Harvian kiukaan käyttöohjeessa kielletään käyttämästä keraamisia "kiviä", koska ne saattavat aiheuttaa vastusten liiallisen kuumenemisen sekä rikkoutumisen.
Mihin ne keraamiset kivet sitten on tarkoitettu, jos ei sähkökiukaisiin ?
Uskallako käyttää ?
Keraamiset kivet ?
7
2005
Vastaukset
- efwpoo
Keraamisissa kiuaskivissä saattaa olla teräviä reunoja, jotka teoriassa voivat vaurioittaa sähkövastuksia. Liekö tuolla käytännön kanssa sitten mitään tekemistä. Toinen seikka on niiden muoto (ainakin tiilerillä), joka mahdollistaa niiden asettumisen liian tiivisti vastusten väliin. Tästä voi seurata vastusten ylikuumeneminen ja rikkoutuminen.
Onhan niitä kuitenkin ihan yleisesti sähkökiukaissa käytetty. Tosin monet ovat vaihtaneet takaisin "kunnon" kiviin. Taisi olla jonkin sortin muoti-ilmiö. Eivät ne testeissäkään ole vakuuttaneet.- ylivoimaa
kts www.kerkes.fi
Aivan luksustuotteita ja parhaita kuulemma monen testin mukaan - efwpoo
ylivoimaa kirjoitti:
kts www.kerkes.fi
Aivan luksustuotteita ja parhaita kuulemma monen testin mukaanTaisi tm:n testissä taistella tasapäin kärkisijasta ihan tavallisten kiuaskivien kanssa. Hinta on kuitenkin älytön. Edut, lähinnä kestävyys, tulee esiin yleisissä saunoissa jossa kiukaat ovat suuren osan vuorokaudesta päällä. Kotisaunoissa Kerkesien hinnalla saa vaihdettua kivet useaan kertaan ja eivät ne Kerkesitkään ikuisia ole. Itse suosin laadukkaita perinteisiä kiviä niin sähkö, kuin puulämmitteisessäkin saunassa.
- samaa mieltä
ylivoimaa kirjoitti:
kts www.kerkes.fi
Aivan luksustuotteita ja parhaita kuulemma monen testin mukaankanssasi. Sain Kerkesin kivet syntymäpäivä lahjaksi, enkä ollut uskoa millaisia eroja kivissä voi olla.
Siinä paketissa oli valmis sähkökiuas setti joista osa oli vastuskiviä (sellaisia lituskoja) ja päälle tuli sitten isommat ja pyöreämmät kivet. Kivet olleet nyt paikallaan n.3v ja noita en vaihda enää mihinkään. Minulla on tapana kerran vuodessa putsata kivet (kerkesin ohjeen mukaan) ja olen huomannut myös sellaisen seikan että kiukaan pohjalla ei ole ollut minkäänlaista kivimurskaa niinkuin aikaisemmilla kivillä.
Ja kokemuksesta voin kyllä suositella kaikille saunomisen ystäville. Niin ja yhtään vastusta ei ole palanut
- ---------------------------...
meillä ollut kaksi vuotta,ei se kiuas siitä kärsi, kosteus pysyy kivissä kauemmin, miellyttävät löylyt.
kiuas 4.5kw.- meilläkin
Meillä on ollut keraamiset kiuaskivet noin 18 vuotta, eikä kertaakaan ole tarvinnut vaihtaa kiviä. Vastukset ovat myös kestäneet koko ajan. Kiuas on 6 kW Helon peruskiuas. En tiedä, miksi keraamisia kiviä ei voisi käyttää. Aikanaan kun laitoin nuo kivet, niin ei kiuasvalmistajat varoitelleet keraamisista kivistä. Kivet näyttävät samanlaisilta kuin nykyiset Tiilerin kivet, ovat vain hiukan punaisempia väriltään, enkä muista kenen valmistamat ne ovat.
- Oppia ikä kaikki
Emme olleet tienneet, että Harvia on pari vuotta sitten kieltänyt keraamisten kiuaskivien käytön kiukaillaan. Viikonloppuna kiukaamme sananmukaisesti räjähti niin että kivet vain sikoilivat ja sauna oli täynnä savua. Yrityksen ja erehdyksen kautta siis opimme, että parempi välttää keraamisia kiuaskiviä kuin katua. Onneksi henkilövahingoilta tällä kertaa vältyttiin, mutta milloin mahdetaan jossakin saunassa kokea kauhun hetkiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628