Luovan kirjoittamisen kurssi

Kansalaisopistoissa järjestetään luovan kirjoittamisen kursseja. Onko joku käynyt sellaisessa? Itse menen sellaiselle ensi kuun alussa, ja ajattelin kysellä, josko jollain olisi kokemuksia..

9

1163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinko

      Ryhmässä kirjoittamisessa on hyvät puolensa, esim. aktiivisuus lisääntyy jos on hyvä porukka.
      Myös ohjaajasta riippuu paljon se, miten vapaaksi ilmapiiri muodostuu ja osanottajat rohkenevat kirjoittaa.

      Ikävä kyllä, nykyisellä asuinpaikkakunnallani ei ole kirjoittajapiiriä.

    • scarabaeus

      Olen.
      Minulle kävi sitten sillä tavalla, että mitä enemmän kirjoitin sitä enemmän kirjoitin. Tutustuin myös hyvin mielenkiintoisiin uusiin ihmisiin ja sain luettavaksi yhä kiinnostavampia ja kiinnostavampia tekstejä,
      ja tajusin sen hyllyvän hetteikön... siis,
      aivan tajutonta... ihqpakko mennä taas jonnekin istuksimaan nokakkain...

    • Skeba

      Itse menen nyt toista "lukuvuotta" kirjoittelemaan.

      Jo viime keväänä sain muutaman kirjoitukseni antologiaan.

      Olen harrastanut muitakin asioita, nyt tämä meinaa olla päällä ihan kybänä. Kivaa.

    • Tokobot

      kun tuntuu että kirjoittaminen ei ole sosiaalista toimintaa. Itse olen ei-sosiaalinen tyyppi ja eikö noilla kaiken maailman kursseilla aina muodostu kuppikuntia ja paskinta on jos itse jää kuulumatta mihinkään...
      En ole koskaan ollut kirjoittamiskurssilla, mutta muilla kursseilla kyllä ja en haluaisi pilata kirjoittamisharrastusta sillä, että joku kurssi pilaa fiilikset... ehkä olen väärässä? Pitääkö siellä olla sosiaalisesti taitava?

      • pinko

        kirjoittaisit sinne tarkasti kuvaillen, mutta loukkaamatta ketään aiheesta kuppikuntalaisuus. Siitä, kuinka se ilmenee ja mitä haittaa siitä on muiden luovalle kirjoittamiselle, jos siinä on jotain hyvää, niin mitä jne.


    • Flau

      Sosiaalinen momentti on hyvin tärkeä: Oppilaat järjestäytyvät erilaisiin ryhmiin ja ryhtyvät kiivaasti kritisoimaan opettajan työtapoja ja kykyä opettaa.
      Onhan olemassa suuri vaara tulla harhaanjohdetuksi laveilla taidehistorian luennoilla, sekä pitkillä esseillä omasta, tuntemattomasta, lyriikastaan.

      Ihmisen kyky haudata tietämättömyytensä suureen joukkoon on hämmästyttävän helppoa, sillä työläistaustainen ja irvokas raksahuumorini teki paikalla olleisiin yliopistomirreihin iäksi väräjämään jäävän sielunhurmoksen.

      Meillä päin kun tuollaiset sanaskönärit ja itsetehostukselliset tilbehöörit työnnetään pää edellä betonimyllyyn.

      Ja hauskaa oli, tosin, eipä juuri kiinnostanut kikkailut.

      Toisaalla taas on varmaan ruoho vihreämpää kuin täällä.

      • pinko

        saa kaikki osanottajat kirjoittamaan aktiivisesti, hän on mielestäni hyvä opettaja jo sellaisenaan. Lisäpisteitä voi saada paljosta muusta.


    • Lähinnä odotan tapaavani muita kirjoittajia..kenties uusia ystäviäkin..

      Ja uusia ideoita..ajatuksia..

    • Anonyymi

      Nämä kurssit on sellaisille kirjoittajille, jotka tahtovat vielä muiden tukea kirjoittamiselleen tai lähinnä harrastavat kirjoittamista tai pienimuotoista kirjoittamista, kuten blogeja.

      Aito perinteinen kirjailijahan on aikamoinen omanarvontuntoinen introvertti ja epäsosiaalinen otus, joka kyllä kuuntelee muita, muttei itse puhu mitään. Sen sijaan hän saa muiden kuuntelemisesta inspiraatiota ja alkaa kirjoittamaan. Sen takia minäkin aikanani kävin etäkurssin. Ei ollut mitään hinkua muiden seuraan.

      Ja kyllähän kirjailija nyt ilman arvostelujakin tietää osaavansa kirjoittaa. Itsekin olin eri mieltä kriitikon kanssa, jos hän koitti arvostella minua. Täysi kymppi kurssista sitten tulikin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe