oman harrastajateatterin perustaminen

antti-aasi

haluaisimme perustaa harrastajateatteriryhmän...mistä saisi asiasta tietoa? maksaako nimen rekisteröiminen jotkin? tai tarvitseeko moista rekisteröidä lainkaan?

3

1923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin selvii

      Suomen harrastajateatteriliitto

      www.shtl.fi

      • Teatteri-ilmaisun ohjaaja

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!


      • joku
        Teatteri-ilmaisun ohjaaja kirjoitti:

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!

        Mie en tiiä mitää noista jutuista mut meillä on oma teatteri jossa me harjoitellaan kerran tai kaksi viikossa. ollaan esiinnytty omalla teatteri harjoitus paikalla, ollaan päästy myös esiintymään muihinkin paikkoihiin kuten kirjastolle ja kouluille.. teatterin pitäminen on rankkaa hauskaa ja palkitsevaa! esityksen jälkeen on aivan mahtava olo! pidämme myös pienemmille näytelmä kerhoa jossa me itse ohjaamme. on ihanaa nähdä muiden onnistuvan ja oppivan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2651
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      147
      1192
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1095
    4. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      124
      961
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      911
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    9. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      815
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      802
    Aihe