tosta nimestä? Ja onko Miika vai Miiko parempi nimi?
Miiko
13
1091
Vastaukset
- minulle tulee
mieleen väärin kirjoitettu Miko tai Mikko. Eniten pidän Miikka-nimestä.
- poika on...
..Miika.
Ihmisille saa olla korjailemassa sitä, että se on Miika ei Miikka.
Miikka taipuu genetiivissä Miikan, eli koo hukkuu sieltä jokatapauksessa ja siksi jätimme sen koon kokonaan pois. Vaan enpä siis tajunnut, että ihmiset mieltää Miikka -nimen paremmin.- OIKEIN,
kuuluisi taivutus Suomessa tehdä seuraavasti: Miika-Miian-Miikaan (vrt. Latvian pääkaupunki Riika-Riian-Riiassa-Riikaan). :) Mutta en tietenkään tässä nyt tarkoita että Miika pitäisi minunkaan mielestäni taivuttaa oikein, suomen kielioppisääntöjen mukaan, koska tuohan se nyt vasta sekaannusta toisikin, kun ei tietäisi onko kyse tytöstä vai pojasta. :)
- oma sääntönsä
OIKEIN, kirjoitti:
kuuluisi taivutus Suomessa tehdä seuraavasti: Miika-Miian-Miikaan (vrt. Latvian pääkaupunki Riika-Riian-Riiassa-Riikaan). :) Mutta en tietenkään tässä nyt tarkoita että Miika pitäisi minunkaan mielestäni taivuttaa oikein, suomen kielioppisääntöjen mukaan, koska tuohan se nyt vasta sekaannusta toisikin, kun ei tietäisi onko kyse tytöstä vai pojasta. :)
On ihan oikein taivuttaa Miika - Miikan.
Samoin Satu - Satun.
Erisnimi on erisnimi.
Väärin ei myöskään ole Satu - Sadun, joten kai sitten voisit taivuttaa Miika - Miian.
Mutta miksi tehdä lapselle sellainen karhunpalvelus, että kukaan ei tunnista hänen nimeään ilman, että erikseen sitä kysyy?
Kyllä nimi pitää olla sellainen, että sen ymmärtää missä taivutusmuodossa tahansa. - Kukkakimppu I
OIKEIN, kirjoitti:
Kuten mainitsit, monissa suomenkielisissä sanoissa on konsonanttivaihtelu k > -.
Esimerkiksi:
liika: liian
piika: piian
siika: siian
Erisnimissä astevaihtelu ei ole välttämätön, ei myöskään uusissa lainasanoissa tai uudissanoissa, esimerkiksi:
kraka: krakan
muki: mukin
moka: mokan
Itse asiassa astevaihtelu on rapautunut kielessämme jo satojen vuosien ajan, ja kehitys jatkuu.
- ..........
Miiko-nimestä tulee mieleen se pesukarhu Pocahontaksesta. En tiedä kirjoitetaanko sen nimi noin, mutta ainakin lausutaan että "Miiko". ^__^
Ihan hyvä nimi mun mielestä, tosin Miika on parempi. - Kukkakimppu I
Miika ja Mikael tuntuvat inspiroivan loputtomasti. Miikoa en ole ennen kuullut, vaikka Suomessa näyttääkin olevan tasan sata Miiko-poikaa ja yksi tyttö.
Miika, Miikka, Mika, Mikko ym. Miksipä ei myös Miiko? Miika on yhtä hyvä. - Minä olen itse Miiko
Miiko on parempi
- miiko pesukarhu
Juuri näin
- tätämieltä..........
Miiko on ainakin paljon harvinaisempi :)
eli se on parempi - Erikoinen!!
Miiko on ihanan erikoinen, eikä liian väännetyn oloinen! Tosi hieno nimi :)
- äiti itsekin
Miiko on ihan kiva, tosin Miika/Miikka parempi :)
- disnii
tulee mieleen pocahontasin pesukarhu
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_242532Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581893Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup181544Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua151162Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3011139- 2591012
- 63975
- 146913
- 51882
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.113847