Lapsen viha uudisperhettä kohtaan

mitä tehdä

Mitä neuvoksi kun vielä vuosienkin jälkeen kouluikäinen etälapsi osoittaa ja sanoo vihaavansa uudisperheen muita jäseniä?

64

3616

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jegemolla

...et oikein voi tehdä mitään. Lapsella on oikeus tunteisiinsa ja tuntea niinkuin tuntee. Ehkä voisitte koko poppoo mennä terapiaan, tai lapsi yksin aukomaan solmujaan. Arkipäivässä et oikein voi lapsen tuntemuksiin vaikuttaa, muuten kuin olemalla tasapuolisen oikeudenmukainen ja huomioonottava ja antamalla "tilaa" lapselle, sen mukaan mitä katsot hänen tarvitsevan.

Rasittavaa ja vaikeaa elää perheessä, jonka jäsenistä yksi sanoo "vihaavansa" muita. Minusta olisi jonkinlaisen terapian paikka, ehkä koko perheelle?

• uusperheen jäsen,

vaan kuuluu omaan lähiperheeseensä ja entiseen nyt jo rikkoontuneeseen perheeseensä. Ilmeisesti etälapsi muistaa joka kerta vieraillessaan olevansa avioerolapsi, joka ei koskaan enää saa alkuperäistä perhettään ehjäksi.

Jos vierailut uudessa perheessä ovat lapselle hyvin vaikeita, niin niitä kannattaa vähentää. Lapsi ja hänen etävanhempansa tehkööt vaikka yhteisiä kahden keskeisiä matkoja tai harrastakoot jotain yhdessä ilman, että lapsen pitää tulla uusperheen kotiin.

• jonka
        uusperheen jäsen, kirjoitti:

vaan kuuluu omaan lähiperheeseensä ja entiseen nyt jo rikkoontuneeseen perheeseensä. Ilmeisesti etälapsi muistaa joka kerta vieraillessaan olevansa avioerolapsi, joka ei koskaan enää saa alkuperäistä perhettään ehjäksi.

Jos vierailut uudessa perheessä ovat lapselle hyvin vaikeita, niin niitä kannattaa vähentää. Lapsi ja hänen etävanhempansa tehkööt vaikka yhteisiä kahden keskeisiä matkoja tai harrastakoot jotain yhdessä ilman, että lapsen pitää tulla uusperheen kotiin.

tuntee perheekseen!
        Puolisoni lapsi asuu meidän kanssa saman katon alla, mutta ei todellakaan kuulu minun perheeseeni! Mieheni perheeseen kyllä, mutta ei minun.

• etälapsi

kärsii perheensä hajoamisesta, ja vanhempansa menetyksestä.

Hyvä, jos sanoo tunteensa julki vaikkapa joka päivä, ettei tule patoutumia, sitäpaitsi etälapselta ei ole kysytty perheen koostumuksesta mielipidettä, ja tietty hänellä on mielipide siihen. Ja hänellä on oikeus siihen mielipiteeseen. Menköön terapiaan ne jotka mielipiteen koittavat tukahduttaa!

• mitä tehdä

Ei tässä lapsen tunteita kukaan pyri tukahduttamaan. Kyse on auttamisen halusta koska eihän kukaan normaali ihminen halua nähdä lapsen kärsivän. Ero on aina tuskallinen kokemus - mikäli uudisperheessä tällaisia asioita ei käsitellä, niin siitä voi syntyä toinen ero. Sehän olisi lapselle vielä huonompi juttu. Eli kyselisin yhä ratkaisuvaihtoehtoja, jos jollakulla olisi sellaisia tarjolla. Lapsen kärsimystä on surullista katsoa. Se on maailman surullisin näky.

• perhe takaisin ruotuun!
        mitä tehdä kirjoitti:

Ei tässä lapsen tunteita kukaan pyri tukahduttamaan. Kyse on auttamisen halusta koska eihän kukaan normaali ihminen halua nähdä lapsen kärsivän. Ero on aina tuskallinen kokemus - mikäli uudisperheessä tällaisia asioita ei käsitellä, niin siitä voi syntyä toinen ero. Sehän olisi lapselle vielä huonompi juttu. Eli kyselisin yhä ratkaisuvaihtoehtoja, jos jollakulla olisi sellaisia tarjolla. Lapsen kärsimystä on surullista katsoa. Se on maailman surullisin näky.

Se on se ainoa joka lasta auttaa. = eli et voi lasta auttaa. Lapsen on vain tehtävä surutyönsä itse. Toisilla se kestää ihmis-iän. Oma perhe on se ainoa oikea. Muuta perhettä ei tule. Katkeruus on luonnollista.

Lapsi ei koe toista eroa pahana, vaan hyvänä, koskapa hän on lähempänä alkuperäisen perheen yhdistymistä jos uusperhe hajoaa. Koitappa vaikka.

Hän ei saanut kaikkea elämältään, ei ehjää perhettä, -etkä tule sinäkään saamaan, hän pitää siitä huolen.

Totta, se on maailman surullisin näky.

• ajatteleppa vähän
        perhe takaisin ruotuun! kirjoitti:

Se on se ainoa joka lasta auttaa. = eli et voi lasta auttaa. Lapsen on vain tehtävä surutyönsä itse. Toisilla se kestää ihmis-iän. Oma perhe on se ainoa oikea. Muuta perhettä ei tule. Katkeruus on luonnollista.

Lapsi ei koe toista eroa pahana, vaan hyvänä, koskapa hän on lähempänä alkuperäisen perheen yhdistymistä jos uusperhe hajoaa. Koitappa vaikka.

Hän ei saanut kaikkea elämältään, ei ehjää perhettä, -etkä tule sinäkään saamaan, hän pitää siitä huolen.

Totta, se on maailman surullisin näky.

lapselle on siis parempi että elää, alkoholisti isän kanssa katselee päivästä toiseen kuinka isä juo-juo-juo. Siinähän se elämä oikenee, järjenkäyttö olisi ihan sallittua sullakin.

Harvoin ihmiset eroaa heppoisin syin ja huvikseen, kyllä jokainen meistä sen perheen perustaa sillä ajatuksella että se kestää elämänloppuun asti, eikä eroaminen ole eka, ei edes toka ratkaisu, kyllä sitä eroa yritetään välttää viimeiseen asti, S I T T E N kun ei ole muuta vaihtoehtoa erotaan.

Lapselle voi myös selittää ihan fiksusti, että vanhemmat ei enää rakasta toisiaan, mutta lapsia rakastetaan yhtä kaikki. Ja silloin kun aikuiset ei rakasta toisiaan niin silloin ei voi asua yhdessä kun menee vaan tappeluksi.

• vaivaa?
        ajatteleppa vähän kirjoitti:

lapselle on siis parempi että elää, alkoholisti isän kanssa katselee päivästä toiseen kuinka isä juo-juo-juo. Siinähän se elämä oikenee, järjenkäyttö olisi ihan sallittua sullakin.

Harvoin ihmiset eroaa heppoisin syin ja huvikseen, kyllä jokainen meistä sen perheen perustaa sillä ajatuksella että se kestää elämänloppuun asti, eikä eroaminen ole eka, ei edes toka ratkaisu, kyllä sitä eroa yritetään välttää viimeiseen asti, S I T T E N kun ei ole muuta vaihtoehtoa erotaan.

Lapselle voi myös selittää ihan fiksusti, että vanhemmat ei enää rakasta toisiaan, mutta lapsia rakastetaan yhtä kaikki. Ja silloin kun aikuiset ei rakasta toisiaan niin silloin ei voi asua yhdessä kun menee vaan tappeluksi.

lapselle on siis parempi että elää, alkoholisti isän kanssa katselee päivästä toiseen kuinka isä juo-juo-juo TUO ON SINUN AIVOITUSTASI, minä EN ole niin sanonut. Äläkä kauppaa niitä minun ajatuksinani, eivät mene kaupaksi. Mutta jos Sinä siis noin ajattelet, en toki voi kuin sääliä.

Puuttumatta siihen mikä on perheen tilanne, ja olisiko sille voitu aikanaan tehdä/sitä parantaa joillain tavoin, EI OIKEITA vanhempia voi korvata millään. UUS-perheen ei pitäisikkään leikkiä vanhempia, vaan korkeintaan kaveria, jos sekään lapselle sopii. Se vanhemman leikkiminen saa usein sen vihan pintaan, määräillään ja ollaan muka tärkeitä, vaikkei lapsi tietenkään voi rakastaa vieraita ihmisiä kuten omia vanhempiaan.

• minun oikea
        vaivaa? kirjoitti:

lapselle on siis parempi että elää, alkoholisti isän kanssa katselee päivästä toiseen kuinka isä juo-juo-juo TUO ON SINUN AIVOITUSTASI, minä EN ole niin sanonut. Äläkä kauppaa niitä minun ajatuksinani, eivät mene kaupaksi. Mutta jos Sinä siis noin ajattelet, en toki voi kuin sääliä.

Puuttumatta siihen mikä on perheen tilanne, ja olisiko sille voitu aikanaan tehdä/sitä parantaa joillain tavoin, EI OIKEITA vanhempia voi korvata millään. UUS-perheen ei pitäisikkään leikkiä vanhempia, vaan korkeintaan kaveria, jos sekään lapselle sopii. Se vanhemman leikkiminen saa usein sen vihan pintaan, määräillään ja ollaan muka tärkeitä, vaikkei lapsi tietenkään voi rakastaa vieraita ihmisiä kuten omia vanhempiaan.

siis se O I K E A isäni on ja oli väkivaltainen, raivopää ja kun äitini älysi erota hänestä, sain muutaman vuoden kuluttua isäpuolen joka oli minulle parasta mitä saattoi sattua.

Voittaa mennen tullen oikean isäni, en ole edes häntä halunnut koskaan tavata, mutta isäpuoltani sanon isäksi ja lapsena salaa toivoin että hän olisi oikea isäni.

Tunnen myös monia uusioperheen lapsia jotka ovat kokeneet saman, siis uusioäiti tai isä on rakkaampi kuin se biologinen vanhempi.

Ja aikuinen perheessä ei voi eikä kannata olla kaveri lapselle vaan aikuinen johon voi luottaa ja joka on tukena silloin kun lapsi sitä tarvitsee.

• perheestä
        minun oikea kirjoitti:

siis se O I K E A isäni on ja oli väkivaltainen, raivopää ja kun äitini älysi erota hänestä, sain muutaman vuoden kuluttua isäpuolen joka oli minulle parasta mitä saattoi sattua.

Voittaa mennen tullen oikean isäni, en ole edes häntä halunnut koskaan tavata, mutta isäpuoltani sanon isäksi ja lapsena salaa toivoin että hän olisi oikea isäni.

Tunnen myös monia uusioperheen lapsia jotka ovat kokeneet saman, siis uusioäiti tai isä on rakkaampi kuin se biologinen vanhempi.

Ja aikuinen perheessä ei voi eikä kannata olla kaveri lapselle vaan aikuinen johon voi luottaa ja joka on tukena silloin kun lapsi sitä tarvitsee.

ja tilanteesta jossa lapsi vihaa uusioperhettä.

Mistäs puuntakaa sinä siihen puikahdit?

• etälapsen äiti

Minun lapseni on inhonu isänsä uutta koko ajan (monta vuotta) ja isä on tiennyt siitä nämä vuodet ja silti ämmän painostuksesta teki nyt lapsen...
      lapseni sanoitui täysin irti siitä eikä halua olla tekemisis isän kumppanin taikka uuden lapsen kanssa...eikä häntä siihen voi pakottaa – jos aikuiset itse ajavat itsensä tuohon tilanteeseen välittämättä lapsen mielipdestä, ni omapa on asiansa (ei ole lapsen ongelma – täysvaltainen aikuinen on itse vastuussa päätöksistään) – ei lasta voi pakottaa ja silläkin on oikeus ilmaista tunteensa.

• ruokit

lapsesi vihaa, isän uuteen puolisoon. Sehän paistaa läpi kirjoituksestasi. Kyllä aikuisellakin on oikeus onneen, ja lasta pitää ohjata siihen että kaikista ihmisistä ei tarvi pitää ja rakastaa, mutta sietää täytyy, se on sitä elämän realiteettia

• sietää....
        ruokit kirjoitti:

lapsesi vihaa, isän uuteen puolisoon. Sehän paistaa läpi kirjoituksestasi. Kyllä aikuisellakin on oikeus onneen, ja lasta pitää ohjata siihen että kaikista ihmisistä ei tarvi pitää ja rakastaa, mutta sietää täytyy, se on sitä elämän realiteettia

miksi täytyisi? Ei minun ainakaan täydy.

• ruokin,
        ruokit kirjoitti:

tunnustan täysin. Alusta alkaen kerroin puhtaan totuuden isästään lapsille, kaunistelematta pätkääkään. Heidän välinsä ovat olleet poikki heti erostamme lähtien, eivätkä koskaan korjaantuneet, lapset ovat jo aikuisia, eivätkä piittaa isästään/tämän uusperheestä pierun vertaa. Ja aivan oikein se on. Miksei lapsille saisi kertoa (karmivaa) TOTUUTTA? toki tekevät itse valintansa. Säästää tämä lasta pettymästä pahan kerran itse sitten elämässään, kun tietää että paskaa saa silmilleen sieltä suunnasta.

• kyllä mun
        sietää.... kirjoitti:

miksi täytyisi? Ei minun ainakaan täydy.

ainakin täytyy ammattini takia sietää kaikenlaisia ihmisiä, kaltaisiasi katkeria muijia ja ärsyttäviä kaikentietäjiä ja monenmoista siltä väliltä.

Elämä on kovaa voivoi

• täysin valita ketä
        kyllä mun kirjoitti:

ainakin täytyy ammattini takia sietää kaikenlaisia ihmisiä, kaltaisiasi katkeria muijia ja ärsyttäviä kaikentietäjiä ja monenmoista siltä väliltä.

Elämä on kovaa voivoi

siedän ja ketä en. Maailmassa on niin paljon ihmisiä, mistä valita.

• hyvä että
        ruokin, kirjoitti:

tunnustan täysin. Alusta alkaen kerroin puhtaan totuuden isästään lapsille, kaunistelematta pätkääkään. Heidän välinsä ovat olleet poikki heti erostamme lähtien, eivätkä koskaan korjaantuneet, lapset ovat jo aikuisia, eivätkä piittaa isästään/tämän uusperheestä pierun vertaa. Ja aivan oikein se on. Miksei lapsille saisi kertoa (karmivaa) TOTUUTTA? toki tekevät itse valintansa. Säästää tämä lasta pettymästä pahan kerran itse sitten elämässään, kun tietää että paskaa saa silmilleen sieltä suunnasta.

minä olen aina ajatellut omilla aivoillani, jos minulle joku on tullut kertomaan ihmisestä pahoja asioita olen miettinyt miksi, ja päättänyt itse tehdä päätökset tykkäänkö vaiko en tarkistaa onko ihminen sellainen kuin toinen väittää ja aika monesti ihminen onkin osoittautunut ihan mukavaksi, vaikka toisinaan myös aika kakkaläjäksikin

• sinullakaan
        kyllä mun kirjoitti:

Elämä on kovaa voivoi

oikein kulje, kun muijittelet vieraita ihmisiä.

Omaa muijaas voit muijitella. Muija tarkoittaa omaa akkaa.

• jos vaikka
        täysin valita ketä kirjoitti:

siedän ja ketä en. Maailmassa on niin paljon ihmisiä, mistä valita.

lääkäri sanois että en pidä susta, en hoida sua :)

Tai lapsesi hoito-täti sanoisi että sun lapsesi ei ole tervetullut, koska sinä äitinä olet epämiellyttävä.

Yms. näitähän riittää, kaikki asiakaspalvelu ja ihmisläheinen työ on joskus hankalien ihmisten sietämistä.

Omille lapsilleni olen opettanut että kaikille ihmisille täytyy olla kohtelias vaikka heitä ei voisikaan sietää.

• voi vitsi
        sinullakaan kirjoitti:

oikein kulje, kun muijittelet vieraita ihmisiä.

Omaa muijaas voit muijitella. Muija tarkoittaa omaa akkaa.

en sano omaa akkaa en akaksi, muijaksi, emännäksi, vaan rakkaaksi tai ihan etunimellä.

Mutta joka katkera-nainen on muija, akka etc.

• muutat sanojen
        voi vitsi kirjoitti:

en sano omaa akkaa en akaksi, muijaksi, emännäksi, vaan rakkaaksi tai ihan etunimellä.

Mutta joka katkera-nainen on muija, akka etc.

tarkoituksia ihan omaan piikkiisi,

muija tarkoittaa omaa vaimoa.

• hmmmm muija
        muutat sanojen kirjoitti:

tarkoituksia ihan omaan piikkiisi,

muija tarkoittaa omaa vaimoa.

muija
        Wikisanakirja

Suomi

Substantiivi

muija (puhekieltä)

1. nainen jota halutaan halventaa ja osoittaa epäkunnioitusta.
        2. kuka tahansa nainen

Täällähän on aika hyvännäköisiä muijia tänään.

3. äiti

Meidän muija otti hirveet pultit eilen.

4. vaimo

Jos lähtis tästä kotia muijan kylkeen koisiin.

5. epämiellyttävä nainen

Toi naapurin muija on oikee pirttihirmu.

Synonyymit

vaimo

* ämmä

epämiellyttävä nainen

* ämmä, eukko, muija

• Pitää valita
        jos vaikka kirjoitti:

Tai lapsesi hoito-täti sanoisi että sun lapsesi ei ole tervetullut, koska sinä äitinä olet epämiellyttävä.

Yms. näitähän riittää, kaikki asiakaspalvelu ja ihmisläheinen työ on joskus hankalien ihmisten sietämistä.

Omille lapsilleni olen opettanut että kaikille ihmisille täytyy olla kohtelias vaikka heitä ei voisikaan sietää.

fiksu/miellyttävä lääkäri, tyhmältä kävelen ulos. En mene asiakkaaksi lainkaan.

Sama, en veisi lastani idiootille lastenhoitajalle, vaan valitsen aidosti fiksun. On varaa valita.

Itse omassa työssäni valitsen asiakkaani, -kyllä. Miksi käyttäisin kallista aikaani epätyydyttäviin (asiakas)suhteisiin. Olen työssäni hyvä, -paras, ja rakastan työtäni. Asiakkaani tietävät sen ja arvostavat saamaansa huippulaatua. Toki moni haluaisi asiakkaakseni, mutten ota kuin harvat ja valitut, resussejeni mukaan. (laajentaminen ei auta, koskapa haluavat juuri minun asiakkaikseni)
        Olenkin sitten korottanut hintoja, ja valinnut parhaat ja miellyttävimmät asiakkaat.

• wikipedia on uusi/nuori
        hmmmm muija kirjoitti:

muija
        Wikisanakirja

Suomi

Substantiivi

muija (puhekieltä)

1. nainen jota halutaan halventaa ja osoittaa epäkunnioitusta.
        2. kuka tahansa nainen

Täällähän on aika hyvännäköisiä muijia tänään.

3. äiti

Meidän muija otti hirveet pultit eilen.

4. vaimo

Jos lähtis tästä kotia muijan kylkeen koisiin.

5. epämiellyttävä nainen

Toi naapurin muija on oikee pirttihirmu.

Synonyymit

vaimo

* ämmä

epämiellyttävä nainen

* ämmä, eukko, muija

kirja arvostelemaan Wanhoja sanoja. Voidaanhan sitä sanoa niiden tarkoittavan mitä vaan nuoriso keksii.

• olen opettanut
        jos vaikka kirjoitti:

että kohtelias täytyy olla, muutei tarvitse olla tekemisissä kaikkien kanssa. Jotkut ihmiset voi surutta egnoorata.

• lääkäri voi
        Pitää valita kirjoitti:

fiksu/miellyttävä lääkäri, tyhmältä kävelen ulos. En mene asiakkaaksi lainkaan.

Sama, en veisi lastani idiootille lastenhoitajalle, vaan valitsen aidosti fiksun. On varaa valita.

Itse omassa työssäni valitsen asiakkaani, -kyllä. Miksi käyttäisin kallista aikaani epätyydyttäviin (asiakas)suhteisiin. Olen työssäni hyvä, -paras, ja rakastan työtäni. Asiakkaani tietävät sen ja arvostavat saamaansa huippulaatua. Toki moni haluaisi asiakkaakseni, mutten ota kuin harvat ja valitut, resussejeni mukaan. (laajentaminen ei auta, koskapa haluavat juuri minun asiakkaikseni)
        Olenkin sitten korottanut hintoja, ja valinnut parhaat ja miellyttävimmät asiakkaat.

olla fiksu ja mukava, mut ei se lääkäri valitse asiakkaitaan.

Eikä lastenhoitaja ainakaan kunnallinen, hoidokkiensa vanhempia :) Eli kuka ei ymmärrä?

On minullakin vara valita asiakkaissani, jos haluaisin... Mutta oikeasti hei, raha ei haise :) Ja minulle kyllä kelpaa hankalankin ihmisen rahat.

Että tervetuloa vaan, minä hymyilen ja olen erittäin ystävällinen koska on paras, mitä rahalla voit saada.

• haisee jos
        lääkäri voi kirjoitti:

Eikä lastenhoitaja ainakaan kunnallinen, hoidokkiensa vanhempia :) Eli kuka ei ymmärrä?

On minullakin vara valita asiakkaissani, jos haluaisin... Mutta oikeasti hei, raha ei haise :) Ja minulle kyllä kelpaa hankalankin ihmisen rahat.

Että tervetuloa vaan, minä hymyilen ja olen erittäin ystävällinen koska on paras, mitä rahalla voit saada.

on rehellisesti periaatteita. Kaksinaamaiset siis erikseen.

• tajuu että
        lääkäri voi kirjoitti:

vanhemmat valitsevat lastenhoitajan, ei niille mikä tahansa kelpaa. Hyvä niin.

Ja valitsevatpa lääkärinkin, ei mikä tahansa poropeukalo kelpaa. ETKÖ SINÄ VALITSE? vai etkö vain osaa tunnustaa minun puhuvan asiaa?

• rahalla saa?
        lääkäri voi kirjoitti:

niin, minä en ole ostettavissa, siinä se meidän eromme on. Minulla on varaa olla rehellinen myös itselleni, mikä sinulla tuntuu olevan oravanpyörän pakkoliikkeiden sokaisemaa.

• et tajuu
        tajuu että kirjoitti:

vanhemmat valitsevat lastenhoitajan, ei niille mikä tahansa kelpaa. Hyvä niin.

Ja valitsevatpa lääkärinkin, ei mikä tahansa poropeukalo kelpaa. ETKÖ SINÄ VALITSE? vai etkö vain osaa tunnustaa minun puhuvan asiaa?

nyt ei ollut kyse susta vaan siitä lääkäristä tai lastenhoitajasta :)

Sähän toki voit valita parhaan lääkärin, mut lääkäri ei välttämättä haluais sua asiakkaakseen.
        Ja lapselles sä tosiaan voit valita mieluisan hoitajan, mut ehkäpä se hoitaja ei pidä susta ollenkaan. eli hehän joutuvat sietämään sua, ajatteles maailmaa joskus muidenkin kannalta, äläkä pyöri niin kovasti oman napasi ympärillä.

En mä pyöri oravanpyörässä, vaan mä teen just sellaista työtä kuin oikeesti haluun ja saan siitä todella hyvän korvauksen. Esim. Ulkomailla käydessäni ja hankkiessani ***** törmään todella monenlaisiin ihmisiin ja joudun sietämään ja kunnioittamaan kaikenlaisia ihmisiä jotka toimivat samalla alalla kuin minä.

• Kummeksuja

"Aikuset ajavat itsensä tuohon tilanteenseen välttämättä lapsen mielipiteestä", Tarkoitiko, että lapselta olisi pitänyt kysyä lupa uuteen perheenjäseneen? Ja mikä ihmeen lapsi, täysi-ikäinen? Kiukuttelee isän uudestä perheestä? Alkaisi elämään omaa elämäänsä.

• lupa? Kyllä
        Kummeksuja kirjoitti:

"Aikuset ajavat itsensä tuohon tilanteenseen välttämättä lapsen mielipiteestä", Tarkoitiko, että lapselta olisi pitänyt kysyä lupa uuteen perheenjäseneen? Ja mikä ihmeen lapsi, täysi-ikäinen? Kiukuttelee isän uudestä perheestä? Alkaisi elämään omaa elämäänsä.

pitäisi kysyä uuteen perheen jäseneen. Ei meille otettu koiraakaan kysymättä kaikilta ensin.

• Häh?!
        lupa? Kyllä kirjoitti:

pitäisi kysyä uuteen perheen jäseneen. Ei meille otettu koiraakaan kysymättä kaikilta ensin.

vanhemmilta lapsilta kysytä, saavatko vanhemmat tehdä pikkusisaruksia -hyvänen aika! Kyllä on ihmisillä aikuisen ja lapsen roolit pahasti sekaisin, jos näin toimitaan.

• Häh?!
        ruokin, kirjoitti:

Ja mikähän se mahtaa olla? Lasten isä ei halunnut parisuhdetta sinun kanssasi? Oletko koskaan miettinyt, miksi näin on?

Olen itsekin petetty ja jätetty, mutta ollut aina sitä mieltä, että eroon johtaneet syyt ovat vain minun ja ex-mieheni välisiä asioita. Se, minkä itse aikoinaan koin vääryytenä, koskee vain minua, ei lapsia. Ja kun vuosia on kulunut, osaan jo katsoa itsekin peiliin ja todeta, että asioilla on aina ne kuuluisaa kaksi puolta.

Miksi ihmeessä kasvattaa lapsiaan vihaamaan vanhempaansa, sillä viha ja katkeruushan ovat hajoittavia tekijöitä?

• ressukkaa

Sinäpä et tiedä mitään painostuksesta, et ehkä vain kestä ajatusta, ettäex-miehesi halusi saada lapsen ja rakkauden hedelmän toisen, rakastamansa naisen kanssa. Taidat olla niitä ex-rouvia, joita painaa katkeruus pieleen menneestä suhteesta ja miehen uusi onni on suolaa haavoihin. Pahintahan se olisi, jos lapsesi tykkäisi vielä ex-miehesi puolisosta, ja todennäköisesti lapsi pitääkin tästä ja sisaruspuolestaan muttei uskalla sitä sitä sinulle ääneen sanoa, koska vaistoaa vihasi ja yrittää olla sinulle lojaali ja mieliksi. Teitä ns. äitejä on paljon, jotka myrkyttävät oman lapsensa mielen omien päämäärien saavuttamiseksi. Katkeruus näkyy sinulla todennäköisesti naamasta - rivein välistä se ainakin paistaa.

• syitä löytyy
        Häh?! kirjoitti:

Ja mikähän se mahtaa olla? Lasten isä ei halunnut parisuhdetta sinun kanssasi? Oletko koskaan miettinyt, miksi näin on?

Olen itsekin petetty ja jätetty, mutta ollut aina sitä mieltä, että eroon johtaneet syyt ovat vain minun ja ex-mieheni välisiä asioita. Se, minkä itse aikoinaan koin vääryytenä, koskee vain minua, ei lapsia. Ja kun vuosia on kulunut, osaan jo katsoa itsekin peiliin ja todeta, että asioilla on aina ne kuuluisaa kaksi puolta.

Miksi ihmeessä kasvattaa lapsiaan vihaamaan vanhempaansa, sillä viha ja katkeruushan ovat hajoittavia tekijöitä?

aina molemmista, itse reilu vuosi sitten eronneena tajuan senkin että en itsekkään ollut viaton eroomme tai oikeastaan siihen että mies lähti etsimään sitä rakkautta jo avioliiton aikana muualta.

Kyllä eronneiden täytyy myös katsoa peiliin ja nähdä että syyt itsessäänkin, eikä vain syyttä toista ja mahdollisesti toisen uutta puolisoa.

• ...................

Ei ole minulta (enkä muista ketään muutakaan) koskaan kysytty haluanko lisää siskoja ja veljiä. Ja hyvä niin, outoa jos lapset tollasista asioista päättää, vähän nyt sitä päättämisen ja vastuun taakkaa pois lapsilta jookos?

• surullista

lapsi on säännöllisesti käynyt etällä joka toinen viikonloppu sekä lomilla. Nyt lapsi on etälle ja tämän uusiolle sanonut monen tunnin painostuksen jälkeen että toivoo yhä vanhempien palaavan yhteen. Tästä nousi niin iso haloo että eipä ole lapsi enää etällä saanut käydä sen jälkeen.

Itse uskon että tuollainen toive voi olla lapsessa pitkäänkin vaikka se ei voisi oikeasti enää koskaan toteutua. Minusta lapsi on kuitenkin jo itse ajatteleva eikä hänen ajatuksiaan voi vanhemmat päättää.

Toisaalta on surkeaa kun lapsi hylättiin sen tähden etäperheessä että kertoi HUOM! painostetuna ajatuksiaan. Ja sitten vielä tiedoksi tämä ei ole lähivanhemman ajatus sillä lähivanhempana en ikinä siihen soppaan päätäni pistäisi.

Toisaalta tiedän että etä pettää uusiota koko ajan ja sieltä varmaan heidän pahaolonsa kumpuaa mutta se ei ole lapsen vika.

MMaailma vaan toistaa itseään..

• myöhäistä

jos lapselle opettaa pienestä pitäen välittämään ja kunnioittamaan ihmisiä ei vihantunteita synny! Lapsen tunteet riippuu siis kasvatuksesta.

• Kotikasvatuksesta

se lähtee, lapselle opetetaan kunnioittamaan ja hyväksymään ihmiset kaikenlaiset ihmiset.

Ja tuosta vihaamisesta/inhoamisesta, minä en edes viitsi käyttää energiaani vihaamiseen/inhoamiseen. Elämä on niin ainutkertainen asia että, se kannattaa elää onnellisena.

• kunnioittaa kaikelaisia
        Kotikasvatuksesta kirjoitti:

se lähtee, lapselle opetetaan kunnioittamaan ja hyväksymään ihmiset kaikenlaiset ihmiset.

Ja tuosta vihaamisesta/inhoamisesta, minä en edes viitsi käyttää energiaani vihaamiseen/inhoamiseen. Elämä on niin ainutkertainen asia että, se kannattaa elää onnellisena.

ihmisiä. Miksi pitäisi. Opittu auktoriteetti on vain pahasta. Omaa järkeä pitää kannustaa käyttämään.

• ja auktoriteetti
        kunnioittaa kaikelaisia kirjoitti:

ihmisiä. Miksi pitäisi. Opittu auktoriteetti on vain pahasta. Omaa järkeä pitää kannustaa käyttämään.

eihän kunnioittaminen tarkoita että totella täytyy.

• terapiaa

mutta kyllä lapsen vihaa joku tai jokin ruokkii?

• mitä tehdä

Arvasit/tiesit aivan oikein. Näin useiden vuosien kokemuksella sama lapsi on kyllä usein kertonut (värikkäilläkin adjektiiveilla) kuinka paljon äitinsä vihaa meitä, isän sukua... jne. Käytännössä äiti on yrittänyt hyvinkin paljon hankaloittaa uudisperheemme arki-elämää.
        Eli ei tässä varmaankaan auta muu kuin ottaa yhteyttä viranomaisiin, josta varmaan ne niksit sitten löytyy. Lapsen tehtävänä nimittäin on käydä koulua ja leikkiä - eikä puuttua aikuisten asioihin. Oletin vain että täällä olisi ollut joku jolla olisi sama tilanne jo koettuna ja joka olisi voinut auttaa.

• nyt rönsyilevän
        mitä tehdä kirjoitti:

Arvasit/tiesit aivan oikein. Näin useiden vuosien kokemuksella sama lapsi on kyllä usein kertonut (värikkäilläkin adjektiiveilla) kuinka paljon äitinsä vihaa meitä, isän sukua... jne. Käytännössä äiti on yrittänyt hyvinkin paljon hankaloittaa uudisperheemme arki-elämää.
        Eli ei tässä varmaankaan auta muu kuin ottaa yhteyttä viranomaisiin, josta varmaan ne niksit sitten löytyy. Lapsen tehtävänä nimittäin on käydä koulua ja leikkiä - eikä puuttua aikuisten asioihin. Oletin vain että täällä olisi ollut joku jolla olisi sama tilanne jo koettuna ja joka olisi voinut auttaa.

mutta, eihän tuolle mitään mahda. Lastenvalvoja tuskin voi puuttua miten kotona puhutaan ja jos lasta manipuloidaan kotona ja toitotetaan kuin isä on huono niin minkäs teet.

Jos ette ota lasta luoksenne, teitä syytetään ja haukutaan jos otatte lapsen luoksenne saatte kuulla lasten suusta haukkuja.

Joten niin tai näin, aina on väärinpäin

• näkee
        mitä tehdä kirjoitti:

Sen mitä katkerat ex-vaimot saavat aikaan, estetään lasten ja etävanhemman välien kehittyminen ja aiheutetaan lapselle henkisiä ongelmia, koska lapsihan on ensisijaisesti lojaali vanhemmilleen ja jos toinen haukkuu toista aiheutetaan lapselle ristiriitoja.

Lastenvalvoja tuskin voi puuttua miten äidin kotona puhutaan ja jos lasta manipuloidaan kotona ja toitotetaan kuinka isä ja isän suku on huono, niin mitä siinä tekee korkeintaan kunnianloukkaus voisi toimia jos niin hävyttömiä-juttuja levittää.

Jos ette ota lasta luoksenne, teitä syytetään ja haukutaan jos otatte lapsen luoksenne saatte kuulla lasten suusta haukkuja jotka hän on kuullut äidiltään.

Joten niin tai näin, aina on isä huono

• haukkuu?
        näkee kirjoitti:

Sen mitä katkerat ex-vaimot saavat aikaan, estetään lasten ja etävanhemman välien kehittyminen ja aiheutetaan lapselle henkisiä ongelmia, koska lapsihan on ensisijaisesti lojaali vanhemmilleen ja jos toinen haukkuu toista aiheutetaan lapselle ristiriitoja.

Lastenvalvoja tuskin voi puuttua miten äidin kotona puhutaan ja jos lasta manipuloidaan kotona ja toitotetaan kuinka isä ja isän suku on huono, niin mitä siinä tekee korkeintaan kunnianloukkaus voisi toimia jos niin hävyttömiä-juttuja levittää.

Jos ette ota lasta luoksenne, teitä syytetään ja haukutaan jos otatte lapsen luoksenne saatte kuulla lasten suusta haukkuja jotka hän on kuullut äidiltään.

Joten niin tai näin, aina on isä huono

Entäs jos kertoo TOTUUDEN? Sekään ei liene suotavaa?

Se on kuitenkin pitkässä juoksussa lapselle (turvallisuudenkin kannalta) eduksi.

Jos isä itse pilaa oman maineensa, ja totuutta itsestään ei kestä, hittoako ruikuttaa jälkikäteen.

Ei se voi olla niin että avioliiton aikana saa käyttäytyä kun mikäkin porsas, ja erottua pitää kehua sitten isä taivaisiin. Sitä saa mitä tilaa. Niin se on.

• totuudentorviko
        haukkuu? kirjoitti:

Entäs jos kertoo TOTUUDEN? Sekään ei liene suotavaa?

Se on kuitenkin pitkässä juoksussa lapselle (turvallisuudenkin kannalta) eduksi.

Jos isä itse pilaa oman maineensa, ja totuutta itsestään ei kestä, hittoako ruikuttaa jälkikäteen.

Ei se voi olla niin että avioliiton aikana saa käyttäytyä kun mikäkin porsas, ja erottua pitää kehua sitten isä taivaisiin. Sitä saa mitä tilaa. Niin se on.

Totuushan on vaikea käsite, sinun totuus voi olla jonkun toisen epätosi. Ihmisen luonteesta sitä totuutta on niin vaikea kertoa, on vain sinun totuutesi joka ei välttämättä ole jonkun toisen totuus.

Joten vältän aina luokittelemasta ihmisiä, ja laukomasta omia totuuksiani, koska joku toinen pitää minun totuuksiani valheena.

• tavallinen äippä minäkin

Eipä se ero ole kenellekään helppo, toivon. Itse uusperheen äitinä ja äitipuolena sen tiedän. Lapset ovat kaikki mukavia ja sopeutuvat kahteen perheeseen hyvin.
      Meillä asuu nyt kotona mieheni ja minun yhteiset lapset sekä hänen murrosikäinen yllättäen...
      Vaikeaksi tämän teki aiemmin (vuosia) mieheni exän ilkeät puheet minusta lapsilleen. Ei niitä ollut kiva minun kuunnella, kun en halunnut sanoa pahasti heidän äidistään takaisin...
      No, nyt mieheni vanhin etälapsi asuu meillä... Millainenhan oli exän panettelujen vaikutus asiaan??! Ei exäkään saa puhua omaa katkeruuttaan lapsilleen ja puhua pahaa ihmisistä, jotka kuitenkin kuuluvat toistensa elämään. Ei exä ole aina se tarinan kiltimpi osapuoli tai uskollisempikaan...

• mitä tehdä

Totta viserrät. Itsekin eronneena haluan tarjota etälapselle samaa kuin mitä toivon oman lapseni saavan vastaavasti minun ex:n luona :)

Ystävämme neuvoi meille hänen käyttämänsä ratkaisun, jota päätimme kokeilla.
        Ratkaisuna asian oli että tuo lapsi ei jonkun ajan aikana tapaa meitä muita uusperheen jäseniä... Hänen isänsä näin pitää huolta omista uusista uusperheen jäsenistään - jottei hänen ex pääse enään lasten kautta raivoaan meille muille purkamaan. Tuo lapsi kuitenkin tietää koko ajan olemassaolostamme muttei hänellekkään tule enään ristiriitoja että laiminlöisi äitinsä ohjeita. Kun lapsi sitten taas alkaa kaipailemaan meitä muita uusperheen jäseniä (koska meillä kuitenkin on ollut paljon hyviäkin hetkiä yhdessa), niin palaamme toivottavasti takaisin yhteen.

• Serasaara

Kaikilla lapsilla on oikeus tunteisiin, tietenkin. Itsekin elän uusperheessä ja tiedän kantapään kautta kaikenlaista...
      Lapsen tunteisiin ja mielipiteisiin vaikuttaa valitettavan paljon omien vanhempien ilkeät puheet siitä "uudesta" tyypistä siinä toisessa perheessä.
      Minä sain vuosia kuulla kuinka minusta ei tykätä (äitikään ei tykkää) ja nyt mieheni lapset yllättäen halusivatkin muuttaa meille murrosiässä!
      En kai niin kamala sitten olekaan? Exät puhukaa ilkeydet ystävättärille, EI lapsille!!!

• äippäliini

sai valitettavasti pelottelua ja huonoa kohtelua isän uudelta ja tästä alkoi lapsen inhokierre sitä kohtaan...ei kyl itse tarvinnu ruveta sitä haukkumaan )vaan ihan itse aiheutti sen pelottelemal ja kiusaamalla lasta (olen ihan neutraalina pysyny mul ei ole siitä ihmisestä mitään sanottavaa ei hyvää/pahaa... olkoon omissa oloissaan)!

En kai minä niin tyhmä ole, että lapseni pakotan väkisin tapaamaan ihmistä, jota se pelkää ja inhoaa...ei minä kyllä kuuntelen ja olen lapseni tukena, jotta hän saa purettua häntä vaivaat asiat...ennenkaikkea hänellä pitää oikeus olla lapsi! En halua avioeron lisäksi enempää aiheuttaa lapselleni ristiriitaa ja stressiä. Tavatkoon ex-miestäni rauhassa kahdestaa ilman ristiriitoja tai häiriötekijöitä...tärkeintähän on se, että etälapsi tapaa vanhempaansa!

"lapsen ja poissaolevan vanhemman tapaaminen on kahdenkeskistä aikaa lapsen ja poissaolevan vanhemman välillä" Eli sehän siinä on tärkeintä eikä jonkun uuden akan tai äijän vaatimukset !

• eronnut

Meillä se on taas niin päin, että ex mieheni ja ex anoppi ovat minuu haukkuneet lapsille ja nyt kun exällä on uusi nainen niin hänkii siellä samassa orkesterissa tahtii heiluttaa.

Mutta kyllä lapset on sen verran fiksuja, että ovat alkaneet miettimään että mikä tässä on totta ja kuka on oikeudenmukainen.

Olen vain niellyt kaikki ilkeydet ja ajatellut, että aikanaan he saavat niittää sitä mitä kylvää.
        Nyt alkaa olemaan sen niittämisen aika ainakin vanhin lapsistani on hyvinkin voimakkaasti ilmoittanut kantansa siitä.

Sen verran pitää sanoa, että meillä on ollut lastenhuoltajuusoikeudenkäynti ja käyty sosialiviranomaisten rankat syynit kahteen kertaan. Psykologi sanoi exälle, että tuo hänen käytös napsahtaa hänen omaan nilkkaansa aikanaan.

• äippä

lyhyesti ja ytimekkäästi.
      Lapsi on mustasukkainen, tuntee olonsa eriarvoiseksi. Sillon kun kahta perhettä aletaan yhdistää on erittäin tärkeää ettei ketään jätetä ikäänkuin ulkopuoliseksi mistään.
      Kaikkien on huolehdittava toisistaan ja otettava toiset huomioon...vanhempien tehtävä on selittää nämä asiat myös lapsille. Jos uusi isä- tai äitipuoli käyttäytyy erilailla uutta lasta kohtaan kun omiaan lapsi kyllä huomaa sen. Esim. Komentaminen tulee eri äänen sävyllä tai käskevämmin kuin omille. Lapsen kanssa täytyy keskustella asiasta. Anna hänen avautua sinulle ja kuuntele häntä. Jotain hänellä on mielessään ja se ei ole hyvää. Tsemppiä.

• Minä täs vaan

Lapseni sai valitettavasti pelottelua ja huonoa kohtelua isän uudelta ja tästä alkoi lapsen inhokierre sitä kohtaan...ei kyl aina ole kysen jonkun exän haukkumisista - vaan ihan itse aiheutti sen pelottelemal ja kiusaamalla lasta (olen ihan neutraalina pysyny mul ei ole siitä ihmisestä mitään sanottavaa ei hyvää/pahaa... olkoon omissa oloissaan)! Eli eiköhän se ihminen enemmän terapiaa kaipaa, kuin lapsi.

En kai minä niin tyhmä ole, että lapseni pakotan väkisin tapaamaan ihmistä, jota se pelkää ja inhoaa...ei minä kyllä kuuntelen ja olen lapseni tukena, jotta hän saa purettua häntä vaivaat asiat...ennenkaikkea hänellä pitää oikeus olla lapsi! En halua avioeron lisäksi enempää aiheuttaa lapselleni ristiriitaa (tuomal väkisin ihmisiä joista lapsi ei pidä sen elämään) ja stressiä. Tavatkoon ex-miestäni rauhassa kahdestaa ilman ristiriitoja tai häiriötekijöitä...tärkeintähän on se, että etälapsi tapaa vanhempaansa 8jos tämä tuottaa ongelmaa uudelle, ni se on sit sen ongelma ei sen lapsen)!

"lapsen ja poissaolevan vanhemman tapaaminen on kahden-keskistä aikaa lapsen ja poissaolevan vanhemman välillä"

Eli sehän siinä on tärkeintä se lapsen ja sen vanhemman yhteinen aika (eikä jonkun uuden akan tai äijän vaatimukset) siitä se lapsi on kaikkein eniten kiinnostunu. Voisivat joskus nää uudet akat / ukot ajatella pikkaisen sitä lapsen etua, eikä omaa pikkupersettään!

JOS LAPSI EI HALUA TAVATA NIT SIT EI - EI SE PAKOTTAMALLA PARANE! SEKÄ ON TOSIAAN PAREMPI ETTÄ LAPSI PURKAAA PAHAA OLOAAN KUIN SE ETTÄ KERÄÄ SEN SISÄLLEEN JA PURKAA HUONONA KÄYTÖKSENÄ. JA KAIKKI EI TYKKÄÄ KAIKISTA, SE ON VAAN SITÄ ELÄMÄÄ!

• melko..

lapselliselta! Lapsen suhtautuminen toisiin ihmisiin lähtee sieltä kotoa! Lapsi suhtautuu toisiin ihmisiin siten miten kotona äiti ja isä suhtautuu ja opettaa. Ei lapsi ketään vihaa jos sinäkään et vihaa! Jos sinä vihaat, vihaa lapsikin. Yksinkertainen sääntö!

• niin katkeraa

älä kylvä vihaa ympärillesi ja katkeruutta, ne nimittäin tarttuu

• Mun mileipide
        melko.. kirjoitti:

lapselliselta! Lapsen suhtautuminen toisiin ihmisiin lähtee sieltä kotoa! Lapsi suhtautuu toisiin ihmisiin siten miten kotona äiti ja isä suhtautuu ja opettaa. Ei lapsi ketään vihaa jos sinäkään et vihaa! Jos sinä vihaat, vihaa lapsikin. Yksinkertainen sääntö!

Jokaisella ihmisellä ( jopa lapsella) on oikeus tuntea miten haluaa. Ja kyllä jokainen ihminen, joka omaa normaalin tunne-elämän ni myös vihaa, rakastaa, inhoaa, pitää, halveksii, tuntee katkeruutta, lojaalisuutta jne...Ne ovat niitä normaalin tunne-elämän skaaloja (sanoi terapeutti minulle...ehkä kiinnostaa sen mielipide enemmän ku sun).

Ja ihminen, joka ei koskaan ole tuntenut vihaa on teeskentelijä. Eri asia on taas jos aivopestään joku ihminen esim.uskonnon varjolla tappaan toisia - se on sitten sellaista epänormaalia vihaa

Ja kaikki ei pidä kaikista. Ja kukaan ei opeta toista vihaamaan... Vain lapsellinen ihminen voi väittää ettei saa vihata...terapeuttiani lainatakseni "ihminen joka patoaa tunteita sisälleen eikä osaa tuoda niitä ilmi tai osaa käsitellä niitä on hyvin tunnevammainen-koska silla vain patoaa tunteita sisällee.

Minä ainakin aion rehellisesti myöntää tuntevani kaikenlaisia tunteita niin hyvä kuin pahoja...Ja se mitä ajattelen ihmisestä riippuu ihan siitä millainen se ihminen on luonteeltaan ja millaiset sen ihmisen teot on...Kaikki ei pidä minusta enkä minä kaikista...en tosiaankaan ole koskaan hengannut sellaisten kanssa joista en pidä. Mun itsetunto ei ainakaan siihen kaadu jos joku ei pidä minusta

• muikkunen vaan
        niin katkeraa kirjoitti:

älä kylvä vihaa ympärillesi ja katkeruutta, ne nimittäin tarttuu

idoottimaisuuksia täällä muut sitten kylvää...Täähän on just tyhmien palsta

• ...hoplaa
        melko.. kirjoitti:

Kyllä se lapsi katsoo mallin kotoa, ja uskoo sokeasti vanhempiaan. LAPSI, vasta myöhemmin kasvaessaan huomaa että omillakin aivoilla voi ajatella. Se vastuun ottaminen niistä omista tekosista on vielä aikuisenakin joillekin (sille pahaa puhuvalle vanhemmalle) niin vaikeaa....

• Lapsen mielipidettä on

kuunneltava aina!

On kumma kun vieraita ihmisiä tunkee lapsen elämään jatkuvasti ja sitten odotetaan, että lapsen pitäisi sopeutua! Huh huh, jos lapsi ei halua omaan kotiinsa uusia ihmisiä, niin sitten ei halua!

Lapsi se on joka määrää omalta osaltaan, ketä haluaa ja ketä ei.

• syntyy
        Mun mileipide kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä ( jopa lapsella) on oikeus tuntea miten haluaa. Ja kyllä jokainen ihminen, joka omaa normaalin tunne-elämän ni myös vihaa, rakastaa, inhoaa, pitää, halveksii, tuntee katkeruutta, lojaalisuutta jne...Ne ovat niitä normaalin tunne-elämän skaaloja (sanoi terapeutti minulle...ehkä kiinnostaa sen mielipide enemmän ku sun).

Ja ihminen, joka ei koskaan ole tuntenut vihaa on teeskentelijä. Eri asia on taas jos aivopestään joku ihminen esim.uskonnon varjolla tappaan toisia - se on sitten sellaista epänormaalia vihaa

Ja kaikki ei pidä kaikista. Ja kukaan ei opeta toista vihaamaan... Vain lapsellinen ihminen voi väittää ettei saa vihata...terapeuttiani lainatakseni "ihminen joka patoaa tunteita sisälleen eikä osaa tuoda niitä ilmi tai osaa käsitellä niitä on hyvin tunnevammainen-koska silla vain patoaa tunteita sisällee.

Minä ainakin aion rehellisesti myöntää tuntevani kaikenlaisia tunteita niin hyvä kuin pahoja...Ja se mitä ajattelen ihmisestä riippuu ihan siitä millainen se ihminen on luonteeltaan ja millaiset sen ihmisen teot on...Kaikki ei pidä minusta enkä minä kaikista...en tosiaankaan ole koskaan hengannut sellaisten kanssa joista en pidä. Mun itsetunto ei ainakaan siihen kaadu jos joku ei pidä minusta

niitä huonostikäyttäytyviä lapsia jotka hakkaavat kadulla mummoja.

• on kylvetty..
        syntyy kirjoitti:

niitä huonostikäyttäytyviä lapsia jotka hakkaavat kadulla mummoja.

Lapset oireilevat ja nuorena aikuisena viina maistuu, väkivaltaa yms..
        Kunnes jokupäivä huomaavat/oivaltavat että kaiken takana on ollut oma äiti joka on aivopessyt lapsensa omalla versiollaan ilman mahdollisuutta anteeksiantoon ja lasten oikeuteen omaan isään!!
        Silloin lapset alkavat vihata omaa äitiään.

• ...................

Kun se kohdistuu teihin kaikkiin, niin siinä voi olla mukana mustasukkaisuutta tai paremminkin siitä nousevia tunteita, kun näkee kuitenkin teitä niin paljon vähemmän eikä tunne itseään niin kiinteäksi osaa perhettänne kuin te muut, jotka näette päivittäin. Oliko miehen ja exän ero riitaisa?

Ja jos tämä viha ei johdu kenestäkään teistä, niin ette voi paljoa tehdä muuta kuin odottaa, odottaa ja odottaa. Kouluikäinen? Pyh, kannattaa mennä sinne murrosiän jälkeisiin vuosiin jolloin alkaa aikuistumaan ja jos olette kuitenkin normaalisti ja lämmöllä suhtautuneet lapseen niin silloin se viha voi lähteä. Mutta kun ette voi asialle mitään, niin yrittäkää olla ottamasta itseenne. Lapselta ne sanat ovat joskus ajattelemattomia ja todella ilkeitäkin, onhan kyse vasta lapsesta jolla on oma ajatusmaailmansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11021
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2473
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    10. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      916
    Aihe