Vaihdelaatikossa vikaa

Polomies

Minulla on VW Polo vm-97, 1.4 ja muuten toimii hienosti mutta vaihdelaatikko on alkanut reistaamaan eli pitää todella epäilyttävää vinkunaa/rahinaa/ulinaa. Kun painaa kytkimen niin äänet poistuvat mutta palaavat kun kytkimen päästää ylös, tosin vapaalla ei niin pahana kuin vaihteella.

Mitä kannattaisi tehdä? Onko siellä joku pienempi vika vai meneekö koko loota uusiksi, kuinka paljon sellainen remontti maksaa?

58

21410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex80

      Joo ostin tuossa 03 polon,neloselaa 70 kympissä lievaää ulinaa,vaihteisto vaihtoon,onneksi delta-auto korvaa!

      • fobia

        Tuo taitaa olla valitettavasti aika yleinen vika VAGin tuotteissa. Uusimmassa Autobildissa oli fabian kestotesti ja laatikko kilahti 43tkm:n kohdalla. Oli toimittajalla huumoria (tahatonta?) kun luonnehti fabiaa sanoin: "peruvahva vioista huolimatta". Vakavasti ottaen hyvä että teltta-auto maksaa.


    • polootus

      Mulla autossa vastaavaa vikaa kuin sinulla vm -98 polossa (140tkm). Paikallinen volkkariliike vahvisti vian.

      Kalliiksi tulee. Katsoin vaihtolaatikkojen hintoja purkaamoista. 1000e paikkeilla näyttäs olevan.

      Olisi mukava saada vastauksia tähän ketjuun.

      • toinen polonen

        Ei tunnu löytyvän edes romuttamoista. Ainakaan tyyppiä DCH. Ei auta kuin rakennuttaa palasista, hinnaksi tulee sitten sellanen 1300 euroa. Rakennelmalle annetaan puolen vuoden takuu.


      • pooloo

        jaahas, itsellä vm -99 Polo, eilen huomasin ko.rahinan laatikossa ja tänään potki jo pakkia pois peruuttaessa.
        Maantaina sit vissii pitää ettiä huoltamoo joka tuon tuomion laatikolle antaa...


      • ex80
        pooloo kirjoitti:

        jaahas, itsellä vm -99 Polo, eilen huomasin ko.rahinan laatikossa ja tänään potki jo pakkia pois peruuttaessa.
        Maantaina sit vissii pitää ettiä huoltamoo joka tuon tuomion laatikolle antaa...

        No niin poloinen haettu korjauksesta(teettivät volkkarilla)kysyin piruuttaan hintaa,laatikko 2000tonnia työt.Hyvää palvelua teltta-autolta 2viikko sijaisauto käytössä tankillinen pensaa.Taas kelpaa ajella poloisella ;-)


      • polootus
        ex80 kirjoitti:

        No niin poloinen haettu korjauksesta(teettivät volkkarilla)kysyin piruuttaan hintaa,laatikko 2000tonnia työt.Hyvää palvelua teltta-autolta 2viikko sijaisauto käytössä tankillinen pensaa.Taas kelpaa ajella poloisella ;-)

        Itse päädyin purkaamolaatikkoon. Auto pitäisi olla työn alla ensi viikolla. Tuhannen rahaa tuosta hommasta pyytävät.


      • ex80
        polootus kirjoitti:

        Itse päädyin purkaamolaatikkoon. Auto pitäisi olla työn alla ensi viikolla. Tuhannen rahaa tuosta hommasta pyytävät.

        Juu siis "teltta-auto"maksoi koko lystin niin ettei hirveesti tullu itelle vahinkoo,onneksi huomattiin heti oston jälkeen.Polon 100hp on eri laatikko kuin golffin vastaavassa, sanovat volkkarin pajalla,sen vuoksi ei tahdo kestää kuulemma.


      • Toope
        polootus kirjoitti:

        Itse päädyin purkaamolaatikkoon. Auto pitäisi olla työn alla ensi viikolla. Tuhannen rahaa tuosta hommasta pyytävät.

        Ilmottele kuinka pitkälle kulkee romislaatikko.


      • Poulos
        pooloo kirjoitti:

        jaahas, itsellä vm -99 Polo, eilen huomasin ko.rahinan laatikossa ja tänään potki jo pakkia pois peruuttaessa.
        Maantaina sit vissii pitää ettiä huoltamoo joka tuon tuomion laatikolle antaa...

        Auttaisikohan pakitusrahinan estoon se, että painat kytkintä 5 sekunnin ajan ennen pakille vaihtoa, kuten käyttöohjekirjassa neuvotaan...
        Vaihteistoöljyt vaihdan 150 000 km:n, ja kuitenkin viimeistään, kun 10 vuotta on kulunut edellisestä vaihdosta.


      • Korjannut itse

        Totta että polon laatikossa on ollut ongelima,mutta ei kaikissa laatikko tyypeissä.Omassa polossa alkoi 5ja4 vaihde takerella ja kuulua ulinaa.Kyselin vaihtolaatikkoja kallita jopa suhteettoman kalliita.Elikkä tuumasta toimeen,purin tuon ryökäleen eikä se kummoinen operaatio ollut.5 vaihteen ratas oli saanut siipeen pieniä hampaan lohkeamia ja sen rullalaakeri oli pettänyt,syy ilmeisesti öljynvähyys.Muuten laatikko oli sisältä kuin uusi.Metallin kappaleita,joita oli hammaspyörästä ja laakerista irronnut oli laatikon pohjalla ja ne ovat sellaisessa osiossa josta ne ei pääse rikkomaan laatikkoa muualta.Elikkä laatikkoa ei välttämättä tarvitse ottaa pois,vaan tuon 5vaihde rattaan ja laakerin pystyy vaihtamaan laatikon päätyyn laatikon ollessa kiinne moottorissa.Osat maksoi 5ratas ovh 250€ ja neulalaakeri 13€ ja tietenkin öljyt 2,7l,oljyt kannattaa ostaa irtona omaan astiaan säästää helposti puolet.Huomioi laatikon päädyn avaus ei laske kaikkia vaihteiston öljyjä.Porasin laatikon pohjalle yhdysreiän isompaan öljytilaan,koska tuon laatikon tyyppivika on tuo liianpieni öljytila 5 vaihteella josta syystä lämpö nousee liian korkealle ja siitä johtuvasta syystä neulalaakerin nailon tuki sulaa ja aiheuttaa vaurion,saman vaurion aiheuttaa öljyn vähyys...Laatikolla on ajettu 317000km hyvin oli pelannut.


      • polootus
        Toope kirjoitti:

        Ilmottele kuinka pitkälle kulkee romislaatikko.

        Päivitetään nyt sen verran, että vanha loota siis korjattiin. Ei siis laitettukaan romislootaa. Vuoden päivät n. 20tkm ajettuna ja vielä pelaa. *kop kop*


      • Laadukas autoilija
        ex80 kirjoitti:

        No niin poloinen haettu korjauksesta(teettivät volkkarilla)kysyin piruuttaan hintaa,laatikko 2000tonnia työt.Hyvää palvelua teltta-autolta 2viikko sijaisauto käytössä tankillinen pensaa.Taas kelpaa ajella poloisella ;-)

        Taitaa Ladassakin olla vähemmän vikoja kuin Saksan Mossessa.


      • Offpete

        Se on totta että polon laatikko on todella heikko. Olen tehnyt muutamia laatikoita uudet laakeripesät työstänyt ja muutamat rataat. kyllä siitä saa kestävän mutta hinta pyörii siinä 1500 e korvilla. Sillä saaa koko auton.. mutta siilleä sen kannaa ostaa jos osaa itse korjaa


      • 5 hylkii
        Korjannut itse kirjoitti:

        Totta että polon laatikossa on ollut ongelima,mutta ei kaikissa laatikko tyypeissä.Omassa polossa alkoi 5ja4 vaihde takerella ja kuulua ulinaa.Kyselin vaihtolaatikkoja kallita jopa suhteettoman kalliita.Elikkä tuumasta toimeen,purin tuon ryökäleen eikä se kummoinen operaatio ollut.5 vaihteen ratas oli saanut siipeen pieniä hampaan lohkeamia ja sen rullalaakeri oli pettänyt,syy ilmeisesti öljynvähyys.Muuten laatikko oli sisältä kuin uusi.Metallin kappaleita,joita oli hammaspyörästä ja laakerista irronnut oli laatikon pohjalla ja ne ovat sellaisessa osiossa josta ne ei pääse rikkomaan laatikkoa muualta.Elikkä laatikkoa ei välttämättä tarvitse ottaa pois,vaan tuon 5vaihde rattaan ja laakerin pystyy vaihtamaan laatikon päätyyn laatikon ollessa kiinne moottorissa.Osat maksoi 5ratas ovh 250€ ja neulalaakeri 13€ ja tietenkin öljyt 2,7l,oljyt kannattaa ostaa irtona omaan astiaan säästää helposti puolet.Huomioi laatikon päädyn avaus ei laske kaikkia vaihteiston öljyjä.Porasin laatikon pohjalle yhdysreiän isompaan öljytilaan,koska tuon laatikon tyyppivika on tuo liianpieni öljytila 5 vaihteella josta syystä lämpö nousee liian korkealle ja siitä johtuvasta syystä neulalaakerin nailon tuki sulaa ja aiheuttaa vaurion,saman vaurion aiheuttaa öljyn vähyys...Laatikolla on ajettu 317000km hyvin oli pelannut.

        Voiko 5 ham rattaan kääntää muistakko ku purit lootan? Jos alkas pysyyn päällä, ei äännä mitenkään.


      • getriebe
        Poulos kirjoitti:

        Auttaisikohan pakitusrahinan estoon se, että painat kytkintä 5 sekunnin ajan ennen pakille vaihtoa, kuten käyttöohjekirjassa neuvotaan...
        Vaihteistoöljyt vaihdan 150 000 km:n, ja kuitenkin viimeistään, kun 10 vuotta on kulunut edellisestä vaihdosta.

        Viisi sekunttia ja vasta sitten pakki päälle ?? Onko volkkarissa synkronoimaton laatikko niinkuin 1955 mallisessa pikku valmetissa, vai mistä viivytys johtuu.
        Kylla peruutusvaihteenkin on saanut muissa autoissa päälle heti kytkimen painamisen jälkeen.


      • ulfenstein
        Laadukas autoilija kirjoitti:

        Taitaa Ladassakin olla vähemmän vikoja kuin Saksan Mossessa.

        Volkkari on saksan vw.

        Ooppeli on saksan mosse!


      • hohhoijaa...
        ex80 kirjoitti:

        No niin poloinen haettu korjauksesta(teettivät volkkarilla)kysyin piruuttaan hintaa,laatikko 2000tonnia työt.Hyvää palvelua teltta-autolta 2viikko sijaisauto käytössä tankillinen pensaa.Taas kelpaa ajella poloisella ;-)

        Sehän tekee 2 miljoonaa euroa? Siis 2000 tonnia? ;-))


    • korjaa pois

      Paineasetelma.

      • vw2000

        Vaihtuuko vaihdelaatikko 2000 mallissa?mulla 2000 mallin polo 1.9TDI 360tkm mittarissa ja laatikko toimii eikä ääntele?


    • Minulla itselläni on vastaavaa vikaa, mitä tässä viestiketjussa puhutaan. On tarjottu töineen varalaatikkoa romuvw:stä 1000 eurolla. Autolla on nyt ajettu 200000 km. Siihen on vaihdettu kytkin vuosi sitten ja korjattu kaikkea pientä.
      Minulla siis rikkoutui vitosvaihde totaalisesti. Se ei pysy kuin pari sekuntia paikallaan ja pomppaa pois.
      Merkkikorjaamossa mainittiin että siinä olisi jonkinlainen laakerivikakin. Ilmeisesti tämä laakerivika osaltaan on ollut syyllinen siihen että tämä vitosvaihde on hajonnut.
      Ilmeisesti pelkän vitosvaihteen korjaaminen maksaisi parisatasta. Se vitosvaihde ilmeisesti sijaitsee varsinaisen vaihdelaatikon ulkopuolella olevassa "lisäosassa". En tiedä autoista mitään, mutta näin eräs ihminen väittää. Ja tämän osan uusiminen siis olisi suhteellisen edullista.
      Ongelmaksi muodostuu pelko siitä että mikäli se laakerivika on tämän vaihderikon syynä. Voiko käydä niin että korjautettuani tämän pikkuvian laakerivika hajottaisi uudelleen auton? Toisinsanoen olisi kannattavampaa joko myydä varaosiksi auto TAI vaihdattaa tuolla tonnilla se käytetty vaihteisto joka sekään ei välttämättä takaa että auto toimisi kovinkaan pitkään. Kulunuthan sekin olisi. Uusi vaihteisto maksaisi töineen 2500 euroa. Se siis on poissa laskuista.
      Autoni siis on vm. 1999 oleva Volkswagen Polo, jonka moottori on 1.4 litrainen.
      Onko jollain autotietäjällä tarkempaa tietoa mitä kannattaisi tehdä vai myynkö vain varaosiksi?

    • vika johtuu siitä

      kun ajetaan viitosvaihteella ja pienellä nopeudella sehän on tarkoitettu 80km/h ja siitä yli.

    • Noh joka paikassa puhutaan, että pitää ajaa aina isoimmalla vaihteella jotta säästäisi bensaa.
      Itse ajoin vitosvaihteella jo 55 km/h tai yli.
      Mitä mieltä olet.. kannattaisiko kustantaa se pienempi korjaus vai hajoaako vaihteisto uudelleen?

    • ###

      mulla on 1.9 sdi vm.2000
      285 tuhatta ajettu,vaihteet pelaa hyvin,eikä ääntele

    • Polo pikku kiiituri

      Tuli ostettua 1,9D polo viallisena dch laatikolla. Avattiin tänään kaverin luona 5-vaihteen päädystä ja sama juttu:5-vaihteen rattaan hampaita irti. Laakerit ehjiä toistaiseksi. Varauduttiin laatikkoöljyllä 2,7L 33e ja neulalaakerilla 13e ja toisella laakerilla 33e eli yht meni 80e. Nyt on haalittava ehjä ratas jostain.

      Täältä löytyy muuten oikea räjäytyskuva laatikon osista, jos joku tarvii!!

      • Polo pikku kiituri

        Polo on vm.1997


      • räjäytyskuva

        Räjäytyskuva kiinnostaa. Olisitko ystävällinen ja lähettäisit osoitteeseen: [email protected] Kiitos


      • Polo pikku kiituri

        Meni ratas tehdastilaukseen 167e hinta. Nyt sitä odotellaan. Onneksi ei ollut "kalliimpi" osa, pelkäsin yli 200-300e hintaa.


      • pekka k

        Saisiko räjäytyskuvaa sähköpostiin, pekka.karhu(ät)gmail.com


      • vitosen laakerivika

      • jukkavirta

        pystyisitkö lähettään mulle räjäytyskuvan sähköpostiin? olen pian tekemässä vastaavan remontin omaan polooni. saitteko rattaan jostain? ja rupesko 5-vaihde pelaan?
        [email protected]


      • vwman

        Moi,
        Mulla ois tarve ko. räjäytyskuvalle. Voisitko laittaa tulemaan spostilla. jkorvala(ätti)gmail.com. kiitos jo etukäteen.


      • Poololla eteenpäin

        Oisko vielä mahdollista saada se räjäytyskuva. Kytkin remppa ei tuonu odotettua tulosta olis käytävä vitos vaihteen kimpuun. Kiitti etukäteen. [email protected]


      • aapolainen

        Vieläkö saisi räjäytyskuvia osoitteeseen: [email protected] ? Alkoi laatikko vonkumaan ja öljyn seassa oli paljon metallihilettä : (


      • Kiitos lähetä räjäytyskuva mulle.Pitäisi vaihtaa laakerit Polonlaatikkoon en ole ennen tehnyt moista hommaa,kai onnistuu [email protected]


      • kaitsu62km

        Hei. Mulla kans ongelma vaihdelaatikon kanssa ja ajettu vasta 163tkm.
        Onko mahdollista saada laatikon räjäytyskuva. [email protected]
        Suuret kiitokset.


      • pertti2

      • poloinen

        moi! onko vielä polon vaihdelaatikon räjäytyskuvia lähettäisitkö jos on.


      • Anonyymi
        kaitsu62km kirjoitti:

        Hei. Mulla kans ongelma vaihdelaatikon kanssa ja ajettu vasta 163tkm.
        Onko mahdollista saada laatikon räjäytyskuva. [email protected]
        Suuret kiitokset.

        Jukka 66 jos jollakulla on räjäytskuva Polon 1.4 lootasta niin olisin hyvin kiitollinen [email protected]


      • Anonyymi

        Tarttis räjäytys. Kuvan


    • vois sopia

      Ootteko tutkineet sopiiko polon pensakoneisiin 2kolffin 1.3 laatikot

    • ainomariak

      Polon 2000/1.0 laatikko.

      Hajosi 137.000 ajettua.

      Osaisko joku kertoa onko 2001 ja isommilla moottoreilla sama 5-vaihteinen laatikko. Kallista on rahteineen 1000 € asennustyö päälle

      Kiitos pikaisesta vastauksesta, asialla olisi kiire

    • ainomariak

      Olen jo saanut vastauksen. Kiitos!

    • poloine

      Moi, itellä kanssa levis toi dch laatikko, sain kuitenkin käytetyn purkaamolta. Onko
      Kellään kokemuksia missä asennossa tuo mahtais mennä paikalleen kun on
      Aika hankala ja ahdas saada takaisin.

    • Vw polo 1.6-98

      Tässä pieni ja samalla iso vinkki kyseisen laatikon omistajille: tarkistakaa aina ensin ettei vetoakselin stefat/vaihteensiirtimen stefa ei vuoda.Vaihtakaa vaihteistoöljyt väh.vuoden välein.Käyttäkää Mobil VS200 öljyä,ja kun täytätte laatikon,niin ylitätä se,ts.pumppaa öljyä aivan kunnolla,äläkä odota niin pitkään että ns.ylimääräinen öljy on valunut pois,vaan nappaa täyttöroppu kiinni siinä vaiheessa kun öljyä tulee ropuntäydeltä.Nyt laatikko on ylitäytetty,ja kun näiden laatikoiden tyyppivika on se että ne ei saa voitelua tarpeeksi pienillä kierroksilla..

      • Poloparka

        Polon vaihdelaatikkoon saa ylitäyttö öljyn helposti matkamittarin anturin aukosta. Itseltä hajosi 1.9D polosta 2 massa vauhtipyörä, yhtäkkiä rupesi pitämään moottorijarrutuksessa mahdotonta jurinaa. Kohta kuului myös tyhjäkäynnillä pauketta. Massavauhtipyörä täysin sökö. Mistähän saisi kohtuuhinnalla vaikka tavallisen vauhtipyörö/ kytkinpaketin?


      • 450 000 km polo
        Poloparka kirjoitti:

        Polon vaihdelaatikkoon saa ylitäyttö öljyn helposti matkamittarin anturin aukosta. Itseltä hajosi 1.9D polosta 2 massa vauhtipyörä, yhtäkkiä rupesi pitämään moottorijarrutuksessa mahdotonta jurinaa. Kohta kuului myös tyhjäkäynnillä pauketta. Massavauhtipyörä täysin sökö. Mistähän saisi kohtuuhinnalla vaikka tavallisen vauhtipyörö/ kytkinpaketin?

        espanjassa tehdyissä on kai tuo massa-vauhtipyörä... kytkimen ulkopuolellla.

        Mutta mulla on saksassa tehdy 3-ovinen sd diesel 1,9, joss on normaali-systeemit.....
        mitenhän näitä on näin erilaisia...

        Espanajan autot jäätyy talvella ( lukot )
        Saksassa tehdyt ei. jne. Eroja on.


      • ylitäyttö
        Poloparka kirjoitti:

        Polon vaihdelaatikkoon saa ylitäyttö öljyn helposti matkamittarin anturin aukosta. Itseltä hajosi 1.9D polosta 2 massa vauhtipyörä, yhtäkkiä rupesi pitämään moottorijarrutuksessa mahdotonta jurinaa. Kohta kuului myös tyhjäkäynnillä pauketta. Massavauhtipyörä täysin sökö. Mistähän saisi kohtuuhinnalla vaikka tavallisen vauhtipyörö/ kytkinpaketin?

        missätuo matkamittarin anturi sijaitsee?


      • Kiitos polosta

        Kuinka tarkastetaan polon 1.6, 55kw bensakoneen vaihteistoöljyn määrä? Huolto/käsikirjasta ei ollut apua, eikä sopivaa mittatikkua näkynyt päivänvalossa ilman taskulamppua.


    • termohydromaatti

      No kaikkia kepulikonstia sitä pittää nykyaikana tehä, sääliksi käy volkkarikuskija..
      Lukot jäässä mut kuski käy kuumana, vaihdelaatikko huutaa ylitäyttöä ja lukot
      lukkosulaa..

    • todellisuus satuttaa

      termohydromaatti Elä masennu kyllä sinäkin joskus saat soskusta vähän enemmän rahaa ja sulla on sitte varaa ostaa oma volsku katos ketjussa puhutaan polosta eli siitä vaimon kauppakassista ja sitä vaimo hommaa en sulle ala selittään ne kertoo sitte ne jutut ku meet 9 luokalle jos pääset ja toki se teidän iskän tojota on varmasti ihan hyvä auto sekin sitä en sano.. ite ajelen mersulla 08vm e mallin bisnes edition isolla moottorilla totta kait ja huoltaan joutuu tätäkin ei semmosta autoa ole tehty jota ei tarvitse huoltaa..

    • vaihdelaatikkoremppa

      voisitko lähettää räjäytyskuvan? jaakko.s.nissila (at) gmail.com

    • '69 kupla

      moro! kävin leimassa, mut vas etujousi poikki.., no eikun pajalle, jossa vanhan kaartin asentaja sai iskarin mutterit irti, ja heilui kuin hullun mulkku mielipuolen p''''siissä, mutta ei vaan lähtenyt irti...., ajatuksia/neuvoja, nimim. uusinta 20. pvä. ....?

    • mini lambo

      Seat leon 1.8t 20v vm 2003 ajettu 195 tkm, ja loota ulisee hieman nelos ja vitos
      Vaihteella mootori jarrutuksissa ja etenkin kylmällä laatikolla kakkonen ja kolmonen lyö "käsille". Ruotsista tilattuna takuuhuolletu loota maksaa 2500€...
      työt noin 1000€... eli taidanpa ajaa niin kauan kuin loota kestää. Ottaa vaa pikkasen kupolliin ku auto on vähä aikaa sit ylimaalattu ja laitettu muuten kuntoo... ei varmaa oo eka loota mikä hajoaa volkswagen konsernin autosta, toisaalta olen kyllä kuullut että "ei toi tost mihkää hajoo, kovaa ajoo vaa! ei ne pikku ulinat menoo haittaa"......

    • vw polotus

      -99 vw polo variant 1,4 44kw...
      Maksoinpa tässä alle 200tkm ajetusta laatikosta sen 200€ joka oli purettu ja huollettu...

      MIstäs noin kalliilla ihmiset ne laatikot ostaavat?

      • kaitsu62km

        Moro.Mistä noin halvan laatikon sait.Mullakin olis tarvetta sellaiseen.Voisko joku laittaa vielä laatikon kuvat. [email protected]


    • japip82

      Moro. Käykö vm96 1.4 poloon Vm2000 1.4 mallin laatikko?

    • Anonyymi

      Luopukaa jo niistä paskoista.VW laatu huonompi kun itäautoissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe