miehelleni olen tekemässä pörrölapasia, mutta mietin että
-miten monta silmikkaa minun pitäisi tehdä aloituksessa. tuota lankaa kun on niin vaikea, jos ei mahdotonkin purkaa, niin en mielelläni sitä turhiin yrityksiin tuhlaisi. (hintaakin sillä on, huh huh) käsi on varmaan hiukan keskivertoa isompi, mutta ei mikään valtava. ehkä kokoa L?
-pörrölangasta ei myöskään taida saada kunnon joustinneulevartta??
-puikot on kokoa 3,5, joten käsialan täytynee olla suht löysää, jos meinaa onnistua.. oikeastihan tuohon pitäisi olla kutospuikot, mutta en sellaisia omista, ja tulisi aika harvat lapaset...
-ja onko peukalokiila vaikea tehdä? en nimittäin ole mikään ammattilaisneuloja... vai kai lapaset on hyvät ilmankin.
-niin, ja miten monta silmukkaa pitäisi jättää peukalolle?
huh, paljon kysymyksiä. toivottavasti joku tietää.. ja viitsii auttaa tietämätöntä joka ei osaa edes googlettaa näitä asioita...
kiitos.
miesten lapaset
5
8987
Vastaukset
- hyppönen
http://tuula.org/lapassilmukat
Kokemukseni mukaa resorin kutominen muulla langalla tuottaa paremman ja kauniimman kuin pörrölangalla. - hyppyhippiäinen
http://tuula.org/lapassilmukat
Kokemukseni mukaa resorin kutominen muulla langalla tuottaa paremman ja kauniimman kuin pörrölangalla. - jonkinlaisia ohjeitakin
Pörrölangasta yksinään tulee tosi ohkaset lapaset. Teddy on kyllä vahvempaa pörrölankaa.
Itse tein sellaiset lovikkaat, joissa käytin villalankaa ja pörrölankaa rinnan.
Kannattaa ostaa sopivat puikot ja tehdä työ niillä kun kerran vaivan näkee.
Miehen lapasiin saa laittaa 28 silmukkaa ne jaetaan 4:lle puikolle. Peukaloa varten jätetään 5 silmukkaa, mutta peukon silmukoita nostettaessa otetaan kummaltakin sivulta 2 silmukkaa eli yhteensä peukaloon tulee 14 silmukkaa.
Lovikkaisiin ei tule peukalokiilaa joten ne on helpot ja nopeat tehdä. Ohje on Novita syksy 2007 lehdessä. - tavallisesta
nallelangasta ja sitten itse lapas-osan kahdella langalla yhtä aikaa (eli tango-lanka ja nalle-lanka), molemmat mustia.
Koitin ensin tehdä varttakin kahdesta langasta mutta se ei joustanut enää niin hyvin.
Kokeilepa tämmöistä ohjetta, siinä on peukalokiila mukana:
Luo 48 silmukkaa villalangasta, muista luoda löysästi ettei jää kiristämään käsivarteen. Kudo 2o2n resoria, joka puikolla 12 silmukkaa.
Kun varsi on sopivan mittainen, lisää mukaan pörrölanka (jos ohutta) tai vaihda villalanka teddy-lankaan tai muuhun paksuun pörrölankaan.
Kudo kolme kerrosta oikeaa, joka puikolla edelleen 12 silmukkaa.
Aloita peukalokiila, muut puikot sileää koko ajan mutta joka kerroksen viimeisellä puikolla:
*neulo 8, lisää yksi, neulo KAKSI, lisää yksi, neulo kaksi. Nyt viimeisellä puikolla on silmukoita 14, muilla puikoilla 12.
*kerros sileää neuletta, pelkkää oikeaa siis.
*neulo 8, lisää yksi, neulo NELJÄ, lisää yksi, neulo kaksi. Nyt viimeisellä puikolla on 16 silmukkaa, muilla 12.
*kerros sileää
*neulo 8, lisää yksi, neulo KUUSI, lisää yksi, neulo kaksi. Nyt viimeisellä puikolla on 18 silmukkaa ja muilla 12.
*kerros sileää
*neulo 8, poimi vaikka virkkuukoukulla kahdeksan silmukkaa erilliselle langalle ja luo niiden tilalle kuusi uutta silmukkaa ja jatka sileän neuleen kutomista. Nyt peukalolle jäi reikä. Muilla puikoilla on nyt 12 silmukkaa, viimeisellä 16. Voit jakaa silmukat siten että joka puikolla on tasan 13.
Neulo sileää neuletta, kunnes lapanen alkaa olla sopivan pitkä miehesi käteen. Näet sileästä neuleesta miten korkea pino kahdestatoista silmukasta tulee, sen verran menee kun alat kaventaa.
Kun alat kaventaa, kavenna joka puikon kaksi viimeistä silmukkaa yhteen joka kerroksella. Kun joka puikolla on enää kaksi silmukkaa, vedä lanka niiden läpi ja päättele lapasen kärki.
Peukalo: Poimi puikolle peukalokiilasta syntyneet kahdeksan silmukkaa ja peukalon reiän ympäriltä poimi lisää silmukoita noin 8, riippuen miehesi peukalon paksuudesta. Peukalo kannattaa kutoa neljällä puikolla, on helpompi kuin sohia viidellä. Jaa taas silmukat tasamääriksi puikoille ja kavenna samoin kuin lapasen kärjessä.- avokas 1
Kiitos ohjeesta. Nyt saan tehtyä vävynkokelaalle lapaset. Muutoin osasin ennestäänkin, mutta olen kutonut vain naisten kokoa ja lasten kokoa ja pieniä lapasia ilman peukalon levityskiilaa. Hyvin sujuu. neulomisen iloa kaikille.Lämpimät kädet kiittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733