Indeksikorotus

tapiolalta..:P

Paljonko tolla indeksikorotuksella vuokraa voioikein nostaa? nykyinen vuokra jota viimevuonna nostettiin 578e nyt tuli indeksikorotus jonka jälkeen vuokra olisi 649e

Jotenkin tuntuu älyttömältä että 2005-2006 korotus oli muutaman kympin ja nyt 71e? Onko tollanen laillista?

6

4362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santtu

siitä indeksistä, mihin se on sidottu, mutta elinkustannusindeksiin yleisimmin. Sen nousu viimevuodesta (viimeisimmillä, eli heinäkuun lukemilla) on 2,6%, eli sinun kohdallasi se olisi tarkoittanut 15€:n vuokrankorotusta.

• tällätavalla

Tämä sopimus on sidottu elinkustannusindeksiin (1951 lokakuu = 100) Vuokraa tarkistetaan indeksin muutoksen mukaisesti vuosittain alkaen 1.3
        Perusindeksinä käytetään sopimuksen tekohetkellä tiedossa olevaa viimeksi julkaistua pistelukua Kesäkuu 2004 1577,0 ja tuolloin vuokra ollut 559e

• korotettu aikaisemmin?
        tällätavalla kirjoitti:

Tämä sopimus on sidottu elinkustannusindeksiin (1951 lokakuu = 100) Vuokraa tarkistetaan indeksin muutoksen mukaisesti vuosittain alkaen 1.3
        Perusindeksinä käytetään sopimuksen tekohetkellä tiedossa olevaa viimeksi julkaistua pistelukua Kesäkuu 2004 1577,0 ja tuolloin vuokra ollut 559e

Jos vuokraasi ei ole tällä välin korotettu, vuokrankorotus lasketaan siten, että otetaan se indeksi, joka on mainittu korotusilmoituksessa (kesäkuu 2007?). Lasketaan paljonko se korotus on alkaen siitä perusindeksistä (kesäkuu 2004) ja vuokraa korotetaan sen verran. Esimerkkinä mainitsen oman vuokrankorotuksen vuoden vaihteessa. Asunto valmistui tammikuun lopussa 2006, jolloin vuokrasuhde alkoi. Vuokrasopimuksessa mainittiin, että vuokran perusindeksi on elokuun 2005 indeksi. Vuokraa korotettiin sitten marraskuun 2006 indeksin mukaan (oli mainittu vuokrasopimuksessa, että seuraava korotus on tuon mukaan). Vuokran alku olisi voitu laittaa myös marraskuun 2005 mukaan, jolloin lukema olisi ollut suurempi, eli erotus olisi ollut pienempi. Vaan elokuussa 2005 lukema oli paljon, paljon pienempi, jolloin pystyivät nostamaan enemmän. Enpä sitten tiedä, millainen korotus olisi nyt vuoden vaihteessa, muutin halvempaan asuntoon. Tässä vuokraa ei ole sidottu elinkustannusindeksiin, joten saapas nähdä millainen korotus tässä tulee!

• pelikaanio
        korotettu aikaisemmin? kirjoitti:

Jos vuokraasi ei ole tällä välin korotettu, vuokrankorotus lasketaan siten, että otetaan se indeksi, joka on mainittu korotusilmoituksessa (kesäkuu 2007?). Lasketaan paljonko se korotus on alkaen siitä perusindeksistä (kesäkuu 2004) ja vuokraa korotetaan sen verran. Esimerkkinä mainitsen oman vuokrankorotuksen vuoden vaihteessa. Asunto valmistui tammikuun lopussa 2006, jolloin vuokrasuhde alkoi. Vuokrasopimuksessa mainittiin, että vuokran perusindeksi on elokuun 2005 indeksi. Vuokraa korotettiin sitten marraskuun 2006 indeksin mukaan (oli mainittu vuokrasopimuksessa, että seuraava korotus on tuon mukaan). Vuokran alku olisi voitu laittaa myös marraskuun 2005 mukaan, jolloin lukema olisi ollut suurempi, eli erotus olisi ollut pienempi. Vaan elokuussa 2005 lukema oli paljon, paljon pienempi, jolloin pystyivät nostamaan enemmän. Enpä sitten tiedä, millainen korotus olisi nyt vuoden vaihteessa, muutin halvempaan asuntoon. Tässä vuokraa ei ole sidottu elinkustannusindeksiin, joten saapas nähdä millainen korotus tässä tulee!

Mielestäni tuossa ei ole mitään outoa tai väärää, että tapauksessasi vuokrataso oli sidottu elokuun 2005 indeksiin, kun kyse oli uudesta ja rakenteilla olevasta talosta. Todennäköisesti muutkin rakennuskustannukset oli sidottu samaan indeksiin, eli vuokra oli sidottu todellisiin rakennuskustannuksiin. Eli mielestäni ihan loogista.

Sitten kun indeksit nousevat, vuokrafirma vetää välistä hieman lisää, juuri kuvailemallasi tavalla. Mitään erityisiä hintakorotuksia rakennuttajalle ei ole tullut enää siinä vaiheessa, mutta vuokraa on hyvä nostaa, kun yleisestikin asumiskustannukset nousevat. Ja harva alkaa ajattelemaan noita indeksikorotuksia pitkälle eteenpäin.

• MariaMag

Samaa ihmettelen minäkin. Voiko vuokria nostaa mielivaltaisesti yli 10%. YH-Asunnot tuntuu niin tekevän. Viime maaliskuussa vuokraa korotettiin 470 eurosta 530 euroon eli yli 10%. Nyt tuli uudet maksukuitit ensi vuodelle 2010 ja vuokraa korotettiin 50 euroa. 110 euroa lisäystä vuoden aikana. Mihinköhän indeksiin tämä perustuu? Mitä vuokranantaja ajaa takaa. Vuodesta 1993 olen asunut samassa talossa ja maksanut vuokran ajallani. Nyt on varmasti lähdettävä etsimään halvempaa asuntoa.

• jessusss

mitä ihmettä. mikäli vuokrasopimuksessa lukee;"sidottu indeksiin" ja jonka vuokraaja on allekirjoituksellaan vahvistanut , niin ei pitäisi olla valittamista. indeksistä "kärsii" sekä vuokranantaja että vuokralainen. mistään mielivaltaisesta korotuksesta ei liene kysymys kun kerran asia on etuskunnassa hyväksytty jonne olemme itse edeustajat valinneet.laki mikä laki. valittaa aina voi, ja joskus se kannattaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59