oman nautintonsa ajatteleminen, ja heidän mielestään olisin väärässä?

        Kumma kyllä mieleeni tulee kuitenkin monia korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa, uskonnollisessakin, olevia, jotka kerran asemaansa päästyään eivät ole kiinnostuneet kuin omasta pankkitilistään... en jotenkin pysty näkemään asiaa niin, että pelkkään omassa nautinnossa rypemiseen keskittyminen olisi vain "palvelijoiden" ominaisuus.

        Muuten... Jos olet suomalaisessa kulttuurissa kasvanut käännynnäinen, olisi kiinnostavaa kuulla, koetko itse kuuluvasi johonkin kastiin, ja jos, niin miten se elämässäsi ilmenee.

        Toivottavasti tämä ei nyt mennyt liikaa palstan aiheesta ohi. :)

        Terve, Pihlaja. Esität mielestäni tosi hyviä kysymyksiä.

        Kastijärjestelmä on toki tarkoitettu sosiaaliseksi järjestelmäksi, mutta nykyinen yhteiskuntamme on siitä kaukana. Asia ei todellakaan ole niin, että jokainen sinua vastaantuleva opettaja on pappiskastia ja jokainen siivooja palvelijakastia.

        Otetaanpa käsittelyyn vaikkapa opettajat. Jokainen opiskelija tietää, mitä eroa on opettajalla, jolle tieto on itseisarvo ja työ riemu, sekä opettajalla, joka opettaa vain saadakseen rahaa ja päästäkseen tekemään jotain nautinnollisempaa. Yritän sanoa, että alalla kuin alalla sekä työntekijä että hänen asiakkaansa voivat parhaiten, jos työntekijä on motivoitunut ja tuntee olevansa oikeassa paikassa.

        Kastien tarkoitus on, että jokainen tuntee itsensä ja hyväksyy omat tarpeensa ja lahjansa. Vain sillä tavalla voimme elää onnellisen elämän. Jos olet luonteeltasi palvelija mutta yrität elää niin kuin pappi, hulluksihan sinä vain tulet. Samaten pappi vain ahdistuu, jos hän yrittää tulla onnelliseksi palvelijoitten tavoilla (ainakin niin minulle on käynyt).

        Bhagavad Gitassa sanotaan, että jokainen voi tulla täydelliseksi oman kastinsa mukaisesti. Jokainen voi päästä Herran luokse seuraamalla henkilökohtaista, omaan luonteeseensa perustuvaa polkua. Sinun ei siis tarvitse olla mitään muuta kuin oma itsesi, mihin kastiin sitten kuulutkin, voidaksesi tulla Herran omaksi. Häntä ei kiinnosta, mihin kastiin kuulut, jos rakastat Häntä!

        Kun tietää, mihin poppooseen kuuluu, voi huoletta antaa itselleen anteeksi sen, ettei ole kuten joku toinen. Sitä voi pyrkiä onneen itselleen luontaisella tavalla.

        Sinä puhut kuin pappi :) ja minä pidän siitä, koska olen itsekin pappi. Minusta tiedon kerääminen ja hengellisten asioitten pohtiminen peittoavat elämän muut nautinnot. Itsen etsiminen on papeille luonteenomaista, samoin kirjalliset harrastukset. Jonkin toisen kastin jäsenen mielestä mielestä tämmöinen voi olla ahdistavan tylsää elämää.

        On totta, että kasteista kertovat kirjat ovat varmaankin pappien kirjoittamia - juuri siksi, että kirjoittaminen ja etenkin uskonnosta kirjoittaminen on meistä niin hauskaa. Ja koska kunkin kastin jäsenet tulevat parhaiten toimeen keskenään, papit tietysti tykkäävät ylistää pappeja...

        Maailma ei kuitenkaan voi olla täynnä pappeja. Me emme voi olla onnellisia, ellemme tee itsellemme sopivaa työtä. Toisaalta yhteiskunta ei pyöri, ellei joku tee niitä muitakin töitä. Kaikkia kasteja tarvitaan yhtä lailla!

        Siteeraisinkin lopuksi Bhagavad Gitaa: viisaalle papit, lehmät, elefantit, koirat ja koiransyöjät* ovat samanarvoisia.

        *) koiransyöjällä viitataan alhaisimman mahdollisen kastin edustajaan

        [email protected]

        PS. Bhagavad Gitasta on liikkeellä vaikka kuinka monta käännöstä, ja olen huomannut, että eräskin niistä, toisin kuin sanskriitinkielinen alkuperäisteksti (sikäli kuin minä sitä ymmärrän), puhuu palvelijakastista varsin halveeraavaan sävyyn... Kääntäminen on vaikeaa, omia ajatuksia tuppaa lipsumaan väkisinkin sanavalintoihin.


      • Pihlaja
        Vaisnava kirjoitti:

        Terve, Pihlaja. Esität mielestäni tosi hyviä kysymyksiä.

        Kastijärjestelmä on toki tarkoitettu sosiaaliseksi järjestelmäksi, mutta nykyinen yhteiskuntamme on siitä kaukana. Asia ei todellakaan ole niin, että jokainen sinua vastaantuleva opettaja on pappiskastia ja jokainen siivooja palvelijakastia.

        Otetaanpa käsittelyyn vaikkapa opettajat. Jokainen opiskelija tietää, mitä eroa on opettajalla, jolle tieto on itseisarvo ja työ riemu, sekä opettajalla, joka opettaa vain saadakseen rahaa ja päästäkseen tekemään jotain nautinnollisempaa. Yritän sanoa, että alalla kuin alalla sekä työntekijä että hänen asiakkaansa voivat parhaiten, jos työntekijä on motivoitunut ja tuntee olevansa oikeassa paikassa.

        Kastien tarkoitus on, että jokainen tuntee itsensä ja hyväksyy omat tarpeensa ja lahjansa. Vain sillä tavalla voimme elää onnellisen elämän. Jos olet luonteeltasi palvelija mutta yrität elää niin kuin pappi, hulluksihan sinä vain tulet. Samaten pappi vain ahdistuu, jos hän yrittää tulla onnelliseksi palvelijoitten tavoilla (ainakin niin minulle on käynyt).

        Bhagavad Gitassa sanotaan, että jokainen voi tulla täydelliseksi oman kastinsa mukaisesti. Jokainen voi päästä Herran luokse seuraamalla henkilökohtaista, omaan luonteeseensa perustuvaa polkua. Sinun ei siis tarvitse olla mitään muuta kuin oma itsesi, mihin kastiin sitten kuulutkin, voidaksesi tulla Herran omaksi. Häntä ei kiinnosta, mihin kastiin kuulut, jos rakastat Häntä!

        Kun tietää, mihin poppooseen kuuluu, voi huoletta antaa itselleen anteeksi sen, ettei ole kuten joku toinen. Sitä voi pyrkiä onneen itselleen luontaisella tavalla.

        Sinä puhut kuin pappi :) ja minä pidän siitä, koska olen itsekin pappi. Minusta tiedon kerääminen ja hengellisten asioitten pohtiminen peittoavat elämän muut nautinnot. Itsen etsiminen on papeille luonteenomaista, samoin kirjalliset harrastukset. Jonkin toisen kastin jäsenen mielestä mielestä tämmöinen voi olla ahdistavan tylsää elämää.

        On totta, että kasteista kertovat kirjat ovat varmaankin pappien kirjoittamia - juuri siksi, että kirjoittaminen ja etenkin uskonnosta kirjoittaminen on meistä niin hauskaa. Ja koska kunkin kastin jäsenet tulevat parhaiten toimeen keskenään, papit tietysti tykkäävät ylistää pappeja...

        Maailma ei kuitenkaan voi olla täynnä pappeja. Me emme voi olla onnellisia, ellemme tee itsellemme sopivaa työtä. Toisaalta yhteiskunta ei pyöri, ellei joku tee niitä muitakin töitä. Kaikkia kasteja tarvitaan yhtä lailla!

        Siteeraisinkin lopuksi Bhagavad Gitaa: viisaalle papit, lehmät, elefantit, koirat ja koiransyöjät* ovat samanarvoisia.

        *) koiransyöjällä viitataan alhaisimman mahdollisen kastin edustajaan

        [email protected]

        PS. Bhagavad Gitasta on liikkeellä vaikka kuinka monta käännöstä, ja olen huomannut, että eräskin niistä, toisin kuin sanskriitinkielinen alkuperäisteksti (sikäli kuin minä sitä ymmärrän), puhuu palvelijakastista varsin halveeraavaan sävyyn... Kääntäminen on vaikeaa, omia ajatuksia tuppaa lipsumaan väkisinkin sanavalintoihin.

        Kiitos kehuista! Hyviä huomioita sinullakin mielestäni on, vaikken olekaan kaikesta kanssasi aivan samaa mieltä. Mutta eihän se toki ole sivistyneen ajatustenvaihdon tarkoituskaan. :)

        Osaisitko suositella hyvää käännöstä Gitasta? En ole löytänyt muita kuin Krishna- liikkeen "virallisilla selityksillä" varustetun käännöksen, joka on varmaan ihan hyvä, jos tahtoo auktoriteetin ylhäältä ojentamia valmiita tulkintoja... mutta itse haluaisin pelkän mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan tekstin, jotta voisin lukea sitä rauhassa ja muodostaa itse omat johtopäätökseni.


      • Vaisnava
        Pihlaja kirjoitti:

        Kiitos kehuista! Hyviä huomioita sinullakin mielestäni on, vaikken olekaan kaikesta kanssasi aivan samaa mieltä. Mutta eihän se toki ole sivistyneen ajatustenvaihdon tarkoituskaan. :)

        Osaisitko suositella hyvää käännöstä Gitasta? En ole löytänyt muita kuin Krishna- liikkeen "virallisilla selityksillä" varustetun käännöksen, joka on varmaan ihan hyvä, jos tahtoo auktoriteetin ylhäältä ojentamia valmiita tulkintoja... mutta itse haluaisin pelkän mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan tekstin, jotta voisin lukea sitä rauhassa ja muodostaa itse omat johtopäätökseni.

        Hei taas, Pihlaja!

        Gitan ovat kääntäneet suomeksi ainakin Martti Humu 1905 (saksan pohjalta), Anaghaastra Devi Dasi 1983 (englannin pohjalta) ja Marja-Leena Teivonen 1975 (suoraan sanskriitista). Tuo Anaghaastra Devi Dasin käännös on se, jota sinä olet tutkinut. Moni on siitä samaa mieltä kuin sinä!

        Humun käännös on vanhanaikaista ja varsin kökköä, saksavaikutteista suomea. Siitä on otettu uusintanäköispainos -91, joten sitä löytyy vielä kirjakaupoista. Oma suosikkini noista kolmesta on Teivosen käännös. Sitä ei tosin kai myydä enää kuin tuurilla antikvariaateista. En itsekään sitä omista, mutta veljeni on sen hyllyynsä jostain onnistunut poimimaan.

        Gita on mielestäni aivan liian hankalasti saatavilla. Niinpä minulla on itsellänikin projektina sen suomeksi kääntäminen (englannin pohjalta). Olen toistaiseksi saanut aikaan luonnokset 11 ekasta luvusta. Jos ikinä saan tämän työn valmiiksi, aion panna Gitan nettiin kaikkien luettavaksi.

        Englanninkielisiä Gitoja:
        http://gita.srimadbhagavatam.org/contents.html
        http://www.gita-society.com/Krishna_spoke.htm
        http://intyoga.online.fr/the_gita.htm
        http://members.aol.com/jajnsn/index.html
        http://madhva.tripod.com/Gita/contents.html
        http://members.tripod.com/bhagvadgita/
        http://www.san.beck.org/Gita.html
        http://www.wsu.edu:8080/~dee/ANCINDIA/GITA.HTM
        http://www.gita4free.com/english_completegita.html
        http://eawc.evansville.edu/anthology/gita.htm


    • s.a.n.

      Uskon itseeni!

    • Winnié

      Kuulun Luterilaiseen kirkkoon. Uskon siis Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen. Jumala on minulle kuitenkin kaikkialla, ei kuten raamattu opettaa.

    • Talvi

      heititpäs vaikean kysymyksen... en oikein osaa luokitella itseäni mihinkään tietämääni uskontoon/katsomusjärjestelmään. Kirkosta aikoinaan erosin, koska koin että raamatun ja sen tulkinnan (kirkon)välillä oli niin syvä kuilu etten voinut ihan kaikkea sulattaa...

      Olen kai jotain väliltä joogaava buddhalais-wicca (tai pakana)-shamanisti-tiedenais-noita-tonttu ;D

    • Topu

      Topu on vanha pohjalainen pikkupiru, joita voi nähdä jos juopottelee liian kauan. Siis nimimerkki.

      Uskon elämään, rakkauteen, luontoon ja siihen että emme tiedä kaikkea. Teosofiassa on joskus käsitelty mielenkiintoisia asioita ja budhalaisuuden kahdeksanosainen tie oivalluksineen on ollut pitkään tienviittana elämäni risteyskohdissa.

      Sukuni kautta olen noita. Kuudennessa sukupolvessa. Vanhan perinnetiedon lisäksi etsin aktiivisesti aiheeseen liittyen uutta tietoa, kun sitä on kerran saatavilla.

      Noituus on maailmankuvani. Uskon jonkinlaiseen voimaan, joka on olemassa ja jolla on merkityksensä, mutta jota en palvo. En palvo mitään.

      Uskon kuitenkin että kaikella on oma tarkoituksensa. Tapahtuipa millaisia asioita tahansa, miten pahoja tahansa, niillä on taipumus kääntyä hyväksi. Uskon siis hyvyyteen.

      Kaikki muuttui jotenkin huomattavasti selkeämmäksi erottuani tyttäreni kanssa kirkosta. Kirkko oli oikeasti henkinen taakka, vaikka sillä ei mitään käytännön sijaa elämässäni ollutkaan. Vasta tämän ratkaisun jälkeen aloin hahmottaa mikä olen ja mitä taas en halua olla.

      • TFK

        Mieltä että sinun päätöksesi erota tyttäresi kanssa kirkosta oli se paras mahollinen ratkaisu.On totta että ilmapiiri on aina ollut tukalaa siitä lähtien kuin nuo kirkot seurakuntineen ovat terrorisoineet meitä toisin ajattelijoita.Suorastaan on kyse eräänlaisesta orja moraalista eikä mistään muusta.Ikäänkuin käy meidänki Suurella Tyttärellä sääli noita polosia,ja voimme kuulla Hänen sanovat;"Paljon kaunista he puhuvat ja veisaavat"!"Mutta kaukana on heidän sydämmensä minusta,luonnostani ja koko maailman kaikkeudestani"!


    • Vaeltaja

      ..elektikko..
      Katotaan tarkempi "osoite" sitten isompana.. ;)

      ~Tähdistä me tulemme, tähtiin me palaamme~

    • Kitty

      Itse olen "opiskelemassa" wiccaksi, ei ole vielä vihitty kyseisen uskonnon jäseneksi... :)

    • Wiccaksi, isona...

      Opiskelemassa Garderilaiseksi wiccaksi, en siis ole vihitty vielä...
      Sen jälkeen harkitsen, mikä tulee olemaan se lopullinen suunta, joko druidi tai muu metsän pörriäinen, tai noita... Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessan...

      Blessed be

    • Hopeakäärme

      No minäkin avaan vihdoin suuni ja liityn keskusteluun. Tunnustan siis olevani trad.wicca ja noita...
      Ai, niin "hei kaikki tutut!"

    • Betelgeuze

      Ei siis Luonnonuskontojen kenraali, vaan yleinen luonnonuskonto. Siis vähän niinkuin Panteisti Ateisti, tai vielä vakuuttavammin Panteisti Agnostikko.... ehkä. Ainakin tänään.

    • Soturi

      eklektikko

    • Neilikka

      Elektinen wicca ja vähän siltä väliltä.."opiskelen" myös vihreää ja keittiö noituutta..mutta melkein kaikissa noissa olen aika alku taipaleella...
      _________________________
      Hiljaa hyvää tulee :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe