Wiccaus

N85

Mulla olis pari kysymystä tästä wicca-uskonnosta... yhdeltä nettisivulta luin että wiccat eivät usko Jumalaan (tai paholaiseen), mutta minä uskon ja haluaisin silti olla wicca. Voiko noita kahta uskontoa (kristinuskoa&wiccaa) mitenkään sovittaa yhteen tai jotain..?
Sitten kyselisin että miten wicca vihkii itsensä wiccaksi? Millainen seremonia sen pitäisi olla jos itse itsensä vihkii?
Olisin kiitollinen vastauksista, toivottavasti saitte edes jotain selkoa tosta tekstistä.. :)

30

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topu

      Enste pitäs varmaa niinku tietää et miks haluu wiccaks. Et mikä siin on niinku nii mageet et olis kiva olla niinku molempii. Ja sit se seremonia, et onks sil niinku enää nii hirveest välii, jos ei enste tiedä edes niinku et miks?

      Tai jotai...

    • Pihlaja

      Miksi kukaan olisi "puolella sydämellä" wicca, jos kuitenkin pohjimmiltaan haluaa olla kristitty? Magiaa (erityisesti seremoniallista, mutta myös "puskanoituutta") voi harjoittaa ja luomakuntaa kunnioittaa kristinuskonkin puitteissa, ja jos naisen kunnioitus loistaa kotikirkossa poissaolollaan, kannattaa tutustua feministiseen teologiaan. Noin niin kuin esimerkiksi.

      Mielestäni wicca ja kristinusko ovat äärimmäisen huonosti, jos ollenkaan yhteen sopivia uskontoja, enkä ole vielä koskaan törmännyt niiden sekoitukseen, jossa ei jommastakummasta tai molemmista samalla hukkuisi jotakin olennaista. Joku muu voi tietysti olla eri mieltä.

    • Valeriana

      En suosittele sekoittaa kaksi erinlaista uskontoa yhteen.
      Tiedän että on ihmisiä jotka kutsuu itseään "kristowicca" nimikkeellä, mutta se on niin absurdi käsite.
      Ensiksi jo kristin usko tuomitsee wicca käsitteen pahaksi ja vaikka wiccalaisuudella ja kristinuskolla on samoja vaikutteita (juutalaisuudesta->kabbalah->seremoniamagia->wicca, tämän huomaa wiccalaisuuden seromoniamagiasta otettujen symbolien ja rituaali tyylistä), ei ne ole toisilleen sopivia uskontoja.

      Ei sinun tarvitse olla wicca ollaksesi kiinnostunut noituudesta ja magiasta. On kristinuskon allakin (tai no perinnenoituuteen sekoittunut kristinuskoja) noituutta ja magiaa harrastavia ihmisiä. Miksi et valitsisi sitä itsellesi.
      Tiedän että wicca on nyt must uskontona. Se on kyllä erittäin ikävää. On muitakin vaihtoehtoja wiccalaisuuden tilalle.
      Monet pitävät wiccalaisuutta helppona ja helposti opittavana uskontona, mutta se ei ole ja sekin mitä on tietoa helposti saatavana, voi enemmän johtaa harhaan ja onkin saanut "new age"-maisia vaikutteita.

      Tiedän että saatan kuulostaa nipottajalta, mutta olen ollut tällä tiellä ja vaikken olekkaan nk. traditiowicca niin olen enemmän ruvennut painottamaan sitä että on parempi pitää wicca traditionallisena, koska tämä wiccalaisuus (tai oikeammin uuswicca/neowicca) on ruvennut menemään niin äärimmäisyyksiin! Pitää siihen sekoittaa kristinuskoa tai satanismia (satanowicca) tai painottua darkywiccaan (imho näitä kolmea en varsinkaan näe wiccalaisuutena tai edes osana sitä).
      Äärimmäisyyksiin mennään kun ihmiset tahtovat välttää yleistyksiä ja tahtovat erottautua niistä muista.
      Yhteen aikaan uuswiccan suuntaus oli "valoa-ja-kristallia", harjoitettiin vain "valkoista-ja-hyvää-noituutta/magiaa", ja kun joillekkin se rupesi vaikuttamaan joltain hihhuli toiminnalta he rupesivat painottumaan "darkywiccaan", pimeään puoleen ja käyttämään "mustaamagiaa". Mitä tyhmyyttä!
      Perinteinen wicca (okei näin "initoimattomana" en välttämättä tiedä kaikkea "oikeastawiccasta") ei erota mustaa ja valkoista magiaa. Niin syntymä, elämä ja kuolema niin suruineen ja iloineen on sitä osana ja sitä ei tarvitse erotella toisistaan. Itse pidän sitä virheenä että ne erottaa toisistaan koska ilman toista ei voi olla sitä toista. Ne on voimia jotka pyörittää tätä elämää ja maailmaa. Olisi sääli olla huomioimatta itsestään pimeitä puolia tai niitä valoisia puolia, koska ne kun oppii ja oppii hyödyntämään ja muokkaamaan niitä niin se voima on mahtava. Yksi sääntö mikä noidilla on tai tulisi olla on itsensä tuntemus, varsinkin kun magiaa harrastaa ei tulisi tehdä laiminlyöntejä.
      Ja nyt kun on niin yleistä että käännytään kristinuskosta wiccaan niin ei tahdota päästää irti niistä kristinuskon käsitteistä!

      Noita voi olla ilman wiccaa (kaikki wiccat eivät ole noitia) ja noituutta ja magiaa voi harjoittaa ilman wiccaa.

      Ja yleensä itse-initaatio tapahtuu 1vuoden ja yhden päivän jälkeen kun on aloittanut opiskelun. Sen kun aloittaa voi tehdä nk. itse-dedikaation jossa juhlallisesti lupautuu noviisin polulle (itseopiskelunnoviisi) ja tästä dedikaatiosta sitten se yksi vuosi ja päivä niin tekee itse-initaation.
      Moni alan kirja on englanninkielistä ja suosittelen niitä vaikka suomessa on 2 wicca aiheista kirjaa suomennettu, mutta IMHO ne ei ole hyviä. Pitää muistaa että wiccan virallinen uskonto kieli on englanti ja usein tälläisten tekstien (rituaalitekstien) suomentaminen on hankalaa koska siihen ei IMHO tule sitä kosketusta jota alkuperäinen kieli tuo.

      Luettavaa: Janet & Stewart Farraf: "A Witches' Bible" sisältää ihan hyvää tekstiä mutta voi olla raskasta luettavaa jos ei osaa englantia
      Starhawk: "The Spiral Dance" Reclaiminiä, saanut wiccalaisuudesta vaikutteita, jotku pitää sitä wiccana jotkut ei.
      Doreen Valiente: "Witchcraft for Tomorrow"

      Lisää tietoa:
      www.pakanaverkko.fi
      www.wicca.fi
      http://lehtory.curvedspaces.com/

      • Calantha

        Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?

        Minä suoritin dedikaation silloin, kun katsoin opintojeni todellisesti alkaneen (aiemmin olin vain ns. kokeillut vettä varpaalla). Tuolloin esittelin itseni Jumalattarelle ja Jumalalle ja kerroin aikeistani. Siitä päivästä lähtien olen myös kantanut pentaakkelia kaulallani merkkinä uskonnostani.

        En ole vielä tähän päivään mennessä initioitunut, koska eklektinen wicca ei tunnu olevan minun ratkaisuni ja sopivaa covenia ei ole löytynyt. Mielestäni initiaatio onkin enemmän vihkiminen coveniin kuin itse uskontoon.

        Nämähän ovat tottakai vain minun mielipiteitäni. :)


      • Pihlaja
        Calantha kirjoitti:

        Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?

        Minä suoritin dedikaation silloin, kun katsoin opintojeni todellisesti alkaneen (aiemmin olin vain ns. kokeillut vettä varpaalla). Tuolloin esittelin itseni Jumalattarelle ja Jumalalle ja kerroin aikeistani. Siitä päivästä lähtien olen myös kantanut pentaakkelia kaulallani merkkinä uskonnostani.

        En ole vielä tähän päivään mennessä initioitunut, koska eklektinen wicca ei tunnu olevan minun ratkaisuni ja sopivaa covenia ei ole löytynyt. Mielestäni initiaatio onkin enemmän vihkiminen coveniin kuin itse uskontoon.

        Nämähän ovat tottakai vain minun mielipiteitäni. :)

        >>Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?


      • Valeriana
        Calantha kirjoitti:

        Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?

        Minä suoritin dedikaation silloin, kun katsoin opintojeni todellisesti alkaneen (aiemmin olin vain ns. kokeillut vettä varpaalla). Tuolloin esittelin itseni Jumalattarelle ja Jumalalle ja kerroin aikeistani. Siitä päivästä lähtien olen myös kantanut pentaakkelia kaulallani merkkinä uskonnostani.

        En ole vielä tähän päivään mennessä initioitunut, koska eklektinen wicca ei tunnu olevan minun ratkaisuni ja sopivaa covenia ei ole löytynyt. Mielestäni initiaatio onkin enemmän vihkiminen coveniin kuin itse uskontoon.

        Nämähän ovat tottakai vain minun mielipiteitäni. :)

        Dedikaatioita voi tehdä lähes mihin tahansa. Eli voit dedikoida eli omistautua opiskelemaan wiccaa polkunasi tai sitten voi dedikoitua olemaan wicca (vr. initaatio). Voi dedikoitua jollekkin tietylle elementille tai Jumalalle tai Jumalattarelle.
        Initaation voi itselleen tehdä, kyseessä on "herkistyminen" tietyille asioille. Monissa mysteeri pohjaisissa uskonnoissa uskotaan että voi toinen initoida toisen tai voi itse initoida itsensä. Initoiminen voi olla ex'tempore tapaus, eli voi tulla ilmestys, uni tai muu mieltä "herättävä" tapaus. Tai se voi olla yrittämällä hankittu.
        Tosin on totta ettei itse hankittua initaatiota ja toiselta annettua initaatiota voi verrata toisiinsa koska niitä ei voi verrata samana asiana. Joillekkin itse initaatio on voimakkaampi kokemus kuin annettu initaatio.

        Initaation mukana tulee ns. tradition energia ja tieto käyttöön. Mutta voi olla ns. itseinitoitunut tai elämäninitoitunut, joka on itse selvittämistä mysteereistä.


      • Calantha
        Pihlaja kirjoitti:

        >>Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?

        Huomaa, että oli univajausta kun tuota edellistä kirjoitusta pakersin... Peruutan sen ja painan pääni häpeissäni. :)


      • kohai
        Calantha kirjoitti:

        Hmm, onkohan tämä nyt sitten erilaisten wiccakulttuurien eroa vai mistäköhän johtuu, mutta minä olen saanut sellaisen käsityksen, että dedikaatio (eli omistautuminen) tehdään ennen initiaatiota (eli vihkiytymistä), ei toisin päin?

        Minä suoritin dedikaation silloin, kun katsoin opintojeni todellisesti alkaneen (aiemmin olin vain ns. kokeillut vettä varpaalla). Tuolloin esittelin itseni Jumalattarelle ja Jumalalle ja kerroin aikeistani. Siitä päivästä lähtien olen myös kantanut pentaakkelia kaulallani merkkinä uskonnostani.

        En ole vielä tähän päivään mennessä initioitunut, koska eklektinen wicca ei tunnu olevan minun ratkaisuni ja sopivaa covenia ei ole löytynyt. Mielestäni initiaatio onkin enemmän vihkiminen coveniin kuin itse uskontoon.

        Nämähän ovat tottakai vain minun mielipiteitäni. :)

        Luulisi, että wiccalaiseksi aikovalla on aika korkea kynnys osallistua ylipäätään initiaatioriittiin, semminkin, että lukemani perusteella tuo riitti suoritetaan alasti muiden covenin jäsenten edessä ja sitten vielä papitar/pappi painaa veitsen rintakehää vasten, eli melkoisen aralle alueelle noin anatomisesti. Siinä täytyy olla todella varma aikeistaan ja sitten vielä se pelon hallinta... terävä terä keskellä rintaa ei tunnu kivalta. No joo, ei tuota asiaa pidä suurennella, sen terävän terän rinnan päällä kestää kyllä, jos minäkin kestän olla veitsen tai terävän katanan edessä/alla jatkuvasti ja vielä loukkaannunkin silloin tällöin ihan aidosti koska terä on terävä. Wiccat eivät husi sen teränsä kanssa, se painetaan kuitenkin suht hellästi rintaa vasten, loukkaantumisen vaara on olemattoman pieni.


      • Calantha
        kohai kirjoitti:

        Luulisi, että wiccalaiseksi aikovalla on aika korkea kynnys osallistua ylipäätään initiaatioriittiin, semminkin, että lukemani perusteella tuo riitti suoritetaan alasti muiden covenin jäsenten edessä ja sitten vielä papitar/pappi painaa veitsen rintakehää vasten, eli melkoisen aralle alueelle noin anatomisesti. Siinä täytyy olla todella varma aikeistaan ja sitten vielä se pelon hallinta... terävä terä keskellä rintaa ei tunnu kivalta. No joo, ei tuota asiaa pidä suurennella, sen terävän terän rinnan päällä kestää kyllä, jos minäkin kestän olla veitsen tai terävän katanan edessä/alla jatkuvasti ja vielä loukkaannunkin silloin tällöin ihan aidosti koska terä on terävä. Wiccat eivät husi sen teränsä kanssa, se painetaan kuitenkin suht hellästi rintaa vasten, loukkaantumisen vaara on olemattoman pieni.

        Unohdit kokonaan itseinitiaatiomahdollisuuden, joka on olemassa eklektisille wiccoille.

        Lisäksi, en ole vielä toistaiseksi törmännyt terävään athameen. Toki tylsälläkin veitsellä saa varmasti tuhoa aikaan jos haluaa, mutta epäilen tuota turvattomuuden tunnetta. Jos sellaista esiintyy, on varmaankin initioitumassa väärään coveniin...?

        In perfect love and perfect TRUST, eikös se niin mennyt?


      • kohai
        Calantha kirjoitti:

        Unohdit kokonaan itseinitiaatiomahdollisuuden, joka on olemassa eklektisille wiccoille.

        Lisäksi, en ole vielä toistaiseksi törmännyt terävään athameen. Toki tylsälläkin veitsellä saa varmasti tuhoa aikaan jos haluaa, mutta epäilen tuota turvattomuuden tunnetta. Jos sellaista esiintyy, on varmaankin initioitumassa väärään coveniin...?

        In perfect love and perfect TRUST, eikös se niin mennyt?

        "Lisäksi, en ole vielä toistaiseksi törmännyt terävään athameen. Toki tylsälläkin veitsellä saa varmasti tuhoa aikaan jos haluaa, mutta epäilen tuota turvattomuuden tunnetta. Jos sellaista esiintyy, on varmaankin initioitumassa väärään coveniin...?"

        Niin no, Athame nyt yleensä on "tylsä" (ei muuten ihan ole sitä, se "tylsä" teräkin on niin terävä, että sillä saa vahingossakin haavan aikaiseksi), ihan vain siksi, että niitä vahinkoja ei sattuisi, tylsän määrittely nyt vain on kauppiaasta ja terän käyttäjästä kiinni. =)

        Juu, tylsällä veitsellä saa ihan varmasti tuhoa aikaiseksi, semminkin, että "kaikki vahingot sattuvat tylsillä veitsillä". Kyse onkin siitä miten sitä terää käsittelee ja mihin käyttää, ihmisvartalo on vaikea työkenttä veitselle, koska lähes aina roiskuu kun rapataan. Olen muuten nähnyt miten tylsä terä leikkaa peukalon halki ihan vain siksi, että joku ei osannut kunnioittaa terää ja päätti avata Leathermanin työntämällä terän lukkoon peukalon kanssa. Terä oli kulunut ja likainen, haavoittuminen siis vaati oikeasti yritystä. Ei paljon naurattanut vahinkoa paikkaillessa.

        Terävään Athameen törmääminen ei liene vaikeaa, eräät idiootit kun käyttävät Athamena milloin mitäkin terää jonka ovat vain siunanneet käyttöön, jopa Tantoja (Japanilainen lyhyt miekka/veitsi) käytetään jonkun verran Athamen roolissa, se on suunniteltu puhkaisemaan ihminen oikeastaan mistä kohtaa tahansa. Myöskin taktisia taisteluveitsiä, leipäveitsiä, miekkoja sun muita teräaseita käytetään Athamena. Sitten kun tuollaisen terävän terän kanssa lähdetään husimaan/käyttämään rituaalivälineenä niin vahingon syntyminen on aika suuri noin tod.näköisyysmatikan mukaisesti.


    • utu

      tässä vähän aikaa sitten käsiteltiin samaa asiaa tällä palstalla. katso sivu tai pari taaksepäin.

    • thymus

      Minuakin kiinnostaa se, että miksi haluat olla wicca, jos et kuitenkaan usko "wiccalaisittain"? Toki wiccojenkin joukossa on monenlaisia jumalkäsitteitä, mutta tuskin kukaan (imo oikea) wicca uskoo kristittyjen jumalaan. Ainakaan siis sillä tavalla kuin kristinusko vaatii, toki voi olla niitä, jotka uskovat että Jahve ja Suuri Sarvipää ovat yksi ja sama jumaluus. Mutta luulisin, että he eivät tosiaankaan usko silloin kristillisellä tavalla Jahveen.

      Wicca ei ole mikään helppo uskonto. Se vaatii opiskelua ja kuten muissakin uskonnoissa, jos tahtoo nimittää itseään wiccaksi, se vaatii myös todellista uskoa. Tutustu wiccaan kunnolla, nettiosoitteita ja lukuvinkkejä sinulle on jo annettukin, ja päätä sitten sen perusteella, onko sinusta wiccan polulle. En usko, että on olemassa yhtään sellaista uskontoa, johon voi "liittyä" ihan noin vain. Haarva pystyy todella vain heräämään aamulla ja toteamaan "jaahas, tästä päivästä eteenpäin olen wicca. Tai kristitty. Tai jotain muuta.

    • Wiccaksi, isona...

      Raamatussa sanotaan, "minä olen Herra, sinun jumalasi, sinun ei pidä muita jumalia palvoman".
      Ja sielä kai jossain kerrotaan, kuinka Jeesus tuhosi jumalien kuvia... Ja olisko siinä ollut maininta jossain, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, patsaita ei sallita.
      Myönnän, etten ole viime aikoina lukenut raamattua, eli en ihan tarkkaan muista kaikkea, mutta jotain muistan kuitenkin. ;-)

      Joo, ja sitten, wiccat uskovat jumalaan ja jumalattareen.
      Jokaisella on omat jumalansa, toiset tykkäävät Aradiasta, toiset Isiksestä...
      Ja jumalat voivat olla keitä vaan, Ukko Ylijumalasta, Thoriin tai Cernunnokseen...
      Kukin valitsee omansa..
      Itse olen vielä etsimässä omiani, jotka sopivat minulle.

      Blessed be

      • Fanatic

        Tuo sun havaintos?Mutta täytyy sanoa ettei raamattu kiellä muitten jumalien olemassaoloa(1Kor8:5-6),vaan antaa ainoastaan ymmärtää ettei niitä ole tarvi palvoa!


      • Wiccaksi isona
        Fanatic kirjoitti:

        Tuo sun havaintos?Mutta täytyy sanoa ettei raamattu kiellä muitten jumalien olemassaoloa(1Kor8:5-6),vaan antaa ainoastaan ymmärtää ettei niitä ole tarvi palvoa!

        Niin siitä on aikaa, kun olen viimeksi lukenut raamattua, millään kielellä.
        Eli en muista ihan tarkkaan, missä ja kuka moista olisi sanonut, muistin vain, ettei Raamatun jumala halua meidän palvovan muita jumalia.
        Siis, en sanonutkaan, että olis kieltänyt, vaan kieltää palvomasta muita Jumalia. Ja se ei käy yksiin wiccan kanssa, jossa on Jumala ja Jumalatar..

        Blessed be


      • Fanatic
        Wiccaksi isona kirjoitti:

        Niin siitä on aikaa, kun olen viimeksi lukenut raamattua, millään kielellä.
        Eli en muista ihan tarkkaan, missä ja kuka moista olisi sanonut, muistin vain, ettei Raamatun jumala halua meidän palvovan muita jumalia.
        Siis, en sanonutkaan, että olis kieltänyt, vaan kieltää palvomasta muita Jumalia. Ja se ei käy yksiin wiccan kanssa, jossa on Jumala ja Jumalatar..

        Blessed be

        Vaan mutta uskoni Jeesukseen ja korkeinpaan Jumalaan on todellakin heikentynyt kaiken sorron sekä epäoikeuksien tähden jota näkee yötä päivää kaikkialla!Mikä neuvoksi?Mitä teen?Luontouskovaiset täällä ei ole sen myönteisempiä kuin nuo väärät kristitytkään noilla omilla sivuillaan.Wiccat luulevat että ei ole muuta luonnonuskontoa kuin tuo heidän ainoastaan.Minun uskontoni on taas mielummin monijumalallinen eli polyteistinen ja se on vahvasti sidoksissa astrologiaan.En pakota kuitenkaan ketään vaan annan sinunkin ihan vapaasti,vaikkapa yrittäisit käännyttää minut takaisin.En minä siitä loukkaannu!Mutta sanon vaan että se on vaikea tehtävä,aivan rehellisesti.Tänäkin päivänä eletään näköjään ikäänkuin keski aikana jolloin kaikkia toisin ajattelijoita,yksinäisiä ja luontouskosia ihmisiä kidutettiin,poltettiin rovioilla j.n.e!


      • tulikivi
        Fanatic kirjoitti:

        Vaan mutta uskoni Jeesukseen ja korkeinpaan Jumalaan on todellakin heikentynyt kaiken sorron sekä epäoikeuksien tähden jota näkee yötä päivää kaikkialla!Mikä neuvoksi?Mitä teen?Luontouskovaiset täällä ei ole sen myönteisempiä kuin nuo väärät kristitytkään noilla omilla sivuillaan.Wiccat luulevat että ei ole muuta luonnonuskontoa kuin tuo heidän ainoastaan.Minun uskontoni on taas mielummin monijumalallinen eli polyteistinen ja se on vahvasti sidoksissa astrologiaan.En pakota kuitenkaan ketään vaan annan sinunkin ihan vapaasti,vaikkapa yrittäisit käännyttää minut takaisin.En minä siitä loukkaannu!Mutta sanon vaan että se on vaikea tehtävä,aivan rehellisesti.Tänäkin päivänä eletään näköjään ikäänkuin keski aikana jolloin kaikkia toisin ajattelijoita,yksinäisiä ja luontouskosia ihmisiä kidutettiin,poltettiin rovioilla j.n.e!

        >>Wiccat luulevat että ei ole muuta luonnonuskontoa kuin tuo heidän ainoastaan.>>

        eipäs yleistetä! *heristää sormeaan*


      • Wiccaksi isona
        Fanatic kirjoitti:

        Vaan mutta uskoni Jeesukseen ja korkeinpaan Jumalaan on todellakin heikentynyt kaiken sorron sekä epäoikeuksien tähden jota näkee yötä päivää kaikkialla!Mikä neuvoksi?Mitä teen?Luontouskovaiset täällä ei ole sen myönteisempiä kuin nuo väärät kristitytkään noilla omilla sivuillaan.Wiccat luulevat että ei ole muuta luonnonuskontoa kuin tuo heidän ainoastaan.Minun uskontoni on taas mielummin monijumalallinen eli polyteistinen ja se on vahvasti sidoksissa astrologiaan.En pakota kuitenkaan ketään vaan annan sinunkin ihan vapaasti,vaikkapa yrittäisit käännyttää minut takaisin.En minä siitä loukkaannu!Mutta sanon vaan että se on vaikea tehtävä,aivan rehellisesti.Tänäkin päivänä eletään näköjään ikäänkuin keski aikana jolloin kaikkia toisin ajattelijoita,yksinäisiä ja luontouskosia ihmisiä kidutettiin,poltettiin rovioilla j.n.e!

        Juu, olen samaa mieltä, että tällä hetkellä koko maailma voi pahoin, koska ihmiskunta voi pahoin,
        ja osoittaa sen väärin. Eli ei huolehdi luonnosta, tai elinympäristöstään. Ja uskoni on mennyt siihen, että kirkko mitään tekisi.

        En ole edes ajatellut käännyttää ketään, koska olen "allekirjoittanut" mielessäni tällaisen, jonka löysin Titanian kirjasta:" There is no arrogance toward others religion, all approaches to contemplate the divine, creative force is considered valid and honourable. No one should believe, that their approach is the only belief.
        It is vital to understand that we as individuals have a right to happiness here on earth, now, as indeed does everyone else, we cannot contravene this spiritual truth by seeking our own and wishes at the cost of anyone else's, No individual will be on the receiving end of my angry thoughts, or that I direct a "bad feeling" to others, no matter how big the provocation is. Surpass those who has done or wished me bad. Leave petty minded people and attract a strong beneficial "magic" to myself."

        Näin ollen, annan kaikkien olla ja uskoa, mihin haluavat... ;-)

        Aivan, siltä tuntuu, että jos nykypäivänä ei saisi kiduttamisesta isoja tuomioita, niin itse olisin jo poltettu roviolla...
        Siksi pidän wiccauteni kaapissa... ;-)

        Toivotan sinulle erittäin hyvää ja rauhallista kesää, ja aurinkoa elämääsi, missä kuljetkin..

        Blessed be


    • Fanatic

      Niin tässä on oma uskontoni,eli härkäläisyys!Minä en siis voi sietää noitten "kristittyjen" ylimaskuliinista psykopaatti "Jumalaa" joka sortaa kaikkia meitä heikompia ja yksinäisiä!Paremminkin tulis tasoittaa nuo maskuliiniset voimat kohtuullisesti feminististen voimien kanssa,eikö?Hedelmällisyyden,elon,kasvun,ikuisen rakkauden ja avioliiton Herra on Jumalani!Hänen ikuinen puolisonsa on taas se Jumalattareni koska molemmathan heistä liittyvät härän merkkiin!Toiseksi tulevat kuun,lapsien,neitsyeitten,kodin ja perheen jumala ja jumalatar(ravun merkkiin liittyvät)!Kolmanneksi heidän poikansa tulen,uhrejen,seppyyden ja ruumiittemme valaaja jumala sieluja varten(neitsyt merkkiin liittyvä)!Neljänneksi ukkosen,salaamoitten,hyvän moraalin,huumorin ja uskonnon lahjamme jumala ynnä hänen puolisonsa(jousimies merkkiin liittyvät)!Viidenneksi ajan ja pois kaitsimisen jumala puolisonsa kanssa(kauris merkkiin liittyvät)!Kuudenneksi taikuuden ja syvyyksien vetten jumala puolisonsa kanssa(skorpiooni merkkiin liittyvät)!Seitsämänneksi kaikkien muitten vesien,virtojen ja kastelun jumala(kalat merkkiin liittyvä)!Muut jumaluudet eivät taida merkitä niinkään paljoo koska ne kohdistuvat merkkeineen elämämme pintapuolisempaan tasoon.Kuten auringon jumala itsekkyyneen(leijona),sodan jumala eli pahuuden täällä maanpäällä olevan herra(oinas) ja pintapuolisten oppimisen jumala(kaksoset)!Puhumattakaan pintapuolisen rakkauden ja flirttailun jumalatar(vaaka) ja jokapäiväistä säätämme kavalempi vesimiehiin liittyvä jumalatar!Ymmärrettävistä syistä nousevat(luonneominaisuuksiltaan) härät,ravut ja neitsyet saavat kuulua seuraani.Kaikki aurinkomerkit käy mutta ei kaikki kuumerkit(tunnemaailmat)!Kuumerkeistä oinaat,kaksoset,leijonat,vaa'at,jousimiehet ja vesimiehet eivät ole terve tulleita koska se ois Jumal pariamme kohdistuvaa pilkkaamista!Olen sentään suvaitsevainen noihin tekopyhiin "kristittyihin" verraten!Vaikka oppini on lujasti sidoksissa astrologiaan,mutta niinhän oli myös esim muinaisten egyptiläisten ja babylonialaistenki uskonto!Minä siis haluaisin jatkaa noita muinaisia perinteitä.Joten oisko täällä ketään samoin ajattelevaa kuin minä?Mielellään voisit antaa sen e-posti osoitteesi jos mahdollista!

      • Pihlaja

        ...muttei niin kovin hyvälläkään - mihinkäs jäi se Mati-Zyra-Semlya? Ja rotuoppisi?

        Vinkki: Jos haluaa esiintyä useana eri henkilönä, kannattaa vaihtaa kirjoitustyyliäkin välillä.

        Vinkki 2: Trollaaminen ei ole yhtään cool.


      • Fanatic
        Pihlaja kirjoitti:

        ...muttei niin kovin hyvälläkään - mihinkäs jäi se Mati-Zyra-Semlya? Ja rotuoppisi?

        Vinkki: Jos haluaa esiintyä useana eri henkilönä, kannattaa vaihtaa kirjoitustyyliäkin välillä.

        Vinkki 2: Trollaaminen ei ole yhtään cool.

        Minä en ole pahemmin ollut tällä palstalla enkä missään muuallakaan.Koska ikävä kyllä tää Suomi on todellakin rasistejen ja psykopaattejen valtaama maa!Joten minä en ole missään tekemisissä noitten tyhmien ihmisten kanssa jotka lietsovat tuollaista vihaa!Siitä asti kun rupesin kirjoittaan niin on minun kantani ollut aina se suvaitsevainen.Miksi muuten mainitsisinkaan babylonialaisista,egyptiläisistä,nefiileistä j.n.e?Koska rakastan kaikkia kulttuureja ja kansoja jotka liittyvät muinaisiin aikoihin.Älä ihmettele jos käytetään niitä kirjoitus tyylejäkin noin törkeesti hyväksi.Jos kanttia ois ollut niin oisin voinut sanoa heitäkin vastaan suoraan,mutta riita ja sotiminen ei ole luonteemme tyyliä!Sanon luonteemme senkautta koska onhan niitä tyylisiäni muitakin olemassa.Miksi tätä vainoa ja sortoa?Näinkö etsiviä kohdellaan jotka rehellisesti pyytävät niitä neuvoja asioihin?Suvaitsevaiseen oppiin ei pakoteta,se on vapaa ehtoista!Eikö täällä ole yhtäkään joka haluais olla puolellani?Tämä rasistisuus ja psykopaattisuus on ihan sietämätöntä!Antaa tulla osoitteen jos on ketään?Jännityksen vuoksihan omatunnottomat psykopaatit juuri sortavat,ja eivätkä ajattele mitä kunnian loukkausta tuo heidän toimintansa on muille!


      • TFK
        Fanatic kirjoitti:

        Minä en ole pahemmin ollut tällä palstalla enkä missään muuallakaan.Koska ikävä kyllä tää Suomi on todellakin rasistejen ja psykopaattejen valtaama maa!Joten minä en ole missään tekemisissä noitten tyhmien ihmisten kanssa jotka lietsovat tuollaista vihaa!Siitä asti kun rupesin kirjoittaan niin on minun kantani ollut aina se suvaitsevainen.Miksi muuten mainitsisinkaan babylonialaisista,egyptiläisistä,nefiileistä j.n.e?Koska rakastan kaikkia kulttuureja ja kansoja jotka liittyvät muinaisiin aikoihin.Älä ihmettele jos käytetään niitä kirjoitus tyylejäkin noin törkeesti hyväksi.Jos kanttia ois ollut niin oisin voinut sanoa heitäkin vastaan suoraan,mutta riita ja sotiminen ei ole luonteemme tyyliä!Sanon luonteemme senkautta koska onhan niitä tyylisiäni muitakin olemassa.Miksi tätä vainoa ja sortoa?Näinkö etsiviä kohdellaan jotka rehellisesti pyytävät niitä neuvoja asioihin?Suvaitsevaiseen oppiin ei pakoteta,se on vapaa ehtoista!Eikö täällä ole yhtäkään joka haluais olla puolellani?Tämä rasistisuus ja psykopaattisuus on ihan sietämätöntä!Antaa tulla osoitteen jos on ketään?Jännityksen vuoksihan omatunnottomat psykopaatit juuri sortavat,ja eivätkä ajattele mitä kunnian loukkausta tuo heidän toimintansa on muille!

        Saammeko esitellä itsemme siitä mitä me olemme?Me emme olla myöskään mitään suvaitsemattomia vaan meidän päämäärämme on laillistaa isien ja tytärten väliset suhteet esimerkiksi.Ei,väliä onko hän maalaisemme tai maahanmuuttaja kun vaan on rakkaudella ja molempien osapuolien vapaalta taholta naineet toinen toisensa.Me ei puututa siihen!Sillä se liittyy meidän rituaaleihimme ja on pyhää jumalillemme!Älä ihmettele jos emme usko Äitiin ja Poikaan?Vaan Isään ja tyttäreen me uskomme ynnä muihin!Egyptiläisiin tämäkin kohdistuu!Raan ja Hathorin liittoon esim!Jos kerta nuo,ajatelkaa noita homoja joitten liitot on laillistettu jo aikoja sitten?Miksi ei sitten meidän "sukurutsauksia" voitais laillistaa aivan samoin?Onhan noilla homoillakin se oma tyylinsä ja saa ollakkin jos pysyvät vaan omissa nurkissaan!Nimityksemme on muuten "TheFoxKlan" eli kettuklaani,eikö jännää?Koitahan pärjäillä!On niitä sinunki tyylisiä vielä olemassa sentään!Luota edelleen astrologiaan hyvä ystävämme!


      • tulikivi
        TFK kirjoitti:

        Saammeko esitellä itsemme siitä mitä me olemme?Me emme olla myöskään mitään suvaitsemattomia vaan meidän päämäärämme on laillistaa isien ja tytärten väliset suhteet esimerkiksi.Ei,väliä onko hän maalaisemme tai maahanmuuttaja kun vaan on rakkaudella ja molempien osapuolien vapaalta taholta naineet toinen toisensa.Me ei puututa siihen!Sillä se liittyy meidän rituaaleihimme ja on pyhää jumalillemme!Älä ihmettele jos emme usko Äitiin ja Poikaan?Vaan Isään ja tyttäreen me uskomme ynnä muihin!Egyptiläisiin tämäkin kohdistuu!Raan ja Hathorin liittoon esim!Jos kerta nuo,ajatelkaa noita homoja joitten liitot on laillistettu jo aikoja sitten?Miksi ei sitten meidän "sukurutsauksia" voitais laillistaa aivan samoin?Onhan noilla homoillakin se oma tyylinsä ja saa ollakkin jos pysyvät vaan omissa nurkissaan!Nimityksemme on muuten "TheFoxKlan" eli kettuklaani,eikö jännää?Koitahan pärjäillä!On niitä sinunki tyylisiä vielä olemassa sentään!Luota edelleen astrologiaan hyvä ystävämme!

        en nyt tiedä kenestä meistä puhut, mutta voin
        sanoa ettei minun tavoitteeni ainakaan ole
        laillistaa isän ja tyttären välistä suhdetta.
        minusta se on sairasta.


      • Pagan baltic's
        tulikivi kirjoitti:

        en nyt tiedä kenestä meistä puhut, mutta voin
        sanoa ettei minun tavoitteeni ainakaan ole
        laillistaa isän ja tyttären välistä suhdetta.
        minusta se on sairasta.

        Kuin meidän rotu oppimme,vai mitä?He eivät suosi vaaleeta pintaa,mutta me taas suosimme!Isänmaallisia ollaan ainakin me toistaiseksi,mutta nähdään miten täst eteenpäin?


      • Pagan baltic's
        Fanatic kirjoitti:

        Minä en ole pahemmin ollut tällä palstalla enkä missään muuallakaan.Koska ikävä kyllä tää Suomi on todellakin rasistejen ja psykopaattejen valtaama maa!Joten minä en ole missään tekemisissä noitten tyhmien ihmisten kanssa jotka lietsovat tuollaista vihaa!Siitä asti kun rupesin kirjoittaan niin on minun kantani ollut aina se suvaitsevainen.Miksi muuten mainitsisinkaan babylonialaisista,egyptiläisistä,nefiileistä j.n.e?Koska rakastan kaikkia kulttuureja ja kansoja jotka liittyvät muinaisiin aikoihin.Älä ihmettele jos käytetään niitä kirjoitus tyylejäkin noin törkeesti hyväksi.Jos kanttia ois ollut niin oisin voinut sanoa heitäkin vastaan suoraan,mutta riita ja sotiminen ei ole luonteemme tyyliä!Sanon luonteemme senkautta koska onhan niitä tyylisiäni muitakin olemassa.Miksi tätä vainoa ja sortoa?Näinkö etsiviä kohdellaan jotka rehellisesti pyytävät niitä neuvoja asioihin?Suvaitsevaiseen oppiin ei pakoteta,se on vapaa ehtoista!Eikö täällä ole yhtäkään joka haluais olla puolellani?Tämä rasistisuus ja psykopaattisuus on ihan sietämätöntä!Antaa tulla osoitteen jos on ketään?Jännityksen vuoksihan omatunnottomat psykopaatit juuri sortavat,ja eivätkä ajattele mitä kunnian loukkausta tuo heidän toimintansa on muille!

        Ottaa sinut kättelyyn!Senkin rotumme petturi ja vielä häivyit häntä jalkojen välissä!Eikö ollutkaan sinusta nyt mieheksi?Nyt todistamme teille muille että meidän jumaluutemme olivat tunnettuja jo ennen noita mainitsimisiasi kansojen kirjoitus taitoa.Esi-isämme olivat siis ensimmäisiä ja valittuja kohtaamaan heidät ensiks!Joten nauroimmehan sitten vihdoinki sen viimisen naurun,haa,haa!


    • tähti

      Rakas ystävä..
      Ajatteles nyt, ihminen EI voi tehdä omaa jumalaa, tai yhdistellä uskonnoista itsellen sopivaa pakettia. Katsos, joka tapaukses totuuksia voi olla vain yksi, mikä on siis silloin se mahdolisuus, että justiin sun itse tekemä jumala olis se oikee? Käänny mieluummmin Jumalan puoleen jonka voima ja todellisuus on miljoonien ihmisten arkipäivää. Ainoa oikea Jumala.

      Lue Jesajan kirjasta luvusta 40 eteenpäin loppuun asti, jos haluat löytää ainoan oikean Jumalan. Ja mahtava Jumala Hän onkin. Rakastaa sua niin intohimoisen mustasukkaisesti. Ei halua että mikään ikinä tulisi väliinne. Tälläkin hetkellä seuraa sua. Kolkutta sun sydämellä ja pyytää päästä sisään.. Katsoo lempeästi, ja miettii että, aiotko kenties sinäkin hylätä Hänet, vai antaisitko Hänen rakastaa Sinua ikuisesti, niin kuin kukaan muu ei voi koskaan rakastaa..

      • Black Spider

        Vaikka en wicca olekaan:

        Miten niin muka ihminen ei voi tehdä omaa jumalaa?
        Onhan kaikki muutkin jumalhahmot ihmisen keksintöä, myöskin se tyrkyttämäsi kristittyjen Jumala. Vai pelkääkö ehkä Jumala kilpailua ja laittoi salanimellä viestin tänne, että "uskokaa minuun koska olen se ainoa oikea totuus"?


      • thymus

        Uskontojen yhdistely itselle sopivaksi paketiksi onnistuu ihan hyvin. Nimi tällaiselle ihmiselle on useimmiten eklektikko. Itsekin kuulun tavallaan siihen porukkaan, en varsinaisesti kylläkään yhdistele uskontoja ja napsi parhaita puolia kaikesta, mutta tunnustan ja hyväksyn (lähes) kaikki uskonnot. Kuitenkin on pidettävä mielessä, että jos yhdistelee aineksia eri uskonnoista, syntyvä sekametelisoppa ei silloin ole mikään niistä uskonnoista, joista aineita on ottanut. Eli esim. wiccaa ja kristinuskoa voi kyllä yhdistää, mutta tällainen henkilö ei ole sen paremmin wicca kuin kristittykään, vaan eklektikko.

        Mitä muuten tulee tuohon Jahven rakkauteen... Se ei ole aitoa, puhdasta rakkautta, jos se on mustasukkainen ja vaatii vastatekoja. Puhdas rakkaus iloitsee siitä, että toinen on onnellinen, tuli se onni mistä asioista tahansa. Puhdas rakkaus ei sano, että "et voi olla onnellinen ellet rakasta minua". Sen sijaan se sanoo "rakastan sinua, vaikket sinä rakastakaan minua ja siksi suojelen parhaan taitoni mukaan sinua kaikelta pahalta". Harva ihminen kykenee moiseen - miten lienee jumaluuksien laita, sitä en tiedä, mutta Jahve ei tunnu kuuluvan siihen porukkaan.


    • Sade

      Näitä kahtahan ei ainakaan minun mielestäni voi yhdistää. Jos olet kristitty, uskot jumalaan, joka on persoonallinen, ja ainoa oikea jumala ja uskot myös Jeesukseen ja Saatanaan ja muihin kristinuskon hahmoihin. icca taas on panteistinen uskonto (tai ainakin minun käsittääkseni kaikki wiccat ovat panteisteja. Vai onko täällä joku, joka ei ole?). Kristittyjen jumala on erillään luonnosta.

      Ongelmaa tuottaa myös mm. se, että wiccalaiset käsittävät luonnon ja seksuaalisuuden pyhinä asioina, kristityt taas nostavat ihmisen luonnon yläpuolelle ja tuomitsevat esiaviollisen seksin. Kristinusko tuomitseee myös noituuden saatanallisena juttuna.

    • polgara

      kyllä ainakin itse olen voinut yhdistää kaikki uskot yhtenäiseksi... Uskon näet yhteen "henkeen" joka ilmenee jokapuolella maailmaa eri nimillä ja eri hahmoina. Siis mielestäni jokainen usko on oikea. Wicca on mielestäni yksinkertaistanut nämä kaikki eri nimitykset Jumalattareksi ja Jumalaksi. Ne ilmentävät vastakkaisia voimia.. mutta on muistettava ettei hyvä aina ole täysin hyvää... Ei voi sanoa että Jumala on yhtä kuin paha ja Jumalatar on hyvä... Mutta omassa päässäni nämä jutut on järjestyksessä...

      Itse en ainakaan vielä haluaisi vihkiytyä wiccaan... Olen noita ja noitana pysyn... Kaikkein tärkeintä on olla se mitä sydän tai pää sanoo... Ei wiccaksi tulla seremoniassa vaan omalla henkisellä uskon ja ajattelun alueella...

      be blessed...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe