Helsinki-Visby?

SheDevil

Kuinka Hesasta tai Turusta pääsee edullisimmin Gotlantiin? Meinasimme pyöräillä saarella vajaan viikon, mutta Silja Line ottaa vain risteilymatkustajia ja Kristina Cruises ajaa sinne vain pari kertaa kesässä.

Onko kellään reittiehdotuksia? Lentomatka tulee aika kalliiksi, yli 2000 Skr. Emme haluaisi matkustaa kovin monimutkaisesti, vaikka pyörät aiomme vuokrata vasta perillä. Majoituspaikat eivät ole ongelma.

Ehdotuksia ja vinkkejä kaivataan. Kiitos.

4

3745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moxu

Olen ollut fillaroimassa Gotlannissa kolmesti, vuosina -94,-95 ja -97. Sen jälkeen saaren hintataso on ollut ylittämätön este -ja toisaalta myös merkittävimmät nähtävyydet tuli noilla reissuilla katsottua. Parin päivän keikkaa sinne asti ei kannata tehdä, vaan perillä on syytä olla 3-4 yötä. Siinä ajassa saaren ehtii ajaa päästä päähän tai ympäri, miten vain haluaa.

Gotlantiin pääsee parhaiten laivalla Nynäshamnista tai Oskarshamnista, jälkimmäinen on kuitenkin suomalaiselle teoreettinen vaihtoehto. Nynäs sijaitsee 70 km Tukholman eteläpuolella ja sieltä on kesäisin useita päivittäisiä lähtöjä Visbyhyn. Liikenteessä on nyt uusi Visby-niminen lautta, jolla matka kestää kolmisen tuntia sekä lisäksi pikamenijä Gotland, joka suoriutuu reiluun kahteen tuntiin. Vuorojen väliset hintaerot ovat huomattavat. Edullisimmat vuorot ovat Visbyn yölähdöt, kalleimmat Gotlandin päivälähdöt, tietoja löytyy osoitteesta http://www.destinationgotland.se

Gotlannissa kannattaa välttää saaren keskiosan halkovia isoja teitä (Visby-Roma-Ljugarn, Visby-Burgsvik) ja suosia rantateitä. Pohjois-eteläsuunnassa löytyy myös pari aika mukavaa oikoreittiä. Pohjois-ja eteläkärkien kiertäminen on mahdollista samallakin reissulla ja sekä Fårön että Hoburgin raukkialueet (meren muotoilemia kalkikivijärkäleitä) ovat näkemisen arvoiset. Visbyssäkin kannattaa pysähtyä, kaupunki on todella kaunis ja siellä on tallella sitä aitoa hansameininkiä, joka esim.Tallinnasta on valitettavasti katoamassa. Ja ruusuja on joka paikassa.

Gotlanti on helppo pyöräilykohde, siellä ei ole suuria maastovaihteluita, eikä liikenneongelmia. Vain se, että saari sijaitsee Suomesta katsottuna melko hankalan matkan takana estää sitä nousemasta meidänkin suosikkikohteeksemme.

• SheDevil

Gotlannissa olen käynytkin, mutten fillarilla, Visby on tuttu samoin raukit. Kiitos linkistä.

• Kesäsuunnitelmia

Moi!

Gotlantiin olisi minunkin tarkoitus lähteä ensi kesänä pyöräilemään. Suunnitelmissa on matkata ensin Tukholmaan ja sieltä sitten Nynäshamnin kautta Visbyseen.

Osaatteko neuvoa, kannattaisiko yöpaikat varata etukäteen? Tarkoitus olisi siis yöpyä suht halvoissa mökeissä.

Entä lauttamatkojen varaus?

• moxu
        Kesäsuunnitelmia kirjoitti:

Moi!

Gotlantiin olisi minunkin tarkoitus lähteä ensi kesänä pyöräilemään. Suunnitelmissa on matkata ensin Tukholmaan ja sieltä sitten Nynäshamnin kautta Visbyseen.

Osaatteko neuvoa, kannattaisiko yöpaikat varata etukäteen? Tarkoitus olisi siis yöpyä suht halvoissa mökeissä.

Entä lauttamatkojen varaus?

Kun olin ensi kertaa menossa Gotlantiin, olin vähällä jäädä Nynäshamnissa rannalle, kun menin ostamaan lippua lähtöselvitysluukulta. Lippu olisi kuulemma pitänyt käydä ostamassa konttorista tai matkatoimistosta, lähin sellainen oli terminaalissa, johon kuitenkin oli sataman liikennejärjestelyjen ansiosta matkaa lähes kilometri. Onneksi lautan kuormaus oli pahasti kesken ja minulle suostuttiin myymään lippu, vaikka sen vuoron lipunmyynti virallisesti olikin jo päättynyt. Ja ehdin kyytiinkin...
        Joten suosittelen etukäteisvarausta ainakin lautoille. Pitäisi onnistua netinkin kautta.

Olen yöpynyt Gotlannissa -kuten muuallakin Ruotsissa- aina STF:n retkeilymajoissa ja tilannut ensimmäisen yön etukäteen puhelimitse. Sekin on ihan järkevää, ei ainakaan ihan heti joudu täysin odottamattomiin seikkailuihin. Retkeilymajoista saa tietoa esim.osoitteesta:
        http://www.stfturist.se/
        STF:n majoissa voi yöpyä myös ilman kansainvälistä retkeilymajakorttia, mutta hinta on silloin noin 30% kalliimpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe