PC-BSD käyttökokemuksia...

käivelö

Onko kellään käyttökokemuksia PC-BSDstä? Eli siis desktop-käyttöön sopivammaksi "viilailtu" FreeBSD.

Itselläni meni tässä taannoin XP aika lahjakkaasti solmuun, ja ajattelin sen :n uudelleenasennuksen sijaan reilusti kokeilumielessä testata jotain muuta käyttistä.

Ensivaikutelma on erittäin positiivinen: asennus sujui suorastaan naurettavan helposti, perusohjelmia piisaa jo oletusasennuksellakin varsin mukavasti. En vain ymmärrä mihin "peruskäyttäjä" tarvitsee kolmea tekstieditoria? :)

CD, DVD-levyt, USB-muistit ja ulkoiset kiintolevyt tunnistuvat automaattisesti. Digikamerakin toimi suoraan Digikam-ohjelman asennuksen jälkeen. Skannerista en ole vielä varma...

Ohjelmien asennuskin on suunniteltu helppokäyttöisyyttä ajatellen (windows-tyyliseksi), tosin tietysti tehokkuuden kustannuksella: asennuspaketit tuppaavat olemaan tiedostokooltaan melkoisen suuria. Myös FreeBSD:n ports-puu on käytettävissä.

Aika näyttää tuleeko tämä säilymään koneella...tässä vaiheessa näyttää kuitenkin hyvältä. :)

3

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pcbsdari

      Mikä versio??? 1.3 ja risat vai uusi kehittelyssä vieläkin oleva...Nimittäin uusi 1.4 on ollut varsin kauan työn alla ja en jaksais odottaa ,mutta pakko mikä pakko!. 1.3 muuten ollut minulle ollut parasta ,mitä linuxin jälkeen on tapahtunut,vaikkakin ohjelmatarjonta on ollut aika suppeaa,tähän saakka.Toinen seikka on se että,minulla oli alkujaan ongelmia digikameran tunnistuksen kanssa ja printteri-scanneri hp1100 ei vieläkään toimi oikein..Muuten hyvä ,vakaa tulee olemaan minulle pitkään "the käyttöjärjestelmä" .Minkälaisella laitekokonaisuudella se toimii teilläpäin,minulla on aika yksinkertainen Aopenin pöytäkone mopoprosessorilla ja HP1100:lla .

      • käivelö

        1.3.01 -versiota tuli testattua. Erittäin pätevä järjestelmä!

        Valitettavasti tuttavuus jäi aika lyhyehköksi, johtuen xfs-tiedostojärjestelmän tuen puutteesta... minulla sattuu olemaan iso kiintolevyosio xfs-formaatissa ja FreeBSD:ssä ei ilmeisesti ole kuin kokeellinen lukutuki sille.

        Ratkaisu olisi ehkä alustaa toinen osio vaikka ext2-muotoon ja käyttää sitä "väliaikaisvarastona"... FBSD ilmeisesti (ainakin) lukee Ext2:sta?

        Toisaalta...tämä kubuntun"rousku" tuntuisi sekin pelaavan kuin unelma. joten käyttänen silti tätä ainakin jonkin aikaa. Ehkäpä 1.4-versioon asti? :)


      • käivelö

        Ainiin, laitteistoni:

        AMD Sempron 2500
        1534Mb RAM
        Nvidia Geforce 5500
        Kovot on scsi- ja s-ata-väyläisiä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe