Tikka M55 308 asiantuntijoille

Metsämies Tikka olalla

Terve,

Ostin käytetyn Tikka M55 308. Mitkä tehdastekoiset patruunat toimivat parhaiten kyseisessä aseessa? Ajattelin metsästää aseella hirviä ja myöskin kanalintuja.
Kertokaapa Tikan omistajat kokemuksia?

24

24663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsänkävijä

      Olen ampunu kotimaisia ja useita ulkolaisia patruunoita omalla tikalla mutta osumat vaeltaa ympäri taulua. Muutkin on ampuneet ja aina sama juttu. Olisiko kiikarissa sisäkalut irti vai mistä johtuu? Kiikari on arconia merkiltään.

      • Nimestä jo kuulee, että parasta olisi irroittaa kiikari ja antaa lapsille leikkikaluksi.

        Puhdista piippu kuparista Forestin vaahdolla ja kokeile ampua avoilla. Mikäli tuloksia tulee, niin varaat 1000€ rahaa ja laitat kunnon jalat sekä laadukkaan putken. Rahaa todennäköisesti jää jäljelle paljon riippuen tarpeistasi.

        Mikäli avoillakaan ei ala osumaan, niin sitten pitää alkaa miettiä rautojen ja tukin yhteensopivuutta.

        Ase on itsessään tarkka, eikä sille saa suuttua. Perusasiat vaan pitää hoitaa kuntoon.


      • ensin

        aseen petaus ja kiinnitys tukkiin.Jos et itse osaa,kysy kaveria apuun!


      • pyssystä

        jos sulla on m55, ni siihen kannattaa surutta laittaa kalliimpi kiikaritähtäin! Taikka vaikka avotähtäimin käytellä! Mitkään maailman patruunat ei riitä kohdistamaan jos kiikarina on näitä thai- erätukku putkia..


      • Anonyymi

        Heitä kiikari roskiin ja osta meoptan kiikari niin rupeet osumaan tarpeeksi hyvin.


    • hyvää vanhaa

      Juuri näissä TIKKAKOSKELLA TEHDYISSÄ ASEISSA ON PALJON SITÄ VANHAN AJAN HYVÄÄ ampuma-asetta.. Tekivät tarkkoja kivääreitä.
      Ylösen Ville teki aikanaan hyvää työtä aseen suunnittelun parissa.

    • UrbanLegend

      Hyvä ostos. Itelläni on vastaava, muistaakseni vm. -77 ja olen hyvin tyytyväinen.

      Tarkka yksilökin tämä on: ostaessani sain edelliseltä omistajalta itseladattuja paukkuja (resepti ei valitettavasti tiedossa). Laitoin n. 100 metriin puutolpan, jossa oli kiinni rälläkän (siis kulmahiomakoneen) laikka ja vedin siihen makuulta huolella 3 laukausta. Tulos: kaikki löytyivät keskireiästä.. Kiikari on nyt eri, paremmin hirvestykseen sopiva, mutta osuu loistavasti edelleen.

      • on semmoinen kivvääri

        tikka m55 sporteri vai miten se kirjoitetaan. kiikari on iso ja kallis putki mutta paikka täplään ampuu 100m matkalta. aseella on nyt ammuttu n.15000 laukausta ja piippu pitäisi alkaa vaihtaan. alkaa oleen panospesä kulunut siitä.


      • Tarvitsee
        on semmoinen kivvääri kirjoitti:

        tikka m55 sporteri vai miten se kirjoitetaan. kiikari on iso ja kallis putki mutta paikka täplään ampuu 100m matkalta. aseella on nyt ammuttu n.15000 laukausta ja piippu pitäisi alkaa vaihtaan. alkaa oleen panospesä kulunut siitä.

        Piippua vaihtaa!Käytä ase ensin sepän tarkastuksessa!Itselläni oli samanlainen ja ainakin yhtä paljon ammuttu ja vein sepän tarkastukseen,tulos oli,että piipun suusta vähän pyöräytti sekä mittasi tarvittavat välykset.Siinä koko homma eikä maksanut paljon!


      • sama miekkonen
        Tarvitsee kirjoitti:

        Piippua vaihtaa!Käytä ase ensin sepän tarkastuksessa!Itselläni oli samanlainen ja ainakin yhtä paljon ammuttu ja vein sepän tarkastukseen,tulos oli,että piipun suusta vähän pyöräytti sekä mittasi tarvittavat välykset.Siinä koko homma eikä maksanut paljon!

        on se kulunut niin paljon sieltä perältä että panoksetki pitää ladata jo sen mukaan. uuteen aseeseen nämä minun itse lataamat ei mene edes piippuun.


      • tikkaan tyytymätön
        sama miekkonen kirjoitti:

        on se kulunut niin paljon sieltä perältä että panoksetki pitää ladata jo sen mukaan. uuteen aseeseen nämä minun itse lataamat ei mene edes piippuun.

        Ostin hiukan käytetyn tikan. Hyvin siisti eikä pitänyt olla paljoa ammuttu. Missä vika kun eivät tehdastekoiset 308 patruunat tahdo mennä patruunapesään kuin kumivasaralla kevyesti naputellen. Hylsyn ulos saaminenkin vaatii voimaa ja toisinaan naputtelua viritintappiin.


      • nuotit
        tikkaan tyytymätön kirjoitti:

        Ostin hiukan käytetyn tikan. Hyvin siisti eikä pitänyt olla paljoa ammuttu. Missä vika kun eivät tehdastekoiset 308 patruunat tahdo mennä patruunapesään kuin kumivasaralla kevyesti naputellen. Hylsyn ulos saaminenkin vaatii voimaa ja toisinaan naputtelua viritintappiin.

        Kovat sulla on eväät ja nuotit tuossa patruunan laittamisessa. Ja hyvinkin mielenkiintoiset.
        Melkein kannattaisi jo hankkia suustaladattava bössykkä jolla ampuuu samassa ajassa laukaukset.
        Helpotusta saa yksinkertaisesti.
        Laita aseella ammuttuun hylsyyn vaikkapa tuollainen
        8mm pultti sen nallin reikään.( Hylsyn nallitilaan porataan reikä, siihen kierre ja riittävän pitkä pultti jonka avulla hylsyä voi pyörittää patruunapesässä. Hylsyn pintaan venttiilihiomatahnaa (hienoa eli fine) ja sillä voi hioa patruunapesän pyörittämällä hylsyä sitten patruunapesässä jolloin kaikki ahdistus häviää miehestä ja aseestakin. OLTAVA VAROVAINEN ETTEI HIO LIIKAA.


    • vaikea kysymys?

      Erittäin vaikea kysymys, mitkä tehdastekoiset patruunat toimisivat aseessasi parhaiten.
      Sitä ennen kannattaa kyllä tarkistaa ns. rautojen kiinnitys tukkiin. Kun se puoli on kunnossa, voi sitä tehdaspatruunaakin ryhtyä etsimään.
      Rihlan nousu ratkaisee melko paljon. Jos se on loiva vaikkapa 12" (luoti kiertää yhden kierroksen 12 tuuman (305 mm.) matkalla aseen piipussa) silloin yleensä kevyemmät luodit soveltuvat parhaiten ko. aseeseen. Uskoisin että tuollaiset esim. Sakon 9,7g luoti ja patruuna saattaisi käydä hirvelle.
      Kokeilemalla nuo asiat selviääpi. Lycka till!

      • jp

        lapuaa käytän ite tulee hyvin tarkkaa ja siistiä reikää tauluun


    • aloittaja

      Kokeilin Lapualaista traineria 8g luodilla. Avotähtäimellä 5cm kasa 75 metristä. Kiikarin kanssa varmasti kasa pienenee. Mitä kiikaria/jalkoja suosittelette aseeseen hirvijahtiin?
      Ase toimii moitteettomasti. Jospa tästä aseesta tulisi hirvensurma:)?

    • laaki ja vainaa

      tervehdys, omien kokemuksieni perusteella suosittelen Norman Alaska 11,7 gramman luodilla varustettua patruunaa hirvijahtiin, käy aseeseen tosi hyvin on todella tehokas yhdistelmä, kokeile et pety

      • mt

    • jgfjhfghtgg

      itsellä on kanssa tikka m55 päällä on tascon 100e maksava kiikari ja olen ampunut sillä sakon super hammer headeja ja on niin tarkka että osumat on kahden sentin sisällä.

      • Herää pahvi...

        Hyvä ase, paska kiikari ja paskoja kuulia. Toivottavasti et mitään suurriistaa noilla eväillä ammu...


      • Anonyymi
        Herää pahvi... kirjoitti:

        Hyvä ase, paska kiikari ja paskoja kuulia. Toivottavasti et mitään suurriistaa noilla eväillä ammu...

        Älä välitä noista materialistien puheista. Itse tuskin osuvat tikkuaskiin viideltäkymmeneltä metriltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä välitä noista materialistien puheista. Itse tuskin osuvat tikkuaskiin viideltäkymmeneltä metriltä

        Kannattaako kommentoida jonkun ääliön kymmenen vuotta vanhaa juttua?


    • koiramies tikka M55

      hyvä valinta.itselläkin samainen tikka m55 todella tarkka kivääri.isä ukko osti joskus 70-luvun loppu puolella uutena kyseisen pyssyn linnun pyyntiin.aseen historiasta sen verran että uutena moni mies yritti ampua alle 10cm kasaa 100m mutta kukaan ei siihen pystyny.no asetakaisin tehtaalle ja joku viikko pyssy tuli takaisin ja rupesi käymään puoli huolimattomasti nykyäänkin 20mm kasaa 100m kiikarilla jolla ei näe reikää taulussa.pisin matka mihin isäukko teeren puusta puottanu nii 295m.vaihtovat todennäköisesti valikoidun piipun tehtaalla.ite käyttäty hirven pyynnissä pelkästään asetta viimeiset 7vuotta

    • Rödinman

      Ostin uutena kyseisen Tikan vuonna -92. "Hirvikiikarina" käytin amerikkalaista teräsrunkoista Weawer-merkkistä kiikaria, 3 kertaa suurentavaa (ei säätömahdollisuutta). Erittäin hyvä kiikari, ei huurru sateellakaan. Muutama vuosi sitten laitoin NikkoStirling 4-16x44, eli siinä paketti.
      Hirvipatruunana olen käyttänyt alusta alkaen Lapuan Mega 12g, joka on ollut riittävän hyvä hirvelle, muuta tehdaslataamaa en ole käyttänyt. Lataan myös itse sekä "lintupanokset" kuin "hirvipanoksetkin". Aseella ammun vuosittain n. 40 laukausta tuntuman säilyttämiseksi, säästäen asetta, joka on tarkka. Pienoiskiväärillä pääsääntöisesti harjoittelen ammuntaa. En ole mikään ns. "hifisteliä" aseiden suhteen, vaan koillismaalainen perusmetsästäjä, joka on saanut riistaa omiksi tarpeikseen.
      Koska ilmoituksesta on kulunut jo vuosia, niin toivon, että olet saanut aseen kohilleen, ja riistaakin reppuun.

    • Anonyymi

      Sakon paukut sopii tikkaan hyvin kannattaa ostaa niitä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe