Helsinki-Visby?

SheDevil

Kuinka Hesasta tai Turusta pääsee edullisimmin Gotlantiin? Meinasimme pyöräillä saarella vajaan viikon, mutta Silja Line ottaa vain risteilymatkustajia ja Kristina Cruises ajaa sinne vain pari kertaa kesässä.

Onko kellään reittiehdotuksia? Lentomatka tulee aika kalliiksi, yli 2000 Skr. Emme haluaisi matkustaa kovin monimutkaisesti, vaikka pyörät aiomme vuokrata vasta perillä. Majoituspaikat eivät ole ongelma.

Ehdotuksia ja vinkkejä kaivataan. Kiitos.

4

3902

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moxu

Olen ollut fillaroimassa Gotlannissa kolmesti, vuosina -94,-95 ja -97. Sen jälkeen saaren hintataso on ollut ylittämätön este -ja toisaalta myös merkittävimmät nähtävyydet tuli noilla reissuilla katsottua. Parin päivän keikkaa sinne asti ei kannata tehdä, vaan perillä on syytä olla 3-4 yötä. Siinä ajassa saaren ehtii ajaa päästä päähän tai ympäri, miten vain haluaa.

Gotlantiin pääsee parhaiten laivalla Nynäshamnista tai Oskarshamnista, jälkimmäinen on kuitenkin suomalaiselle teoreettinen vaihtoehto. Nynäs sijaitsee 70 km Tukholman eteläpuolella ja sieltä on kesäisin useita päivittäisiä lähtöjä Visbyhyn. Liikenteessä on nyt uusi Visby-niminen lautta, jolla matka kestää kolmisen tuntia sekä lisäksi pikamenijä Gotland, joka suoriutuu reiluun kahteen tuntiin. Vuorojen väliset hintaerot ovat huomattavat. Edullisimmat vuorot ovat Visbyn yölähdöt, kalleimmat Gotlandin päivälähdöt, tietoja löytyy osoitteesta http://www.destinationgotland.se

Gotlannissa kannattaa välttää saaren keskiosan halkovia isoja teitä (Visby-Roma-Ljugarn, Visby-Burgsvik) ja suosia rantateitä. Pohjois-eteläsuunnassa löytyy myös pari aika mukavaa oikoreittiä. Pohjois-ja eteläkärkien kiertäminen on mahdollista samallakin reissulla ja sekä Fårön että Hoburgin raukkialueet (meren muotoilemia kalkikivijärkäleitä) ovat näkemisen arvoiset. Visbyssäkin kannattaa pysähtyä, kaupunki on todella kaunis ja siellä on tallella sitä aitoa hansameininkiä, joka esim.Tallinnasta on valitettavasti katoamassa. Ja ruusuja on joka paikassa.

Gotlanti on helppo pyöräilykohde, siellä ei ole suuria maastovaihteluita, eikä liikenneongelmia. Vain se, että saari sijaitsee Suomesta katsottuna melko hankalan matkan takana estää sitä nousemasta meidänkin suosikkikohteeksemme.

• SheDevil

Gotlannissa olen käynytkin, mutten fillarilla, Visby on tuttu samoin raukit. Kiitos linkistä.

• Kesäsuunnitelmia

Moi!

Gotlantiin olisi minunkin tarkoitus lähteä ensi kesänä pyöräilemään. Suunnitelmissa on matkata ensin Tukholmaan ja sieltä sitten Nynäshamnin kautta Visbyseen.

Osaatteko neuvoa, kannattaisiko yöpaikat varata etukäteen? Tarkoitus olisi siis yöpyä suht halvoissa mökeissä.

Entä lauttamatkojen varaus?

• moxu
        Kesäsuunnitelmia kirjoitti:

Moi!

Gotlantiin olisi minunkin tarkoitus lähteä ensi kesänä pyöräilemään. Suunnitelmissa on matkata ensin Tukholmaan ja sieltä sitten Nynäshamnin kautta Visbyseen.

Osaatteko neuvoa, kannattaisiko yöpaikat varata etukäteen? Tarkoitus olisi siis yöpyä suht halvoissa mökeissä.

Entä lauttamatkojen varaus?

Kun olin ensi kertaa menossa Gotlantiin, olin vähällä jäädä Nynäshamnissa rannalle, kun menin ostamaan lippua lähtöselvitysluukulta. Lippu olisi kuulemma pitänyt käydä ostamassa konttorista tai matkatoimistosta, lähin sellainen oli terminaalissa, johon kuitenkin oli sataman liikennejärjestelyjen ansiosta matkaa lähes kilometri. Onneksi lautan kuormaus oli pahasti kesken ja minulle suostuttiin myymään lippu, vaikka sen vuoron lipunmyynti virallisesti olikin jo päättynyt. Ja ehdin kyytiinkin...
        Joten suosittelen etukäteisvarausta ainakin lautoille. Pitäisi onnistua netinkin kautta.

Olen yöpynyt Gotlannissa -kuten muuallakin Ruotsissa- aina STF:n retkeilymajoissa ja tilannut ensimmäisen yön etukäteen puhelimitse. Sekin on ihan järkevää, ei ainakaan ihan heti joudu täysin odottamattomiin seikkailuihin. Retkeilymajoista saa tietoa esim.osoitteesta:
        http://www.stfturist.se/
        STF:n majoissa voi yöpyä myös ilman kansainvälistä retkeilymajakorttia, mutta hinta on silloin noin 30% kalliimpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      223
      1379
    2. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      245
      927
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      89
      846
    4. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      752
    5. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      65
      739
    6. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      48
      683
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      611
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      605
    9. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      67
      604
    10. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      109
      589
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      49
      578
    12. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      76
      578
    13. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    14. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      302
      561
    15. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      34
      554
    16. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      553
    17. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      46
      548
    18. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      524
    19. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      94
      509
    Aihe