äng-äänne

oonkona vanha?

Lapsi tuossa kyseli äng-äänteestä ja automaattisesti vastasin että se on ng-äänne. Niinhän meille koulussa aikanaan opetettiin. Jos sanassa oli nk, sitä sanottiin änk-äänteeksi.

Nyt kaikki ovat äng-äänteitä (tai itse asiassa se n-kirjain muuttuu äng-äänteeksi).

Korjatkaa nyt muut. Muistanko minä väärin vai opetettiinko 60-70 -luvun vaihteessa erikseen äng ja änk?

6

8819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mikään äidinkielen ope

Tarkoitatko että nykyisin ...

1) sekä nk että ng ovat äng-äänteitä

vai

2) mikä tahansa n-kirjaimen sisältävä äänne on äng-äänne?

• opetettiin,

vaan et vain muista asiaa ihan tarkasti.

Sanassa lanka on äng-äänne, jolla ei ole omaa kirjoitusasua suomen kielessä, joten se merkitään nk:lla. Sen huomaa, kun lukee sanan juuri niin kuin se kirjoitetaan eikä niin, kuin olemme sen tottuneet ääntämään. Sanassa langan on kaksi äng-äännettä peräkkäin eli geminaatta, joka merkitään ng:llä (vrt.kisa yksi s, kissa kaksi s:ää).

• öhhhöh

siis nk=ng eli äng-äänne

kenkä-kengän

länki-längen

onki-ongen
      jotenkin näin..."Suomen kielessä on yksi äänne, jolla ei ole omaa kirjainmerkkiä. Tämä äänne on äng-äänne.
      Se voidaan kirjoittaa joko n- kirjaimella tai g- kirjaimella. Ei millään muulla merkillä."
      http://edu.ouka.fi/~harski/ang-aanne/

• Kollou

Äänteen nimi on äng-äänne. Sille ei ole omaa kirjainmerkkiä, mutta merkittäköön sitä tässä vaikka merkillä "N". Äng-äänne voi esiintyä sanassa lyhyenä tai pitkänä: Kenkä: keNkä Kengät: keNNät Edellinen esimerkki osoittaa, että äng voi esiintyä joko k:n edellä lyhyenä (merkitään nk) tai vokaalien välissä pitkänä (merkitään ng). Kolmaskin vaihtoehto on: n:n edellä lyhyenä (merkitään gn): Magneetti: maNneetti Signaali: siNnaali

• äng-äänne

Eikö voitaisi vaan adoptoida uusi kirjain suomeen merkkaamaan sitä? Paljon yksinkertaisempaa. Kenkä -> Keŋkä, Kengät -> Keŋŋät

• Anonyymi

Laittakaa semmosiii mis on äng eikä änk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe