Valkosipulin liiallinen käyttö

......................

Tietääkö kukaan, missä menee valkosipulin terveyttä edistävän ja liiallisen käytön raja? Voiko valkosipulin käytöllä ylipäätään olla jotain haittavaikutuksia, muutoin kuin joidenkin tiettyjen lääkkeiden kanssa yhdessä käytettynä?

Olen toipumassa hirveän pitkästä virustaudissa, ja olen nyt pari viikkoa käyttänyt valkosipulia runsaasti, jos se vaikka jotenkin veisi viimeisetkin taudinaiheuttajat ja vahvistaisi, ja ettei mitään uutta virusta ainakaan pukkaisi päälle.

Onko turvallista käyttää esim. 6 raakaa valkosipulinkynttä päivässä?

35

19327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........................

      Unohdin sanoa, että käytän myös kalaöljyä päivittäin. Saako sitä käyttää yhdessä valkosipulin kanssa?

      • A ja O

        Kalaöljyt ja valkosipuli sopivat hyvin yhteen. Siinä missä kalaöljyt alentavat triglyseridejä, valkosipuli alentaa hieman kolesterolia.


      • Anonyymi
        A ja O kirjoitti:

        Kalaöljyt ja valkosipuli sopivat hyvin yhteen. Siinä missä kalaöljyt alentavat triglyseridejä, valkosipuli alentaa hieman kolesterolia.

        Valkosipuli ja kalaöljyt ohentavatt verta.
        Jos vuotoa alkaa esim nenästä käyttö pitää lopettaa joksikin aikaa.


    • Spelttityttö

      Itse laitan melkeen kaikeen ruokaan valkosipulia ja tavallista sipulia.

      Omenalla ja sipuleilla (ovat valkoisia) on kuulemma tulehdusta alentava vaikutus.

      Valkosipulia on kautta aikojen käytetty terveydenhoitoon.

      googlella löytyy tietoa.

      • SIPULO

        vatsasi ongelmitta sipulia? Itsekin söisin mielelläni sitä paljon, mutta tuntuu että saan aina jotain vatsaoireita.


      • Spelttityttö
        SIPULO kirjoitti:

        vatsasi ongelmitta sipulia? Itsekin söisin mielelläni sitä paljon, mutta tuntuu että saan aina jotain vatsaoireita.

        Vatsa menee löysäksi, jos yhtäkkiä "kylmiltään" vetäsee kauheen määrän valkosipulia.

        Mutta lähes kaikkeen sapuskaan sitä nykyään laitan enemmän ja vähemmän.


      • SIPULO
        Spelttityttö kirjoitti:

        Vatsa menee löysäksi, jos yhtäkkiä "kylmiltään" vetäsee kauheen määrän valkosipulia.

        Mutta lähes kaikkeen sapuskaan sitä nykyään laitan enemmän ja vähemmän.

        myöskin tottumisesta kiinni. :)


      • Anonyymi
        Spelttityttö kirjoitti:

        Vatsa menee löysäksi, jos yhtäkkiä "kylmiltään" vetäsee kauheen määrän valkosipulia.

        Mutta lähes kaikkeen sapuskaan sitä nykyään laitan enemmän ja vähemmän.

        Minä kyllä pystyn syömään tavallisia sipuleita siinä määrin mitä niitä käytetään ruuissa. Mutta liiallinen valkosipuli aiheuttaa pahat vatsanväänteet ja ripulin. Tavanomaisen käytön mausteena ruuissa kyllä siedän. Siinäkin liiallallinen käyttö pilaa ruuan aiheuttaen pistävän maun.


    • omistusonjoson

      valkosipulia ei kannata syödä tyhjään mahaan,silloin se tekee mahaan poltteen..muuten todella terveellinen ja ruuissa maukas lisä.suosittelen.

    • Syöpään valkosipulia

      Kyllä sillä haittojakin on liiallisesti syötynä. Minä kun oikein hullaannuin syömään valkosipulia, niin sitten ajastaan alkoi polttaa rintakehää jumalattomasti.

      Kyllä minä syöpään syön nytkin raakaa valkosipulia joka päivä 3-4 kookasta valkosipulinkynttä. Sekoitan sen kukkakaalisoseeseen, tai pieneen määrään perunasoseeseen.
      Ja syön muutakin ruokaa, niin ettei tyhjään mahaan joudu.

      • super duper

        Lol. Sulla sitten napsahti die-off, eli mikrobien joukkokuolema rintakehässä. Jatka samaan mallin, mulla rupesi vain ihoa polttamaan käsissä joskus, ranteiden päältä. Se oli inhottava kokemus, ja ihoa myös punoitti, ja samalla ripulia.


    • sipulia joka päivä

      Tervehdys.
      Syön myös päivittäin valkosipulia sekä punasipulia kaikessa ruoissa, mitä itse valmistan. Olen kuullut ja lukenut niin paljon positiivista valkosipulista sekä puna/keltasipuleista. Ovat luonnon antioksidantteja. Itselläni ainakin vuosia syöneenä sipuleita ruoan joukossa ei mitään vatsaongelmia liielmilti ole ja olen ollut terveenä suht hyvin. Valkosipuli/puna/keltasipuleista saa paljon herkullista lisämakua erilaisiin ruokiin. En ole kuullut että käyttämällä reilusti valkosipulia olisi jotain epäterveellistä vaikutusta. Syön muutenkin suht terveellisesti, paljon salaatteja, vähähiilaritonta sekä rasvatonta ruokavaliota. Painoni tippunut reilusti, vähähiilariton ja rasvaton (öljyä salaattiin hiukan sekä broilerin paistoon), vuodessa lähti 26 kg. Syön paljon vitamiini ja hivenaineita/antioksidanttejea mm. spirulinaa...
      Terveenä saanut olla, viime Joulun alla pieni flunssa, mutta ei kuumetta.q

    • Anonyymi

      Syön päivittäin 2-3 isoa valkosipulinkynttä. Raakana silppuan ruuan sekaan. Flunssat on pysyneet jo vuosia poissa (tietysti pitää muistaa käsienpesu aina ennen syöntiä, ja kun käyn kaupassa).

    • Anonyymi

      Syön jokapäivä kahdesti päiväsä2-3 kynttä mursksttuna leivän päällä, ensin voi ja sitten valkosipuli ja päälle levitän maksamakkaraa.Olin kerran pitemmän ajan käyttämättä valkosipulia. Oli hiukan vatsavaivoja, ulostenäytteessä oli verta. Määrättiin kokeisiin noin kolmen kuukauden kuluttua.

      Alotin valkosipulin käytön noin puoli sipulia päiväsä kolmekuukautta. Tehtiin sitten tutkimukset peräsuolen kautta ei löytynyt mitään Toinen tutkimus röngtenin avulla ,ei löytynyt mitään.

      Uskon, että reipas valkosipulin käyttö tehosi.Jatkan edelleenkin valkosipulin käyttöä toivon, että korona-viruskin säikähtää ja ohittaa ikä-ihmisen.

    • Anonyymi

      Ei pelkkä valkosipuli vaan sopiva yhdistelmä voi olla tuhoisa.
      Illalla raakoja valkosipulin kynsiä useampi kappale. Kyytipojaksi itse valmistettua uuteolutta ja juomalasillinen kahdesti huolella laskettua pontikkaa.
      Heräsin aamulla auvoisesta aviovuoteestamme yksin. Vaimoni oli yöllä mennyt nukkumaan oh:n sohvalle. Väitti mh:n ilmapiirin kirvelleen hänen silmissään.
      Siispä jatkossa jätin valkosipulin pois.

    • Anonyymi

      Ei pelkkä valkosipuli vaan sopiva yhdistelmä voi olla tuhoisa.
      Illalla raakoja valkosipulin kynsiä useampi kappale. Kyytipojaksi itse valmistettua uuteolutta ja juomalasillinen kahdesti huolella laskettua pontikkaa.
      Heräsin aamulla auvoisesta aviovuoteestamme yksin. Vaimoni oli yöllä mennyt nukkumaan oh:n sohvalle. Väitti mh:n ilmapiirin kirvelleen hänen silmissään.
      Siispä jatkossa jätin valkosipulin pois.

    • Anonyymi

      Erilaisia käyttötapoja. Ainoa käyttämäni levite on itse sössätty valkosipulivoi. 1/4 kiloa normaalia voita. Koosta riippuen 4 - 6 valkosipulin kynttä puristettuna ja sotkettuna. Minä pidän mausta.
      Protskiutäydennykseksi teen rasvattomasta raejuustosta välipalan. Raejuustoa 400g. Muutama valkosipulin kynsi puristettuna, kaksi keitettyä kananmunaa, ruokalusikallinen Dijon sinappia, loraus kylmäpuristettua neitsyt oliiviöljyä, mauksi sinihomejuustoa. Kaikki perusteellisesti sekaisin ja suukkiin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raejuustoa 400g."

