Aloitan tänä syksynä liiketalouden opinnot ammattikorkeassa. Kaikenlaisia keskusteluja ym. luettuani olen alkanut katumaan valintaani. Alan työllisyyskään ei niin hirveästi innosta. Eniten pelottaa kielitaidottomuuteni ja kiinnostuksen vähyys alaa kohtaan. Pelkään, että en pärjää, vaikka ensimmäinen vuosi saattaa olla helpompaa.
Ainut hyvä asia on, että minulla ei ole vielä asuntoa opiskelupaikkakunnalla eli en nosta opintotukea ainakaan ensimmäiseltä kuukaudelta. Koulumatka on sopiva kotoakin käsin, ainakin jonkinaikaa..
Onko muita samassa tilanteessa olevia? Mitä jos haluan keskeyttää ennen kuin ensimmäinen vuosi on edes ohi? Silloin en voi ainakaan vielä vuoden vaihteessa hakea toiseen AMKhon, mutta ammattikouluun kyllä.
Vai voinko valmistua suht. kivuttomasti tradenomiksi ilman täydellistä kielitaitoa?
AMK ahdistus
6
3668
Vastaukset
- aloitin nyt myös..
Aloitin juuri tradenomi opinnot ja minua myös tuo kielitaito huolestutti ja suuresti! Kyselinkin asiasta jo ennen hakua koulusta koulutuspäälliköltä. Sain vastaukseksi sen suuntaista että pärjää kyllä heikommallakin kielitaidolla, se ei siis ole este opinnoille jos vaan on valmis lukemaan kovasti.
Toki suuntautuminenkin ratkaisee minkä verran esim. englannin kielisiä luentoja on.
Itse aion kyllä opintoni läpi viedä joten on niistä kieliopinnoistakin vaan selvittävä. - Studentin-84
...mutta älä jatka pidempään, jos ei kiinnosta! Mä huomasin jo ekana vuonna, että eipä ole mun ala, mut sitkeesti jatkoin vain. Nyt opintoja takana 4v, eikä papereita kuulu vieläkään. Jos olisin ollut fiksu, olisin lopettanut heti huomattuani, ettei ala kiinnosta yhtään. Älä siis tuhlaa aikaasi opintoihin, jotka ei kiinnosta. Mutta voihan se olla, että oot tehny oikeen valinnan koulun suhteen ja huomaat tykkääväsi kunhan alkujännitys yms laskeutuu... :)
- opinnot aloittava
Taloushallinto tässä eniten kiinnostaa, jos joku :) Mitenkäs ne kielet siinä?
Ja niiden ryhmätöiden määräkin hirvittää. Onko aiheet hankalia ensimmäisenä vuotena?- Studentin-84
Oon itsekin aivan surkee kielissä ja juuri ne kiliopinnot ovat jääneet roikkumaan. Kyllä niistä kuitenkin selviää, älä hätäile siitä! :) Ja jos taloushallintoon on mielenkiintoa, niin oikean koulun olet valinnut! ;)Itselläni oli markkinointi ainut, joka kiinnosti ja kaikki muu tuntuikin ja tuntuu edelleen niin perkuleen vaikeelta...
- Studentin-84
Niin, ryhmätöitä ainakin mun koulussa on ollut aivan kauheesti = LIIKAA!!! Niihin kannattaa panostaa ja aloittaa aina ajoissa! Mutta siis niistäkin selviää... ;)
- Pohtija?!
Jos ala ei KIINNOSTA niin älä ihmeessä aloita opintoja!! Mutta kielitaidottomuudesta se ei jää kiinni, jos olet valmis tekemään töitä. Itse menin amk:hon amiksesta.. enkku taisi olla 2-3. Ja pois päästessä amk:sta on 3. Mutta kaikkihan koulutus töitä vaatii..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2892301Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161720Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2151359- 861255
Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851165Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel571089Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60973TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p19972Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva136940- 51886