Kanahaukka

- metsästäjä

Alempana keskustelussa metsästäjä koetti piiloutua tekosineen "julman" kanahaukan selän taakse. Vertaamme kahta saalistajaa kanahaukkaa ja metsästäjää (vain muutamissa yhteyksissä):

Kanahaukka: Asuu ja elää metsässä. Kanahaukka ei mene hankkimaan "luontokokemuksia" eikä mene "harrastamaan" luontoon.

Metsästäjä: Piipahtaa metsällä. Palaa lämmitettyyn taloon (autolla). Tuntee itsensä luonnon osaksi pistäydyttyään ammuskelemassa.

Kanahaukka: Luonnon varustuksena on höyhenet, kynnet, siivet, nokka. Näillä on pärjättävä.

Metsästäjä: Ei edes yritä pärjätä omillaan. Varusteisiin kuuluu lukematon määrä välineitä: kalsarit, välihousut, päällyshousut, sukat, kengät jne. Aseita on tarpeen mukaan, samon gps, kiikari, silmälasit, nitrot, kossu, vararavintoa, termos, koira, auto, veneet, moottorit, polttoaineet yms yms jne jne. Tuskin mitään varusteistaan metsästäjä kykenee valmistamaan itse.

Kanahaukka: Tappaa ja syö tarpeeseensa. Ehdottomasti raitis.

Metsästäjä: Tappaa huvittelun ja harrastuksen vuoksi.

Kanahaukka: Metsästyksessä loukkaantuminen johtaa nälkäkuolemaan.

Metsästäjä: Jahdissa uhkana ylitiheän metsästäjäkannan ammuskelu. Voi saada hauleja tai luodin nahkaansa hirveänä, sorsana, teerinä tai jäniksenä. Jos sekä auton avaimet että kännykkä hukkuvat, joutuu metsästäjä kävelemään taksiasemalle.

Kanahaukka: Ei voi ostaa makkaraa marketista eikä voi kuittailla tukiaisia eikä eläkkeitä. Aina keino elannon hakkimiseen on metsästys.

Metsästäjä: Huvittelee kylläisenä ja rikkaana ammuskelemalla luonnonvaraisia ja itse ruokansa etsiviä eläimiä.

Kanahaukka: Rakentaa keväällä pesän ja kutsuu puolisonsa. Kasvattaa ja ruokkii ja opettaa poikansensa.

Metsästäjä: Mopoillee kirkonkylän kioskille ja ostaa miestenlehden.

45

3036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savotex

nyt on tavallaan "verenperintöö" joillakin metästäjillä. Sellailin kerran eräkirjoo, jossa oli vanha valokuva metästäjästä, joka oli naulannu ulukorakennuksen seinään kymmeniä ampumiaan kanahaukkoja.
      Ennen oli pikkasen kilpailua kanalintujen lihasta metästäjien ja koukkunokkien kesken.

Tuohon kilpailuun ei kyllä nykysin ole mittään perusteita.
      Se on ihan turha todistella eräpoikien syövän vaan ja ainoastaan riistaluomulihaa ympäri vuoden. Kyllä se kaupan lihakin maistuu heille niinkuin muillekkin.

Muutaman kerran järvellä oon nähny kun kanahaukka tekkee selevää nuoresta lokista. Ei se pelkästään mehtäkänlintuja syö.
      Eikä se jätä jälkeensä puoliksi syötyjä linnunraatoja. Ei ainakaan meillä kanahaukoilla niin hyvin mene.

Ja koukkunokka on niinku pöllötkin. Ne jättää pesinnän välliin, kun on huono vuosi saaliselläinten suhteen.
      Ei ne tapa mittään tiettyä lajia sukupuuttoon.

Mehtämiehiä kehotetaan tänä syksynä maltillisseen saaliismäärään mehtäkanalintujen osalta.
      Minun mielestä joutas kieltää koko tyhjänpäivänen touhu. Eikö nuita kiksejä nykymaailmassa saa muutenkin kuin ampumalla vähälukusia metsoja ja teeriä.

• teet?

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei uljasta kanahaukkaa oikeastaan tulisi verrata edes samana päivänä huvitteleviin ja harrastaviin metsästäjiin.

Kummallinen addiktio metsästys näyttää olevan. Tappamisesta pitää hakea kiksit kun muuta ei osata. Ilmeisesti metsästys liittyy jonkinlaiseen syrjäytymiseen ja kirjoituksten perusteella myös vajavaisiin taitoihin sekä puutteelliseen luonnon perusasioiden tuntemukseen.

Huvittelun vuoksi tapahtuvaan tappamiseen täytyy liittyä myös puutteellinen kyky asettua toisen elävän olennon asemaan.

• on tosi
        teet? kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei uljasta kanahaukkaa oikeastaan tulisi verrata edes samana päivänä huvitteleviin ja harrastaviin metsästäjiin.

Kummallinen addiktio metsästys näyttää olevan. Tappamisesta pitää hakea kiksit kun muuta ei osata. Ilmeisesti metsästys liittyy jonkinlaiseen syrjäytymiseen ja kirjoituksten perusteella myös vajavaisiin taitoihin sekä puutteelliseen luonnon perusasioiden tuntemukseen.

Huvittelun vuoksi tapahtuvaan tappamiseen täytyy liittyä myös puutteellinen kyky asettua toisen elävän olennon asemaan.

hieno lintu. Varsinkin täytettynä.

• Ihan selevästi

Kaikenlaisten raatojen kuvat. Aika omituinen mieltymys. -sano.

Ja minä metsästäjänä en VIHAA petoja, niinkuin harhaluuloissasi kuvittelet ja yleistät.

Mutta jos peto uhkaa minun koiraani tai kissaani, ammun taatusti.
        Tajusitko lopultakin, mistä on kysymys?

Viännämpä rautalangasta, kaikenvaralta. -Siinä on kaksi mahdollisuutta, joko annan petoelukan repiä lemmikkini, tai en anna.
        Jos sinä annat niiden niin tehdä, senkun, mutta älä tule sinäkään rääppimään niitä, jotka puolustavat omia ystäviään. Sopiiko?

• ja varjo
        on tosi kirjoitti:

hieno lintu. Varsinkin täytettynä.

Kanahaukka on uljas olento vielä typerän surmaamana ja täytettynä.

Huvimetsästäjästä ei tätä voida sanoa milloinkaan.

• metästelijä

Elinympäristön muutoksista se kanalintukantojen hupeneminen johtuu. Ei liiallisesta metsästyksestä tai petolinnuista. Metsänkäsittely, ojitus ja maatalous lienee pahimpia syitä hupenemiseen.

Muistasin joskus lukeneeni tutkimuksesta, että kanahaukan saaliista n.30% koostuu kanalinnuista. Loput 70% pienehköä nelijalkaista, varis- ja lokkilintuja.

Enpä usko että kannat mainittavasti paranisi vaikka kanahaukka tapettaisiin sukupuuttoon ja aseet jätettäisiin seinäkoristeeksi. Kyllä ne syyt on jossain muualla.

Malttia tietysti verotukseen huonoina vuosina.

• metästelijä
        metästelijä kirjoitti:

Elinympäristön muutoksista se kanalintukantojen hupeneminen johtuu. Ei liiallisesta metsästyksestä tai petolinnuista. Metsänkäsittely, ojitus ja maatalous lienee pahimpia syitä hupenemiseen.

Muistasin joskus lukeneeni tutkimuksesta, että kanahaukan saaliista n.30% koostuu kanalinnuista. Loput 70% pienehköä nelijalkaista, varis- ja lokkilintuja.

Enpä usko että kannat mainittavasti paranisi vaikka kanahaukka tapettaisiin sukupuuttoon ja aseet jätettäisiin seinäkoristeeksi. Kyllä ne syyt on jossain muualla.

Liikenne tappaa vuosittain miljoonia eläimiä. Kuinka paljon sitten kanalintuja. Veikkaisin että kymmeniä tuhansia...

• typerät..
        teet? kirjoitti:

varmaan vajavainen luonnontuntemus on myös erkki pulliaisella joka on metsästänyt ja metsästystä harrastanut.
        Kyllä kait nyky metsästäjä ei paljon saalista saa ja ei siellä monikaan ammu rauhoitettuja eläimiä.
        eläimen asemaan ei tarvitse asettua,mutta turhaa kärsimystä ja tappamista en hyväksy.

• milloinkaan
        ja varjo kirjoitti:

Kanahaukka on uljas olento vielä typerän surmaamana ja täytettynä.

Huvimetsästäjästä ei tätä voida sanoa milloinkaan.

varsinkaan sellaisesta, joka ei mistään mitään tiedä, mutta huutaa pää sinisenpunaisena jokapaikassa omien kuvitelmiensa ja ennakkoluulojensa vankina. Toisinsanottuna uljaaksi ei koskaan voi suomalaista riviluonnonsuojelijaa nimetä.

• savotex
        Ihan selevästi kirjoitti:

Kaikenlaisten raatojen kuvat. Aika omituinen mieltymys. -sano.

Ja minä metsästäjänä en VIHAA petoja, niinkuin harhaluuloissasi kuvittelet ja yleistät.

Mutta jos peto uhkaa minun koiraani tai kissaani, ammun taatusti.
        Tajusitko lopultakin, mistä on kysymys?

Viännämpä rautalangasta, kaikenvaralta. -Siinä on kaksi mahdollisuutta, joko annan petoelukan repiä lemmikkini, tai en anna.
        Jos sinä annat niiden niin tehdä, senkun, mutta älä tule sinäkään rääppimään niitä, jotka puolustavat omia ystäviään. Sopiiko?

Harrastan ennakkoluulotonta lukemista ja lueskelin ja sellailin kerran Suomen eränkäynnistä kertovoo painotuoretta kirjoo.Siinä ol se kuva, iliman ennakkovarotuksia.Metsästäjä kanahaukkasaaliin kera.
        -sano

Et kai sie väitä tosissas, että kanahaukka tulloo repimään lemmikkiäs? Tai sinun ystäviäs?

Se ystävän puolustaminen ampumalla on vähän niin ja näin. Menneellä talvena ammuttiin koiria sutena. Käräjiäkii on käyty asian tiimoilta. Kannattaa turvautua ensin varotuslaukaukseen ja pittää pää kylymänä ja ennen kaikkee kemikaaleista vappaana.

Petovihakäsityksestä oon suanu käsityksen mehtämiesten jutuista.

Se on hyvä, että sie et kärsi tästä antipatiasta. Sit myö ollaankin ihan samalla aaltopittuuvella.

Tietysti minun mielipitteet on erimieltä asiasta olevien mielestä rääppimistä.
        Mutta eipä se kantaani asiaan muuta miksikään. Jokkaisella on sanomisenvappaus tässä maassa.

• usm
        metästelijä kirjoitti:

Olen innokas ajokoirametsästäjä, ja kokeissa käviä. Hrastan myös luontovalokuvausta, josta saan myös jonkin verran elantoa. Olen kuvannut kanahaukaa neljänä vuonna peräkkäin samalta pesältä, ja niiden poikasten ruokkimista. En ole nähnyt ainutakaan jänistä, teeristä puhumatakaan haukkojen ruokalistalla neljän vuoden aikana. Ruokalista koostuu harakoista, variksista, rotista, närhistä, oravista vähemmän ja puluista. Sitten ajokoirametsästykseen, jota olen harrastanut liki 30v, ja yhden kerran haukka on ottanut jäniksen ajosta, ja kokeissa huuhkaja on viennyt jäniksen kertaalleen. Täällä missä harrastan on melko voimakas haukkakanta. Kyseinen haukanpesä sijaitsee noin 1km päässä metsojen soidinpaikasta, missä viimevuonnakin oli parhaillaan parikymmentä kukkoa samana aamuna soitimella, eikä haukat näitä mitenkään ahdistellut. Että suurin peto kanalinnuille on tehometsän hoito,ja vähäisten teerikantojen metsästys. Metsoja meilläpäin on runsaasti.

• kanahaukan

kynsissä aikuisen ison kissankin ja toinen kanahaukka lensi vieressä. Oli vaikeuksia painavan kollin kanssa. Noin 11 metrin korkeudessa sillä alkoi olla vaikeuksia ja se lenteli melkein paikallaan. Sitten se tiputti kissan sänkipellolle kun kissa oli ensin rimpuillut. Saattaapi ne jonkun minkin pennunkin pyydystää ja hyvä niin oliskin.

• huomannut ihmisissäkin
        teet? kirjoitti:

saman vian, ettei osata asettua toisen ihmisen asemaan.

• ihmettelisi
        teet? kirjoitti:

kun entisaikaan lapsia peloteltiin, että ole varovainen tai kanahaukka vie, niin lieneeköhän osa näistä kavereista tällaisia, mutta pelko jäänyt johonkin syvälle sisimpään ja sitten aletaan vain syyttämään samaista olentoa jonkun muun lajin katoamisesta..

• Verenperintönä
        savotex kirjoitti:

Harrastan ennakkoluulotonta lukemista ja lueskelin ja sellailin kerran Suomen eränkäynnistä kertovoo painotuoretta kirjoo.Siinä ol se kuva, iliman ennakkovarotuksia.Metsästäjä kanahaukkasaaliin kera.
        -sano

Et kai sie väitä tosissas, että kanahaukka tulloo repimään lemmikkiäs? Tai sinun ystäviäs?

Se ystävän puolustaminen ampumalla on vähän niin ja näin. Menneellä talvena ammuttiin koiria sutena. Käräjiäkii on käyty asian tiimoilta. Kannattaa turvautua ensin varotuslaukaukseen ja pittää pää kylymänä ja ennen kaikkee kemikaaleista vappaana.

Petovihakäsityksestä oon suanu käsityksen mehtämiesten jutuista.

Se on hyvä, että sie et kärsi tästä antipatiasta. Sit myö ollaankin ihan samalla aaltopittuuvella.

Tietysti minun mielipitteet on erimieltä asiasta olevien mielestä rääppimistä.
        Mutta eipä se kantaani asiaan muuta miksikään. Jokkaisella on sanomisenvappaus tässä maassa.

Niin minäkin oon kokenu sen, kun oli aamulla sudenjäljet rappusilla ja oon nähnykki yhen pentuna pihapiirissä. Luulin sitä koiraksi, ja suksuttelin sitä tulemaan lähemmäksi, ei tullu, toljotti vain kylmästi kolmenkymmenen metrin päästä, pihaan tulossa oli, mutta lopulta lähti lumiseen korpeen omia jälkiään. Aamulla vanhemmat sanoi, jälkiä tutkittuaan, että susi se on ollut. Si8ihen aikaan ei ollu sillä kylällä kainuussa sceefereitä irrallaan tammikuun pakkasilla, kun kellään ei ollu semmoisia koiria.

Se toljotus oli mieleenpainuvaa, -siinä oli jotain todella villiä ja epäilyttävää, ja se jäykkä asento, se ei värähtänytkään koko aikana, n. 2-3 minuuttia.

Jos se oliosi hyökänny, en varmaan olisi kerenny edes nurkan ympäri rappusille karkuun.

mutta OON varma, että jos meillä olisi ollu koira pihalla,ja minä en olisi ollu, susi olisi käyny sen repimässä.

Mutta siitä huolimatta en vihaa petoja, vaan otan sen huomioon, että joudun koska tahansa siihen tilanteeseen, että omaa koiraa,-joka on oppinu luottamaan minuun,- uhkaa susi, niin silloin mulla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin ampua susi, sillä tilanne ei nopeudestaan anna muuta keinoa, riippuen tilateen etäisyydestä tietenkin.

Siis suden ampuminen siinä tilanteessa ON minun velvollisuuteni, aivan täsmälleen samoin, kuin joku on tappamisaikeissa minun vaimoni tai lapseni suhteen, tai jonkun toisen ihmisen suhteen yleensä.

Näin tämä menee, eikä siinä ole nokan koputtamista, se on jokaisen oikeus ja ennenkaikkea IKIAIKOJEN velvollisuus. Jos laki vääntämällä väännetään toistapäin, se on ÄÄLIÖMÄISIN TEMPPU, ns. viranomaisilta, minkä ne suuressa tryperyydessään voivat tehdä, koska heistä ei ole pienintäkään apua siinä hetkessä!

Joten älä koskaan yleistä toisten uhoamista, kaikkien metsästäjien syyksi, vaikka minäkin OON sitä mieltä, että susia on Suomessa liikaa.

Tämä ON TOSI, ja lisää tulee, joten on oltava liipasinsormi entistä herkempänä, enkä kuitenkaan tunne pienintäkään VIHAA petoja kohtaan.

Lähinnä se alkukantainen vietti on suuri pettymys näitä lapsellisia susihyysääjiä kohtaan, jotka eivät anna arvoa toisten ihmisten rakkaille eläimille, vaan nämä on pidettävä sisällä ja häkissä omalla pihalaan, -perkele, sen tähden, että suset saavat olla vapaana samalla pihalla. Saatana saatana!!!

Joten toivotan totisesti tarkkoja laukauksia niille, jotka joutuvat siihen tilanteeseen, ja OIKEAA kansalaisrohkeutta.-

Miten muuten pedot oppivat, vai onko joku hyysääjä keksiny toimivan keinon?

• MUTTATTA
        usm kirjoitti:

Olen innokas ajokoirametsästäjä, ja kokeissa käviä. Hrastan myös luontovalokuvausta, josta saan myös jonkin verran elantoa. Olen kuvannut kanahaukaa neljänä vuonna peräkkäin samalta pesältä, ja niiden poikasten ruokkimista. En ole nähnyt ainutakaan jänistä, teeristä puhumatakaan haukkojen ruokalistalla neljän vuoden aikana. Ruokalista koostuu harakoista, variksista, rotista, närhistä, oravista vähemmän ja puluista. Sitten ajokoirametsästykseen, jota olen harrastanut liki 30v, ja yhden kerran haukka on ottanut jäniksen ajosta, ja kokeissa huuhkaja on viennyt jäniksen kertaalleen. Täällä missä harrastan on melko voimakas haukkakanta. Kyseinen haukanpesä sijaitsee noin 1km päässä metsojen soidinpaikasta, missä viimevuonnakin oli parhaillaan parikymmentä kukkoa samana aamuna soitimella, eikä haukat näitä mitenkään ahdistellut. Että suurin peto kanalinnuille on tehometsän hoito,ja vähäisten teerikantojen metsästys. Metsoja meilläpäin on runsaasti.

Tuliko edes mieleen, että miksi niitä teeriä on niin vähän, koska yleensä kautta kaikkien korpimaiden teeriä on enemmän, kuin metsoja?

Metso pystyy kopistamaan kanahavukallekin vastaan, mutta teeri on täysin avuton.-OOn nähny.

Ja muute,- ootko kuullu kanahavukan pesän seuraajasta, joka kertoi havukan kantaneen pesälle yhden päivän aikana kuusi teerenpoikasta.- Etpä tietenkään?

Mikä on sen tehokkaampi hävittäjä, kun havukka, jos se huomaa lentokyvyttömän linnunpoikueen, kettujen lisäksi.-

• metästelijä
        usm kirjoitti:

Pesintäaikaan sitä ravintoa on kanahaukalle runsaasti tarjolla. Tuskinpa se silloin on erityisen perso kanalinnuille. Mitä itse olen noita kanahaukan saalistustilanteita nähnyt, niin koppelon, teeren, pari oravaa, muutamia varis- ja pikkulintuja olen nähnyt nappaavan. Talvisaikaan ravinto on tiukemmassa ja silloin se ahdistelee tarmokkaammin kanalintujakin. Aikuinen metso ja jänis alkaa olla jo kokonsa puolesta suurehko haukalle saaliiksi. Liian peitteiselle paikalle väsätty teeren talviruokintapaikka saattaa muodostua surmanluokuksi kun haukka oppii siinä vierailemaan.

Pesintäaikana pienpedot ovat epäilemättä paljon suurempi uhka kanalinnuille.

• savotex
        Verenperintönä kirjoitti:

Niin minäkin oon kokenu sen, kun oli aamulla sudenjäljet rappusilla ja oon nähnykki yhen pentuna pihapiirissä. Luulin sitä koiraksi, ja suksuttelin sitä tulemaan lähemmäksi, ei tullu, toljotti vain kylmästi kolmenkymmenen metrin päästä, pihaan tulossa oli, mutta lopulta lähti lumiseen korpeen omia jälkiään. Aamulla vanhemmat sanoi, jälkiä tutkittuaan, että susi se on ollut. Si8ihen aikaan ei ollu sillä kylällä kainuussa sceefereitä irrallaan tammikuun pakkasilla, kun kellään ei ollu semmoisia koiria.

Se toljotus oli mieleenpainuvaa, -siinä oli jotain todella villiä ja epäilyttävää, ja se jäykkä asento, se ei värähtänytkään koko aikana, n. 2-3 minuuttia.

Jos se oliosi hyökänny, en varmaan olisi kerenny edes nurkan ympäri rappusille karkuun.

mutta OON varma, että jos meillä olisi ollu koira pihalla,ja minä en olisi ollu, susi olisi käyny sen repimässä.

Mutta siitä huolimatta en vihaa petoja, vaan otan sen huomioon, että joudun koska tahansa siihen tilanteeseen, että omaa koiraa,-joka on oppinu luottamaan minuun,- uhkaa susi, niin silloin mulla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin ampua susi, sillä tilanne ei nopeudestaan anna muuta keinoa, riippuen tilateen etäisyydestä tietenkin.

Siis suden ampuminen siinä tilanteessa ON minun velvollisuuteni, aivan täsmälleen samoin, kuin joku on tappamisaikeissa minun vaimoni tai lapseni suhteen, tai jonkun toisen ihmisen suhteen yleensä.

Näin tämä menee, eikä siinä ole nokan koputtamista, se on jokaisen oikeus ja ennenkaikkea IKIAIKOJEN velvollisuus. Jos laki vääntämällä väännetään toistapäin, se on ÄÄLIÖMÄISIN TEMPPU, ns. viranomaisilta, minkä ne suuressa tryperyydessään voivat tehdä, koska heistä ei ole pienintäkään apua siinä hetkessä!

Joten älä koskaan yleistä toisten uhoamista, kaikkien metsästäjien syyksi, vaikka minäkin OON sitä mieltä, että susia on Suomessa liikaa.

Tämä ON TOSI, ja lisää tulee, joten on oltava liipasinsormi entistä herkempänä, enkä kuitenkaan tunne pienintäkään VIHAA petoja kohtaan.

Lähinnä se alkukantainen vietti on suuri pettymys näitä lapsellisia susihyysääjiä kohtaan, jotka eivät anna arvoa toisten ihmisten rakkaille eläimille, vaan nämä on pidettävä sisällä ja häkissä omalla pihalaan, -perkele, sen tähden, että suset saavat olla vapaana samalla pihalla. Saatana saatana!!!

Joten toivotan totisesti tarkkoja laukauksia niille, jotka joutuvat siihen tilanteeseen, ja OIKEAA kansalaisrohkeutta.-

"Suden ampuminen on velvollisuuteni,aivan täsmälleen samoin, kuin joku on tappamisaikeissa minun vaimoni tai lapseni suhteen jne."

Siis metsästysassella tehdyt ns. itsepuolustuskeissit eli tapot menee näin:

-Riita viimesestä kossupullosta,ammutaan ryyppykaveri
        -Riita liiallisesta kossusta, vaimo heitetään pihalle ja ammutaan tilannetta tulleita polliiseita kohti unohtamatta naapureita
        -Vaimo jättää ja jätetty miesmies ampuu hengettömäks vaimon ja sen uuven mieystävän.

Siinä sulle uhkaa, perustuu faktoihin.
        Anappa asekaapin avvain vaimolle ja mene vaikka veneentekokursseille ja tutustu uusiin ihmisiin eläkä houraile tappajista.
        Ei sun perhettä kukaan tule murhaamaan.

Kyllä Suomessa voi turvallisesti liikkua niin kaupungissa kuin maaseuvulla.

• Taas taisi muljahtaa
        savotex kirjoitti:

"Suden ampuminen on velvollisuuteni,aivan täsmälleen samoin, kuin joku on tappamisaikeissa minun vaimoni tai lapseni suhteen jne."

Siis metsästysassella tehdyt ns. itsepuolustuskeissit eli tapot menee näin:

-Riita viimesestä kossupullosta,ammutaan ryyppykaveri
        -Riita liiallisesta kossusta, vaimo heitetään pihalle ja ammutaan tilannetta tulleita polliiseita kohti unohtamatta naapureita
        -Vaimo jättää ja jätetty miesmies ampuu hengettömäks vaimon ja sen uuven mieystävän.

Siinä sulle uhkaa, perustuu faktoihin.
        Anappa asekaapin avvain vaimolle ja mene vaikka veneentekokursseille ja tutustu uusiin ihmisiin eläkä houraile tappajista.
        Ei sun perhettä kukaan tule murhaamaan.

Kyllä Suomessa voi turvallisesti liikkua niin kaupungissa kuin maaseuvulla.

Vastuu kuu,.., eiku lukijalle, kun savolaista kuunteloo:))

Minä oon ihan rauhallinen, mutta sulla taisi ruveta jalaka vippasemaan.

• Sunnuntaimetsästäjä
        metästelijä kirjoitti:

"Enpä usko että kannat mainittavasti paranisi vaikka kanahaukka tapettaisiin sukupuuttoon ja aseet jätettäisiin seinäkoristeeksi."

Vaan minäpä uskon, että tuliaseet, autot ja metsäautotiet ovat yksi syy aleneviin metsäkanalintukantoihin. Autolla pystyy heiveröisempikin elintasoihminen haravoimaan päivän mittaan todella laajan alueen, jolle on rakennettu tiheä metsäautotieverkosto. Kiikarikiväärillä onkin sitten helppo napsia teeriä alas. Sitä paitsi lintuja ammutaan edelleenkin paljon teiltä vaikka kukaan ei sitä tunustakaan.

• 71 vuotias metästäjä.
        usm kirjoitti:

-huomenna se alkaa seuranta ,miten kanahaukka iskee.mulla on teeren kuvat ,ja joka syksy se iskee jo hämärässä,ollessani nostamassa ,kun kuva vedetään puuhun ja olen puun juurella ,niin jo peto on kuvassa kiini,teeren raatoja ympäriinsä.aloi nmetästää -51 v nna.silloin maksettiiin tapporahaa.oli poikueet suurempia,kunpedot oli vähissä.haukathan tppaa kaiken maassa liikuvan.varpushaukalle on pyyt mieleen niiden jäämiä on maastossa.lihat syoty pois.

• tuo olemassa
        Verenperintönä kirjoitti:

kas tässä:
        http://channel.nationalgeographic.com/channel/manamongwolves/video_preview_1.html

Siinä se kerrotaan. (hommaa koko video ni näät)

• teki tämänkin
        kanahaukan kirjoitti:

kynsissä aikuisen ison kissankin ja toinen kanahaukka lensi vieressä. Oli vaikeuksia painavan kollin kanssa. Noin 11 metrin korkeudessa sillä alkoi olla vaikeuksia ja se lenteli melkein paikallaan. Sitten se tiputti kissan sänkipellolle kun kissa oli ensin rimpuillut. Saattaapi ne jonkun minkin pennunkin pyydystää ja hyvä niin oliskin.

näín kerran ku kanahaukka nappasi lehmän. Siellä se puussa sitten järsi sitä lehmää ja heinähattu oli alhaalla ihmeissään.

• Make
        teet? kirjoitti:

Asetupa sinä vesilinnun asemaan, kun jonkun ääliön irtipäästämä minkki on syönyt äitisi, isäsi ja sisaruksesti. Seuraavaksi sinä olet vuorossa. Ei siellä luonnossa vallitse harmonia ja rakkaus, vaan eläimet tappavat toisiaan "säälimättä" ravinnon saamiseksi ja viettiensä ohjaamana. Metsästämällä haittaeläimiä kuten minkkejä, autetaan lintuja selviämään. Niitä minkkejä muuten ei osaa yksikään kaltaisesi ihminen pyytää. Siihen tarvitaan metsästäjää.

• lemmikki...
        kanahaukan kirjoitti:

Tästäpä uroteosta kanahaukalle myönnettiin ympäristömitali. Tämä mainio epeli siivoaa luontoa sinne kuulumattomista otuksista.

Eiköpä vaan, katti taisi olla metsästäjän lemmikki, haittahemmon haittaeläin, jonka hän joka ilta päästää saalistamaan luonnonvaraisia eläimiä.

• tappaja78

Taitaa olla tämäkin palsta puolueeton.

Viesti poistettiin vaikka asiallisesti kerroin mielipitteen asiasta ja muista pedoista.

• Jorma!

Metsästäjän metsästäjä on yhtä aikaa peräkamarin saamaton mopileva "aikamiespoika" ja rikas "juppi" autoinen ja kaliine varusteineen!?

Totuus taitaa olla siinä välissä, tosin ääripäätkin löytyy myös!

Keskeisin virhe on kuitenkin tuo huvikseen ammuskelu, se ei liity metsästämiseen! Jos saalista haluaa niin metsässä tulee liikkua hiljaa ja ampua vain silloin kun on varma tilanne. Räiskimällä ei saa saalista.

Suomessa tulee lähivuosina paremminkin pulaa metsästäjistä kuin että metsästäjiä olisi liikaa.

Ongelmia tulee hirvi, valkohäntäpeura ja metsäkauriskantojen säätelyssä. Jo nyt valitetaaan että hirviä ja peuroja on liikaa, Ahvenanmaalla myös metsäkauriita. Hirvet ovat osallisena kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa ja syövät taimistoja. Peurat ja metsäkauriit aiheuttavat maataloudelle tappioita.

Metsästäjät ovat samalla luonnonsuojelijoita ja riistanhoitajia. Metsästäjiä jotka ampuvat luvatta petoja tai kanahaukkoja on todella vähän. Sen sijaan "irvileukoja" jotka tahallaan ärsyttävät tosikkoja luonnonsuojelijoita tappopuheilla täällä netissä on runsaasti. Eli jäitä hatuun, molemmin puolin!

• asia.

Peräkamarin metsästävää aikamiespoikaa ja metsästävää upporikasta toimitusjohtaja-junttia yhdistää yksi asia: Luonnonvaraisen eläimen ahdistelusta ja surmaamisesta saatu kiksi eli hyvän olon tunne.

Heitä yhdistää myös se, ettei kummankaan tarvitsisi toimeentulonsa puolesta tätä veren riittiä harrastaa. He tekevät sen huvinsa vuoksi.

He ovat huvimetsästäjiä.

• AIVAN SAMOIN
        asia. kirjoitti:

Peräkamarin metsästävää aikamiespoikaa ja metsästävää upporikasta toimitusjohtaja-junttia yhdistää yksi asia: Luonnonvaraisen eläimen ahdistelusta ja surmaamisesta saatu kiksi eli hyvän olon tunne.

Heitä yhdistää myös se, ettei kummankaan tarvitsisi toimeentulonsa puolesta tätä veren riittiä harrastaa. He tekevät sen huvinsa vuoksi.

He ovat huvimetsästäjiä.

KIKSISI siitä, kun pääset muka pääset neuvomaan muita, vaikka et osaa edes käsittää niin pikkujuttua, kuin että, jos metsästäjä ei ammu riistaa, niin seuraavassa hetkessä joku peto repii sen riistan paljon tuskallisemmin riekaleiksi, tai joku tauti runtelee sitä viikkokaupalla ja lopuksi varis tai korppi nokkii siltä silmät ensimmäisenä, ja elävältä, ja sitten repii pikkuhiljaa suolet ulos, sen vielä eläessä.

Ihan mielenkiintoista ajatella, mikä sinuakin muka luontoon yhdistää, kun et poloinen oo enää edes happosadetta kummempaa luontoa nähny vuosikymmeniin, sieltä kerrostalon parvekkeeltasi.

• aivan naurettavalta
        AIVAN SAMOIN kirjoitti:

KIKSISI siitä, kun pääset muka pääset neuvomaan muita, vaikka et osaa edes käsittää niin pikkujuttua, kuin että, jos metsästäjä ei ammu riistaa, niin seuraavassa hetkessä joku peto repii sen riistan paljon tuskallisemmin riekaleiksi, tai joku tauti runtelee sitä viikkokaupalla ja lopuksi varis tai korppi nokkii siltä silmät ensimmäisenä, ja elävältä, ja sitten repii pikkuhiljaa suolet ulos, sen vielä eläessä.

Ihan mielenkiintoista ajatella, mikä sinuakin muka luontoon yhdistää, kun et poloinen oo enää edes happosadetta kummempaa luontoa nähny vuosikymmeniin, sieltä kerrostalon parvekkeeltasi.

kuin että, jos metsästäjä ei ammu riistaa, niin seuraavassa hetkessä joku peto repii sen riistan paljon tuskallisemmin riekaleiksi, tai joku tauti runtelee sitä viikkokaupalla ja lopuksi varis tai korppi nokkii siltä silmät ensimmäisenä, ja elävältä, ja sitten repii pikkuhiljaa suolet ulos, sen vielä eläessä.

Jeesustelusi on täysin naurettavaa, se mitä luonnossa tapahtuu, sen kuuluukin tapahtua.
        Vuodatuksesi pedoista ja luonnon julmuudesta on _täyttä_ paskaa!
        Esität itsesi jonain pelastajana, joka tuskattomasti auttaa tätä eläinparkaa, täysin naurettavaa tekstiä, jolla nyt et vakuuta ketään poloinen.

Metsästys ei minua haittaa sen enempää kuin lehmän syönti, mutta paskanjauhanta haittaa.
        T: ulkopuolinen

• jauhetaan kahvia
        aivan naurettavalta kirjoitti:

kuin että, jos metsästäjä ei ammu riistaa, niin seuraavassa hetkessä joku peto repii sen riistan paljon tuskallisemmin riekaleiksi, tai joku tauti runtelee sitä viikkokaupalla ja lopuksi varis tai korppi nokkii siltä silmät ensimmäisenä, ja elävältä, ja sitten repii pikkuhiljaa suolet ulos, sen vielä eläessä.

Jeesustelusi on täysin naurettavaa, se mitä luonnossa tapahtuu, sen kuuluukin tapahtua.
        Vuodatuksesi pedoista ja luonnon julmuudesta on _täyttä_ paskaa!
        Esität itsesi jonain pelastajana, joka tuskattomasti auttaa tätä eläinparkaa, täysin naurettavaa tekstiä, jolla nyt et vakuuta ketään poloinen.

Metsästys ei minua haittaa sen enempää kuin lehmän syönti, mutta paskanjauhanta haittaa.
        T: ulkopuolinen

katso Maailman kallein kahvi tuolta ylhäältä

• Ei huono

Ei huono

• HÄH?

Ootko noin eksyksissä? Ja sinäkö oot joku sanomaan, mikä on hyvä, vaikka et mitään hyvää oo saanu aikaiseksi, edes omien elämäntapojesi suhteen, saatikka sitten muiden.

• mut jos en ois
        HÄH? kirjoitti:

Ootko noin eksyksissä? Ja sinäkö oot joku sanomaan, mikä on hyvä, vaikka et mitään hyvää oo saanu aikaiseksi, edes omien elämäntapojesi suhteen, saatikka sitten muiden.

syntynyt, olis yks tyttö jäihin pudonneena hukkunut v.1972! Eli elämäni ei todellakaan ole silloin ollut turha. Myös muutama elukka on jäänyt henkiin ansiostani.

• uot
        HÄH? kirjoitti:

aik' pihal!

• killer1

Melkeen kaikki koukkunokat saa laittaa tappolistalle kanahaukan kanssa.

Etenkin huuhkaja ja lisäksi myös hiirihaukka.

Myös monet muut haukat, nämä riistakannan verottajat.

• usm

Te haukan metsästäjät, pitäkää pienempääsuuta, te mustamaalaatte meidät kaikki metsästäjät noilla jutuillanne. Jos yksi on hölmö, niin ei kaikki metsästäjät ole. Jos haukka ottaa kissan pellolta, niin ei se siinnä mitään pahaa tee, kissa kylläkin tekee siellä pellolla. Joten sovitaanko ettei levitellä haukan tappamis juttuja täälä yleisesti, jos on pätemisen tarve, niin tarinoikaa niistä omissa porukoissanne.
        T:Asiallinen metsästäjä

• pois,
        usm kirjoitti:

Te haukan metsästäjät, pitäkää pienempääsuuta, te mustamaalaatte meidät kaikki metsästäjät noilla jutuillanne. Jos yksi on hölmö, niin ei kaikki metsästäjät ole. Jos haukka ottaa kissan pellolta, niin ei se siinnä mitään pahaa tee, kissa kylläkin tekee siellä pellolla. Joten sovitaanko ettei levitellä haukan tappamis juttuja täälä yleisesti, jos on pätemisen tarve, niin tarinoikaa niistä omissa porukoissanne.
        T:Asiallinen metsästäjä

-kun et tiedä mitään,onko sulla huppu silmillä?

• pystyynpassattuimpia

ovat nimenomaan vastustajat.Metsässä eivät ole käyneet koskaan,eikä muutkaan sais käydä.
      Kaikki ostetaan kaupasta.
      Akat on niin rumia ja nukkavieruja villavaatehyypiöitä ettei se ole ihme jos alkaa maailma tuntua pahalta.Nössöimmillä ei ole akkaa ollenkaan ja ne pariutuvat keskenään.

• tappamalla ja saalistamalla

Itujen syönti ja kannabiksen polttelu vieraannuttaa tosielämästä! Elämä ei ole pelkkää piripäissään hihittelyä.. Mene töihin ja hanki elämä!

• ja tällä

menolla ihmisrotu vielä tappaa itsensäkin, mikä on hyvä juttu, kun ottaa huomioon monestako punaniskasta päästään eroon.

• siinä
        ja tällä kirjoitti:

menolla ihmisrotu vielä tappaa itsensäkin, mikä on hyvä juttu, kun ottaa huomioon monestako punaniskasta päästään eroon.

risuparrankin perskarvat kärähtää samalla.Voipa villatakistakin haiku nousta.

• no sittenhän
        siinä kirjoitti:

risuparrankin perskarvat kärähtää samalla.Voipa villatakistakin haiku nousta.

minulla ei siinä tapauksessa liene hätäpäivää.. hyvä näin.

• taasen

Niin lintubongari haluaa kohta menehtyvien kanahukkien tappavan kanalintuja ettei kukhaan mettästäis lintuja.
      Sitten se syö broilerinsiipeä ja kirjoitteleen intternörttiin paheksuvia viestejä metsästäjistä.

Paskaa puhutta, että tet yhtään parempia ihmisiä ole. Kaksinaimoralisteja vain olette.

• Ylpeä metsämies

Kyllä kyllä! ME metsästäjät tehdään juuri näin kun tuossa aloitusviestissä sanotaan! Mutta arvatkaapa mitä te kaikki viherpiiperö-puunhalaaja-ruohonsyöjä-mukaeläintenystävät!!! Vaikka te miten paljon puhuisitte eläinten puolesta ja miten raakaa metsästys on, niin me metsästäjät metsästetään kuitenki aina ja ikuisesti ja vielä PIDETÄÄN siitä!!! METSÄSTÄJÄMÄÄRÄ ON OLLUT NOUSUSSA JO MONEN VUODEN AJAN JA TE ETTÄ VOI SILLE MITÄÄN ETTÄ REPIKÄÄS SIITÄ!!! HAHHAH!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1567
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26