        Tämä blogisti suosittelee muita juustoja:

        https://suomenterveysravinto.fi/blogi/rasvakammoista-raejuustoa-vai-herkullista-kypsytettya-juustoa/

        🤔

        Kaikenlaisia tutkimuksia löytyy jokaisesta positiivista ja negatiivista.
        Väittäisin että raejuuston terveellisyystutkimuksia on suhteessa 100 kun tavallisen juuston vain 1. Tavallisen juuston terveystutkimukset löytyy pääosin myyjien apu-toiminimiltä.

        Ainoa paha on raejuustossa, siinä voi olla listeriaa jos säilyttää kauan ja käy lisäksi huono tuuri. Kaverini sairasti epämääräisesti ja noin 8 kk kuluttua todettiin listeria, kuoli runsaan vuoden aikana. oli 50v , viimeiset 20 v rakennusmestari, sitä ennen "pikkupomo" kerrostalotyömailla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaisia tutkimuksia löytyy jokaisesta positiivista ja negatiivista.
        Väittäisin että raejuuston terveellisyystutkimuksia on suhteessa 100 kun tavallisen juuston vain 1. Tavallisen juuston terveystutkimukset löytyy pääosin myyjien apu-toiminimiltä.

        Ainoa paha on raejuustossa, siinä voi olla listeriaa jos säilyttää kauan ja käy lisäksi huono tuuri. Kaverini sairasti epämääräisesti ja noin 8 kk kuluttua todettiin listeria, kuoli runsaan vuoden aikana. oli 50v , viimeiset 20 v rakennusmestari, sitä ennen "pikkupomo" kerrostalotyömailla.

        Syötäväksi se on tarkoitettu, ei säilytettäväksi. Kaikella hyvvällä tuo kirjoittamasi on kyllä miltei yhtä harvinaista kuin loton päävoitto


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaisia tutkimuksia löytyy jokaisesta positiivista ja negatiivista.
        Väittäisin että raejuuston terveellisyystutkimuksia on suhteessa 100 kun tavallisen juuston vain 1. Tavallisen juuston terveystutkimukset löytyy pääosin myyjien apu-toiminimiltä.

        Ainoa paha on raejuustossa, siinä voi olla listeriaa jos säilyttää kauan ja käy lisäksi huono tuuri. Kaverini sairasti epämääräisesti ja noin 8 kk kuluttua todettiin listeria, kuoli runsaan vuoden aikana. oli 50v , viimeiset 20 v rakennusmestari, sitä ennen "pikkupomo" kerrostalotyömailla.

        "Tavallisen juuston terveystutkimukset löytyy pääosin myyjien apu-toiminimiltä."

        Juuston terveystutkimuksia löytyy kai oikeilta tutkijoiltakin. Esimerkkiä:

        Conclusions: In conclusion, cholesterol levels did not increase after high intake of 27% fat Gouda-type cheese over 8 weeks' intervention, and stratified analysis showed that participants with metabolic syndrome had reduced cholesterol at the end of the trial.

        (Johtopäätökset: Yhteenvetona voidaan todeta, että kolesterolitasot eivät nousseet, kun Gouda-tyyppistä 27% rasvaa sisältävää juustoa oli käytetty runsaasti 8 viikon aikana, ja kerrostettu analyysi osoitti, että osallistujilla, joilla oli metabolinen oireyhtymä, oli kolesterolin lasku kokeen lopussa.)

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26294049/

        Suomalaistutkimus, Goudajuusto voi toimia probioottilähteenä ja kohentaa ikäihmisten immuniteettia:

        http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/diet.fitness/05/14/finland.cheese.immune.system.elderly/index.html

        🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaisia tutkimuksia löytyy jokaisesta positiivista ja negatiivista.
        Väittäisin että raejuuston terveellisyystutkimuksia on suhteessa 100 kun tavallisen juuston vain 1. Tavallisen juuston terveystutkimukset löytyy pääosin myyjien apu-toiminimiltä.

        Ainoa paha on raejuustossa, siinä voi olla listeriaa jos säilyttää kauan ja käy lisäksi huono tuuri. Kaverini sairasti epämääräisesti ja noin 8 kk kuluttua todettiin listeria, kuoli runsaan vuoden aikana. oli 50v , viimeiset 20 v rakennusmestari, sitä ennen "pikkupomo" kerrostalotyömailla.

        Miten tuo työhistoria liittyi raejuuston syöntiin ja listeriaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raejuustosta voi saada LISTERIA bakteerin . Mun työkaveri sairasteli yli puolivuotta, oli väsynyt olo. Sitten löydettiin listeria, kiireesti teholle ja lääkettä suoneen. Sairasteli pari kk ja voimat loppui, oli 48v. Siihen asti täysin terve ja kotonakin oli hyvä olla, töissä vain väsytti.

        Minä olen aina luullut, että listeria ei ole ihmiselle edes vaarallinen, ainoastaan syntymättömälle sikiölle, voi tulla keskenmeno.


    • Anonyymi

      Käytän ruuissa tavallista sipulia,valkosipulia en missään.Nykyään on tehtävä ruoka itse,mikä on hyväkin asia,valmisruuissa useimpiin tympätään valkosipulia,jota inhoan politiikkojen jälkeen eniten maailmassa.

      • Anonyymi

        Kaikkeen oppii jos haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkeen oppii jos haluaa.

        Minulla on selvä raja liikakäyttöön, jos juoksuttaa äkkiä vessaan pytylle niin on syönyt liikaa valkosipulia.


    • Anonyymi

      3-4 kynttä joka ilta iltapalan seassa. Vatsa on kyllä ollut löysällä aamuisin. Voiko se todella aiheuttaa tuon aamuruikulin? En voi kuvitellakaan olevani ilman vitlökiä!!! Yksi harvoja nautintoja minulle.

    • Anonyymi

      Syön melkein joka päivä ainakin yhden raa´an valkosipulinkynnen, joskus useampia, jos on flunssaoireita menee jopa puolikas kokonainen valkosipuli. Koskaan ei ole ilmennyt mitään vatsakipuja tms., mutta se on varmaan tottumiskysymys ja yksilöllistäkin.

      Raaka valkosipuli vie flunssan erittäin hyvin pois.

      Olen tottunut makuunkin, käytän esim. maustekurkun kanssa, viinimarjojen seassa, monissa ruuissa.

      Hajusta en tiedä, ei ole tullut palautetta, mutta olen lukenut että jos syö hapokkaiden marjojen tai sitruunan kanssa niissä on jotain mikä neutraloi hajua.

    • Anonyymi

      Hassua, jos kuorin ja paloittelen ja nielen valkosipulin kynsiä tyhjään vatsaan, polttelee vatsassa.
      Mutta jos teen samoin YKSIKYNTISIÄ siis niitä pallomaisia valkosipuleita, vaikka nielen 2-3 paloiteltuna, ei tunnu miltään vatsassa. Haju on kyllä sama.

      Toinen juttu, kun laitoin ruokiin paloiteltuja kynsiä, tai pusertimella puristettuja, aina laatikkoruoka tuli pahan makuista.
      Jos laitan vaikka 10 valkosipulin, siis kynsiä kokonaisena , ovat hyvä makuisia ja ruoka ok.
      Nykyään laitan kokonaisina yksikyntisiä, palloja ja ruoka ok.

      En tosi voi syödä kuin silloin kun en joudu muiden lähelle yli viikkoon, alan haisemaan niin paljon.

      • Anonyymi

        Valkosipuli on tosi hyvää maustekurkun kanssa. Siis tuore valkosipuli. Maustekurkku taittaa valkosipulin makua sopivasti. Näin voi syödä paljonkin valkosipulia, nyt flunssakauden alkaessa se on tarpeen.
        Itse olen saanut aina tähän mennessä flunssat tyssäämään jo alkuvaiheessa valkosipulilla. Muutamaan vuoteen ei ole ollut yhtään flunssaa, kun aloin hoitaa ensioireita tuoreella valkosipulilla. - Aloittajan kysymykseen tosin en tiedä vastausta, itse ainakin olen syönyt joskus jopa yhden kokonaisen valkosipulin päivän mittaan kun on ollut flunssaoireita. Joidenkin vatsahan ei kestä valkosipulia, silloin on vaihtoehtona nauttia sen vaikuttava aine, allisiini, pillerimuodossa. Luontaiskaupasta.


    • Anonyymi

      Kuulin juuri, että M A Nummisen ja Juha Siltanen soittivat ohjelman tunnusmusiikkini kappaletta "Valkospuli" , taitaa olla nimellä "Valkosipuli laulu". Käsittääkseni laulaja on Eskman ja muu säv.sov.äänitys on Sir Henry.

    • Anonyymi

      Valkosipuli laulu on käsittääkseni YLE arkistossa, esittäjää en tiedä. Soi aikoinaan M A Nummisen ja Juha Siltasen radio-ohjelman tunnarina.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe