vuokranmaksusta kyselen...

TIINAs2

Eli yksityisellä vuokralla olen.
Ja tämä naikkonen käynyt joskus valittamaan
jos vuokranmaksu myöhästynyt vaikkapa vain 3pv.
Mutta eikös tuossakin ole jokin tietty
päivämäärä jonka verran vuokranmaksu saa viivästyä ilman, että tarvitsee pelätä vaikkapa sitä ettei saa takuuvuokraa veke kun sitten joskus muuttaa.

34

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietty.........

      päivämäärä lukee siellä vuokrasopimuksessasi, milloin se vuokra kuuluu hoitaa.

      • TIINAs2

        No kyllä minä nyt vissi sen tiedän!!
        Hei haloo..........................


      • toisena arkipäivänä
        TIINAs2 kirjoitti:

        No kyllä minä nyt vissi sen tiedän!!
        Hei haloo..........................

        kuun alusta ellei muusta ole sovittu.

        Vuokrantanjalla on oikeus purkaa vuokrasopimus jos

        "1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

        purkuoikeutta ei kuitenkaan ole jos

        "Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys, ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole."

        61 § seuraavassa:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

        Eli periaatteessa vuokranmaksun viivästys on purkuperuste, mutta satunnaisena se tuskin menestyy, jos siitä tulee riitaa.


      • TIINAs2
        toisena arkipäivänä kirjoitti:

        kuun alusta ellei muusta ole sovittu.

        Vuokrantanjalla on oikeus purkaa vuokrasopimus jos

        "1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

        purkuoikeutta ei kuitenkaan ole jos

        "Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys, ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole."

        61 § seuraavassa:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

        Eli periaatteessa vuokranmaksun viivästys on purkuperuste, mutta satunnaisena se tuskin menestyy, jos siitä tulee riitaa.

        Minä kun oletin toista......


      • oletit?
        TIINAs2 kirjoitti:

        Minä kun oletin toista......

        Sitäkö, että voit kaikessa rauhassa asua vuokranantajasi omistamassa asunnossa ja maksaa vuokraa, jos huvittaa tai satut muuten muistamaan?

        Onko mitenkään mahdollista, että sinulle olisi muodostunut hieman väärä käsitys asioista?


      • ihan oikein
        TIINAs2 kirjoitti:

        Minä kun oletin toista......

        Tarkennan edellisen vastausta sen verran, että vuokra, niin kuin kaikki laskut! on maksettava sovittuna eräpäivänä. Jos eräpäivä osuu viikonloppuun tai pyhäpäivään, sen saa maksaa ensimmäisenä arkipäivänä eräpäivän jälkeen. Eli jos eräpäivä sattuu oleen sunnuntai, niin maanantaina voi vielä maksaa. Mutta tuo onkin ainoa poikkeus, muuten laskut kuuluu maksaa viimeistään (ei siis aikaisintaan) eräpäivänä.


      • TIINAs2
        oletit? kirjoitti:

        Sitäkö, että voit kaikessa rauhassa asua vuokranantajasi omistamassa asunnossa ja maksaa vuokraa, jos huvittaa tai satut muuten muistamaan?

        Onko mitenkään mahdollista, että sinulle olisi muodostunut hieman väärä käsitys asioista?

        Noh ehkä nyt ei kumminkaan ole siitä kyse!!!!!!!!!!!!
        Aina olen vuokrani maksanut ajallaan jos vain
        mahdollista.
        Joskus vain tuppaa pakosti myöhästymään parilla päivällä esim.jos jollain kurssilla tmv eikä pysty tuolloin jättääs papereita työmark.tukeen kun aina kun esim.kurssia käyty 3vk.
        että sillee.
        Jotta plaa plaa vain sinulle.


      • TIINAs2
        ihan oikein kirjoitti:

        Tarkennan edellisen vastausta sen verran, että vuokra, niin kuin kaikki laskut! on maksettava sovittuna eräpäivänä. Jos eräpäivä osuu viikonloppuun tai pyhäpäivään, sen saa maksaa ensimmäisenä arkipäivänä eräpäivän jälkeen. Eli jos eräpäivä sattuu oleen sunnuntai, niin maanantaina voi vielä maksaa. Mutta tuo onkin ainoa poikkeus, muuten laskut kuuluu maksaa viimeistään (ei siis aikaisintaan) eräpäivänä.

        Laskuissa sinulla on eräpäivän jälkeen mahdollisuus venyttää maksamista muutamalla päivällä ennekuin sinulle voidaan laittaa maksumuistutusta jne jne


      • vielä!
        TIINAs2 kirjoitti:

        Noh ehkä nyt ei kumminkaan ole siitä kyse!!!!!!!!!!!!
        Aina olen vuokrani maksanut ajallaan jos vain
        mahdollista.
        Joskus vain tuppaa pakosti myöhästymään parilla päivällä esim.jos jollain kurssilla tmv eikä pysty tuolloin jättääs papereita työmark.tukeen kun aina kun esim.kurssia käyty 3vk.
        että sillee.
        Jotta plaa plaa vain sinulle.

        No sinähän vasta taidatkin olla mielenkiintoinen sopimuskumppani. Tuosta vain yksipuolisesti venyttelet sovittuja maksuaikatauluja ja kiukuttelet päälle, jos siitä sinulle huomautetaan. Oi aikoja, oi tapoja!

        Mietihän vähän miltä sinusta tuntuisi, jos vuokranantajasikin suhtautuisi asiaan yhtä huolimattomasti kuin sinä?

        Vaikkapa näin: "Aina olen asua antanut, jos vain mahdollista. Joskus vaan tuppaa pakosti tulemaan rajoituksia parilla päivällä, esim. jos sattuu olemaan jotain tärkeämpää käyttöä kämpälle."


      • kääntäen:
        TIINAs2 kirjoitti:

        Laskuissa sinulla on eräpäivän jälkeen mahdollisuus venyttää maksamista muutamalla päivällä ennekuin sinulle voidaan laittaa maksumuistutusta jne jne

        Näytät pitävän laskujen myöhässä maksamista täysin hyväksyttävänä asiana. Pidätkö todella? Millä perusteella?

        Oletko samalla valmis hyväksymään sen, että vastavuoroisesti myös laskuttava osapuoli toimittaa palvelunsa sinulle muutamalla päivällä myöhästyneenä? Jos olet, jatka toimintaasi, jos et, mene itseesi ja paranna tapasi!


      • yrittäjäpoika
        TIINAs2 kirjoitti:

        Laskuissa sinulla on eräpäivän jälkeen mahdollisuus venyttää maksamista muutamalla päivällä ennekuin sinulle voidaan laittaa maksumuistutusta jne jne

        Ajattele myös sitä että vuokranantajalla on myös kuluja asunnosta jossa asut. Hänen täytyy myös maksaa ne ajallaan! Mikä messu siitä syntyisi kun esim. työnantajasi maksaisi palkkasi aina hänelle sopivalla viiveellä.


      • palstoilla aina
        TIINAs2 kirjoitti:

        Minä kun oletin toista......

        löytyy näitä ilm. "hyvin toimeen tulevia" joilla ei koskaan ole maksuvaikeuksia ja korkea "moraali" (?). Laissa ei löydy mitään lakimääräistä oikeutta eräpäivän ylittämiselle, mutta juuri tuo täsmennys tuossa AHVL:ssä osoittaa, ettei muutaman päivän viivästys ainakaan voi johtaa niin kohtuuttomaan seuraukseen kuin vuokrasopimuksen purkamiseen. Vuokranantaja voi tietenkin ja on oikeutettu vaatimaan laillisen tai vuokrasopimuksen mukaisen viivästyskoron ylityspäiviltä. Jos vuokrat on maksettu, vaikkakin myöhässä, ei vuokranmaksun viivästyminen oikeuta vuokratakuuseen.


      • Suo,maa
        TIINAs2 kirjoitti:

        Laskuissa sinulla on eräpäivän jälkeen mahdollisuus venyttää maksamista muutamalla päivällä ennekuin sinulle voidaan laittaa maksumuistutusta jne jne

        Tuon ajattelutavan mukaan työnantajasi voisi maksaa sinulle palkkasi samalla tavalla ehkä tällä, ehkä ensi viikolla....

        Mitään tietenkään etukäteen ilmoittamatta tai sopimatta.


      • TITTAs2
        kääntäen: kirjoitti:

        Näytät pitävän laskujen myöhässä maksamista täysin hyväksyttävänä asiana. Pidätkö todella? Millä perusteella?

        Oletko samalla valmis hyväksymään sen, että vastavuoroisesti myös laskuttava osapuoli toimittaa palvelunsa sinulle muutamalla päivällä myöhästyneenä? Jos olet, jatka toimintaasi, jos et, mene itseesi ja paranna tapasi!

        Kyl se kuule niin on et mielummin huolehdin ravinnosta.
        Tokkopa yritykset siihen menehtyy jos minun laskun maksu myöhästyy parilla hassulla päivällä.
        JA tuskin olen ainoa joka joutuu siirtää laskuja. DONT THINK SO


      • TITTAs2
        palstoilla aina kirjoitti:

        löytyy näitä ilm. "hyvin toimeen tulevia" joilla ei koskaan ole maksuvaikeuksia ja korkea "moraali" (?). Laissa ei löydy mitään lakimääräistä oikeutta eräpäivän ylittämiselle, mutta juuri tuo täsmennys tuossa AHVL:ssä osoittaa, ettei muutaman päivän viivästys ainakaan voi johtaa niin kohtuuttomaan seuraukseen kuin vuokrasopimuksen purkamiseen. Vuokranantaja voi tietenkin ja on oikeutettu vaatimaan laillisen tai vuokrasopimuksen mukaisen viivästyskoron ylityspäiviltä. Jos vuokrat on maksettu, vaikkakin myöhässä, ei vuokranmaksun viivästyminen oikeuta vuokratakuuseen.

        Niin näkyy olevan juu.
        "köyhät kyykkyyn"asenteella.
        Voevoe.
        Noh minkäs sille mahtaa jos syntynyt kultalusikka p erseessä.
        Moista jauhantaa moisen takia.
        Nooh kukin tyylillään.


      • .......................
        Suo,maa kirjoitti:

        Tuon ajattelutavan mukaan työnantajasi voisi maksaa sinulle palkkasi samalla tavalla ehkä tällä, ehkä ensi viikolla....

        Mitään tietenkään etukäteen ilmoittamatta tai sopimatta.

        on 400 euroa kuukaudessa asumiskulujen yms.jälkeen.Eli pimeää työtä tehtävä jotta saa ihmisarvoisen toimeentulon.En suosittele.


      • kaikki muut laskut
        TIINAs2 kirjoitti:

        Laskuissa sinulla on eräpäivän jälkeen mahdollisuus venyttää maksamista muutamalla päivällä ennekuin sinulle voidaan laittaa maksumuistutusta jne jne

        Kyllähän, niin kuin olet huomannut, niin vuokranmaksuakin VOIT viivyttää, jos niin valitset. Mutta korkoa voidaan vuokrasta yhtä hyvin kuin mistä tahansa muusta laskusta periä, ja aika lasketaan eräpäivästä, ei maksumuistutuksen päivästä. Esim. isommilta vuokrataloyrityksiltä korkolasku tupsahtaa kuin apteekin hyllyltä. Että onneksesi taidat vaan olla yksityisen vuokralaisena, ja vuokranantaja ei tiedä kaikkia oikeuksiaan.


      • ja sitten vielä minä
        TITTAs2 kirjoitti:

        Niin näkyy olevan juu.
        "köyhät kyykkyyn"asenteella.
        Voevoe.
        Noh minkäs sille mahtaa jos syntynyt kultalusikka p erseessä.
        Moista jauhantaa moisen takia.
        Nooh kukin tyylillään.

        Ehei, äläpäs yleistä. En ole kultalusikoita saanut syntyessä ahteriini enkä minnekään muuallekaan, vaikka vastasinkin aikaisemmin eräpäiväasioista. Ei minulla ole köyhät kyykkyyn -asennetta enkä ole hyvätuloinen, vaan oma toimeentuloni on ajoittain hyvinkin kintaalla. Mutta olen sen verran enemmän yhteiskunnan menoa ehtinyt katsella kuin sinä oletettavasti, että olen nähnyt, kuinka ahtaalla pienyrittäjät esimerkiksi voivat olla, kun asiakkaat pelleilevät maksujensa kanssa. Niin kuin joku sinulle sanoi, vuokranantajalla voi myös olla tiukkaa omien menojensa kanssa, sinun vuokratulosi säännöllisyys voi olla hänelle aika tärkeä asia.

        Että sen vuoksi yritän itse toimia "oikein", ja vähän pääsee sieppaamaan, jos joku kirjoittaa, ettei nyt "tiennyt, että tarttis oikein ajallaan maksaa ja onkos sillä niin väliäkään". Maailmassa on muitakin kuin sinä, tiedätkös?


      • TITTAs2
        ja sitten vielä minä kirjoitti:

        Ehei, äläpäs yleistä. En ole kultalusikoita saanut syntyessä ahteriini enkä minnekään muuallekaan, vaikka vastasinkin aikaisemmin eräpäiväasioista. Ei minulla ole köyhät kyykkyyn -asennetta enkä ole hyvätuloinen, vaan oma toimeentuloni on ajoittain hyvinkin kintaalla. Mutta olen sen verran enemmän yhteiskunnan menoa ehtinyt katsella kuin sinä oletettavasti, että olen nähnyt, kuinka ahtaalla pienyrittäjät esimerkiksi voivat olla, kun asiakkaat pelleilevät maksujensa kanssa. Niin kuin joku sinulle sanoi, vuokranantajalla voi myös olla tiukkaa omien menojensa kanssa, sinun vuokratulosi säännöllisyys voi olla hänelle aika tärkeä asia.

        Että sen vuoksi yritän itse toimia "oikein", ja vähän pääsee sieppaamaan, jos joku kirjoittaa, ettei nyt "tiennyt, että tarttis oikein ajallaan maksaa ja onkos sillä niin väliäkään". Maailmassa on muitakin kuin sinä, tiedätkös?

        Nämä mestat joihin meitin laskut menee eivät todellakaan ole pikkuyrityksiä.
        Ja mitä vuokranantajaan tulee en todellakaan usko et hänenkään elanto tmv kiinni minun vuokranmaksustani jos se myöhästyy parilla päivällä.

        ttei nyt "tiennyt, että tarttis oikein ajallaan maksaa ja onkos sillä niin väliäkään".


      • TITTAs2
        ja sitten vielä minä kirjoitti:

        Ehei, äläpäs yleistä. En ole kultalusikoita saanut syntyessä ahteriini enkä minnekään muuallekaan, vaikka vastasinkin aikaisemmin eräpäiväasioista. Ei minulla ole köyhät kyykkyyn -asennetta enkä ole hyvätuloinen, vaan oma toimeentuloni on ajoittain hyvinkin kintaalla. Mutta olen sen verran enemmän yhteiskunnan menoa ehtinyt katsella kuin sinä oletettavasti, että olen nähnyt, kuinka ahtaalla pienyrittäjät esimerkiksi voivat olla, kun asiakkaat pelleilevät maksujensa kanssa. Niin kuin joku sinulle sanoi, vuokranantajalla voi myös olla tiukkaa omien menojensa kanssa, sinun vuokratulosi säännöllisyys voi olla hänelle aika tärkeä asia.

        Että sen vuoksi yritän itse toimia "oikein", ja vähän pääsee sieppaamaan, jos joku kirjoittaa, ettei nyt "tiennyt, että tarttis oikein ajallaan maksaa ja onkos sillä niin väliäkään". Maailmassa on muitakin kuin sinä, tiedätkös?

        Kun väität itseäsi huonotuloiseksi niin paljon teitil jää elämiseen laskujen jälkeen. Ihan noin vertaan...


      • näennäisperusteluja!
        TITTAs2 kirjoitti:

        Kyl se kuule niin on et mielummin huolehdin ravinnosta.
        Tokkopa yritykset siihen menehtyy jos minun laskun maksu myöhästyy parilla hassulla päivällä.
        JA tuskin olen ainoa joka joutuu siirtää laskuja. DONT THINK SO

        En usko, että oikeasti vaihtoehdot ovat ravinto tai vuokra. Ja tuskin uskoo kukaan muukaan.

        Olet vain niin itsekäs ja laiska, ettet viitsi hoitaa asioitasi sädyllisellä tavalla. Mutta itsepä tiesi olet valinnut. Muista, että syyllistä voit katsella peilistä, kun tulee vaikeuksia.


      • grhhh
        TIINAs2 kirjoitti:

        Noh ehkä nyt ei kumminkaan ole siitä kyse!!!!!!!!!!!!
        Aina olen vuokrani maksanut ajallaan jos vain
        mahdollista.
        Joskus vain tuppaa pakosti myöhästymään parilla päivällä esim.jos jollain kurssilla tmv eikä pysty tuolloin jättääs papereita työmark.tukeen kun aina kun esim.kurssia käyty 3vk.
        että sillee.
        Jotta plaa plaa vain sinulle.

        Se eräpäivä on VIIMEINEN ajankoht amaksulle, ei jokin suositus. Jos pahasti pukkaa kursseja päälle, voit ottaa tavaksesi maksaa vaikka pari viikkoa tai kuukauden etukäteen.


      • Anonyymi
        ja sitten vielä minä kirjoitti:

        Ehei, äläpäs yleistä. En ole kultalusikoita saanut syntyessä ahteriini enkä minnekään muuallekaan, vaikka vastasinkin aikaisemmin eräpäiväasioista. Ei minulla ole köyhät kyykkyyn -asennetta enkä ole hyvätuloinen, vaan oma toimeentuloni on ajoittain hyvinkin kintaalla. Mutta olen sen verran enemmän yhteiskunnan menoa ehtinyt katsella kuin sinä oletettavasti, että olen nähnyt, kuinka ahtaalla pienyrittäjät esimerkiksi voivat olla, kun asiakkaat pelleilevät maksujensa kanssa. Niin kuin joku sinulle sanoi, vuokranantajalla voi myös olla tiukkaa omien menojensa kanssa, sinun vuokratulosi säännöllisyys voi olla hänelle aika tärkeä asia.

        Että sen vuoksi yritän itse toimia "oikein", ja vähän pääsee sieppaamaan, jos joku kirjoittaa, ettei nyt "tiennyt, että tarttis oikein ajallaan maksaa ja onkos sillä niin väliäkään". Maailmassa on muitakin kuin sinä, tiedätkös?

        Tapa ittes


    • Mää vaan

      Jos vuokran maksaa toistuvasti myöhässä, vuokrasopimuksen voi purkaa.

      Yksityinen vuokranantaja voi silloin hyvinkin perustella tätä toimintaa sillä taloudellisella epävarmuudella jonka jatkuvat myöhästelyt hänelle aiheuttavat. Lisäksi hän saa vähentää takuuvuokrasta viivästyskorot.

      • TITTAs2

        et jatkuvasti maksaisin myöhässä.
        vain ja ainostaan silloin kun kuukauden rahat tulevat hiukan myöhässä minulle.


      • TITTAs2
        TITTAs2 kirjoitti:

        et jatkuvasti maksaisin myöhässä.
        vain ja ainostaan silloin kun kuukauden rahat tulevat hiukan myöhässä minulle.

        vaihtunut nimimerkkikin tiinasta titaksi :)


      • Mää Vaan
        TITTAs2 kirjoitti:

        et jatkuvasti maksaisin myöhässä.
        vain ja ainostaan silloin kun kuukauden rahat tulevat hiukan myöhässä minulle.

        En sanonut JATKUVASTI vaan TOISTUVASTI.


      • Sinullakin on oikeuksia
        TITTAs2 kirjoitti:

        et jatkuvasti maksaisin myöhässä.
        vain ja ainostaan silloin kun kuukauden rahat tulevat hiukan myöhässä minulle.

        Jos sinulle tulevat rahat ovat myöhässä, olet oikeutettu vaatimaan maksajalta korvausta niistä vahingoista joita sinulle on syntynyt sekä korkoa viivästyneelle pääomalle. Näitä ovat esim viivästysmaksut ja -korot.

        Tämä ei kuitenkaan poista sinun velvollisuutta maksaa omat laskusi ajallaan.


    • Nainen 26

      Hei!

      Jos sulle tuleva raha on toistuvasti myöhässä ja vuokranmaksu tästä syystä myöhästyy, oletko koittanut jutella vuokranantajasi kanssa tästä? Oletko yrittänyt ehdottaa vuokranmaksupäivän muuttamista vähän myöhemmäksi? Eli jos maksupäivä on nykyään 2. päivä, sopisikohan vuokranantajallesi, että se olisikin vaikkapa 8. päivä?

      Vuokra on pääsääntöisesti maksettava eräpäivään mennessä, aivan kuten muutkin laskut. Ainoa poikkeus on, jos eräpäivä sattuu lauantaille tai pyhälle.

      En suosittele jtoistuvasti tai usein myöhässä maksamista, sillä siitä saattaa muodostaa jopa purkuperuste, jos oikein muistan juridiikan luennoilta.

      Takuuvuokralla ei ole vuokranmaksun kanssa mitään tekemistä, tosin jos jätät jonku vuokran kokonaan maksamatta, se voidaan ottaa tuosta summasta. Yleensä jos asukas ei saa takuuvuokraa takaisin, syy on asunnon siivoamatta jättäminen, vahinkojen korvaus tai vastaava. Toisaalta, jos toistuvasti maksat reilusti myöhässä voisi ajatella, että vuokranantajasi ottaa viivästyskorot tuosta takuuvuokrasta. Näin maalaisjärjellä ajatellen.

    • ahtaanpaikankammo

      näkyy olevan täällä.
      Muistaaksen joskus muinoin oli laskulla eräpäivän jälkeen jokunen päivä ettei lähtenyt viivästysmaksut juokseen mutta ei se tietääkseni vaikuta sinun vuokranantajasi päätökseen siitä kuin tarkka on noissa maksuissa. Enkä tosin tiedä miten nykyään tuo viivästyskorko alkaa juosta, ei jaksa mennä googlettaan nyt:))

      Selkeesti sanottuna...viivästyskorko ja laki vuokranmaksusta ovat kaksi eri asiaa. Jos on toistuvasti vuokra myöhässä on se syy laittaa asukas pellolle...se on sit eri asia kuin pitkä pinna kelläkin on.
      Jos itse olisin vuokranantaja olisin nykypäivänä tyytyväinen jos saisin hiljaisen, siistin ja muuten luotettavan vuokralaisen...en ehkä niinkään tuijottelis siihen jos vuokra joskus noinkin vähän myöhästyy...viikkotolkulla en kyllä sulattais.
      Mut hei...kaikki ajattelee eri lailla...toiset vaativammin toiset pikkasen löyhemmin.
      Sinuna ehkä soittaisin vuokranantajalle etukäteen ja pyytäisin sen pari päivää lykkäystä vuokran maksuun:)) Kokenut vuokran antaja tietää kyllä kenestä kannattaa pitää kiinni:))

      • TIINAs2

        Koskaan ole myöhästynyt kuin 2 päivää korkeintaan.
        Ja vielä tosiaan kun tiedän ettei näiden ihmisten elanto ole kyse parista päivästä...

        Asunut tässä jo viitisen vuotta.
        Ja nyt lähti kämppä vaihtoon, ei yksityiselle.


      • ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        TIINAs2 kirjoitti:

        Koskaan ole myöhästynyt kuin 2 päivää korkeintaan.
        Ja vielä tosiaan kun tiedän ettei näiden ihmisten elanto ole kyse parista päivästä...

        Asunut tässä jo viitisen vuotta.
        Ja nyt lähti kämppä vaihtoon, ei yksityiselle.

        Minä olen jopa joskus maksanut vuokran 2 viikkoa myöhässä ja ei ole mitään hämminkiä syntynyt! Useimmalle vuokranantajalle se sopii kunhan vaan itse ottaa yhteyttä ja sopii maksupäivästä!


    • eräpäivänsiirto

      Itse maksanut aina 2-3 päivää enne kuin varsinainen eräpäivä on, mullahan on toi vuokran eräpäivä 5päivä. Tosin tämän joulukuun vuokran maksan vasta 12päivä, ilmoitin vaa et en pysty maksaa ku vasta sillo 12päivä ja homma oli sillä ok. Tämä ensimmäinen kerta kun joudun eräpäivää siirtää. (yksityinen vuokranantaja)

    • Vuokrasopimusta ei tarvitse aina purkaa, sen voi myös irtisanoa, joskin irtisanomisaika on puolivuotta, mikäli olet ehtinyt asua asunnossa vähintään vuoden.

      Irtisanominen voidaan julistaa tehottomaksi, jos esim. vuokraa tarkistetaan ylöspäin kohtuuttoman paljon taikka "irtisanomista on vuokralaisen olosuhteet huomioon ottaen pidettävä muutoin kohtuuttomana eikä irtisanomiseen ole hyväksyttävää syytä."

      Minusta vuokraerien suorittamisen toistuva myöhästely on hyväksyttävä syy irtisanoa vuokrasopimus, koska asunnon vuokraamisen tarkoituksena on ylipäätään saada siitä korvaus ajallaan. Jos kyseessä on kuitenkin erän myöhästyminen parilla päivällä kerran vuodessa, ei se sellaisenaan olle hyväksyttävä syy. Toisaalta omistaja voi esimerkiksi haluta asunnon takaisin omaan käyttöönsä, koska vuokralainen aiheuttaa hänelle taloudellista epävarmuutta maksukäytöksellään, ja tämä on täysin hyväksyttävä syy irtisanoa vuokrasopimus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe