oman harrastajateatterin perustaminen

antti-aasi

haluaisimme perustaa harrastajateatteriryhmän...mistä saisi asiasta tietoa? maksaako nimen rekisteröiminen jotkin? tai tarvitseeko moista rekisteröidä lainkaan?

3

1839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin selvii

      Suomen harrastajateatteriliitto

      www.shtl.fi

      • Teatteri-ilmaisun ohjaaja

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!


      • joku
        Teatteri-ilmaisun ohjaaja kirjoitti:

        SHT:n sivut ovat alkuun ihan hyvä kahlata läpi. Heille voi myös soittaa ja siellä on kivoja tyyppejä. Jos pyydätte lipputuloja ja toiminnasta
        syntyy rahaliikennettä, suosittelen perustamaan yhdistyksen, joka rekisteröityy (tietoa yhdistyksen rekisteröinnistä saatte Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta) PRH:n säännösten mukaan. Rekisteröityminen maksaa 60€. Mukaan astuu tietysti tarkka kirjanpitovelvollisuus, eritoten, jos rahaliikenne on suurta. Olkaapa muuten tarkkoina esitysoikeuksien ja tekijänpalkkioiden kanssa; ne aiheuttavat huonosti hoidettuna ikäviä seuraamuksia. Eri asia tietysti on jos formaatti on oma. Musiikin kanssa toimiessa (valmiiksi sävelletyn, tms. valmiiksi luodun atmon tai efektiraidan kanssa suosittelen miettimään teoston maksuja eli kandee vilkaista teoston sivut ja selvittää teostoon liittyvät jutut.

        Kannattaa perustaa ns. taiteellinen toimikunta (oli toiminta sitten virallista tai ei, joka keskustelee / ehdottaa/ valitseekin sen mitä esitetään, missä ja milloin, kenelle ja miten. Tärkeää on myös miten paketti markkinoidaan: haetaanko median kautta suurta katsojakuntaa, vai julisteilla, tms. pienempää kokeellisemmasta jutusta pitävää katsojamateriaalia. Jutussa pitää olla joku/ jotkut, joka/ ketkä vastaa(vat) tuotannosta (yhdistyksissä yleensä yhdistyksen hallitus tai sen sisällä alempana hierarkiassa toimikunta/ tiimi) tai kuten ammattiteattereissa tuottaja, joka on vastuussa teatterin talouspäällikölle ja sitä kautta teatterin hallitukselle. Jutussa tarvitaan myös toteuttajatiimiä (lavasteet, markkinointi, väliaika -järjestelyt, lipputarkastukset/ ovimiehet, siivous, puvustus, valo- ja äänisuunnittelusta niiden ajoon, yms. uutteraa porukkaa... ja se on useesti kiven alla.) Taiteellisen vastuun kantaa tietysti ohjaaja, joka kannattaa ehdottomasti joko palkata tai yrittää hankkia jostain joko omasta porukasta tai sen ulkopuolelta.

        Harrastajateatterin pyörittäminen on kovaa työtä, vaikka kyllä erittäin upeaa, haastavaa, vastuullista, palkitsevaa ja nautinnollista... useimmiten. Yleisön kanssa toimiminen on aina vastuullista, ja siksi on tärkeätä miettiä, mikä on teatterinne linja ja mille tasolle pyritään. Raha- asioiden, samoin kuin lupa-asioiden hoitaminen on joskus aika vaikeaa ja aina ehdottoman tärkeää, koska kyseessä on julkinen toiminta. Jo yksinkertaisesti Suomen laki (kokoontumislaki tai jotain sinne päin)sanelee tiettyjä asioita (esitysajankohdat tiettyjen juhlapyhien aikana... joskus esim. pääsiäinen oli rajoitettu huvitilaisuuksien järjestämisen ajankohtana). Olkaa myös tarkkana kuinka monta ihmistä saa katsomoon tulla (sisätilat: palomääräykset, tietoja kunnan tiloista ja niiden määräyksistä saa paikallisilta paloviranomaisilta)sekä mm. poistumisteiden esteettömästä näkymisestä ja kulusta!!!

        Harrastajateatterin perustaminen ei ole vain se tapahtuma, jolloin sitä ollaan perustamassa, vaan hirvittävän pitkä jatkuva ja toivottavasti kehittyvä prosessi. Harrastajateatterin pyörittäminen vaatii tarkkuutta ja kaikkien asioiden huomioon ottamista, niidenkin, joiden ei koskaan pitänyt tapahtua. Jos aiotte ensi alkuun toteuttaa jonkun tietyn projektin eli esityksen, suosittelen valmistelemaan esityksen (miettimään siis taiteellisten seikkojen lisäksi sen ikävän, mutta tärkeän tekijän, RAHOITUKSEN!)ja toteuttamaan sen. Sitten näette onko voimavaroja/ edellytyksiä perustaa harrastajateatteria. Se on kutakuinkin kymmenkertainen työmäärä produktion valmistamiseen nähden. Tietysti valmiin konseptin kanssa ( eli toimivan teatterin hallinnollisen ja toiminnallisen rakenteen kanssa) on jo hieman helpompi valmistaa taas seuraava uusi produktio.

        Kokeilu kannattaa ja palkitsee aina! Onnea ja menestystä hankkeeseenne!

        Mie en tiiä mitää noista jutuista mut meillä on oma teatteri jossa me harjoitellaan kerran tai kaksi viikossa. ollaan esiinnytty omalla teatteri harjoitus paikalla, ollaan päästy myös esiintymään muihinkin paikkoihiin kuten kirjastolle ja kouluille.. teatterin pitäminen on rankkaa hauskaa ja palkitsevaa! esityksen jälkeen on aivan mahtava olo! pidämme myös pienemmille näytelmä kerhoa jossa me itse ohjaamme. on ihanaa nähdä muiden onnistuvan ja oppivan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe