Japani syrjässä

Ekonomikaru animaru

Suomessa asuessani tuntuu aina siltä, että Japani on tosi kaukana kaikesta ja syrjässä. Kun Euroopassa työpäivä alkaa, niin Japanissa on jo iltapäivä. Japania Jenkkeihin verrattuna asia on vielä pahempi. Sama pätee myös jo Japanin taoudellisesti tärkeänä ohittaneeseen Kiinaan. Tokiossa asuessani kaikki vakuuttivat Japanin olevan maapallon keskipisteessä. Jotain 15 vuotta sitten sanoivat milloin tahansa kykenevänsä vaikka ostamaan koko Kalifornian osavaltion käteisellä. Se oli sitä economical animal -aikaa. Tunnistat varmaan vieläkin japanilaisessa talouselukan piirteitä.

2

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasae

Itse en koe sykkivän Aasian kulmalla asumista keskipisteestä pois olemisena. Kuten itse huomautat, Kiina on todella tärkeä maa nykyisin, kuten monet muutkin Aasian maat, ja täältähän ne ovat lähempänä kuin syrjäisestä Suomesta käsin. Jenkkeihinkin pääsee tosta noin vaan ja aika halvallakin.

Todella syrjäisiksi koen Australian ja Uudenseelannin, joihin matkakin Euroopasta kestää vuorokauden tai pari.

• Hardy

Suljettu saari tama vielakin on,joskus tuntuu onko todellakin vuosi 2007 Japanissa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      103
      4583
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      385
      1352
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1062
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1052
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      960
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      882
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    10. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      847
    Aihe