Kylmäaine

??+

Kuka viisas tietää, jos ilp:n tyyppikilvessä kerrotaan kylmäaineen olevan R407c ja siihen lisätään R407a-ainetta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään??
Valtuutettu huoltoliike kävi lisäämässä ainetta, mutta kone ei tuota lämpöä eikä viileyttä.

6

11780

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R-410A

      Kysyt:   
      >Kuka viisas tietää, jos ilp:n tyyppikilvessä kerrotaan kylmäaineen olevan R407c ja siihen lisätään R407a-ainetta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään??
      Valtuutettu huoltoliike kävi lisäämässä ainetta, mutta kone ei tuota lämpöä eikä viileyttä.<

      Kerron jotain:
      Koska ei ole ilmaantunut yhtään ”viisasta” joka tietäisi vastata kysymykseesi;
      minä joka en omasta mielestäni ole viisas,
      vaan kantapään kautta ja lukemisen avulla on jotain jäänyt takaraivoon kiinni.

      Et maininnut onko kysymyksessä uusi laite,
      johon on jouduttu lisäämään kylmäainetta putkipituuden takia!
      Vai onko ollut vanha laite jossa on ollut vuotoja
      ( mielestäni tässä tapauksessa: pitää tyhjätä putket/alipaineistaa ja tehdä uusi täyttö )!

      Minulla olevan 5 kW ILP Inverteri, putkien maximi pituus on 15 m.
      Jos putken pituus ylittää 10 m, lisätään nestekylmäainetta 20 g per metri.
      ( Tässä laitteessa käytettävä uuden tyyppinen kylmäaine on sekoitus kahdesta erilaisesta,
      kahdesta aineosasta.
      Kun ainetta lisätään on seoksen oltava nestemäisessä muodossa.
      Ei kaasumaisessa muodossa,koska silloin aineosat erottuvat täytön yhteydessä )
      Lyhin putkien pituus on 3 m.

      Kylmäaineista on olemassa erikoishuomautukset,
      alla on minun ILP:in jossa käytetään R410A:ta
      ERIKOISHUOMAUTUKSIA:

      -   kylmäaineen R410A koostumus on erilainen kaasu- ja nestetilassa. Tämän takia ilmastointilaitteen teho saattaa laskea, jos ilmastointilaitteeseen tulee kylmäainevuoto ja jäljellä olevan kylmäaineen koostumus muuttuu. Sen takia kylmäainetta ei saa lisätä, vaan jäljellä oleva kylmäaine otetaan talteen. Sitten laite tyhjiöidään ja täytetään tarvittavalla määrällä uutta normaalin koostumuksen (nestetilassa) omaavaa kylmäainetta.
      -    Koska kylmäaineen R410A koostumus riippuu sen tilasta ja ilmastointilaitteen teho laskee, jos kylmäaine lisätään kaasuna, on kylmäaineen lisäys tehtävä aina nesteenä.
      -   R410A –tyypin kompressoreissa käytetään haihtuvaa kompressoriöljyä, mikä eroaa mineraaliöljystä R22:lle tavanomaisiin kompressoreihin.
      -   Erityisesti R410A:lle tarkoitettuja työkaluja ei tule käyttää R22:lle ja R407C:lle. Toimimalla näin vältytään monilta käyttöhäiriöiltä.

      Kylmäluvan omaavan henkilön tietoarsenaali kattaa varmaan myös edellä kertomani ,
      myös jos se koskee myös muita kylmäaineita kun minun koneeni sisältämääni R410A:ta
      Esimerkiksi AGA:n sivulta:
      Laitteeseen saa lisätä vain sitä kylmäainetta, joka sille soveltuu.
      ”Kaikkia kaasuja pitää osata käsitellä oikein. Kylmälaitteissa toimii sama ajatus kuin auton tankissa – dieselautoa ei pidä tankata bensiinillä ja sama toisinpäin”, sanoo Kai Oey AGAlta.
      Kylmäaineita saavat käyttää vain niiden käsittelyyn valtuutetut huoltoyhtiöt ja henkilöt

      • ++?

        Kiitoksia tiedoista! Kyseessä on 4 kesää palvellut laite ja sitä on käytetty pääasiassa viilennykseen. Putkiston pituus on n. 5 metriä.

        Olen kysellyt alan asiantuntijoilta neuvoja, olen saanut vastauksen että ko aineet eivät toimisi keskenään, mutta työn tehnyt asentaja on taas toista mieltä. Taitaa olla selvempi, kun kantaa vanhan laitteen pihalle ja hankkii uuden.


      • tarve
        ++? kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista! Kyseessä on 4 kesää palvellut laite ja sitä on käytetty pääasiassa viilennykseen. Putkiston pituus on n. 5 metriä.

        Olen kysellyt alan asiantuntijoilta neuvoja, olen saanut vastauksen että ko aineet eivät toimisi keskenään, mutta työn tehnyt asentaja on taas toista mieltä. Taitaa olla selvempi, kun kantaa vanhan laitteen pihalle ja hankkii uuden.

        on selvä merkki vuodosta. Laippaliitokset ovat usein mahdollisia vuotokohtia. Vuotojen korjausten jälkeen laite on tyhjennettävä kokonaan koska jäljellä olevan kylmäaineen seos on muuttunut. Sen jälkeen tyhjiöinti ja täyttö vaakaa apuna käyttäen.


      • mä taas
        ++? kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista! Kyseessä on 4 kesää palvellut laite ja sitä on käytetty pääasiassa viilennykseen. Putkiston pituus on n. 5 metriä.

        Olen kysellyt alan asiantuntijoilta neuvoja, olen saanut vastauksen että ko aineet eivät toimisi keskenään, mutta työn tehnyt asentaja on taas toista mieltä. Taitaa olla selvempi, kun kantaa vanhan laitteen pihalle ja hankkii uuden.

        No mikäs hätä tässä on?

        Ei muuta kun etsitään se vuoto.
        Tyhjiöidään ja täytetään uudestaan R-407C:llä.

        Miksi kone pitäisi vaihtaa?

        Miksi yleensäkin tuo neropatti laittoi R-410A:ta
        Kai hän sentään korjasi vuodon?
        Työn tehnyt henkilö saattoi olla asentaja, muttei kyllä ammattitaitoinen kylmälaiteasentaja.


    • qqwqwqwwqqw

      Oliko niin, että R-407C laitteeseen lisättiin R-410A kylmäaine?

    • Isoputaani

      Suoritan kylmäaineen lisäystä monenmoisiin kylmälaitteisiin, kuten Pizzeriat, kylmähuoneet jne .
      Yleisimpiä kylmäaine nimikkeitä on R134a JaR404a Kodinkoneissa yleisin aine on R600a eli Isobuutaani. Termatic Oy Helsinki Puh:0400445129 Risto

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe