Thaimaassa olevat myrkkyeläimet

Matkailija.

Niin. Miten olette suhtautuneet/toimineet Thaimaassa olevien myrkkyeläinten, mm. Mamba -käärmeiden suhteen? Käsittääkseni joillakin myrkkyhämähäkeillä on tapana tulla jopa bungaloweihin sisään.

Miten nämä eläimet siis saisi parhaalla tavalla tapettua, mikäli kohdalle osuvat, miten yleisiä ovat ja miten tulisi toimia, jos esim. meressä uidessa meduusa pistää? (mennä lääkäriin tietysti jne, mutta onko mitään ensiapu-juttua, jonka itse voisi tehdä)

Kertokaa etenkin te, jotka olette käyneet Thaimaassa useamman kerran.

60

20733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käärmeet ja hämähäkit

      siellä monellekaan turistille suurempi ongelma on, jos nyt asuu ihmisten ilmoilla,eli asuu normaaleilla hotellialueilla. Meduusajuttuja varten ja miksei ihopropleemiin yleensä(auringon puraistessa)kortisonivoidetta apteekista mukaan.Ei ainakaan minulla ole reissuillani tarvinnut öitäni valvoa edell.mainittujen elukoiden takia.

      • pistoon

        ei kuule kortisoni auta. kaada etikkaa päälle tai huuhtele runsaalla makealla vedellä. voi myös pissata piston päälle, se definsioi tehokkaasti.


      • benalmadena
        pistoon kirjoitti:

        ei kuule kortisoni auta. kaada etikkaa päälle tai huuhtele runsaalla makealla vedellä. voi myös pissata piston päälle, se definsioi tehokkaasti.

        sain meduusan takamukseeni costa del solilla elokuussa 2007.olin hukkua kun otti niin hel... kipeetä,uin rantaan hädissäni ja se irroitti otteensa vasta rannassa.illalla vasta myöhemmin pääsin nettiin ja luin ohjeita millä lievittää kipua ja hain etikkaa kaupasta, otin pari antihistamiinia.oli pari päivää tosi kipee ja nieluakin ahdisti, en käynyt lääkärillä kuitenkaan,iso punainen jälki, jossa 2 aivan kuin pistoreikää parani 7:pv jälk.en mene enää koskaan välimereen uima-allas saa kelvata, oli sen verran kaamee kokemus.


      • se makea vesi pois,
        pistoon kirjoitti:

        ei kuule kortisoni auta. kaada etikkaa päälle tai huuhtele runsaalla makealla vedellä. voi myös pissata piston päälle, se definsioi tehokkaasti.

        se vain pahentaa joidenkin meduusalajien piston oireita.Hydrokortisoni voidetta pistokohtaan, merivedellä tai etikalla huuhtelun jälkeen.


      • Macke.A

        Ei ole kun vajaa pari viikkoa kun Pattayan rantakadulla, sillä ostoskojujen ja isompienkin myymäköiden puolei- sella jalkakäytävällä kävellessäni juuri erään rakennustyömaan kohdalla,mikä oli eristetty aaltopelti aidalla tapahtui pientä vipinää kun yht äkkiä peltien välistä tuli käärme kadulle ja meni tosi nopeesti luikerrellen semmoset kymmenkunta metriä sitä peltiaidan viertä pitkin ja pujahti yhestä rakosesta takasin aidatulle alueelle.Käärme oli väriltään vihreä ehkä peukalon paksuinen leveimmillään.Ei kutenkaan ehtinyt esitellä itseään,kun sillä oli kiire.Paikallisten ilmeistä ja pälpätyksestä päätellen se ei ilmeisestkään ollut ihan vaaraton.En kuitenkaan rupea arvailemaan oliko se nyt esimerkiksi se kuuluisa vihreä mamba tai joku muu laji koska en itse tunne varmuudella kuin Boan ja Ns:kuningaskobran tai silmälasikäärmeen,ihan mitenvaan.Kyllä täällä käärmeitä näkee ihan riittämiin jos vain on yö aikaan liikkeellä auton tai moottoripyörän kanssa,mitä en kuitenkaan suosittele,nimittäin yö ajoa moottoripyörällä.Näillä käärmeillä kun ovat vaihtlämpöisiä, on kova hinku tulla auringon laskettua lämpimälle betonotielle itseään .Kulkukoirat ovat myös keksineet ihan saman asian.Jos pakosta joutuu pyörällä ajamaan yö tai yleensä pimeän aikaan niin turvallisinta on pysytellä keskiviivan tuntumassa jos se vain on mahdollista.Vielä niistä käärmeistä.Mulle on sanottu jo 11v sitten että täällä on noin kolmisenkymmentä myrkyllistä käärmettä.Ei kaikki ihan sellasia että henkipois alle parin tunnin, mutta parhaassakin tapauksessa voi viikko pari vierähtää ihan kevyesti sairaalassa.Samalla myös neuvottiin että älä mene ihan vaan uteliaisuuttasi tökkimään sormellas jos näet jonkun hämähäkin tai muun ötökän liikkuvan jossain seinällä tai puun kyljessä.Näillä eväillä olen pärjännyt aika terveenä tuon 11vuoden talvet täällä thaikuissa.Just tossa itsekseni laskeskelin että olen viettänyt elämästäni pitkästi yli 4v:ta opiskelemassa tätä paikallista elämän tyyliä.Lopputulos on kuitenkin se etten ole yhtään viisaammaksi tullut mutta hauskaa on monesti ollut.


      • Mörkö678
        Macke.A kirjoitti:

        Ei ole kun vajaa pari viikkoa kun Pattayan rantakadulla, sillä ostoskojujen ja isompienkin myymäköiden puolei- sella jalkakäytävällä kävellessäni juuri erään rakennustyömaan kohdalla,mikä oli eristetty aaltopelti aidalla tapahtui pientä vipinää kun yht äkkiä peltien välistä tuli käärme kadulle ja meni tosi nopeesti luikerrellen semmoset kymmenkunta metriä sitä peltiaidan viertä pitkin ja pujahti yhestä rakosesta takasin aidatulle alueelle.Käärme oli väriltään vihreä ehkä peukalon paksuinen leveimmillään.Ei kutenkaan ehtinyt esitellä itseään,kun sillä oli kiire.Paikallisten ilmeistä ja pälpätyksestä päätellen se ei ilmeisestkään ollut ihan vaaraton.En kuitenkaan rupea arvailemaan oliko se nyt esimerkiksi se kuuluisa vihreä mamba tai joku muu laji koska en itse tunne varmuudella kuin Boan ja Ns:kuningaskobran tai silmälasikäärmeen,ihan mitenvaan.Kyllä täällä käärmeitä näkee ihan riittämiin jos vain on yö aikaan liikkeellä auton tai moottoripyörän kanssa,mitä en kuitenkaan suosittele,nimittäin yö ajoa moottoripyörällä.Näillä käärmeillä kun ovat vaihtlämpöisiä, on kova hinku tulla auringon laskettua lämpimälle betonotielle itseään .Kulkukoirat ovat myös keksineet ihan saman asian.Jos pakosta joutuu pyörällä ajamaan yö tai yleensä pimeän aikaan niin turvallisinta on pysytellä keskiviivan tuntumassa jos se vain on mahdollista.Vielä niistä käärmeistä.Mulle on sanottu jo 11v sitten että täällä on noin kolmisenkymmentä myrkyllistä käärmettä.Ei kaikki ihan sellasia että henkipois alle parin tunnin, mutta parhaassakin tapauksessa voi viikko pari vierähtää ihan kevyesti sairaalassa.Samalla myös neuvottiin että älä mene ihan vaan uteliaisuuttasi tökkimään sormellas jos näet jonkun hämähäkin tai muun ötökän liikkuvan jossain seinällä tai puun kyljessä.Näillä eväillä olen pärjännyt aika terveenä tuon 11vuoden talvet täällä thaikuissa.Just tossa itsekseni laskeskelin että olen viettänyt elämästäni pitkästi yli 4v:ta opiskelemassa tätä paikallista elämän tyyliä.Lopputulos on kuitenkin se etten ole yhtään viisaammaksi tullut mutta hauskaa on monesti ollut.

        Mambat on afrikkalaisia...


      • Lerpatvastaajina
        Mörkö678 kirjoitti:

        Mambat on afrikkalaisia...

        Ja lerpat suomalaisia, Suomessa asuvia, yhteiskunnan loisia.
        Lerpoilla sytytys hieman myöhässä, vastaavat todella vanhoihin juttuihin...


    • Gärmes itekin

      Tuo selvä uhka on.Itse olen nauhoittanut täällä Suomessa akkojen valitusta,mäkätystä ja huutoa.
      CD-soitin terassille yön ajaksi,voluumit noin puoleen.
      Ei niin tyhmää itsemurha käärmettä ole olemassakaan,joka 100m säteelle tulis.
      Meduusojen varalle kannattais mennä uimaan sadepuku päällä(läpinäkyvä)Sen alta on kiva "lällätellä" pahis meduusoille.
      Ai niin,olen käynyt Thaimaaseessa 46-kertaa.

    • reppuselkä

      Älä turhaan huoli hämähäkeistä ja käärmeistä. Thaimaan alueella ei ole ihmiselle hengenvaarallisia hämähäkkejä tai skorpioneja, jos niin hassusti nyt kävisi, että sellainen purisi/pistäisi, niin vaarallisuus on ampiaisenpiston luokkaa. Rumia ne tosin ovat.;)

      Käärmeistä minulla ei ole kovin tarkkaa tietoa, mutta aika harvinaisia kai niiden puremat ovat. Myrkylliset vesikäärmeet ovat todella pieniä, niiden suu avautuu niin vähän, että pitää tunkemalla tunkea pikkurilli niiden avonaiseen suuhun, jos haluaa välttämättä tulla purruksi.

      Meduusatkaan eivät vaarallisia Thaimaan vesissä ole. Sukelluskurssilla opetettiin, että kaikkien vedessä elävien ölliäisten pistoihin paras ensiapu on kuuma makea vesi.

      Itselläni oli ihan varmuuden varalta mukana vielä kyypakkaus, jos nyt jossain keskellä viidakkoa olisi joutunut jonkun käärmeen kanssa tekemisiin.

      Mutta kuten totesin, ei myrkyllisiä elukoita Thaimaassa tarvitse pelätä. Oikein mukavaa matkaa!:)

    • Thailand calling

      Reppuselka kertoo kaiken, mutta kerron viela, etta minulla on sen verran tietoa kaarmeista, etta metsaluostareissa munkeilla on usein seerumi aina mukana. Olen oleskellut viidakkoluostareissa ja tiedan, etta kaarmeita on taalla. Niista ei pirukaan tieda, mitka on myrkyllisia, niin etta meille neuvotaan, etta on parempi suhtautua niihin aina niin kuin ne olisivat myrkyllisia. Minulla on hyva ystava yhdessa luostarissa ja han sanoi, etta aina ulos tullessaan han nakee 5 - 10 kaarmetta. Yolla sita on mukava menna tarpeilleen. Silti pistot on harvinaisia. Silla ei ne kaarmeet huvikseen pista.

      Mutta kuten reppuselka toteaa, ei tarvitse olla huolissaan. Tuskin edes menet sellaisiin paikkoihin, missa on otokoita.

      • Thailand calling

        Miksi niita pitaisi tappaa? Kuten ymmarrat luostarissa ei niita koskaan tapeta. Kaarmeita ja skorpioneja ei tapeta vaan ne laitetaan muoviastiaan ja viedaan muualle. Tai vain kavellaan ohi.


      • biologii

        Käärmeet ei pistä vaan purevat!


    • jari mustonen

      ok asun thaimaassa jo 15 vuotta maaseudulla jossa kaarmeet ovat jokapaivaisia asioita sadeaikana pimealla kayttaisin hyvaa taskulamppua liikkuessa kaarmeet ei tee mitaan jos et pole paalle jatkoa en suosittele tappamista tropiikissa kaarme nopea meilla nitistetty paljo mutta ne ei lopu vihreita montalajia me thaimaassa elamme niiden kanssa muuta ei voi tehda unohda kristinusko kaarme ei todellisuudessa ole vaarallinen SE VAISTAA PALJO IHMISTA.bunlagovissa asuessa sulje hyttysverkko hyvin aamulla lahtiessa nukkumaan mennessa tarkista vuode huiski pyyhkeella.olen fasebuukissa joka paiva aamuisin tuu kamuksi juttelee kysy vastaan parhaani mukaan kaikkeen tv jari mustonen.meduusat kato netista lipea ok australia vaarallinen ampiaismeduusa thamaassa itse olen uinut tiedan meduusan jos sattuu niin sattuu nyt lahen kattoo mun poneja palataan jos otat yhteyksii

      • MIEHEKÄSMIES

        MIKÄ KÄÄRME ON BEIGEN VÄRINEN OIKEIN OHUT ONKO SE VAARALLINEN
        MIES THAIMAASTA


      • pelko pois
        MIEHEKÄSMIES kirjoitti:

        MIKÄ KÄÄRME ON BEIGEN VÄRINEN OIKEIN OHUT ONKO SE VAARALLINEN
        MIES THAIMAASTA

        yli 200 käärmelajia ja niistä 20 on maailman vaarallisimpia ja ne kaikki löytyy sieltä. Ei ne nyt hotelliin tule mutta viidakossa ...siis jossain muualla kuin ns. norsu-safarilla niihin takuulla törmää. Lisäksi satoja esim. hämähäkkejä ja useat niistäkin tappavia.


      • Simo Siimahäntä
        MIEHEKÄSMIES kirjoitti:

        MIKÄ KÄÄRME ON BEIGEN VÄRINEN OIKEIN OHUT ONKO SE VAARALLINEN
        MIES THAIMAASTA

        Oikein ohut ja beige... vhittu äijä on tirkistelijä - sehän on mun peeenis!


    • Aamenia69

      Ensinnäkin tuolla Siamin lahden puolella (mm Cha Am / Hua Hin) on todellakin melkoisesti meduusoja ja niihin tepsii juuri tuo etikkaliemi tai kusi.

      Mutta esim Phuketin länsirannoilla (Kata, Karon, Patong) en juurikaan näitä ole nähnyt. Käärmejututkin on vähän outoja jos ei sinne metsiin lähde samoilemaan. Niitä ei turistikeskuksissa, rannoila, eikä näissä hotelli/kauppa-alueillakaan tarvitse pelätä.

      Niissä jossain sivukaduilla isompi riski saattaa olla koirista. Yleensä nekään eivät ole vihaisia, mutta jos lähtee seikkailemaan keskustojen ulkopuolelle niin keppi mukaan. Koiria, ei käärmeitä varten. Ja niitä koiriakaan ei kannata usuttaa siihen tappeluun kepillä, mutta jos päälle käyvät niin on ihan hyvä apu se kalikka. Uskovat kyllä kun sellaista vähän heilauttaa päälakeen :)

      Eli vähän riippuu tilanne siitä minne olet menossa.

      • liuuuuuuu

        jos meduusa osuu kohdalle kantsii ensihätään huuhdellä esim hapollisella juomalla jos ei muuta saatavilla tai todellakin pissiä päälle mutta aina kannattaisi käväistä lääkärillä jos on mahdollista ja matkavak. kunnossa ja onhan siellä niitä sammakkojakin ja sitten kaiken pahin se pienenpieni musta ötökkä jotka tarttuu ihmisen karvoitukseen ja niitä on kuulemma paikallisasukeilla paljon ja huomaat kyllä kun putsailevat toistensa hiuksia eli sukivat kuin apinat ja suurin vaara oninfektiot kaikissa kanssakäymisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa mutta ole varovainen .........gekko .....monen mielestä Thaimaan kaunein eläin,ihana lisko,tunkeutuu usein jopa hotellihuoneisiin ja vieläpä ujostelematta korkeallekkin.


