Konttaus ja kielen kehitys?

...

Meillä on hieman yli puolivuotias vauva, joka ei vielä ryömi saati sitten konttaa. Lattialla ollessaan pyörii napansa ympäri ja kääntyy selältä vatsalle, mutta siinäpä se onkin. Kova hinku hänellä olisi kävelemään; seisoo tuettaessa jämäkästi omilla jaloillaan ja kävelisikin näin pitkiäkin matkoja. Nyt sitten eräs sukulainen hätäili tuota, että vauvamme ei ryömi. Sanoipa jopa, että konttaamaan on opittava, koska sillä on vaikutusta kielelliseen kehitykseen. Sanoi vielä, että meidän on opetettava vauva konttaamaan. No, minkäs teet? Vauva on lattialla paljon ja kaikenlaisia houkutuksia, treenejä yms. on yritetty, mutta hän ei vaan lähde liikkeelle. Kertokaahan omia kokemuksia asian tiimoilta. Kiitos :)

14

7211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Neuvolassakin sanoivat, että emme saisi kävelyttää vauvaa, koska vauvan on tajuttava, että juuresta mennään puuhun: ensin ryömitään ja kontataan ja sitten vasta kävellään. Vauva kuulema pääsee liian helpolla, jos ei opi kunnolla em. taitoja ennen kävelemistä.

      • sanotaan

        että kaikkien kehitysasteiden olisi hyvä tulla. Ensin pitäisi kontata ja siitä lähteä kävelemään. Tiedän monia jotka eivät ole niin tehneet vaan lähteneet suoraan kävelemään ja kielellinen kehitys on tullut aivan ajallaan. Joten minusta sinun ei kannata turhia hätäillä ja ehtiihän lapsesi vielä hyvin oppia kontaamaan. Siinä olen neuvolan kanssa samaa mieltä että ihan nilkkojen takia ei kannattaisi noin pientä lasta kävelyttää. Lapsi oppii omalla ajallaan kaiken tarpeellisen (ja tarpeettomankin). Meillä vanhemmilla vaan tuntuu olevan niin kauhea hoppu saada lapset kehittymään "oman tahtomme mukaan" ja niinkuin toiset tuntemamme lapset ovat kehittyneet. Varsinkin äideillä on paha tapa kehua/ vertailla lapsiaan: "meidän poika/ tyttö osaa sitä ja tätä, tuossa iässä se teki jo vaikka mitä". Lapsi on yksilö jonka on annettava kehittyä omaan tahtiinsa.


      • ap.
        sanotaan kirjoitti:

        että kaikkien kehitysasteiden olisi hyvä tulla. Ensin pitäisi kontata ja siitä lähteä kävelemään. Tiedän monia jotka eivät ole niin tehneet vaan lähteneet suoraan kävelemään ja kielellinen kehitys on tullut aivan ajallaan. Joten minusta sinun ei kannata turhia hätäillä ja ehtiihän lapsesi vielä hyvin oppia kontaamaan. Siinä olen neuvolan kanssa samaa mieltä että ihan nilkkojen takia ei kannattaisi noin pientä lasta kävelyttää. Lapsi oppii omalla ajallaan kaiken tarpeellisen (ja tarpeettomankin). Meillä vanhemmilla vaan tuntuu olevan niin kauhea hoppu saada lapset kehittymään "oman tahtomme mukaan" ja niinkuin toiset tuntemamme lapset ovat kehittyneet. Varsinkin äideillä on paha tapa kehua/ vertailla lapsiaan: "meidän poika/ tyttö osaa sitä ja tätä, tuossa iässä se teki jo vaikka mitä". Lapsi on yksilö jonka on annettava kehittyä omaan tahtiinsa.

        Kiitos vastauksesta. Haluaisin vielä selventää, että meillä ei ole kiirettä opettaa lasta kävelemään, mutta itse hän haluaisi olla jalkojensa varassa koko ajan, jos saisi päättää. Sylissäkin ollessaan yrittää punnertaa itseään seisomaan. Enkä olekaan lapseni liikkumattomuudesta hätäillyt, vaikka meiltäkin löytyy juuri noita tuttuja, joiden lapset ovat "puolivuotiaana jo osanneet kontata kovaa vauhtia". Aloin vain pohtia asiaa, kun siitä eräät ihmiset hätäilevät ja patistavat meitä opettamaan lapselle ko. taitoja.


    • huolta

      Tuskin vauvallasi mitään häiriötä tulee, vaikkei konttaisi ollenkaan. Minusta näitä taitoja ei voi opettaa, vaan vauva oppii kaiken mielellään omassa tahdissaan. Jos yrität opettaa tai pakottaa, saattaa vauvalle tulla takapakkia ja hänellä menee kiinnostus hetkeksi kokonaan.

      Saattaahan se tietysti häiritä,jos toinen samanikäinen tekee jo sitä ja tätä. Mutta täytyisi malttaa odottaa rauhassa, eikä hötkyillä.

      Edelliselle: Ymmärrän myös äitejä, jotka kehuvat hyvin kehittyneitä vauvojaan. Mikseivät kehuisi? Eihän se ole keneltäkään pois, jos äiti on ylpeä omasta vauvastaan!

      • mieltä

        että kehuminen on ok. Mutta mahdettiinkohan ylemmällä kirjoituksella (niin minä ainakin kirkjoituksen ymmärsin)tarkoittaa sitä että kun nähdään ettei toinen esim. konttaa niin sanotaan että meillä opittiin jo konttaamaan silloin ja silloin. Tiedän monia äitejä jotka ihmettelevät kun toisen lapsi ei kehity samaan tahtiin kuin heidän omansa. Eli tavallaan äiti kehuu lastaan "väärässä paikassa" ja saa toiselle pahan mielen. Ehkä tahallaan ehkä vahingossa...


    • ei mitään kiirettä

      Meidän tyttö (nyt 11kk) ei osannut edes kääntyä 6kk iässä. Oppi sen vasta 8kk iässä mutta arvaas mitä.. sanoja tuli tulvimalla! Ryömimään lähti samoihin aikoihin kun oppi kääntyyn. Olin minäkin hieman huolissani mutta näin lapsestani että terve on, liikkuvainen oli noin niin kuin muuten. Virikkeitä yritin antaa myös mut kun ei niin ei=) Häntä ei vain huvittanut. Neuvolassa olivat kans huolissaan mut sanoin aina että kyllä se lähtee kun tosissaan haluaa. Minä olen itsekin ollut vauvana hidas lähtemään enkä ole ryöminyt enkä kontannut vaan "peppukiitänyt" eli hiissasin itseäni pepulla eteenpäin. Ja olen aina ollut haka äidinkielessä=) Aina oli äidinkieli 9 todistuksessa. Joten ei tämä sukulaisesi väite voi pitää paikkaansa.

      Tyttömme ei vielä konttaa vaikka moni ikätoverinsa jo kävelee. Tyttö ryömii ja nousee seisomaan tukea vasten eli otteet ovat oikeat ja ylös haluaa. Minä olen lähtenyt kävelemään vasta 1v 4kk jotenka odottelen rauhassa tyttöni kohdalla. Tyttö kuitenkin puhua pulpattaa jo selvästi, äiti, isi, lamppu, lakki, tutti, mammi, mummu, pappa... Toisilla kehittyy ensin puhe, toisilla motoriikka.

    • vielä!

      Tuossa vaiheessa, jos on kuitenkin noin aktiivinen ja yritteliäs, ei varmasti ole kyse mistään ongelmasta. Luulenpa, että vuoden ikäisenä on oppinut kaikki vaiheet ryminällä tai suoraan "hypännyt" kävelyyn. Ei kaikki lapset konttaa todellakaan, sehän on jopa luovaa, jos keskii jonkin muun liikkumistavan (meillä liikkui istuallaan itseään hilaten =)). Eikä se vaikuta kielen kehitykseen millään tavalla, ihan eri aivoalueista ne kuule kehittyy. Eli ei huolta! Kysypäs siltä sukulaiseltasi, että millä perustelee tuon konttausasian, niin johan hiljenee.

      • ..............

        että lapsi kannattaa opettaa konttaamaan, jos näyttää siltä, että, että meinaa ohittaa sen kehitysvaiheen. On kuulemma tutkittu, että lapset jotka eivät ole oppineet konttaamaan, on tullut oppimisvaikeuksia enemmän, kuin niillä jotka konttasivat suujuvasti. Perustunee jotenkin siihen, että vastavuoroinen käsien ja jalkojen yhteistyö kehittää aivoja ja helpottaa niin muuta oppimista.


      • juuri
        .............. kirjoitti:

        että lapsi kannattaa opettaa konttaamaan, jos näyttää siltä, että, että meinaa ohittaa sen kehitysvaiheen. On kuulemma tutkittu, että lapset jotka eivät ole oppineet konttaamaan, on tullut oppimisvaikeuksia enemmän, kuin niillä jotka konttasivat suujuvasti. Perustunee jotenkin siihen, että vastavuoroinen käsien ja jalkojen yhteistyö kehittää aivoja ja helpottaa niin muuta oppimista.

        samaa mäkin olen kuullut omalta fysioterapeutilta. Lasta ei kyllä voi opettaa konttaamaan, vaan tukea konttausta erilaisilla liikkeillä (fysioterapeutti neuvoo).


      • käyttää
        .............. kirjoitti:

        että lapsi kannattaa opettaa konttaamaan, jos näyttää siltä, että, että meinaa ohittaa sen kehitysvaiheen. On kuulemma tutkittu, että lapset jotka eivät ole oppineet konttaamaan, on tullut oppimisvaikeuksia enemmän, kuin niillä jotka konttasivat suujuvasti. Perustunee jotenkin siihen, että vastavuoroinen käsien ja jalkojen yhteistyö kehittää aivoja ja helpottaa niin muuta oppimista.

        aktiivisesti käsiä ja jalkojaan, mutta ei konttaa, niin se on ihan sama. Huomatkaa nyt, että on eri asia puhua hitaasta kehittymisestä tai siitä, että jokin taito (esim. liikkuminne) jää kokonaan väliin, kuin siitä, että liikkuuko lapsi kontaten vai muulla tavoin. Ei konttaus ole ainut liikkumismuoto, joka kehittää motoriikkaa. Ei meidän lapsella ainakaaan ole ollut yhtään mitään vaikeuksia missään. Minun mielestäni on äärimmäisen vaarallista, muutenkin hätäisille vanhemmille menne sanomaan jotakin tuollaista, jos kehityksessä ei ole mitään hitautta tai ongelmaa. Alkuperäisenä en olisi huolissani, voihan erilaisin leikein yms. kehittää iavoja ja motoriikkaa, konttaamaan "väkisin laittaminen" ei kuulosta kauhean hyvältä.


    • Hiljaa hyvä tulee

      Älä huoli suotta asiasta, iloitse lapsestasi ja anna hänen kehittyä omaan tahtiinsa. Sukulaisilta aina saa näitä nk. ystävällisiä neuvoja joiden tarkoitusperät voivat olla epäilyttävät.

    • .............................

      Mulla tuossa vieressä lattialla leikkii 2v 2kk ikäinen poika, joka puhuu todella paljon, pitkiä lauseita (5 sanan), laajalla sanavarastolla, selkeästi, jne. On kielellisessä kehityksessä paljon muita ikätovereitaan edellä.

      Hän ei oppinut koskaan ryömimään, konttaamaan oppi tasan 8-kuisena ja nousi samana päivänä puita pitkin pystyyn. Itsekseen lähti kävelemään 1v 2kk iässä.

      • omakohtaisesti

        Olen jo aikuinen. Vasta nyt minulle on selvinnyt, mistä johtuu, että kärsin hahmotushäiriöstä, vaikea hahmottaa oikeaa ja vasenta, minulla ei ole rytmitajua, ei minkäänlaista suuntavaistoa. Ihan äskettäin eräs erityisopettajaystäväni kysyi, onko minulta jäänyt konttausvaihe pois. Oireet sopisivat. Ja näin on. En tarkoita, että tämä on sääntö. Itse olen pärjännyt koulussa hyvin, mutta pientä harmia aiheuttaa nämä vajeet.


    • oomari

      ei kai puolivuotias useinkaan vielä konttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe