Lähetystyöstä monta sanaa

x-lähetys

Koska täällä on lähetystyö aiheinen palsta, jolla ei useinkaan ole aiheeseen kuuluvaa kirjoittelua, kirjoitin sekavasti ja muutamalla sanalla Suomalaisten tekemästä lähetystyöstä Afrikassa. Käytin lähteinä useita lähetystyöstä kertovia elämänkertoja ja muita kirjoja.

Kiinnostusta lähetystyötä kohtaan on tunnettu Suomessa jo melko pitkään. Vuonna 1859 perustettiin Suomen Lähetys Seura.

Lähetyskoulu aloitti toimintansa Helsingissä porvarinleski Klingströmin talossa vuorikadulla (nro 9) marraskuun 17:nä päivänä vuonna 1862.

Koulussa oli johtajana K. J. G. Sirelius ja opettajana mm. A. W. Lucander. Kouluun hyväksyttiin viisi oppilasta, joista K. L. Tolvanen ja Pietari Kurvinen, K. A. Veikkolin suorittivat kurssinsa loppuun saakka.

Pietari Kurvinen tuli kouluun Ilomantsista kävellen, ja usein kesälomienkin aikana kävellen kulki Helsingistä Ilomantsiin, köyhyytensä tähden.

Talven 1862-63 kuluessa kouluun tuli uusia oppilaita, joista koko kurssin suorittivat edellä mainittujen lisäksi vain M. Rautanen ja B. B. Björklund.

Opiskelijat asuivat puisessa rakennuksessa kahdessa pienessä huoneessa, heräten kello 5 rukoilemaan ja huonetta siivoamaan ja sitten 8 aamupalalle ja sitten oli oppitunteja ja puiden hakkaamista ja kantamista ja muita töitä.

Ruoka oli hyvin yksinkertaista ja niukkaa, esim. kahvia ja voita annettiin ainoastaan sunnuntai-aamuna.


Lähetyskouluun ei voitu ottaa uusia oppilaita varojen puutteen vuoksi ja toiminta keskeytyi vuonna 1872.


Suomesta lähtivät ensimmäiset lähetystyöntekijät Afrikkaan juhannusaamuna vuonna 1868, Helsingistä Nikolai-nimisellä höyrylaivalla Rääveliin ja sitten maata pitkin junassa Lybeckkiin.

Laivassa he oleskelivat kannella ja nukkuivat pelastusveneissä.

Saksassa he olivat kolme kuukautta ja opiskelivat siellä saksan kieltä ja englantia ja hollantia.

Sitten matkustivat Lontooseen, josta Cape City purjelaivalla Kaapinmaalle kolmessa kuukaudessa, myrskyt hidastivat matkaa ja kerran repivät purjeet riekaleiksi, mutta lopulta 30.12.1869 saapuivat perille Afrikan eteläiseen kärkeen.

Kaapista matkustivat kuukaudessa vuokratulla purjelaivalla hereromaalle ja valaslahdesta Otjimbingueen härkävankkureilla.

He matkustivat viidellä isolla nelipyöräisellä härkävankkureilla, joita vetämässä oli 100 vetohärkää ja palkattuna parikymmentä kuljettajaa, opasta ja paimenta.

Matkan kulut olivat hyvin suuret ja Lähetysseura velkaantui.

Kaiken kaikkiaan kesti yli kaksi vuotta, ennenkuin he olivat päässeet Helsingistä Ambomaalle touko tai kesäkuussa 1869.

Vuonna 1870 lähettiin vielä kaksi lähetystyöntekijää, K. M. Skoglund ja Tobias Reijonen Afrikkaan ja muutama muu.

Lähetystyöntekijät eivät saaneet kuuteen vuoteen palkkaa.

Vasta seitsemäntenä vuotena SLS pystyi lähettämään heille rahaa, niin että jotenkuten tulivat toimeen. Suomessa ei ollut kovinkaan todenmukaista käsitystä siitä, miten kalliiksi ruuan ostaminen ja kaiken tavaran kuljettaminen tuli Afrikassa, jonka tähden lähetystyöntekijät joutuivat yleensä elämään köyhyydessä ja puutteessa.


Lähetystyöntekijät menivät sodan keskelle Afrikkaan, naama-heimot olivat sodassa hereroiden kanssa

Afrikassa he kohtasivat taikauskoisia ihmisiä, jotka elivät monenlaisten pelkojen ja uskomuksien keskellä.

Alkuun he opiskelivat paikallisia kieliä ja kulttuuria ja rakensivat lähestysasemaa ja muita tarpeellisia rakennuksia.

Heillä oli mukanaan vaihdettavia tavaroita, joita vastaan saivat ruokaa ja muuta tarvittavaa afrikkalaisilta. Mutta vaihtotavaran loputtua, he joutuivat itse hankkimaan ruokansa, ja se tapahtui usein kerjäten. Sen vuoksi Ambokuninkaat suhtautuivat pilkallisesti heihin.


Lähetystyöntekijöitä kohdeltiin yleensä huonosti, heidän omaisuuttaan varastettiin ja heistä koitettiin hyötyä kaikin tavoin, heitä vainottiin ja surmattiin. Usein afrikkalaiset uskoivat että he voivat rikastua ja tulla mahtaviksi lähetystyöntekijöiden avulla.

Tosinaan afrikkalaiset tekivät työtä lähetystyöntekijöille ja vaativat melko mahdottomia korvauksia vähäisestäkin työstä, joka tuotti köyhille lähetystyöntekijöille suuria vaikeuksia.


Monenlaiset taudit ja eläimet olivat lähetystyöntekijöiden kiusana. Pietari Kurvinen sairastui malariaan, joka oli viedä hänen hengensä.

Paikalliset heimopääliköt olivat kovin oikukkaita hirmuhallitsijoita, jotka pitivät heimolaisensa pelossa. Heillä oli valta tappaa kenet tahtoivat.

Heimojen keskuudessa oli myös taikauskoisena tapana syyttää ihmisen tai eläimen kuollessa, naapureita tai muita ihmisiä, joista ei pidetty, noitumisesta. Sen syytöksen nojalla päästiin käsiksi hänen omaisuuteensa ja useimiten hänet sitten surmattiin. Usein surmattiin koko perhe ja koko suku.


Afrikkalaiset uskoivat pahoihin henkiin, joita he kovasti pelkäsivät, he palvoivat ja lepyttivät vainajien henkiä noidan johtamana.


Sairaista ja vanhuksista pitivät huolta krokotiilit, joille sairaina syntyneet lapset tai vanhukset syötettiin. Muutamat vanhemmat myivät tyttöjänsä 9-12 vuotiaina lapsivaimoksi. Joskus sama tyttö myytiin useammankin kerran, kun joku toinen mies oli ollut valmis maksamaan edellistä enemmän.



Lähetystyötä vaikeuttivat uskomattomat orjakauppiaat, jotka ostivat orjia maksaen aseilla ja alkoholilla ja rihkamalla. He yllyttivät afrikkalaisia surmaamaan lähestystyöntekijöitä, jotka olivat haitaksi heidän bisneksilleen.

Pietari Kurvinen kertoi, että jos olisi tyydytty siihen mitä Katolinen Xavier teki Intiassa, olisi voinut kastaa tuhansia, mutta tahdottiin perusteellisesti opettaa kristinuskon perustotuuksia ja Jumalan sanan kautta johdattaa mielenmuutokseen ja uskoon ja vasta sitten kastaa.

Suomalaisilla oli viisi lähetysasemaa ja 12 työntekijää Ambomaassa. Aina toisinaan hererot tai muut heimot hävittivät lähetysasemat ja ne rakennettiin toiseen tai samaan paikkaan uudelleen.


Lähetystyöntekijöiden yhteydenpito Lähetysseuraan ja muihin ihmisiin tapahtui kirjeitse, joiden perille meneminen kesti usein puolesta vuodesta jopa vuoteen.

Ensimmäiset kymmenen vuotta Suomalaisten lähetystyöntekijöiden työstä Ambomaalla ei tuottanut juurikaan mitään näkyvää hedelmää.

Ensimmäinen ambomaalaisen kaste tapahtui vuonna 1876, jolloin kastettiin Pietari Kurvisen ottotytär Eeva-Maria.

Vuonna 1883 toimitettiin enimmäinen kaste Ambomaalla Omulungan lähetysasemalla, tuolloin Topias Reijonen kastoi 6 nuorta miestä.

22.4.1880 kuoli lähetystyöntekijä G. M. Skoglund Malariakuumeeseen, viisi viikkoa häidensä jälkeen

7.5.1891 kuoli K. A. Weikkolin kuumeeseen.

Lähetyspastori Yrjö Roiha menetti ensimmäisen vaimonsa Liisan vuonna 1886 ja hänen toinen vaimonsa Tilda kuoli 1894 ja hän jäi yksin kahden pienen poikansa kanssa. Kahden kuukauden päästä paloi lähetysasema ja hänen omaisuutensa sen mukana. Kuukauden päästä kuoli hänen nuorin poikansa Viljo. Hän oli hyvin sairas ja kuoli 4.8.1894.


Vuodesta 1920 alkaen lähetystyö Ambomaalla eteni aika hyvin. Vuonna 1925 vihittiin seitsemän Ambomaalaista papiksi.


Kun lukee vanhoista kirjoista lähestystyöntekijöiden elämästä, tulee ihmetelleeksi, että kuinka ihmeessä on voinut olla tuollaisia ihmisiä, jotka lähtivät tuollaisiin hyvin epävarmoihin oloihin.


Kristinuskon myönteiseksi vaikutukseksi ajattelen afrikkalaisen taikauskon vähentymisen ja orjakaupan loppumisen, mutta näistäkin saavutuksista muutkin saavat jonkin osan kaikesta kunniasta.

Ehkä myös Islamilaisuuden leviäminen hidastui lähetystyön vaikutuksen kautta.

Protestanttien tehdessä vaikeimman työn, saapuivat sitten Katoliset korjaamaan hedelmää. He antoivat lahjoja niille jotka tulivat heidän kastettavakseen, eivätkä edellyttäneet uskoa kastettavilta.

4

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomas Epäilty

      Kiitos, oli mielenkiintoista.
      Mistä kirjasta olet lukenut tuota?

    • Kyllä lähetystyö on saanut paljon hyvääkin aikaan. On hyviä kouluja, on tehokasta lääkäritoimintaa, on todellakin taikauskon häviämistä.

      Samalla lähetystyöntekijät ovat monesti saattaneet tuhota alkuperäisen kulttuurin ja ovat aina pitäneet ns. alkuasukkaita pakanoina.

      Ei ihminen ole pakana, jos hän ei usko kristinuskon perustotuuksiin.

      Lähetystyötekijöiden pitää kunnioittaa alkuperäistä kulttuuria, jos se ei vahingoita ihmisiä. Heidän pitää kunnioittaa esim. alkuperäisiä tansseja ja lauluja ja rituaaleja.

      Oletko samaa mieltä?

      • 5+4

        Samaa mieltä. Joskin se puute lähetystyön arvioinnissa on, että yleensä aina se hyvä on lähetystyöntekijän määrittelemää eikä paikallisilta kysytä. Jos esimerkiksi rakennetaan sairaala, lähetystyöntekijä näkee asian totta kai hyvänä. Alkuperäiselle asukkaalle asia voi olla ihan eri. Sairaalan käyttökulut voivat nousta pilviin jolloin paikallisilla ei ole mahdollisuutta käyttää niitä, tai osaavaa henkilökuntaa ei ole saatavilla jolloin tulee tehtyä paljon enemmän hoidollisia virheitä kuin hyvää. Paikallisten mielipiteitä pitäisi kuunnella vilpittömämmin. Koulutoiminnass usein valitettavaa on uskontopainotteisuus ja suoranainen taikauskon korvaaminen toisella sen sijaan, että pyrittäisiin rakentamaan vakaukseton koulu joka ainoastaan sivistää eikä tuhoa alkuperäistä kulttuuria.

        Paikallisten perinteitä pitäisi kunnioittaa, mutta rajan vetäminen hyväksytyn ja väärän välillä on vaikeaa. Länsimaiselle on itsestäänselvää että esimerkiksi toisen tappaminen työkyvyttömyyden vuoksi on väärin, mutta ei voi olettaa itsestäänselvästi, että paikalliset näkisivät tämän vääryytenä. Monessa tapauksessa toisen vahingoittaminen nähdään kuitenkin pahana, mutta väkivalta jatkuu siitä huolimatta, koska mitään muuta keinoa toimia ei ole opittu eikä nähdä olevan.

        Paikallisten kitsas suhtautuminen hyväntekijöihin johtuu usein siitä etteivät työntekijät pidä lupauksiaan vaan auttavat vain niin kauan kuin heitä itseään huvittaa. Projektit voivat surutta jäädä kesken jos projektin vetäjät niin päättävät.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe