Viittomakieliset ja puhuttu kieli.

sdfasdfasdfasdf

Oppivatko ja osaavatko syntymästään asti kuurot lukea ja kirjoittaa puhuttua kieltä, eli siis Suomen tapauksessa normaalia suomea?
Miten he oikein voivat oppia lukemaan, kun eivät tiedä kirjainten äänteistä mitään? Ja eikös viittomakieli eroa täysin kieliopillisestikkin suomenkielestä?

4

845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia_Erikoinen

      Eiväthän kuulevatkaan osaa heti synnyttyään puhua ja lukea. Suomen kieli on kuuroille "ensimmäinen vieras kieli" ja sen opettelemiseen he käyttävät omaa äidinkieltään, viittomakieltä. Eli he opettelevat samalla tavalla äidinkieltä apuna käyttäen vieraita kieliä kuin kuulevatkin. Viittomakielessä on omat merkit aakkosille ja niitä apuna käyttäen kuurot opettelevat lukemaan. Sanajärjestyksestä sen verran, että viittomakielessä on tosiaan erilainen sanajärjestys kuin suomen kielessä, mutta niinhän on englannin, venäjän ja ruotsinkin kielissä erilainen sanajärjestys kuin suomen kielessä ja silti voimme oppia käyttämään niitä.

      Tämä tällä erää. Itse en ole kuuro, mutta olen opiskellut jonkin verran viittomakieltä ja siksi asiasta jotain tiedän. ...Ja aina olisi halu tietää enemmänkin. =)

    • Twister

      Olen syntymästä asti kuuro. Osaan lukea ja kirjoittaa suomea. Mutta silti se on toinen kieleni. Viittomakieli on äidinkieli sen takia täydellinen. Suomea osaan suunnilleen 90%. Tiedän syntymäkuuroja joilla on tosi huono suomenkieli tai parempaa kuin minulla. Se vaihtelee. Eli suomenkielentaito on yksilöllistä kuuroilla.

    • mutta..

      olen kyllä syntymästä asti kuuro mutta sain kuulolaite jo 1-vuotiaana,olin oppinut puhetta.ehdin osannut ehkä 10 viittomanmerkkiä mutta osaan täysin viittoa vasta 7-vuotiaana.osaan toki lukea paitsi kirjoitta joskus virheitä koska lapsena katson ja kuulen enemmän.ymmärrän paremmin lukea suomea enemmän kuin minä itse kirjoittelen virheitä.mielestäni että jos itse ihminen huono kirjoitta suomea vaikka minulle ei haitta mitään kuin kunniotan heitä.eihän voi kukaan olla täydellinen suomea tai kielitaitoa mutta kyllä saa joku yrittää oppia.kyllä kuuro pystyy lukea esim lukea huulilla.

      • vaikeakuulovammainen

        Sinulla ja minulla samanlainen tausta :)

        Minulla on joskus kirjoitusvirheitä, aika useinkin kun olen tottunut ajattelee kuvin. Kyllä osaan kirjoittaa suomenkieltä, kuulevilla on helppo kirjoittaa suomenkieltä kun kuulevat selkeästi.
        Itse sain ensimmäisen kuulokojeen 4 vuotiaana, olen nyt 41 vuotias. Jouduin käymään usein pienenä puheopetuksissa ääntämisvirheen takia, nyt osaan puhua selkeästi.
        Ilman kuulokojetta en kuule mitään, joitakin matalia kuulen muuten hyvin hyvin vähän.
        Joudun käyttämään voimiani kuuntelemiseen, aika monestikun joku puhuu silloin pitää miettiä mitä se sanoo. Esim. koulutunnilla joudun keskittymään enemmän kuuntelemiseen kuin opiskeluun, herranen aika pitäähän opiskella eikä keskittyä kuuntelemiseen eli normaalikuuloisilla on helpompaan opiskella kuin tosihuonokuuloisilla. En voi mitään, olen hyväksynyt sen heikkouteni. Ylpeyteni joutuu koville, mutta olen onnellinen se siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe