Lapsi tuossa kyseli äng-äänteestä ja automaattisesti vastasin että se on ng-äänne. Niinhän meille koulussa aikanaan opetettiin. Jos sanassa oli nk, sitä sanottiin änk-äänteeksi.
Nyt kaikki ovat äng-äänteitä (tai itse asiassa se n-kirjain muuttuu äng-äänteeksi).
Korjatkaa nyt muut. Muistanko minä väärin vai opetettiinko 60-70 -luvun vaihteessa erikseen äng ja änk?
äng-äänne
6
9366
Vastaukset
- ei mikään äidinkielen ope
Tarkoitatko että nykyisin ...
1) sekä nk että ng ovat äng-äänteitä
vai
2) mikä tahansa n-kirjaimen sisältävä äänne on äng-äänne? - opetettiin,
vaan et vain muista asiaa ihan tarkasti.
Sanassa lanka on äng-äänne, jolla ei ole omaa kirjoitusasua suomen kielessä, joten se merkitään nk:lla. Sen huomaa, kun lukee sanan juuri niin kuin se kirjoitetaan eikä niin, kuin olemme sen tottuneet ääntämään. Sanassa langan on kaksi äng-äännettä peräkkäin eli geminaatta, joka merkitään ng:llä (vrt.kisa yksi s, kissa kaksi s:ää). - öhhhöh
siis nk=ng eli äng-äänne
kenkä-kengän
länki-längen
onki-ongen
jotenkin näin..."Suomen kielessä on yksi äänne, jolla ei ole omaa kirjainmerkkiä. Tämä äänne on äng-äänne.
Se voidaan kirjoittaa joko n- kirjaimella tai g- kirjaimella. Ei millään muulla merkillä."
http://edu.ouka.fi/~harski/ang-aanne/- Kollou
Äänteen nimi on äng-äänne. Sille ei ole omaa kirjainmerkkiä, mutta merkittäköön sitä tässä vaikka merkillä "N". Äng-äänne voi esiintyä sanassa lyhyenä tai pitkänä: Kenkä: keNkä Kengät: keNNät Edellinen esimerkki osoittaa, että äng voi esiintyä joko k:n edellä lyhyenä (merkitään nk) tai vokaalien välissä pitkänä (merkitään ng). Kolmaskin vaihtoehto on: n:n edellä lyhyenä (merkitään gn): Magneetti: maNneetti Signaali: siNnaali
- äng-äänne
Eikö voitaisi vaan adoptoida uusi kirjain suomeen merkkaamaan sitä? Paljon yksinkertaisempaa. Kenkä -> Keŋkä, Kengät -> Keŋŋät
- Anonyymi
Laittakaa semmosiii mis on äng eikä änk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540