Beagleja "seurakoiraksi"?

-Regina-

Antaako mikään kenneli/kasvattaja tms. beagleja ei metsästyskäyttöön? Asia kiinnostaa, sillä meillä kotona oli isäni beagle-koira ja se oli tosi ystävä, maailman ihanin otus. Ja niinhän se on, että mikä rotu on ensimmäisenä ollut, se ikään kuin jää "omaksi" eli lemppari roduksi. Näin ainakin minulle kävi. Se silloinen beaglemme kyllä kävi useimmiten syksyisin pari kertaa metsällä. Ongelma nyt vain on, että minä en harrasta metsästystä (en edes syö lihaa), mutta beaglen kovasti tahtoisin omaksi saada. Sitten joskus, juuri tällä hetkellä ei koiran hankkiminen olisi edes mahdollista, kunhan otan selvää asioista jo hyvissä ajoin. Eli onko mistään mahdollisuus saada beaglea, jota ei metsästykseen käytettäisi? Muuhun mahdolliseen harrastamiseen kyllä toki. Mitä nyt sitten keksinkään, tokoa, jäljestämistä, agilitya jos se koiraa kiinnostaa jne. Eli ei missään nimessä pelkästään seurakoiraksi, vaikka niin otsikkoon kirjoitinkin.

Huom. Minä olen kyllä lukenut juttuja, jossa vaahdotaan, että beaglen (ja muidenkin rotujen) on saatava toteuttaa viettiään, joten niitä ei oikeastaan tarvitse nyt tähän kirjoittaa. Olen kyllä tietoinen asiasta. Tässä tosiaankin nyt ajan takaa vain tuota tietoa, että onko ketään tai mitään missään, josta beagle voitaisiin annetaa ei metsästävälle henkilölle. Eikös kuitenkin jossain maissa ole jalostettu ihan kokonaan beagleja näyttely tarkoitukseenkin? Ja muutenkin olen kuullut niitä pelkästään seurana pidettävän.

15

4101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan antaa

      Kyllä beaglea myydään ja ostetaan metsästämättömiin perheisiin. Linjasta riippumatta jokaisella koiralla on lukuisia tarpeita joiden tyydyttämiseen on lukuisia eri vaihtoehtoja. Metsästystarpeen voi tyydyttää metsästämättäkin. Koiran kanssa on aina oltava aktiivinen, harva rotu soveltuu todella vain seurakoiraksi. Näytelylinjaisella koiralla on yleensä muuten samat ominaisuudet kuin käyttölinjaisella, mutta näyttelyominaisuuksien suosiminen voi vähän heikentää käyttöön soveltumista. Tahto metsälle tai yleensä aktiviteetteihin on lähes sama.

      Uskon että liharavinnosta kieltäytyminen ei vaikuta koiranpitoosi, mutta toivon tätä kuitenkin erikseen koska meissä liharavinnosta kieltäytyjissä on niitäkin jotka eivät tee eroa lihaa ehdottomasti tarvitsevien lemmikkien ja oman vakaumuksensa välille.

      • -Regina-

        Näinhän se on. Kuten sanoin, kaikkea muuta kyllä aion koiran kanssa touhuilla. Näyttelyjä tuskin kyllä, että sikäli sen ei mikään "muotovalio" tms. tarvitse olla.

        Ja ei, minun syömiseni tai syömättömyyteni ei vaikuta koirankupin sisältöön. Tosiaan noitakin on, jotka ovat sitä mieltä että koirakin pärjää kasvisruolla, jopa kokonaan vegaaniruoalla. Ei sillä, etten minä saattaisi uskoa sitä, jos on tosi tarkka siitä, että koira kuitenkin saa kaiken tarpeellisen pysyäkseen kunnossa, mutta minä en silti siihen lähde mukaan, ei pelkoa.


    • Esme..

      itselläni on ajokoira joka on "seurakoirana". Tämä ihana otus on todella ihmis rakas, nukkuu vieressäni joka yö, pihalta ei karkaa irti ollessaan. Koirani kanssa käyn metsässä mutta en edes omista pyssyä enkä hanki. Monesti ajamme syrjemmälle metsä-alueelle ja päästän koirani irti koska se ei tosiaan kauaksi lähde ilman minua, mutta saa silti toteuttaa sille ominaista vaistoa metsästystä. Etsii jälkeä ja haukkuu sen löytäessään innoissaan, annan koiran toteuttaa itseään jälkeä seuratessaan. Ja kyllä se jäljeltä poiskin tulee kun on aika lähteä. Itselläni on ollut myös beagle ja olen siihen rotuun syvästi ihastunut, suositten :)

      • -Regina-

        Tosi ihana kuulla, että sinulla on tuon luonteinen ajokoira. :) Eihän se tosiaankaan rodusta ole kiinni, saako koirasta mitä parhaimman ystävän (tai omistajasta, saako koira hyvän elämän, viitaten tuohon metsästysasiaan).


      • aatamin eeva
        -Regina- kirjoitti:

        Tosi ihana kuulla, että sinulla on tuon luonteinen ajokoira. :) Eihän se tosiaankaan rodusta ole kiinni, saako koirasta mitä parhaimman ystävän (tai omistajasta, saako koira hyvän elämän, viitaten tuohon metsästysasiaan).

        Monet vaan ikäväkyllä saa ogelma koiran jos ei käyttötarkoitukseen koiraa käytä sen takia monilla vastuuntuntoisilla kasvattajilla on vaatimuksena että koiraa tulisi käyttää siihen mihin se on jalostettu..


    • -Regina-

      Okei, nyt siis tiedän varmasti, että koiran toki saa ei metsästäväkin. Nyt olen enää vain hieman epävarma, että mistä? Kun olen noita kasvattajien ilmoituksia yms. katsonut, niin aina siellä lukee, että pentujen vanhemmat ovat ajavia ja joskus jopa, että pentu annetaan vain ajokäyttöön. Kasvattaja siis tuskin katsoisi hyvällä, kun keroisin, että en koiraa aikoisi metsällä käyttää...

    • showy

      Käänny näyttelylinjaisten beaglekasvattajien puoleen. Niitä ei ole montaa Suomessa, mutta joitakin kuitenkin. Kyllä fiksu ihminen huomaa kasvattajien kotisivuja selatessaan, ketkä kasvattaa näyttöön ja ketkä käyttöön; koirien ulkonäkö eroaa huomattavasti linjoittain, eikä näyttelyihmisten sivuilta löydy viittauksia metsästysharrastukseen.

      Täältä kun linkkejä selaa, niin löytää kenties etsimänsä; www.beagleharrastajat.net

      • vain

        meillä on näyttelysukuisista vanhemmista. Mutta tietenkin olemme metsällä käyttäneet..


    • yksi niistä....

      Minä olen yksi niistä joka uskoo että koira on onnellisimmallaan kun se saa toteuttaa sen luonnollisia viettejä mutta eihän se tosiaan tarkoita aina sitä että sen koiran kanssa pitää metsässä tarpoa pyssyn kanssa.

      Agility tarjoaa monille metsästyskoirille koirille mahdollisuuden ns metsästää. Jälkeä voi tehdä melkein missä vain. Onhan näitä vaihtoehtoja.
      Pääasia mielestäni on se että kun koirarotu on jalostettu työskentelemään sitä ei oteta sohvan kulmalle nukkumaan. Ehkä jotkut yksilöt ovat tyytyväisiä. OMista koirista huomaa kuinka niiden silmät syttyvät kun lähdetään esim verijäljelle. VOi sitä intoa.

      Onnea vain alkuperäiselle koiran metsästykseen. OTa rohkeasti vain puhelin käteen ja soita kasvattajille ja esittele itsesi ja mitä aiot tehdä koiran kanssa. Äläkä lannistu:)

    • aatamin eeva

      Minä kanssa kuulun siihen kastiin jotka kannattavat koiran hankintaa vain käyttötarkoituksen perusteella ja beaglen omistankin ja metällä toimii etten sanoisi että täydellisesti mutta en myöskään tuomitse niitä kenellä on niitä seurakoirana.Ja beaglesta voisin sanoa rotuna että se on ERITTÄIN aktiivinen koira joka vaatii paljon huomiota ja toimintaa ja sillä voi ajovietti puhjeta iästä riippumatta ja rotu kun on erittäin utelias muutenkin niin sitä ei voi pitää irti ilman valvovaa silmää,aivan varmasti lähtee etsimään uusia hajuja kauempaa pihapiiristä,ja tietenkin mitä surallisuuteen tulee niin meidän beagle on kotona sylikoira mutta metällä todellinen peto joten koira omistaa kaksi persoonaa.

    • Hippuhippunen

      Hei

      Itse hain beagle vauvani Haminasta Kennel Fairhill;sta. Kasvattaja oli sitä mieltä, ettei edes myy koiraa vain metsästyskäyttöön, koska ei voi luvata koiriensa olevan hyviä metsällä(edustavat näyttelylinjaa). Asumme myös kerrostalossa eikä sekään tuntunut olevan ongelma. Liikuntaa rotu toki vaatii siinä missä muukin aktiivinen rotu.

      • -Regina-

        Hei, kiitos tosi paljon tuosta kennel-vinkistä! En ollut kyseistä kenneliä löytänytkään tutkiessani eri beagle-kasvattajia. Ja oli taas helpottavaa kuulla, että pentu on annettu ilmeisesti ihan mutisematta siitä metsästyksestä. Jep, kiitos vielä kerran.


      • pake-

        Hei!

        Olemme hakemassa samasta paikasta beagle pennun ja omistaja sanoi myös samat tarinat, että ei voi luvata, että koira lähtee ajamaan sitten.. MYÖS jäi hieman mietityttämään, kun kasvattaja sanoi, että ei kannata joka paikkan näyttelyihin viedä koiraa, koska jotkut tuomarit eivät pidä hänen kennelin koirista!?? MIksi näin, onko jollakin kokemusta asiasta tai tietoa, miksei tuomarit pidä hänen kennelin koirista?!!


    • Mikko-66

      Beagle on maailman ihanin seurakoira. Minulla toinen beagle, ikää Sinillä on jo 11 ja epilepsia vaivaa. Eka beagleni oli poika ja eli 16 vuotiaaksi. Kumpikaan koira ei ole ollut kertaakaan metsästys käytössä, mutta lenkkeilya ovat saaneet päivittäin noin 5-7 km. beagle on aivan ihana ja kiltti rakastettava kaveri, ei mikään tempun tekijä, mtta ennen kaikkea rakastettavan kiltti koira. lenkkeiluä tarvitsee paljon, muuten pissaa sisälle.

      • -Regina-

        Kiitos vain sinullekin. Enköhän tässä ole jo tarpeeksi nyt saanutkin kommentteja (seura)beaglejen omistajilta.
        Kyllä minäkin sen oman beaglenpennun joskus saan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe