marsun ruokinta

marsuttelija

haluaisin kysyä vähän marsun ruokinnasta.
meidän marsullamme on ruokakupissa koko ajan ruokaa ja se syö sitä ain kun on nälkäinen.tuoreruokaa annamme vähän väliä.Onko tämä hyvä?pitäisikö meidän laittaa kuiva ruoka aina tiettyyn aikaan ja se syö sen kaiken heti?ja pitääkö tuoreruokaakin antaa samalla tavalla?
marsu on ollut meillä n.kuukauden,ja hankimme sille kohta kaverin.

23

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miima

      Mä laitan aina vaan parina päivänä viikossa jyviä kuppiin ja yleensä syö ne heti, heinää on tietysti aina saatavilla ja kurkkua, porkkanaa, tomaattia, salaattia yms tuoretta saa aina aamuin illoin.

    • Merryweather

      Hei!

      Periaatteella "vuoden ikäiseksi asti": heinää, hyvälaatuista pellettiä ja vettä tarjolla koko ajan. C-vitamiini kannattaa antaa esim. tuoreruoassa kerran päivässä, niin tulee yleensä syötyä heti. Itse annan päivittäin myös hieman porkkanaa aamuisin. Pellettimerkkejä ja vertailuja löytyy vanhoista keskusteluista.

      Vuoden ikäisestä ylöspäin: Vettä ja heinää tarjolla koko ajan, hyvälaatuista pellettiä noin ruokalusikallinen per nenu per päivä.

      Jyvätangot, -sekoitukset yms. ovat herkkuja, eli ei joka päivä tai kuikku alkaa lähinnä vain lihoa. Herkut on esim. tankoina helppo ripustaa sellaiseen paikkaan esim. häkin kulmassa, jossa marsut joutuvat hieman askartelemaan saadakseen siitä jotain irti.

      Tuoreruoassa maltti on valttia; ei liikaa (useimmiten seurauksena ummetus, koska suolistossa kuivasta heinästä saatava kuitu liikuttaa ulostemassaa, ja tuoreruoassa tätä kuitua ei juurikaan ole).

      Googlettamalla ja www.marsut.netistä löytyy lisää. "Murmelin marsula":ssa (löytyy kans googlella) myös hyvät perusohjeet! :)

      -M.

    • marsufani TTT

      mulla on edessä marsun valinta osaatko sanoa onko marsu hankala eläin?

      • marsuttelija

        marsu on aika helppo lemmikki.pitää muistaa c-vitamiini,veden vaihot jne. ja marsu pitäisi tutkia päivittäin,siis missä kunmossa kynnet ja huulet yms. ovat ja onko tullut jotain ylimääräistä marsulle.siis vaikka kasvain jne.


      • Merryweather

        Joka lemmikissä on omat juttunsa, joten lajiin kannattaa tutustua jo etukäteen lukemalla paljon ja hankkimalla infoa. Yksi tuttu kylläkin kerran totesi, että marsun puolesta puhuu se, että sitä ei tarvitse viedä lenkille montaa kertaa päivässä, eikä se syö myöskään "ihan" niin paljon, kuin hevonen...

        Häkin koko, lajitoverit, "kesyttäminen", vapaana olo, vapaanaolon jälkeinen kakkojen ja pissojen siivous sohvien alta, nurkista jne. ovat sellaisia asioita, mitä kannattaa etukäteen miettiä. Periaatteessa siivota pitäisi joka päivä (ihan hajuhaitan perusteella, siis), joten helpointa on koittaa löytää joku rajattu tila (esim. yksi huone), jossa ei ole sähköjohtoja tms. vaarallista, ja joka on helppo jälkikäteen vetää mopilla puhtaaksi.

        Mikä tahansa lemmikki vaatii aikaa ja rakkautta, ja marsu elää todennäköisesti noin kolme-neljä kertaa kauemmin, kuin esim. hamsteri, joten pitkään "hoitoaikaan" pitää myös olla valmistautunut. Ja huomioi myös mahdolliset (tai siis ainakin kuikun vanhuudessa ennemminkin "todennäköiset") eläinlääkärimaksut (peruskäynti voi olla mitä tahansa 50 euron molemmin puolin).

        -M.


      • mulle
        Merryweather kirjoitti:

        Joka lemmikissä on omat juttunsa, joten lajiin kannattaa tutustua jo etukäteen lukemalla paljon ja hankkimalla infoa. Yksi tuttu kylläkin kerran totesi, että marsun puolesta puhuu se, että sitä ei tarvitse viedä lenkille montaa kertaa päivässä, eikä se syö myöskään "ihan" niin paljon, kuin hevonen...

        Häkin koko, lajitoverit, "kesyttäminen", vapaana olo, vapaanaolon jälkeinen kakkojen ja pissojen siivous sohvien alta, nurkista jne. ovat sellaisia asioita, mitä kannattaa etukäteen miettiä. Periaatteessa siivota pitäisi joka päivä (ihan hajuhaitan perusteella, siis), joten helpointa on koittaa löytää joku rajattu tila (esim. yksi huone), jossa ei ole sähköjohtoja tms. vaarallista, ja joka on helppo jälkikäteen vetää mopilla puhtaaksi.

        Mikä tahansa lemmikki vaatii aikaa ja rakkautta, ja marsu elää todennäköisesti noin kolme-neljä kertaa kauemmin, kuin esim. hamsteri, joten pitkään "hoitoaikaan" pitää myös olla valmistautunut. Ja huomioi myös mahdolliset (tai siis ainakin kuikun vanhuudessa ennemminkin "todennäköiset") eläinlääkärimaksut (peruskäynti voi olla mitä tahansa 50 euron molemmin puolin).

        -M.

        että siivoonko liian harvoin marsuni häkin?? Mun kamut sanoo et se on liian harvakseltaan, ku siivoon jtn. kerran kuussa. kahen marsun häkki on 100cm x 65cm.. häkki on sillon jo aika ruskee kylä mutta marsut on vapaana jokapäivä melkeen kokoajan ja napsin välillä kakkoja pois. Kyseessä on yks lyhytkarvanen risteytys ja alpakka..

        -minä


      • suattana.
        mulle kirjoitti:

        että siivoonko liian harvoin marsuni häkin?? Mun kamut sanoo et se on liian harvakseltaan, ku siivoon jtn. kerran kuussa. kahen marsun häkki on 100cm x 65cm.. häkki on sillon jo aika ruskee kylä mutta marsut on vapaana jokapäivä melkeen kokoajan ja napsin välillä kakkoja pois. Kyseessä on yks lyhytkarvanen risteytys ja alpakka..

        -minä

        Siivoat aivan sairaan harvakseltaa. Marsus sairastuu ja kaikki muutki siinä talossa kun ammoniakki haisee varmasti kilometrien päähän se on ihmisillekin vaarallista. Käytätkö purua? tai jotain muuta? kerro mitä niille annat ruuaksi ja muuta niin voin ehkä auttaa monia vuosia kun olen marsuja hoidellut.


      • Pyndaran
        mulle kirjoitti:

        että siivoonko liian harvoin marsuni häkin?? Mun kamut sanoo et se on liian harvakseltaan, ku siivoon jtn. kerran kuussa. kahen marsun häkki on 100cm x 65cm.. häkki on sillon jo aika ruskee kylä mutta marsut on vapaana jokapäivä melkeen kokoajan ja napsin välillä kakkoja pois. Kyseessä on yks lyhytkarvanen risteytys ja alpakka..

        -minä

        itse siivoan Pynnisen häkin kerran viikossa, ja pissanurkan joka päivä. se pysyy näin melko puhtaana eikä siitä ole suurta vaivaa, käy jo äkkiä tuo homma :)


    • Hippa...

      annan aamuin illoin kuivaa(pelletti) kuppiin ja myös aamuin illoin hiukan tuoretta tosin monesti aamulla tulee niin kiirus että annnan sitten päivällä jonkin herkkupalan hipalle ja jopsalle!: )

      • marsufani123

        onko marsuilla pakko olla heinää , ku jos on allerginen heinille ??


      • -veine
        marsufani123 kirjoitti:

        onko marsuilla pakko olla heinää , ku jos on allerginen heinille ??

        Heinää on marsuilla pakko olla vaikka eivät tuoretta tai pellettiä saisikaan. Marsun hammaskaluston ja suoliston kunto (koko elämä siis) perustuu siihen heinän jauhamiseen ja sen sisältämään kuituun. Se on myös virike marsulle.
        Marsua ei saisi pitää ilman kuivaheinää.


      • marsufani1234
        -veine kirjoitti:

        Heinää on marsuilla pakko olla vaikka eivät tuoretta tai pellettiä saisikaan. Marsun hammaskaluston ja suoliston kunto (koko elämä siis) perustuu siihen heinän jauhamiseen ja sen sisältämään kuituun. Se on myös virike marsulle.
        Marsua ei saisi pitää ilman kuivaheinää.

        jos niilä olisi vaikka jokapäivä jotain heinän sijaan , esim : salaattiä , tai ruohoa , niin voisiko se sitten elää ilman heinää ??


      • -veine
        marsufani1234 kirjoitti:

        jos niilä olisi vaikka jokapäivä jotain heinän sijaan , esim : salaattiä , tai ruohoa , niin voisiko se sitten elää ilman heinää ??

        Kyllä, aivan pakko on. Heinää voi kastella hieman ettei se pölise niin paljon ja kokeilla eri kauppojen heiniä, samoin syys- ja kesäheinässä on eroja, toinen pölisee enemmän. Mutta heinä on yksi jota ilman marsu tuskin on onnellinen. Ja juurikin hampaiden kasvun ja suoliston toimimisen takia se KUIVA HEINÄ on pakollinen marsuilla.

        Anna marsut pois jos et kerran mitenkään voi heinän kanssa elää.

        Onko teillä purua kuivikkeina? Purun voi vaihtaa pyyhkeisiin tai puupellettiin niin pääsee hieman vähemmällä pölyllä. Ja joku joka ei ole allerginen, voi käsitellä niitä pölyäviä (ja kasteltuja) heiniä. Mutta kuivaa heinää siis marsuilla pitää olla.
        Marsut.netissä on ollut keskustelua heinän korvaamisesta jollakin, ja pelletithän sisältävät kuitua ja proteiinia ym, mutta niistä ei ole samaa iloa eikä hyötyä hampaille kuin heinästä, ja edelleenkään se suoli ei voi yhtä hyvin pelletillä kuin heinällä.
        Eli, heinää ei voi korvata, se on elinehto marsuilla.


      • heinäallergiggo1
        -veine kirjoitti:

        Kyllä, aivan pakko on. Heinää voi kastella hieman ettei se pölise niin paljon ja kokeilla eri kauppojen heiniä, samoin syys- ja kesäheinässä on eroja, toinen pölisee enemmän. Mutta heinä on yksi jota ilman marsu tuskin on onnellinen. Ja juurikin hampaiden kasvun ja suoliston toimimisen takia se KUIVA HEINÄ on pakollinen marsuilla.

        Anna marsut pois jos et kerran mitenkään voi heinän kanssa elää.

        Onko teillä purua kuivikkeina? Purun voi vaihtaa pyyhkeisiin tai puupellettiin niin pääsee hieman vähemmällä pölyllä. Ja joku joka ei ole allerginen, voi käsitellä niitä pölyäviä (ja kasteltuja) heiniä. Mutta kuivaa heinää siis marsuilla pitää olla.
        Marsut.netissä on ollut keskustelua heinän korvaamisesta jollakin, ja pelletithän sisältävät kuitua ja proteiinia ym, mutta niistä ei ole samaa iloa eikä hyötyä hampaille kuin heinästä, ja edelleenkään se suoli ei voi yhtä hyvin pelletillä kuin heinällä.
        Eli, heinää ei voi korvata, se on elinehto marsuilla.

        eikun me ollaan ehkä hankkimassa marsua


      • vEinE
        heinäallergiggo1 kirjoitti:

        eikun me ollaan ehkä hankkimassa marsua

        Jos ei voi heinää käsitellä ja sitä marsuille laittaa joka päivä niin ei kannata hankkia. Marsuilla myös ne purut aiheuttavat pölyä ja allergiaa monilla. Eli jos on kova heinäallergia, ei marsuja kannata hankkia. Voisit etsiä jonkun muun lemmikin jolle heinä ei ole niin tärkeä osa elämää, pääsisitte helpommalla eivätkä marsut joutuisi kurjaan kotiin tai liian pahaksi äityneen allergian takia kiertoon.


    • MaakeVaan

      Marsullani on ehkä noin 2-3 kertaa tuoreruokaa viikossa, onko hyvä ? Ja mulla on sellasta C-vitamiinia että sitä pitää antaa 2kk ja sitten 1kk taukoa. Siinä välissä pitää olla C-vitamiini pitoista ruokaa/tuoreruokaa niin mitä voisin antaa ?
      Oon yleensä antanut tuoreruoaksi:

      -Kurkkua
      -Porkkanaa
      -Vehnäorasta
      -Salaattia
      yms.

      • marsuhullluuuu

        Mä hankin pian 2 marsua :3
        Onneks en oo millekkää allerginen...


    • Marsupojat4kk

      Aamulla reilu ruokalusikallinen pellettiä, omena siivun päällä c-vitamiini. Jokatoinen päivä kokonainen porkkana päivän mittaan. Tuoretta heinää kesäisin saavat reilun kourallisen päivässä, kaikkea en kerralla anna. Suosittelen paaliheinää. Menee vaikka läheiselle tallille ja kysyy saisiko ottaa/ostaa heinää. Meillä jätesäkillinen otetaan kerralla, on ilmavassa paikassa, ei pussissa. Vettä juomapullossa koko ajan, vaikka meidän pojat ei sitä juurikaan juo. Myös annan kerran pari viikossa tomanttia (ei sisusta) vähän lanttua, viinirypäleet kun puolittaa, se on herkkua, mutta sitäkin harvoin. Marsun pää ravinto on heinä ja vesi. Lisäksi JOKA PÄIVÄ pitää antaa c-vitamiinia noin 20mg per nenu. Pellettiä JOKA PÄIVÄ reilu ruokalusikallinen. Meillä annetaan aamuisin :)

      • marsufani

        Oon hankkimas kaks marsua ja en mitenkään osaa mitata tuota 20 mg niin paljon se on millilitroissa?


    • vierailija9

      Minä laitan kahdella marsullemme aamulla ja illalla pellettejä ja hyvällä halulla katoaa kupeista. Kuivaa heinää on aina saatavilla samoin vettä. :-) Nyt kesäisin melkein joka päivä saavat ulkoa kerättyä tuoretta ruohoa, vähän salaattia lisäksi. Onko sopivaa, jos marsut saavat oikeastaan melkein joka päivä ainakin vähän tuoretta ruohoa ulkoa?

      • Sedä

        Toki. Ulkoa kannattaa kerätä muutakin, esim. valkoapilaa ja voikukkaa, taitavat olla ravinteikkaampaa kuin perusruoho.


    • vierailija10

      annan itse marsuilleni kerran päivässä tuoreruokaa ja 2 kertaa viikossa jyviä ja pellettiä. heinää on aina tarjolla ja kesäisin annan myös heinän lisäksi voikukanlehtiä, ruohoa sekä apilaa.

    • Kakaralapsi

      Oon nyt myös ollu miettimässä marsuja ja oon kyllä huomannu että useat antaa 3 kertaa päivässä tuoreruokaa (200g per marsu yhteensä päivän aikana), ja nämä marsut ovat olleet hyvässä kunnossa. Pellettejä kannattaa antaa 1-2rkl päivässä ja 20mg C-vitamiini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe