äitiyslomalle

opiskelut keskeen

haluamme vauvan!niin olen miettinyt jos jäisin äitiyslomalle,mutta huolestutta se että aloitin nyt opiskelut ammattikorkeakoulussa,eli joudun pitämään välivuos,ja koska yks jakso on aina yks teema,niin en pysty itse tekemään lukujärjestyksen ja aikataulun itselleni.kysyisin lähinä sen että kuinka vaikeata opiskella 8-16 joskus myös iltaisin kun on pieni vauva kotona,eli opiskeluja olis äitiysloman jälkeen jäljellä 2,5 vuotta..:(

12

881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahahahaaa

kysyhän tepolta.. ;)

• tämähän

auttoi tosi paljon!

• mutta...

miten voit sanoa: "eli opiskeluja olis äitiysloman jälkeen jäljellä 2,5 vuotta..:("

Oletko jo päättänyt tarkalleen, koska lapsi saa alkunsa?

Nimimerkillä, yritystä vuosi takana, tuloksena yksi keskenmeno. (Ikää vasta 23)

• tiedän

ettei se ole niin helppoa(siis vauvan teko) eikä aina mene suunnitelman mukaan.tarkoitin va että jos kaikki onnistu ja vauva tulis nyt heti niin sen jälkeen on vielä 2,5 vuotta mitä mun mielistä on aika pitkä aika opiskella vauvan kanssa,niin ajattelin että jos jolla olis ihan kokemus miten siinä pärjä.mutta toisaalta se ei varmaan enä täss vaiheessa autta mitään kun jo päätin että syön nyt viimeisen levyn e-pillereitä ja sen jälkeen vaan odottelemaan..

• ei kannata...

... kuvitella, että vauvan kanssa voisi opiskella kovin paljon ainakaan. Jonkun vauvan kanssa se voi onnistuakin, jos hän on "helppohoitoinen". Ystäväni on pystynyt tekemään opintoja vauvan nukkuessa tai miehen vahtiessa lasta. Kaikissa tilanteissa se ei ole mahdollista. Lähinnä omaan tahtiin tehtävät kirjalliset työt voivat tulla kysymykseen.

• mahdottomaksi

Pahoitteluni muutamista aiemmista vastauksista, palsta on menny vähä mahdottomaksi..

No, itellä ei oo kokemusta opiskelusta ja äitiydestä mutta sen tiedän, että kun nyt olet vielä nuori, niin ehdit opiskella ihan takuuvarmasti sitten kun lapsi on vähän isompi ja voi mennä päivähoitoon. Äitiysloman jälkeen moni vie jo pikkuisensa päiväksi hoitoon, ja vaikka se monesta tuntuu kurjalle, niin nuorelle opiskelevalle äidille se on hyvä vaihtoehto ja saat suoritettua opintosi ihan päiväsaikaan. Ja opiskelussahan on se hyvä puoli että päivät ei ole koskaan samanlaisia ja yhtä pitkiä vaan joskus voi olla yllättävä vapaapäivä tai vaan parin tunnin päiviä, niin aikaa lapselle jää varmasti hyvin paljon.

• jusu : )

päivähoito on hyvä vaihtoehto.
        mutta suosittelen miettimään että se maksaa.
        ja onhan kunnallinen tietysti halvenpi kuin yksityinen.
        mutta minun mielestäni huonompi.
        itselläni poika on ollut yksityisellä perhepäivähoitajalla ja sitten siirtyi yksityiseen päiväkotiin. kuukausimaksu 260 euroa.
        minkä minä maksan.
        ja otathan huomioon että vauvasi kasvaa ja kai olette jo miettineet monta sisarusta haluaisitte hänelle, lyhyt ikäero olisi paras.
        vauva-asioissa kannattaisi miettiä pitkälle tulevaisuuteen elämää ja tilanteita.se ei ole hetken hurmaa.
        mutta toisaalta olen sitä mieltä että lapset kannattaisi hankkia nuorina niin kerkiää sitten nauttia lastenlapsistakin.vaikeita nämä lapsi asiat, mutta jokainen päättää omasta elämästään.

• kun ei
        jusu : ) kirjoitti:

itselläni poika on ollut yksityisellä perhepäivähoitajalla ja sitten siirtyi yksityiseen päiväkotiin. kuukausimaksu 260 euroa.
        minkä minä maksan.
        ja otathan huomioon että vauvasi kasvaa ja kai olette jo miettineet monta sisarusta haluaisitte hänelle, lyhyt ikäero olisi paras.
        vauva-asioissa kannattaisi miettiä pitkälle tulevaisuuteen elämää ja tilanteita.se ei ole hetken hurmaa.
        mutta toisaalta olen sitä mieltä että lapset kannattaisi hankkia nuorina niin kerkiää sitten nauttia lastenlapsistakin.vaikeita nämä lapsi asiat, mutta jokainen päättää omasta elämästään.

koskaan tiedä koska niitä lapsia alkaa siunaantumaan niin on parempi alkaa yrittelemään jo nuorena niin ei sitte tuu hätää eikä paniikkia jos lapsi ei heti lähdekään alulle.

Mun mielestä on vähä turha alkaa nuorelle opiskelijalle edes antamaan vaihtoehdoksi yksityisiä päiväkoteja/perhepäivähoitajia. Meilläpäin ainaki kunnalliset on ihan hyviä ja ihania hoitotätejä, ei mitään valittamista niistä joten ihan mielihyvin lapseni kunnalliselle puolelle laitan. En tiedä mistä kaikesta haluat tuon 260e maksaa, mutta kunnallista päivähoitoa ei aloittajan kannata alkaa pelkäämään, ei se ole mikään sellainen mörkö että lasta ei sinne uskaltais laittaa vaan yksityiselle pitäis. Opiskelijan budjetti on tiukka mutta jos mies käy töissä niin se auttaa jo paljon. Eikä tässä maassa ole vielä lapsiperheitä nälkään ja köyhyyteen kuollut joten varmasti aloittaja pärjäisi lapsen kanssa nuorena opiskelijanakin!

• on ilmainen
        jusu : ) kirjoitti:

minkä minä maksan.

opiskeleville vanhemmille. Myös perhepäivähoito.

• mielestäni

tässä ketjussa oli kyllä vain yksi asiaton vastaus.

• käy töissä
        on ilmainen kirjoitti:

opiskeleville vanhemmille. Myös perhepäivähoito.

kyll me varmaan joudutaan maksamaan,mä en saa edes asumistukea kun mies on töissä,tai sitt isovanhemmat saavat hoita häntä vuorottelen:),kyll me jotain keksitään.rahaasioita olen kyll miettinyt ,nälkään me ei kuollaan,tietenkin täyty käyttä rahat järkevästi että ne riittäisi.lähinnä tehtävämäärä koulussa että lapsi saa riittävästi huomiota huolestutta.

• kokemukseni

Eli sain esikoiseni (syntyi keskosena viikolla 30) ja opiskelua toiseen ammattiin (ylempi amk tutkinto) oli jäljellä 2.5 vuotta kun aloin odottamaan. Jatkoin koulua pojan ollessa 3kk, minulle tehtiin räätälöity opetussuunnitelma. Eli tulen valmistumaan 6kk myöhemmin, koska otin opiskeluun pehmeän alun. Lapsemme sairastelee paljon ja keskosuudest ajohtuen on ollut paljon kaikkea ylimääräistä, mutta en siltikään kadu päätöstäni hetkeäkään. Olen nyt 24 ja myönnän, että välillä on raskasta. Palasin äitiyslomalta töihin toukokuussa ja opiskelen siinä samassa. Työ on kolmivuorotyötä ja opisekelen pääsääntöisesti iltaisin.
      Teen pääsääntöisesti yövuoroa ja lapsi on hoidossa klo:13 asti, sen jälkeen olen hänen kanssa klo:17 jolloin isä tulee kotiin ja sitten lähden kouluun. Koulua on 4x viikossa ja teen 4-5 yötä töitä viikossa. Kaikki liikenevä vapaa-aika kuluu perheen parissa.
      Eli koulun, kodin ja työn pystyy sovittamaan yhteen, vaikka se välillä raskasta/ vaikeaa onkin. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      64
      3950
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2301
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2174
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1731
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1572
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1502
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1467
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1206
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1153
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1125
    Aihe