Tyopaikat Suomessa

Juna

Hei !

Olen asunut ulkomailla nyt 10 vuotta ja on kamala ikava takaisin Suomeen. Puolisoni on englantilainen eika puhun paljon suomea. Hanella on kuitenkin hyva IT-alan koulutus ja tyokokemusta. Mista loytaisi toita missa ei tarvitse puhua suomea? Olisi tosi mukava kuulla teidan kokemuksia Suomeen muutosta... mika on ollut helppoa/mika vaikeeta. Taitaa olla todella vaikeeta loytaa toita Suomesta ulkomailta kasin. Mina olen yrittanyt ja firmat vastaa, etta pitaa ottaa heihin yhteytta KUN olen jo muuttanut Suomeen. Onko teilla samoja kokemuksia? Kaikki feedback olisi tosi kivaa :)

14

3273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happisw

      kaikki suuret IT-firmat ovat potentiaalisia työpaikkoja...
      Siitä vaan hakumuksia lähettelemään.

    • Ikityötön

      Palasin Yhdysvalloista Suomeen 10-vuotta sitten ja tausta oli IT-alalla. Ei ole mitään töitä, ei edes siivoushommia. Työvoimapula on kusetusta! Suomesta on tullut suukapitalistien siirtomaa, ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA TULKO TAKAISIN! (Itselläni oli pakko).

      Suomi on nykyisin ihan hunningolla, ei hoideta vanhuksia ja lapset ovat oman onnensa nojassa. Kohta Suomesta tulee kehitysmaa mikäli ahne porskuttajaluokka saa jatkaa ja sehän saa.

      • töitä on

        en usko tuohon juttuu. Töitä on, pitää vaan muuttaa työn ääreen. Ei syrjä seuduille passaa jäädä vonkaamaan.


      • xxrr

        www.mol.fi

        Katso tuolta. Kyllä IT hommia näyttäis riittävän, jos vain osaa jotaki tehdä.


      • Ikityötön
        xxrr kirjoitti:

        www.mol.fi

        Katso tuolta. Kyllä IT hommia näyttäis riittävän, jos vain osaa jotaki tehdä.

        Surkeaa parkkipirkon hommaa haki 30 per avoin paikka, metron kuljettajaksi sata per paikka ja kaupungin kulttuuritoimeen tuhat per paikka.

        Suuri osa mollin sivuilla olevista työpaikoista ei ole edes oikeasti auki. Kannattaa seurata Suoli24:n palstaa Potkut ja työttömyys niin totuus Suomen "työvoimapulasta" selkenee.


      • xxrr
        Ikityötön kirjoitti:

        Surkeaa parkkipirkon hommaa haki 30 per avoin paikka, metron kuljettajaksi sata per paikka ja kaupungin kulttuuritoimeen tuhat per paikka.

        Suuri osa mollin sivuilla olevista työpaikoista ei ole edes oikeasti auki. Kannattaa seurata Suoli24:n palstaa Potkut ja työttömyys niin totuus Suomen "työvoimapulasta" selkenee.

        Niin, nimimerkistäsi voi tietenkin jotain päätellä. Surullista, mutta tilannehan on se, että toisilla on työtä liian paljon ja toisilla ei ollenkaan. Työvoimapula ja työttömyyttä voi myös olla samanaikaisesti. Lapionheiluttajia ei tarvita, koska kaivinkoneetkin on keskitty. Kaivinkoneenkuljettajilla sitä vastoin on kyllä työtä.

        IT alalla etsitään tällä hetkellä paljon insinöörejä ja mollista saa osviittaa minkälaiselle osaamiselle on tarvetta.

        Maailma muuttuu ja työvoiman tarve sitä mukaa. Mikäli ei omat taidot ja osaaminen vastaa sitä mitä työnantajat hakee, on ehkä mietittävä uudelleenkouluttautumista. Katkeruudella ei voita mitään.


      • Ikityötön
        xxrr kirjoitti:

        Niin, nimimerkistäsi voi tietenkin jotain päätellä. Surullista, mutta tilannehan on se, että toisilla on työtä liian paljon ja toisilla ei ollenkaan. Työvoimapula ja työttömyyttä voi myös olla samanaikaisesti. Lapionheiluttajia ei tarvita, koska kaivinkoneetkin on keskitty. Kaivinkoneenkuljettajilla sitä vastoin on kyllä työtä.

        IT alalla etsitään tällä hetkellä paljon insinöörejä ja mollista saa osviittaa minkälaiselle osaamiselle on tarvetta.

        Maailma muuttuu ja työvoiman tarve sitä mukaa. Mikäli ei omat taidot ja osaaminen vastaa sitä mitä työnantajat hakee, on ehkä mietittävä uudelleenkouluttautumista. Katkeruudella ei voita mitään.

        "vai niin
        Kirjoittanut: xxrr 4.9.2007 klo 08.31
           Niin, nimimerkistäsi voi tietenkin jotain päätellä."

        10 vuotta sitten tulin Suomeen, 80% siitä ajasta olen ollut työtön. Se on sama työttömyys kuin somaleilla tai vaikeavammaisilla. Tuohon voi vain sanoa "kiitos luottamuksesta".

        Sitä edeltävinä vuosina Yhdysvalloissa olin jatkuvasti töissä. Eivät ne työt toki luksusta olleet. Mielummin kuitenkin ansaitsen elantoni omin käsin itse valitsemassani työssä kuin työttömänä.

        "Surullista, mutta tilannehan on se, että toisilla on työtä liian paljon ja toisilla ei ollenkaan. Työvoimapula ja työttömyyttä voi myös olla samanaikaisesti."

        Näin on, itse asiassa työttömiä ei edes vakavasti harkita työllistettäviksi (muuhun kuin orjatöihin). Yritykset kilpailevat niistä työntekijöistä jotka ovat jo jossain muualla töissä. Eli siis jos tulet Suomeen ilman töitä, niin niitä on vaikea ruveta saamaan puhtaalta pöydältä.

        Totta puhuen kun työministeriö "markkinoi" työttömiä sanoilla passiivinen, alkoholisoitunut ja syrjäytynyt, kuka sellaista haluaisikaan töihin? Mielummin vaikka somalin. Somaleiden haukkuminen vastaavilla nimityksillä on laissa kielletty.

        "Lapionheiluttajia ei tarvita, koska kaivinkoneetkin on keskitty. Kaivinkoneenkuljettajilla sitä vastoin on kyllä työtä. "

        En tiedä. Ehkä on jos ovat puolalaisia tai ukrainalaisia tai tekevät työtä eurolla per tunti?

        "IT alalla etsitään tällä hetkellä paljon insinöörejä"

        Minneköhän ovat hukkuneet? Ettei vain ulkomaille?

        "Mikäli ei omat taidot ja osaaminen vastaa sitä mitä työnantajat hakee, on ehkä mietittävä uudelleenkouluttautumista. Katkeruudella ei voita mitään."

        Kannattaa miettiä maasta muuttoa. Kun juttelee palanneiden kanssa, niin usein kääntyy puhe takaisin lähtemiseen.

        Kymmenen vuotta olen itkenyt Suomessa oloani ja pikku hiljaa alistunut ajatukseen tässä maassa asumisesta. Ei ole rahaa eikä seikkailumieltä lähteä uudestaan.

        Sen vain kerron ystävällisenä ohjeena, ettei tänne kannata tulla takaisin tai katuu.


      • Juna
        Ikityötön kirjoitti:

        "vai niin
        Kirjoittanut: xxrr 4.9.2007 klo 08.31
           Niin, nimimerkistäsi voi tietenkin jotain päätellä."

        10 vuotta sitten tulin Suomeen, 80% siitä ajasta olen ollut työtön. Se on sama työttömyys kuin somaleilla tai vaikeavammaisilla. Tuohon voi vain sanoa "kiitos luottamuksesta".

        Sitä edeltävinä vuosina Yhdysvalloissa olin jatkuvasti töissä. Eivät ne työt toki luksusta olleet. Mielummin kuitenkin ansaitsen elantoni omin käsin itse valitsemassani työssä kuin työttömänä.

        "Surullista, mutta tilannehan on se, että toisilla on työtä liian paljon ja toisilla ei ollenkaan. Työvoimapula ja työttömyyttä voi myös olla samanaikaisesti."

        Näin on, itse asiassa työttömiä ei edes vakavasti harkita työllistettäviksi (muuhun kuin orjatöihin). Yritykset kilpailevat niistä työntekijöistä jotka ovat jo jossain muualla töissä. Eli siis jos tulet Suomeen ilman töitä, niin niitä on vaikea ruveta saamaan puhtaalta pöydältä.

        Totta puhuen kun työministeriö "markkinoi" työttömiä sanoilla passiivinen, alkoholisoitunut ja syrjäytynyt, kuka sellaista haluaisikaan töihin? Mielummin vaikka somalin. Somaleiden haukkuminen vastaavilla nimityksillä on laissa kielletty.

        "Lapionheiluttajia ei tarvita, koska kaivinkoneetkin on keskitty. Kaivinkoneenkuljettajilla sitä vastoin on kyllä työtä. "

        En tiedä. Ehkä on jos ovat puolalaisia tai ukrainalaisia tai tekevät työtä eurolla per tunti?

        "IT alalla etsitään tällä hetkellä paljon insinöörejä"

        Minneköhän ovat hukkuneet? Ettei vain ulkomaille?

        "Mikäli ei omat taidot ja osaaminen vastaa sitä mitä työnantajat hakee, on ehkä mietittävä uudelleenkouluttautumista. Katkeruudella ei voita mitään."

        Kannattaa miettiä maasta muuttoa. Kun juttelee palanneiden kanssa, niin usein kääntyy puhe takaisin lähtemiseen.

        Kymmenen vuotta olen itkenyt Suomessa oloani ja pikku hiljaa alistunut ajatukseen tässä maassa asumisesta. Ei ole rahaa eikä seikkailumieltä lähteä uudestaan.

        Sen vain kerron ystävällisenä ohjeena, ettei tänne kannata tulla takaisin tai katuu.

        Moi!

        Kiitos vaan kaikille kommenteista! Niita on ollut mielenkiintoista lukea.
        Niinpa niin, kylla sita pitaa sitten miettia, etta muuttaako takaisin vai ei. Meilla on molemmilla hyva vakituinen tyopaikka talla hetkella ja mina en muuttaisi Suomeen ilman toita. Ja tuntuu olevan todella vaikeeta loytaa Suomesta toita ulkomailta kasin... Joten ehka me jaamme tanne Englantiin viela muutamaksi vuodeksi...

        Onko teilla ulkomailla asuvilla kokemuksia Suomesta asunnon hankkimista? Olemme myos miettineet, etta voishan sielta Suomesta ostaa asunnon ja sitten kayda lomalla omassa kodissa Suomessa :) Englannissa naa asunnot maksaa niin paljon, etta jos kampan haluaa "hyvalta" asuinalueelta (ettei ole ihan mita kamalin council estate), maksaa yli 200 000 puntaa.

        Anyway... olisi mukava lukea lisaa teidan kommentteja! :)


      • Perskules
        Ikityötön kirjoitti:

        "vai niin
        Kirjoittanut: xxrr 4.9.2007 klo 08.31
           Niin, nimimerkistäsi voi tietenkin jotain päätellä."

        10 vuotta sitten tulin Suomeen, 80% siitä ajasta olen ollut työtön. Se on sama työttömyys kuin somaleilla tai vaikeavammaisilla. Tuohon voi vain sanoa "kiitos luottamuksesta".

        Sitä edeltävinä vuosina Yhdysvalloissa olin jatkuvasti töissä. Eivät ne työt toki luksusta olleet. Mielummin kuitenkin ansaitsen elantoni omin käsin itse valitsemassani työssä kuin työttömänä.

        "Surullista, mutta tilannehan on se, että toisilla on työtä liian paljon ja toisilla ei ollenkaan. Työvoimapula ja työttömyyttä voi myös olla samanaikaisesti."

        Näin on, itse asiassa työttömiä ei edes vakavasti harkita työllistettäviksi (muuhun kuin orjatöihin). Yritykset kilpailevat niistä työntekijöistä jotka ovat jo jossain muualla töissä. Eli siis jos tulet Suomeen ilman töitä, niin niitä on vaikea ruveta saamaan puhtaalta pöydältä.

        Totta puhuen kun työministeriö "markkinoi" työttömiä sanoilla passiivinen, alkoholisoitunut ja syrjäytynyt, kuka sellaista haluaisikaan töihin? Mielummin vaikka somalin. Somaleiden haukkuminen vastaavilla nimityksillä on laissa kielletty.

        "Lapionheiluttajia ei tarvita, koska kaivinkoneetkin on keskitty. Kaivinkoneenkuljettajilla sitä vastoin on kyllä työtä. "

        En tiedä. Ehkä on jos ovat puolalaisia tai ukrainalaisia tai tekevät työtä eurolla per tunti?

        "IT alalla etsitään tällä hetkellä paljon insinöörejä"

        Minneköhän ovat hukkuneet? Ettei vain ulkomaille?

        "Mikäli ei omat taidot ja osaaminen vastaa sitä mitä työnantajat hakee, on ehkä mietittävä uudelleenkouluttautumista. Katkeruudella ei voita mitään."

        Kannattaa miettiä maasta muuttoa. Kun juttelee palanneiden kanssa, niin usein kääntyy puhe takaisin lähtemiseen.

        Kymmenen vuotta olen itkenyt Suomessa oloani ja pikku hiljaa alistunut ajatukseen tässä maassa asumisesta. Ei ole rahaa eikä seikkailumieltä lähteä uudestaan.

        Sen vain kerron ystävällisenä ohjeena, ettei tänne kannata tulla takaisin tai katuu.

        Saa tämä henkilö katsoa peiliin! 10 vuotta ja siitä ajasta työttömänä 80% Häpeä!


      • Perskules

        "Suomi on nykyisin ihan hunningolla, ei hoideta vanhuksia ja lapset ovat oman onnensa nojassa. Kohta Suomesta tulee kehitysmaa mikäli ahne porskuttajaluokka saa jatkaa ja sehän saa"

        Et voi edes verrata Suomea ja Usaa näissä asioissa!
        En usko että olet edes käynyt Usassa!


      • pois turhat kuvitelmat
        Perskules kirjoitti:

        Saa tämä henkilö katsoa peiliin! 10 vuotta ja siitä ajasta työttömänä 80% Häpeä!

        Ei siinä ole mitään häpeämistä. Se on olosuhteiden sanelema pakko; usko pois, että suomalaisella perusturvalla ei juhlita, hyvä kun saat edes ravinnon ja katon pääsi päälle. Entisessä kotikaupungissa oli koko 90-luvun ajan virallisesti 26% työttömyys. En edes uskalla arvailla, mitä se oli epävirallisesti. Ei suomalaisille työpaikoille niin vain "marssita", pahimmassa tapauksessa voi tulla Securitaksen turvamies taluttamaan ulos pytingistä...


      • nenästävedettävä?
        Juna kirjoitti:

        Moi!

        Kiitos vaan kaikille kommenteista! Niita on ollut mielenkiintoista lukea.
        Niinpa niin, kylla sita pitaa sitten miettia, etta muuttaako takaisin vai ei. Meilla on molemmilla hyva vakituinen tyopaikka talla hetkella ja mina en muuttaisi Suomeen ilman toita. Ja tuntuu olevan todella vaikeeta loytaa Suomesta toita ulkomailta kasin... Joten ehka me jaamme tanne Englantiin viela muutamaksi vuodeksi...

        Onko teilla ulkomailla asuvilla kokemuksia Suomesta asunnon hankkimista? Olemme myos miettineet, etta voishan sielta Suomesta ostaa asunnon ja sitten kayda lomalla omassa kodissa Suomessa :) Englannissa naa asunnot maksaa niin paljon, etta jos kampan haluaa "hyvalta" asuinalueelta (ettei ole ihan mita kamalin council estate), maksaa yli 200 000 puntaa.

        Anyway... olisi mukava lukea lisaa teidan kommentteja! :)

        Kaverini asuvat lähellä Zürichin keskustaa ja maksavat pienehköstä, kivitalossa sijaitsevasta kaksiostaan vuokraa noin 800 euroa kuussa. Itse talo edustaa Jugend -tyyliä ja sisällä on parkettilattiat ja se rempattu vasta vähän aikaa sitten. Sitä pidetään kuulemma edullisena vuokrana siellä päin tuollaisesta asunnosta.

        Toinen tuttuni asuu Helsingin pahamaisessa betonilähiössä yksiössä, jonka pinta-ala on noin 70% siitä, mitä se on Zürichissä. Keittiö kaipaa kipeästi remonttia ja keittiön kaapisto on siinä kunnossa, että ovet pian irtoavat. Asunnossa ovat vielä 2000-luvulla jäljellä autenttiset lattiamatot 70-luvulta ja home haisee komeasti kylppärissä. Vuokra on noin 500 euroa kuussa ja sitä pidetään kuulemma edullisena pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta asunnosta.

        Kumman asuinpaikan sinä valitsisit? Tiedoksi vaan sinne ulkomaille, että Suomessa keinotellaan häikäilemättä ihmisten perustarpeilla. Suurin syyllinen korkeisiin vuokriin ja asuntojen hintoihin on kunnallispoliitikkojen sekä gryndereiden yhteinen juonittelu. Ai niin, unohdin mainita vielä sen, että Sveitsissä palkkataso on about kaksinkertainen Suomeen nähden.


    • turha homma

      jos jollain ilveellä työtä löytyisikin (tuskin löytyy) niin jo pelkkä elämä täällä on tylsääkin tylsempää.. mieluummin olisin vaikka vuohipaimen etelä-euroopassa, sekin voittaa nämä olot! ja sitte vielä se jokavuotinen kaamos, voi v¤%!"#¤%& ¤%//(/&%#

    • Miettikää tarkkaan

      Moi!

      Oma kokemukseni on tällainen:

      Asuin Englannissa noin kymmenen vuotta. Olin naimisissa englantilaisen kanssa, mutta avioliittomme ei ollut täysin onnellinen.

      Halusin muuttaa takaisin Suomeen, kun tulin raskaaksi toisen lapseni kanssa. Koti-ikävä oli valtava ja olin todella masentunut Englannissa. Mieheni oli koko ajan töissä ja minä olin raskaana ja kotona pienen lapsen kanssa kaiket päivät. Sosiaalista elämää ei ollut. Onneksi mieheni suostui muuttamaan Suomeen. Valitettavasti en ollut ottanut mitään selvää työllisyydestä tms. Ei tullut mieleenkään. Halusin Suomeen.

      No, sitten muutettiin ja ensimmäisenä mieheni laitettiin kielikouluun. Työkkäristä sanottiin, ettei mitään mahdollisuuksia ole saada töitä, jos ei puhu kieltä. Itse olin kotona, koska olin raskaana.

      Ja sitten ne ongelmat alkoivat. Mieheni ei ollut koskaan ollut työttömänä ja kaiken lisäksi hän oli aina inhonnut koulua. Ja täällä Suomessa hän oli työtön ja kävi koulua päivittäin!! Rahaa ei ollut ollenkaan ja piti yllättäen oppia elämään nuukasti. Ei helppoa!! Pahan olonsa hän purki minuun ja riitoja oli sitten päivittäin.

      Itse tunsin syyllisyyttä, kun olin muuttanut koko perheen tänne. Minulla oli myös ikävä tiettyjä englantilaisia asioita (mm. tv-ohjelmat, pubit) ja tottakai minullakin oli kulttuurishokki alussa. Yritin auttaa miestäni kielen opiskelussa ja työnhaussa, mutta turhaan. Suomen kieltä on todella vaikea oppia ja töitä ei ollut, ainakaan hänelle. Vuoden sitten kestin niitä riitoja, ja lopuksi otin lapset ja lähdin.

      Ero tuli. Nyt jälkeenpäin ajateltuna näkee asiat selkeämmin. Meidän avioliittomme ei ollut täydellinen ennen muuttoakaan, mutta kun niihin ongelmiin lisää työttömyyden, vauvan syntymisen ja muuton toiseen maahan, niin ei ihme , että liitto ei kestänyt.

      Nyt kolme vuotta eron jälkeen asiat ovat jo paremmin. Asun edelleen Suomessa, olen oppisopimuksella töissä ja valmistun pian. Ostin pienen asunnon ja olen henkisesti terve. Olen onnellinen. Vihdoinkin. Lasten isä muutti eron jälkeen takaisin Englantiin, mutta olemme pitäneet yhteyttä. Suhteemme on lämmennyt uudelleen ja hän on muuttamassa takaisin Suomeen kuukauden päästä. Tällä kertaa olen valmentanut häntä. Työtön hän tulee olemaan, ja pitkään luultavasti. Suomea on alkanut jo nyt opiskelemaan. Harrastukset ja ystävät ovat tärkeitä.

      Neuvona sanoisin, että laita miehesi opiskelemaan kieltä jo nyt. Kunnon tehokurssi. Puhu Suomea hänelle koko ajan. Työpaikkoja on tosiaan vaikea saada ulkomailta käsin, mutta olkaa sitkeitä. Myös henkilöstövuokraus firmat voivat auttaa, eli Adecco, Manpower, ottakaa jo nyt yhteyttä. Alussa teidän (tai ainakin miehesi) pitäisi hyväksyä kaikki mahdollinen työ. Ja älkää muuttako maalle!! Täällä työpaikkoja on vielä vähemmän.

      Valmista miehesi Suomeen ja suomalaisiin. Netistä löytää vaikka mitä. Finland Forum sivut ovat hyvät. Sieltä saa neuvoa paljon. Muista myös itse varautua kulttuurishokkiin. Jos mahdollista, muuttakaa tänne vain väliaikaisesti ensin tai tulkaa piiiiiitkälle lomalle. Tiedätte sitten mitä tuleman pitää, ennen kuin teette lopullisen päätöksen.

      Tsemppiä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe