Auttakaa!

muru-79

Laitoin vahingossa tämän väärälle sivulle, mutta nyt asiaan. Olisiko täällä joku joka osaisi kertoa minulle mitä laki sanoo koiranpennun ulkotarhassa pidosta talvella? Eräs henkilö on ottamassa sekarotuista ajokoiranpentua joka on nyt on 2,5 kuukautta ja hän laittaa kyseisen koiran suoraan häkkiin ja tarkoitus on pitää sitä siellä koko ajan. Ainoastaan kovilla pakkasilla otetaan sisälle. Koppi on styroksilla eristetty ja lämmitetään lampulla (60W).

7

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastahankaa

      Lain mukaan vasta puolivuotiasta saa pitää ulkona jatkuvasti.
      Toivottavasti tuttavasi ei ota koiraa

      • Vai oikein?

        Hei mihin perustuu väite että alle puolivuotiasta koiraa ei saa pitää tarhassa? Tietääkseni eläinsuojeluasetuksessa määrätään vain että alle vuotiasta koiraa ei saa pitää kytkettynä tietylle paikalle kuin tilapäisesti. Tarhassa pitämistä ei ole rajoitettu, kytkemisellä ei tarkoiteta tarhassa pitämistä.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

        Eli tarhassa saa mielestäni pitää alle puolivuotiasta koiraa kun koiran hyvinvointia ja pitoa koskeva lainsäädäntö muuten täyttyy. En ole aivan varma täyttyykö avauksen tapauksessa.

        Toivon että olen väärässä koska tilanne jossa tarhassa pidetään huonon sään aikaan alle vuotiasta tai jopa alle puolivuotiasta koiraa yksin rodusta riippumatta ei ole oikein. Toisaalta jotkin ulkona hyvin toimeen tulevat rodut voivat oikein hyvin jo nuorina koirina hyvässä tarhassa jokusen aikuisen koiran seurassa joten ehdoton kielto olisi järjetön.


    • Tuulikaapilla varustettu koppi ja lämpötila vahintään 5 astetta. Luonnonvalo ja niin edelleen. Suomenajokoiralla yleensä kopin lämpötila 10 - 15 astetta, jos hyvä vedoton koppi hyvillä eristeillä semmoiset 10 - 12 astetta hyvä. Lamppulämmitys ei tunnu hyvältä. Parempi koppeihin tarkoitettu lämpöpatteri. Ehkä koiran kannalta hyvä, jos sitä ei oteta vajavaisiin oloihin.

      Olen pitkään ollut sitä mieltä, että koirankoppi on minimiratkaisu. Parempi vaihtoehto on koiratalo.

      http://www.ajokoirajarjesto.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1261

    • Kaikill vastauksista. Itse olin vähän samaa mieltä että alle puoli vuotias on liian pieni tarhakoiraksi, ja että koppi ei ole oikeanlainen. Nyt vain täytyy ottaa asia rohkeasti puheeksi kyseisen henkilön kanssa silläkin uhalla että hän loukkaantuu. Kuitenkin minulle se koira on tärkeämpi ja koiran olot. Kiitos vielä kovasti.

      • voit ottaa yhteyttä

        Eläinsuojeluvalvojaan ja pyytää asuinalueen valvojaa paikanpäälle tarkastamaan onko tilat ja olot lainmukaiset ja opastamaan omistajaa.

        http://www.sey.fi/valvojat/valvlue2.html

        Rohkeasti yhteyttä! Kuten viime aikoina on huomattu, jonkun täytyy ajaa ja valvoa myös eläinten oikeuksia.


    • yhteys1

      Kyllä aina vaan ihmetyttää, että miksi ihmiset ottavat koiran, eikä välitä siitä? Koira on laumaeläin, joten menköön sen omistajatkin asumaan sinne pihalle! Ainakin beagle on lämpöä rakastava rotu. Nukkukin aina peiton alla ihmisen kyljessä kiinni. Kummankohan piskit valkkaisi, häkin vaiko kodinlämmön????

    • buaka

      sekarotuinen ajokoira.. eli pelkkä sekarotuinen. Laki ei kiellä koiran pitämistä ulkotarhassa pakkasilla, niin pitkään kun siellä pitäminen ei mene eläinrääkkäyksen puolelle. Itse olen elämäni ajan suomenajokoiria kasvattanut. Sivusta ottamani pennut pidän pari viikkoa sisällä ennen kun laitan häkkiin, mutta minulla on myöskin 5kk vanha pentu omasta ajokoirastani joka on ollut koko häkissä ilman että kertaakaan käyntiä sisällä. Ja voit olla ihan huoleti, kovien pakkasten tulo tänä vuonna on varmaan erittäin epätodennäköistä. Ja jos ne tulee niin pentu on siinä vaiheessa jo kasvanut, ja kestää pakkasiakin tuollaisessa kopissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe