Apple Lossless vs. AAC

koodausnopeus

pikainen kysymys kaikille iTunesin käyttäjille jotka ovat kokeilleet rippaamista Apple Lossless formaattiin.

Käytössä on visva-läppäri mutta varsin tehokas sellainen ja muistiakin on 2G.

Ongelma on siinä että Apple Lossless formaattiin rippaaminen kestää käytännössä yhtä kauan (5x-9x) kuin AAC-koodaus vaikka tuon häviöttömän pitäisi olla aika suoraviivainen prosessi. Onko kaikilla tosiaan näin?

Kakkoskoneena on vanha pöytäkone jossa linux. Tuossa koneessa mp3-koodaus on tuskaisen hidasta (3x-4x) mutta FLAC-tiedostot syntyvät käytännössä suunnilleen samalla nopeudella kuin millä levyä pystyy lukemaan (keskimäärin 20x)

Millaisia aikoja muilla menee esimerkiksi 700MB kokoelma-CD:n rippaamiseen AAC:ksi tai Apple Lossless muotoon? Minulla voi kulua yli 10 minuuttia ja epäilen että joku visvan palomuuri, defender tai virusskanneri hidastaa menoa aivan sikamaisesti.

5

2129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wav --> lossless

ei oikein selviä johtuuko ero cd:n lukunopeudesta vai itse siitä koodauksesta. Mitä eroa ajoissa on jos kääntää wav tiedoston lossless tai aac muotoon?

• nopeudella

Apple lossless (ALAC) kääntyy AAC:ksi tosi livakasti eli 20x nopeudella kun se lossless on iTunesissa johon myös AAC talletetaan.

Tämän takia olisi hauska jos se ALAC rippaus sujuisi samalla 20x nopeudella jolla FLAC-tiedostoja syntyy huomattavasti hitaammassa linux-koneessa.

Jos saisi tuon iTunesinkin imaisemaan CD:llisen samassa parissa minuutissa lossless-muotoon ei 300 CD levyn kirjaston rippaamiseen menisi ikää ja terveyttä. En tajua mitään syytä siihen miksi tämä ALAC imeytyy iTunesiin 5-9x nopeudella kun vastaavaa FLAC-tiedostoa syntyy 20x vauhdilla.

Millaisella nopeudella muilla AAC rippaus toimii? Minulla nopeus on levyn alussa tyypillisesti 5x josta nopeus kiihtyy viimeisiä biisejä kohden 9x nopeuteen.

• edellinen
        nopeudella kirjoitti:

Apple lossless (ALAC) kääntyy AAC:ksi tosi livakasti eli 20x nopeudella kun se lossless on iTunesissa johon myös AAC talletetaan.

Tämän takia olisi hauska jos se ALAC rippaus sujuisi samalla 20x nopeudella jolla FLAC-tiedostoja syntyy huomattavasti hitaammassa linux-koneessa.

Jos saisi tuon iTunesinkin imaisemaan CD:llisen samassa parissa minuutissa lossless-muotoon ei 300 CD levyn kirjaston rippaamiseen menisi ikää ja terveyttä. En tajua mitään syytä siihen miksi tämä ALAC imeytyy iTunesiin 5-9x nopeudella kun vastaavaa FLAC-tiedostoa syntyy 20x vauhdilla.

Millaisella nopeudella muilla AAC rippaus toimii? Minulla nopeus on levyn alussa tyypillisesti 5x josta nopeus kiihtyy viimeisiä biisejä kohden 9x nopeuteen.

128 kbps AAC 3x - 8x
        256 kbps AAC 6,5x - 9,3x Nopeus kasvoi tasaisesti loppua kohden.

Apple Lossless muotoon n. 19 kertaisella nopeudella.

Kone on 1,2 GHz:n iBook G4.

• Apple Lossless
        edellinen kirjoitti:

128 kbps AAC 3x - 8x
        256 kbps AAC 6,5x - 9,3x Nopeus kasvoi tasaisesti loppua kohden.

Apple Lossless muotoon n. 19 kertaisella nopeudella.

Kone on 1,2 GHz:n iBook G4.

En ole tuota 128kbps AAC:ta kokeillut mutta 256:lla nopeudet olivat samoja kuin mäkissäsi vaikka oma kone on visvaa pyörittävä intel-prosarilla varustettu läppäri.

Äkkiseltään ihmettelin miksi "parempi" koodaus sujuu nopammin kuin 128kbps mutta tarkemmin ajatellen tilanne on juuri niin kuin pitääkin. 256kbps on lähempänä alkuperäistä CD:tä joten sen koodauksen kuuluukin olla helpompaa.

Apple Lossless koodauksessa on siis minun koneessani selvästi jotain häikkää koska tässä se ei pyöri 20x nopeudella vaan kerroin on ihan sama kuin 256 AAC:lla eli alussa 4-5x ja lopussa 8-9x

• edellinen
        Apple Lossless kirjoitti:

En ole tuota 128kbps AAC:ta kokeillut mutta 256:lla nopeudet olivat samoja kuin mäkissäsi vaikka oma kone on visvaa pyörittävä intel-prosarilla varustettu läppäri.

Äkkiseltään ihmettelin miksi "parempi" koodaus sujuu nopammin kuin 128kbps mutta tarkemmin ajatellen tilanne on juuri niin kuin pitääkin. 256kbps on lähempänä alkuperäistä CD:tä joten sen koodauksen kuuluukin olla helpompaa.

Apple Lossless koodauksessa on siis minun koneessani selvästi jotain häikkää koska tässä se ei pyöri 20x nopeudella vaan kerroin on ihan sama kuin 256 AAC:lla eli alussa 4-5x ja lopussa 8-9x

On siinä selvästi jotakin kummallista. Olettaisin uuden koneen selviävän koodauksesta rivakammin.

Olisiko mahdollista ettei koneen CD-asema pysty tarjoamaan koodattavaa dataa kuin max. 9x nopeudella? Tämän voi kokeilla kun rippaa levyn pakkaamattomaan wav-muotoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe