oman harrastajateatterin perustaminen

antti-aasi

haluaisimme perustaa harrastajateatteriryhmän...mistä saisi asiasta tietoa? maksaako nimen rekisteröiminen jotkin? tai tarvitseeko moista rekisteröidä lainkaan?

3

2071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin selvii

      Suomen harrastajateatteriliitto

      www.shtl.fi

      • Teatteri-ilmaisun ohjaaja

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!


      • joku
        Teatteri-ilmaisun ohjaaja kirjoitti:

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!

        Mie en tiiä mitää noista jutuista mut meillä on oma teatteri jossa me harjoitellaan kerran tai kaksi viikossa. ollaan esiinnytty omalla teatteri harjoitus paikalla, ollaan päästy myös esiintymään muihinkin paikkoihiin kuten kirjastolle ja kouluille.. teatterin pitäminen on rankkaa hauskaa ja palkitsevaa! esityksen jälkeen on aivan mahtava olo! pidämme myös pienemmille näytelmä kerhoa jossa me itse ohjaamme. on ihanaa nähdä muiden onnistuvan ja oppivan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      61
      5163
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      3252
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      142
      2705
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      16
      2328
    5. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      129
      1835
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1673
    7. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      160
      1461
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1397
    9. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      107
      1318
    10. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1297
    Aihe