      • Gekkoliskot
        liuuuuuuu kirjoitti:

        jos meduusa osuu kohdalle kantsii ensihätään huuhdellä esim hapollisella juomalla jos ei muuta saatavilla tai todellakin pissiä päälle mutta aina kannattaisi käväistä lääkärillä jos on mahdollista ja matkavak. kunnossa ja onhan siellä niitä sammakkojakin ja sitten kaiken pahin se pienenpieni musta ötökkä jotka tarttuu ihmisen karvoitukseen ja niitä on kuulemma paikallisasukeilla paljon ja huomaat kyllä kun putsailevat toistensa hiuksia eli sukivat kuin apinat ja suurin vaara oninfektiot kaikissa kanssakäymisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa mutta ole varovainen .........gekko .....monen mielestä Thaimaan kaunein eläin,ihana lisko,tunkeutuu usein jopa hotellihuoneisiin ja vieläpä ujostelematta korkeallekkin.

        Kuten muutkaan liskot tuolla alueella eivät ole vaarallisia. Koko maailmasta löytyy itseasiassa kaksi myrkyllistä liskolajia. Tokihan esim varaanin kanssa saa olla hiukan varpaillaan, mutta vaikea on uskoa että tuollainen ihmisen kimppuun kävisi (Niilin varaani juoksee muuten antoloopin kiinni).

        Gekot tulevat huoneisiin usein illalla, kun huoneessa on valot. Valo kerää ympärilleen lentäviä hyönteisä joita gekot ja miksei muutkin liskot tulevat syömään. Niin ja noita gekkojahan on siis vaikka kuinka montaa erilaista sorttia, koska kyseessä on yksi liskojen heimo.


    • dengue

      Veikkaan, että Thaimaassa hyttynen aiheuttaa eniten kuolemia. Moni suomalainenkin on viime vuosina saanut hyttysten levittämää dengue kuumetta. Itse sairastin sen vuosi sitten ja voin kertoa ettei mikään kiva tauti. Yleensä se on tappavan vaarallinen, jos sen saa toisen kerran puolenvuoden sisällä. Joten hyttysmyrkkyä mukaan.

      • ALARM! ALARM! ALARM!

        "Joten hyttysmyrkkyä mukaan."


      • oikaisu
        ALARM! ALARM! ALARM! kirjoitti:

        "Joten hyttysmyrkkyä mukaan."

        jos mutta onko mitään järkeä alkaa täältä kuljettaa. Mistä olet saannut päähäsi ettei matkalaukkuun saa esim. Raidia laittaa? Ota selvää äläkä puhu palturia.


      • on off
        oikaisu kirjoitti:

        jos mutta onko mitään järkeä alkaa täältä kuljettaa. Mistä olet saannut päähäsi ettei matkalaukkuun saa esim. Raidia laittaa? Ota selvää äläkä puhu palturia.

        Hei ei nämä suomalaiset hyttyskarkotteet offit sun muut mitään auta. sieltä saa ihan eurolla hyvää sitruunan tuoksuista hytyss/moskiitto karkotetta kaupasta ja se pitää kyllä itikat loitolla. ja sitä kannattaa todella käyttää illalla. on valkoinen pullo missä on vihreä etiketti ja myydään joka kaupassa.


      • riittää

      • Alfred Nobel ???
        on off kirjoitti:

        Hei ei nämä suomalaiset hyttyskarkotteet offit sun muut mitään auta. sieltä saa ihan eurolla hyvää sitruunan tuoksuista hytyss/moskiitto karkotetta kaupasta ja se pitää kyllä itikat loitolla. ja sitä kannattaa todella käyttää illalla. on valkoinen pullo missä on vihreä etiketti ja myydään joka kaupassa.

        Jaa ja vai että ei tee suomalaisella Offilla mitään - entäs thaimaalaisella Offilla?
        Suomalaisella Autan merkkisellä ei sitten varmaankaan silläkään tee mitään - mutta mitens thaimaalaisella Autanilla?

        Kertoisitko vielä - oi parahin Alfred Nobel - että mitä siinä etiketissä luki (Green Fanta?).


      • Votkaa tai Rommia
        on off kirjoitti:

        Hei ei nämä suomalaiset hyttyskarkotteet offit sun muut mitään auta. sieltä saa ihan eurolla hyvää sitruunan tuoksuista hytyss/moskiitto karkotetta kaupasta ja se pitää kyllä itikat loitolla. ja sitä kannattaa todella käyttää illalla. on valkoinen pullo missä on vihreä etiketti ja myydään joka kaupassa.

        se se *hik* sekahan... http://farm4.static.flickr.com/3174/2956345382_2474e73e04.jpg nii jotta on kumma jos hyttysten tai muittenkaan moskiittojen pistot ennää tuntuu.


      • Anonyymi

        Hei, jatkaisin vielä edelliseen denguekuumeen mahdollisuudesta. Turisteja ei riittävästi varoiteta hyttysten välityksellä leviävästä denguekuumeesta. Edes hyttysmyrkyt eivät aina tepsi. Matkakumppanilleni nousi yhtäkkiä korkea kuume 38.3° , mikä hänet vei sängyn pohjalle. Lisäoireena vain polvikipu, mikä oli tullut edellisen päivän pitkästä merenrantakävelystä.
        Olemme edelleen Thaimaassa ja toivottavasti toipuminen edistyy niin että hän jaksaa jotenkin6 pv päästä paluulennon.
        Googlasin kaiken mahdollisen denguekuumeesta, eikä siihen muu auta kuin lepo, jos oireet pysyvät näinkin lievinä. Olin yhteydessä vakuutukseen ja tarvittaessa lääkäri käymään tai jopa sairaalaan , jos kuume nousee uudestaan.


    • Nitrot esiin

      Leppoisan altaallamakoiluhetkeni katkaisi viimeviikolla Krabilla pitkä harmaa käärme, joka liukui nopeasti kukkaruukun takaa tuolini viereen. Meinasin saada sydänhalvauksen, kun sneiksi ei ollut ihan pieni. Onneksi kärmy minut nähdessään kääntyi sulavasti kannoillaan ja liukui samoja teitä pois mitä tulikin. Näin miten sen kroppa ruukun takaa jatkui jatkui ja jatkui vaan, eli pitkä oli. Mieleeni tuli ulkonäöstä mustamamba muttei se luojan kiitos elä kyseisellä mantereella.
      Mikähän kärmy voisi olla kyseessä, hyvin paljon mustamambaa muistuttava, joskin kuono ei ollut mamban tyypillinen laatikkomainen vaan pyöreämpi?

      • ötökkäfoobiaa

    • Pattaya 8

      Afrikassa, mutta kyllä täällä silti myrkkykäärmeitä piisaa.

      • Mambat

        onkos ne vaarallasii... entäs Tero Vaara?


    • EI ongelmia

      Maaseudulla käytiin metsässä ja kiivettiin kukkulalle: nähtiin lehmälauma ja perhosia. Ei edes itikoita. Piikkipensaita piti varoa. Paljon mukavampi kokemus kuin hyttysten täyttämässä Suomessa.

      Sukellettiin sellaisen mukinkokoisten meduusojen läpi eikä tullut mitään.

      Yks ukko viittilöi pysähtymään ja hakkasi harjalla vihreän käärmeen hengiltä ja nakkasi sen ojaan. Sitten vinkkasi, että voi tulla. Sellainen 30-senttinen mato, mikä lie myrkkykäärme.

      Muistakaa, että täällä koti-Suomessa ihmisiä tappavat mehiläiset ja ampiaiset, kyy, puutiainen, karhu ja hirvi.

    • fucin pelottelijat!

      ihan saatanasti pelotta nyt tonne thaimaaseen lähteä, kun tollasia kirjotatte. Kun näitä foorumeja lukee, on puolilla kertomuksia, miten on mamba tullu vastaan, mutta puolet taas sanoo ettei ne elä kun afrikassa, että koettakaa nyt päättää! mutta tosin hämähäkin, käärmeet, skorpionit.. oon lähössä perhelomalle helmikuussa, ja teiän kirjotusten mukaan sinne kuolee varmasti! kuinkas siellä nyt kaksviikkoa uskaltais nukkua..!!!? >(

    • Musclemac

      Lisäisin tähän ketjuun vähän off-topiccinakin, että älkää unohtako paikallisia kulkukoiria. Varsinkin vähän sivummalla saattavat olla melko ilkeitä ja aika varmasti rabies-piikit on ottamatta. Thaimaahan on rabieksen vaara-aluetta ja pienikin verikontaktin aiheuttanut koiranpurema pitää ehdottomasti hoidattaa asianmukaisella rokotus-sarjalla (3-5 pistosta) ja ensimmäinen rokotus on saatava vuorokauden kuluessa puremasta. Lisäksi puremakohtaan rabiesimmunoglubuliinia.

      Ei tarvitse olla säikky, mutta tämäkin on hyvä tietää jos vahinko sattuu.

    • vaara piilee

      johonkin on joskus pakko kuolla...oli se sitten meduusa, hämähäkki, käärme, tauti, rekka jne....etukäteen ei tarvitse sitä tietää ja erittäin harvoin käy huonosti. Miljoonia turisteja käy Thaimaassa jha 1-3 kuolee jonkun eläimen takia. Illalla ei kannata avojaloin esim. nurmikolla kulkea. Thaimaassa on maailman 20 myrkyllisintä käärmettä....liki 200 eri lajia jotka lähes kaikki tappaa aina jonkun...viimeksi meidän talonmiehen koiran....

    • Taitaa olla yhtä vaikea nähdä, kuin täällä suomessakin noita käärmeitä !

      Tavallinen rantaturisti, tuskin törmää käärmeisiin muualla kuin käärme esityksissä tai Zoossa.

      Olen kyllä nähnyt lenkkipolulla noita vaaleanvihreitä parikertaa, ohuita ja pitkiä .
      Yleensä tarvitsevat kosteikon ja luonnonrauhaa !

      Jos et poluilla samoa, niin tuskin näet !

      • Niin ja näin...

        Vähän Tapsa riippuu, meillä on noin 50% matkoista joilla on törmätty käärmeisiin luonnossa. Ihan ensimmäisen kerran pieneen käärmeeseen törmäsimme vuosia sitten Karonin suosituimman perhehotellin altaallaa, puutarhuri "siirsi sen pois". Sanoi, ettei ole vaarallinen, mutta otteensa kyllä kertoivat muuta. Myös Karonin rannalla heinikossa olen nähnyt ilmeisesti noita samoja vihreitä luikeroita. Viimeiksi Koh Lantalla yksi musta luikero yritti kiivetä bungalowiin pilaria pitkin, kun istuttiin aamukaffella terassilla... talonmies hätisti sen pois.

        "Hauska" veijari on myös "centipede" tuhatjalkainen. Ei ole hengenvaarallinen, mutta jos pureman saat, niin loma lienee suht pilalla... myrkkyä on sen verran, että kanan kokoisen eläimen tappaa. Melko yleinen vipeltäjä myös turistikohteissa.


    • puistokemistitit

      Taitaa toi viina sun muut addictit, ihan missä tahansa, tappaa kuitenkin parhaimmin

    • KÄÄÄÄÄrme vaaraton

      tuo jonkun mainitsema vihreä käärme on vain vaaraton bambukäärme, sellainen tuli kerran thaimaassa hotellin uima-altaaseen. Se saattoi tippua puusta, kun kysyimme hotellin virkailijoilta;)

      • Aasiantuntija M

        Vanha ketjuhan tämä on mutta aihe on aina ajankohtainen. Olen tutkiskellut käärmeitä ihan omaksi ja lapsieni turvaksi jotta tiedän mistä on milloinkin kyse kun siellä nuo skiditkin kirmailee pusikoissa muina miehinä.

        Ollaan asusteltu Thaimaassa joitakin vuosia yhteensä ja itse "kohdannut" / nähnyt käärmeitä noin kolmekymmentä kertaa. Muutama lähikohtaaminen.

        Green pit viper oli kerran vain puolen metrin päässä polulla viidakossa suuren lehden päällä eikä väistänyt laisinkaan polulla kulkijaa. Oli siististi siinä kerällä ja katseli maailmaa. Ei ollut iskuasennossa.

        Mamboja Thaimaassa ei ole mutta toki muutama muu huonolla säkällä tappavakin käärme löytyy jos ei hoitoon pääse ajoissa tai purema tulee kaulan tai pään alueelle.

        Pitää muistaa se että mikään käärme ei saalista ihmistä eikä aja ihmistä takaa. Pyrkivät aina ensisijaisesti pakenemaan. Hölmöilyä on yrittää ottaa lähikuva myrkkykäärmeestä ja se ei ole käärmeen vika että se puolustautuu.

        Russelinkyy, Malesiankyy ja ketjukyy, kobrat ja kraitit tappaa Thaimaassa eniten mutta se tappaminen johtuu useimmin siitä että ei hakeuduta hoitoon. Paikalliset peltotyöläiset menee usein paikalliselle poppamiehelle joka räkii jotakin haavaan joka tulehtuu sitten sen vuoksi.

        Lääkäriin kouluttamattomat paikalliset ei uskalla mennä koska heille on kerrottu urbaani legenda että raaja amputoidaan jos menet.

        Paikalliset jotka työskentelevät pelloilla ja pusikoissa ovat uhreja miltei aina. Ei turistit.

        En muista koskaan kuulleeni tarinaa jossa turisti olisi kuollut käärmeen puremaan Thaimaassa. Keskimäärin 6-9 tuntia on aikaa hakeutua sairaalaan pahimmissakin tapauksissa ellei ole tunkenut päätään käärmeenkoloon tikattavaksi.

        Merikäärmeistä ei ole haittaa vaikka ne ovat huippumyrkyllisiä. Älä yritä kuitenkaan ottaa sellaista käteesi.

        Kolmionmuotoinen pää käärmeellä on merkki sen myrkyllisyydestä useimmiten. Jos käärme puree niin ota siitä kuva jos mahdollista tai kuvaile se mahdollisimman hyvin sairaalassa niin tulee täsmä vastamyrkyt.

        Sairaalat Thaimaassa ovat erittäin korkeatasoisia ja lääkärit tunnistavat ja hoitavat käärmeenpuremat maailman parhaiten.

        Ulkona taivasalla ei kannata nukkua sillä useimmat käärmeet liikkuvat öisin.
        Terassille jätetyt kengät pitää kopsauttaa ja tsekata ennen jalkaan laittamista.

        Meillä on aina mukana pari astmaatikkojen inhalaattoria ja paikallinen "kyypakkaus" jos huono tuuri kävisi. Viidakkotrekkauksille mentäessä selvitän etukäteen lähimmän sairaalan ja puhelin numerot.

        Perus turistireissulla ei ole kenelläkään mitään hätää. Suurempi mahdollisuus on saada samana päivänä lottovoitto ja salamanisku päähän kuin tulla käärmeen puremaksi turistikohteessa.


    • academus

      Olen kylläkin kuullut tapauksesta, jossa iso kobra oli lähtenyt ajamaan takaa kahta pikkutyttöä maaseudulla, toinen oli isänsä opetuksen mukaisesti heittänyt puseronsa maahan pois juostessaan ja käärme oli jättänyt takaa-ajon siihen.
      Olen asian kuullut sellaiselta taholta, että tiedän sen olevan totta, ei urbaani legenda.

    • Siinäsekisu

      Thaimaassa vuosi sitten ollessani paikallinen Opas sanoi että kissat yleensä pitävät Thaimaassa käärmeet kurissa ja loitolla. Jotenki en uskonut heti mutta mutta :D
      http://www.youtube.com/watch?v=Ox2CvVHKukE

      Joka tapauksessa ei niitä erityisesti pelätä tarvi, ei niitä turisti mestoilla pahemmin näy.

    • 28x...

      Minä sitten kännipäissäni Marine- baarin nyrkkeilykehässä otin olkapäilleni n. 20- 30 kiloisen kuristajakärmeen. Se tunki hoikan päänsä
      shortsieni vyötäröstä sisään ja lahkeesta ulos. Halusi kulkea sitä reittiä. Keskikohta kärmeellä oli paksu joten piti avata vähän vyötä että herra
      tai rouva vyötäröltä läpi sopi. Japanilaisiahan siinä kuppilassa on aina paljon kun tulevat katsomaan sitä pellenyrkkeilyä. Kovat suosionosoitukset niiltä sain mutta tippiä en yhtään....
      Tyttäreni otti Walkkarilla samanlaisen kärmeen olkapäilleen. Piti sitä vähän aikaa mutta sai sitten paniikkikohtauksen ja rauhoitella piti.
      Niitä pieniä vihreitä siellä näkee vielä nykyisinkin joskus mutta kovin ovat arkoja; eivät ihmisille ryhdy pullistelemaan.

      Kaverini venäytti selkänsä nuoren oppaan kaa painiessaan ja Pattaya Bangkok- hospitaliin kiikutettiin. Olimme sitä Retua sitten siellä katsomassa missä ukkeli huili opas vieressä.
      Naapurikämpässä makoili aussi koipi köytettynä ylös. Ovi kun oli auki niin menin kysymään että mikäs jalassa on? Kertoi olleensa maalla bootsit jalassa. Yöllä oli sinne ryöminyt skorpioni joka sitten oli aamulla tietysti koipea pistänyt. Että jos teillä umpikenkiä maalla on niin ravistelkaa ne puhtaiksi aamulla ennen jalkaan vetoa. Skorpparit näköjään pitävät falangin jalkahien hajusta, sen mielestä se haju on hurmaavaa koska kengässä haluaa yönsä viettää.

    • tosiasiat

      Vaarallisin käärme on palstatrolli. Tosin hän vaikuttaa Suomesta käsin, mutta trollauksellaan hän on saanut kaikki fiksut palstalaiset raivon valtaa.

      • Aviomiess

        FIKSUT PALSTALAISET RAIVON VALLASSA 🐒.

        Toistaiseksi päivän paras.


      • PippelisPuppelisPattis

        Voi marinoidut aivoelimet.

        KAIKKI, SIIS K A I K K I fiksut palstalaiset on raivon vallassa.

        Kertokaa mulle yksi fiksu edes noista kaikista ?


      • 35NumBall

        Missä missä fiksut palstalaiset nyt maleksii... eipä on parin vuoden aikana vastaa niin pattayalla kun täällä palstalla yhtään fiksua, tai on vedän sanani takaisin yksi on tullut tuo kaveri joka kyseli hua hin palstalla moottoripyörä vuokraamoita olisiko ollui 1975 jotain...

        Muuten viimeisen kahden vuoden aikana rottakaupunki palstalla on ollut vain korkeitaan 10 avusta jossa oikeesti kysyttiin tai annettin tietoa rottakaupungista, muu on näiden FIKSUT PALSTALAISET RAIVON VALLASSA olevia oksennuksia... jota on 98 % palstan koko sisällöstä...

        On lerppaa, onkopoikaa, sikaamaliaa... määrä on rajaton, näillä resuperseillä... Kun rottakaupungista puhutaan...


      • FiksuRaivoRaitis
        35NumBall kirjoitti:

        Missä missä fiksut palstalaiset nyt maleksii... eipä on parin vuoden aikana vastaa niin pattayalla kun täällä palstalla yhtään fiksua, tai on vedän sanani takaisin yksi on tullut tuo kaveri joka kyseli hua hin palstalla moottoripyörä vuokraamoita olisiko ollui 1975 jotain...

        Muuten viimeisen kahden vuoden aikana rottakaupunki palstalla on ollut vain korkeitaan 10 avusta jossa oikeesti kysyttiin tai annettin tietoa rottakaupungista, muu on näiden FIKSUT PALSTALAISET RAIVON VALLASSA olevia oksennuksia... jota on 98 % palstan koko sisällöstä...

        On lerppaa, onkopoikaa, sikaamaliaa... määrä on rajaton, näillä resuperseillä... Kun rottakaupungista puhutaan...

        Mahtaako tuolla vallalla olevalla raivolla ja paniikkihäiriöllä olla nyt tässä tapauksessa jotain yhtäläisyyttä, vai raivoaako nämä fiksut ilman paniikkia ???


      • 35NumBall
        FiksuRaivoRaitis kirjoitti:

        Mahtaako tuolla vallalla olevalla raivolla ja paniikkihäiriöllä olla nyt tässä tapauksessa jotain yhtäläisyyttä, vai raivoaako nämä fiksut ilman paniikkia ???

        Hyvä kysymys, kuten vanha äitini sanoin aikanaan että paha itkeä kun paska on jo housuissa, ja hän oli tästäkin asiasta täysin oikeassa.


      • Aviomiess
        35NumBall kirjoitti:

        Hyvä kysymys, kuten vanha äitini sanoin aikanaan että paha itkeä kun paska on jo housuissa, ja hän oli tästäkin asiasta täysin oikeassa.

        Kun ei nyt vain raivotauti leviäisi koko Love Pattaya Clubiin, koska jäsenmäärä aivan valtaisa kun otetaan huomioon myös Hängärit = Jaloissa pyörivät vuokrapyörämotoristit = Paskakärpäsen perskärpästen munat marinadissa ja ilman.


      • Lerpanongelmat
        35NumBall kirjoitti:

        Hyvä kysymys, kuten vanha äitini sanoin aikanaan että paha itkeä kun paska on jo housuissa, ja hän oli tästäkin asiasta täysin oikeassa.

        Äitiisi olet tullut tässäkin asiassa. Kolmekertaa päivässä ja yöllä lisäksi joutuivat puhdistamaan sängyn ja vaihtamaan kaiken, yöasusta lähtien, kuten sinulle nykyisin hoitajat.


      • 35NumBall
        Lerpanongelmat kirjoitti:

        Äitiisi olet tullut tässäkin asiassa. Kolmekertaa päivässä ja yöllä lisäksi joutuivat puhdistamaan sängyn ja vaihtamaan kaiken, yöasusta lähtien, kuten sinulle nykyisin hoitajat.

        Niinkö resu nuo sinun jutut alkaa olla jo aika epätoivoisia, reppana,


      • 35NumBalliaeivoiauttaa
        35NumBall kirjoitti:

        Niinkö resu nuo sinun jutut alkaa olla jo aika epätoivoisia, reppana,

        Kaltaisesi hullun takia on kyllä kaikkien kanssaihmisten oltava epätoivoisia, huomattuaan, ettei mitään parannuskeinoa ole enää, saattaaksemme sinut normaalien ihmisten kaltaiseksi.


    • tosiasiat

      Mikä myrkky mahtaa tehota palstatrolliin?

    • huomioikaa

      Suomi24 Thaimaan matkailu keskusteluita on jo vuosia häiriköinyt Sika-Amaliaksi nimetty mieleltään häiriintynyt hörhö.
      Sika-Amalia häiriköi myös muita Suomi24 keskusteluita, mutta jostakin syystä hän tuntuu erityisesti vihaavan juuri Thaimaalaisia ja Thaimaata.
      Sika-Amalia yrittää (nimimerkkejä vaihdellen) kehitellä aidon tuntuisia aloituksia (ja kommentteja) joilla hän koettaa parhaansa mukaan mustamaalata Thaimaata lomakohteena.
      Sika-Amalia on thaimaalaisia vihaavana rasistina syyllistynyt kirjoituksillaan myös rikolliseen toimintaan Suomessa asuvia thaimaalaisia kohtaan.

      Rikoslain kyseinen pykälä muuttui kesäkuun alussa 2011. Nykyään siinä seisoo näin:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
      11 luku (11.4.2008/212)
      Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan
      10 § (13.5.2011/511)
      Kiihottaminen kansanryhmää vastaan
      Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

      • Lerpanlait

        Lerppa ei välitä laeista lainkaan, aivan sama mitä hänelle kirjoitetaan, hänellä on omat lakinsa, niin Hua Hinissä kuin Chiang Maissakin.


    • Anonyymi

      Itse ainakin kun pari vuotta sitten olin thaimaassa niin meduusa pisti siinä hotellin rannalla. Henkilökunta laittoi jotain mönjää siihen pistoksen kohdalle en tiedä minkäkoikoinen se meduusa oli mutta jos kovin iso on niin ehkä suosittelen lääkäriä

    • Anonyymi

      Jos katsotaan pelkästään tilastoja, niin suurimmat vaarat Thaimaassa ovat dengue-kuume, aids, muut seksuaalitaudit ja liikenneonnettomuudet.
      Käärmeeeitä ja muita vaarallisia eläimiä toki esiintyy Thaimaassa, mutta harvemmin turistikohteissa.

    • Anonyymi

      Thaimaassa ei asu Mamba kaarmeita! Mamba kaarmelajit asuvat ainoastaan Afrikassa. Erilaisia kyita, Kraiteja ja seka erilaisia Kobria Thaimaassa kylla elaa.

    • Anonyymi

      Älkää matkustako liian eksoottisiin paikkoihin. Ellei todella tiedä mitä tekee. Tuskin eläimet ovat ainoa ongelma, onhan siellä ihmisiäkin tai joku paikallinen mafia? Jossain.

      Ruotsalaisen Lenan 11-vuotias tytär Moa kuoli sekunneissa kesken unelmien lomapäivän
      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ff2da1d7-a0eb-44ff-8351-6cd09ea3795d

      Tuo on maksumuurin takana, joten kukaan ei tiedä mitä tapahtui rannalla Thaimaassa. Joku myrkyllinen merieläin, meduusako? Vai hai? Lasia, piikki? Mikä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe