Pieni matkakertomus

riika riikaan

Tuossa aikaisemmin aloittamassani keskustelussa pohdin, kannattaako Riiaan lähteä. Sain hyviä vastauksia ja odottelinkin innolla matkaa.
Ensimmäistä kertaa matkasimme Ryanairilla, joka oli ihan positiivinen yllätys. Lento tosin oli reippaanlaisesti myöhässä, terminaalissa tuskaisen kuuma ja koko terminaali savuton, joten tupakin tuskassa kärvisteltiin Riikaan asti.
Lento sujui nopsaan, nousu ja laskukin onnistui.
Hotelli oli hyvällä paikalla, siistit ja tyylikkäät, joskin pienet huoneet. Näkymä ikkunasta oli suoraan rähjäiselle rakennustyömaalle, mutta eipä sitä juurikaan hotellihuoneessa muuta oltu kuin nukkumassa käytiin ja vaatteita vaihdettiin. Aamiaisella oli runsaasti valikoimaa, vatsansa sai varmasti täyteen. Kahvi oli huonoa, mutta parempaa en saanut muualtakaan. Henkilökunta oli nuorta, iloista ja ystävällistä.
Löysimme mukavia ruokapaikkoja, joissa annoskokoon nähden hinta oli ihan passeli. Annokset oli tosi isoja ja ruoka hyvää. Ja hyvän aterian päälle muutama lasi riian palsamia, niin eipä vaivannut ruuansulatuskaan. Tosin muut seurueesta irvistelivät palsamille, mutta minulle se maistui.
Kierreltiin varmaan kaikki putiikit vanhassa kaupungissa ja kauppahallin alueella. Ostoksia ei paljon tehty, mutta vika ei ollut tarjonnan puutteessa. Mitä vain löytyi, ja oli kivaa kierrellä ja katsella, varsinkin kun myyjät eivät nyppineet helmoista ja höpötelleet myyntipuheita. Eivät he varsinaisesti ynseitäkään olleet. Paitsi Jurmalassa yhdessä liikkeessä, mutta ainahan poikkeus vahvistaa säännön. Siellä vaan ilmeisesti palvelukulttuuri on toisenlaista kuin suomessa.
Niin tosiaan, Jurmalaan puksutettiin junan kanssa. Sää sattui olemaan tuulinen ja kylmä, joten kierreltyämme hetken kävelykadulla palasimme Riikaan takaisin.

Yllättävän pieni oli vanhan kaupungin alue, mutta siinä mielessä kiva, että se oli helppo hahmottaa. Muutamassa päivässä ehti löytää riittävästi mieleisiämme ruoka- ja kahvipaikkoja (lue olut, kun se kahvi oli aikas kamalaa!)Kauniita rakennuksia riitti ihailtaviksi ja somia yksityiskohtia ihmeteltäväksi.

Kauppahallista ostamamme "eväsmakkara" oli hyvää ja vain yhden neljästä vatsa heitti kuperkeikkaa. Johtuiko se makkarasta vai jostain muusta jäänee salaisuudeksi.

Kaiken kaikkiaan Riika oli näkemisen arvoinen ja positiivinen kokemus, mutta se ei ole kohde jonne aivan välttämättä haluaisin uudelleen.
Siellä oli mukavan rauhallista ja verkkaista verrattuna esim. Varsovaan tai Budapestiin. Voi olla, ettei siellä olekaan enää varsinainen turismin huippukausi. En tiedä. Turvallisen tuntuistakin siellä oli, tosin me vetäydyimme yöpuulle jo puolenyön paikkeilla. Flyereiden jakajiinkaan emme törmänneet. Yhden kerran seurueemme herroille (meistä vaimoista huolimatta) tarjottiin tyttöseuraa, mutta hinnan kuultuaan ukkojen edes mahdollisesti virinnyt mielenkiinto lopahti. Tiedä sitten tuliko "kauppiaalle" pilkkuvirhe, mutta ladyn palvelukset olisivat maksaneet 850 latia. (kérro summa 1,5 niin pääset eurohintaan!) Ehkäpä hintaan sisältyi runsas aamiainen, sitä emme kysyneet.
Kohde sopii mielestäni hyvin nuorille ja pienehköille seurueille sekä ihmisille, jotka eivät ole paljon matkustelleet. Ehkä menenmme Latviaan josku, mutta sitten lähdemme junalla seikkailemaan kauemmas Riiasta, vaikkapa itään päin.
Tämmöinen kuva minulle jäi, ei huono mutta pikkuriikkisen mitäänsanomaton. Siitä huolimatta: suosittelen kokeilemaan.

3

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expat

      "lue olut, kun se kahvi oli aikas kamalaa!"
      Tahan oli aivan pakko puuttua...
      Kerro minulle, missa olet kahvisi tilannut jos se kerran oli, kuten sanoit, kamalaa?
      Itse olen asiasta taysin eri mielta. Latviassa kahviloissa tarjotaan yleisesti oikeaa, laadukasta kahvia, joka jauhetaan pavuista juuri ennen kahvin valmistamista. Riialaisen kahvilan kahvi valmistetaan kuppi kerrallaan ja se on aina hyvaa ja varmasti tuoretta. Eli toisin sanoen, verrattuna esim. suomalaisten yleisesti kahviksi kutsumaan, vetiseen ja halvoista raaka-aineista valmistettuun ja suodattimen lapi valutettuuun nesteeseen on Riiassa tarjolla oikeaa, hyvaa kahvia.
      Mutta namahan ovat niita kuuluisia makuasioita, joista on paha kiistella. Makuja on monia, sanoi koira kun muniaan nuoli. ;)

    • Valmiera

      Juuri äsken kaipasin täällä Suomessa työmaalle tultuani oikeaa Latvialaista kahvia.
      Suomessa juon mielummin teetä, koska kahvi on kuin vedellä jatkettua.
      Tänä aamuna oli kahvinkeittimelle taas ehtinyt ennen minua eräs ääreesti nuuka , ja vesi oli vain värjääntynyt kuin Turkkilainen tee .
      Kahvin laadussa sinänsä Suomi pärjää erittäin hyvin pääsääntöisesti, annostelu ja keittotapa vain poikkeaa. Ystäväni Latviassa ovat erityisesti pitäneet Juhla mokasta. Presidenttiähän sieltä saa mm, Maximoista .

      No makuja on monia...

      nm: Tumsais alus

      • Riika Riikasta

        makuasioista ei voi kiistellä, ja minun makuuni tuo "oikea" kahvi on kamalaa. En minä tykkää silakkalaatikostakaan, ja jotkut sitä rakastavat.
        Varmaankin johtuu näistä makuasioista, että muualla maailmassa keitetään erilaista kahvia, eli suomalainen kahvi ei ole ainoa oikea, myönnetään Ja saahan suomessakin monenlaista erilaista vrt. kahvilakahvi ja pienen huoltoaseman kuusi tuntia seisonut myrkky.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe