Paras ajokausi alkaa olla ohi

Talvi tulee

Lämpömittari ei tahdo nousta yli 12 C asteen, vettä vihmoo vähän väliä, aurinko ei paljon näyttäydy. "Kesälomaa" olisi vielä jäljellä mutta kyllä ajot taitaa olla ajettu tältä kesältä. Näillä keleillä visiiri tahtoo huurtua ja vaatetta pitää olla monta kerrosta ja aina viluttaa, ei ole ajaminen mitään nautintoa. Täytyy vaan muistella kesäkuista euroopan reissua kun ei satanut pisararaakaan ja ajopuvun alla ei tarvinut olla muuta kuin kalsarit ja T-paita. Kyllä kannattavin taitaa olla 3-4:n kk:n vakuutus moottoripyörään?

28

2429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa jaa jaa

      JAA. Onko talvi tulossa? Hyvä kun kerroit. Pane paljon päälle talvella ettei palele. Ota ensi kesäksi 3 viikon vakuutus.

      • teiden eränkävijä

        Syksy on mielenkiintoisin ajoaika, voi pitää kunnon varusteita päällä kun eitarvitse kärsiä kuumuudesta. Syyskuun vaihteessa on perinteinen Savojärven telttakokoontuminen. En käsitä kuinka voi olla niin hauskaa ajaa alasti. Pienikin maahanajo..nnin luuta myöten menee. Sitäpaitsi jatkuva viima on rasittavaa vaikka olisi kuinka
        lämmin. Ja kaiken lisäksi lapsellisen näköistä.


    • ajokelit

      Ajelin eilenkin pitkät siivut. Lämpöä oli 16C ja aurinko paistoi. Tällaisita keleistä oikein nauttii kun voi pitää kaikki varusteet päällä eikä tule kuuma. Toivottavasti näitä kelejä jatkuu vielä pitkään. Ajokauden lopetan tai keskeytän vain lumen tuloon.

    • -----------------------

      Kuulaassa syysilmassa parhaat ajokelit ovat kun ei tarvitse hikoilla vermeissä. Vakuutusmaksut ovat nykyään niin henkilökohtaisia (ja pyöräkohtaisia) että jokainen joutuu kyllä itse selvittämään/kilpailuttamaan omat maksut. Kannattaa kuitenkin lukea tarkkaan mitä ehtoja eri yhtiöillä on (kasko) eikä vain tuijottaa hintaa.
      P.S. Oma maksu 455€ vuosi, liikenne ja kasko. Ajokausi siis aina kun sopii ajella. Bueno!

      • 30%Poonus

        Ei pelkkään hintaan voi tuijottaa, kun ei tiedä bonuksia.
        Yhtä tyhjän kanssa tuo antamasi 455,-...


    • No muistelehan

      siä kesäretkeä. Paa hyvin päälle kun talvi tulee. Ehkä ensi kesäksi sun kannataa vaan ottaa sellanen kolmen viikon vakuutus. Kaikenlaista sitä onkin..

    • siksi

      Miksi vastaukset eivät näy?

    • on poikaa

      Vaikka ajot selvästi vähenevätkin elokuun jälkeen, tulee syys-lokakuussa vielä hyviä ajoilmoja syyssateiden lomassa. Mikään ei korvenna mieltä enempää kuin lämmin, aurinkoinen, syyskirpeä päivä ja tallissa seisova pyörä. Ei niitä välttämättä montaa syksyyn mahdu, mutta minusta ne ovat yksi parhaista ajokauden kokemuksista.

    • MP:llä töihin

      kyllä olet säästänyt väärissä asioissa jos 10C lämpö on jo liian vähän.

      tänä aamuna ei palellu yhtään ja mistään vaikka lämpöasteet lähellä nollaa

      Oisko tekstiiliajoasun oston paikka.

      • aamukeli

        En tänä aamuna viitsinyt millään lähteä autolla töihin, vaikka tarvitsisinkin sitä päivällä. Oli hieno sää, 5, aurinko paistoi. Eikä ollut edes ruuhkia. Töihin meno on nautintoa! Toivottavasti tällaisia aamuja on vielä marraskuussakin.


    • Hondatar

      Aamulla lähtiessä 2,5 astetta mutta kuivat tiet. Aurinko lämmittää vielä, iltapäiväksi 15 tulossa. Mikäs sen parempi ajosää???

      Pitää vaan pukeutua sään mukaan. Jos lisäkerroksen pukeminen rasittaa, sitten kannattaa miettiä harrastuksen vaihtamista.

      • Talvi ei tule vielä

        Hyvä on uskotaan, uskotaan, voi hyvin ajella edelleen. Taidankin huomenna vetää vermeet niskaan ja lähteä käymään Keski-Suomessa. Vielä on kesää jäljellä.

        Ps.Minkälainen on paras vaatetus ajopuvun alle näin syyskuun ilmoilla?


      • Hondatar
        Talvi ei tule vielä kirjoitti:

        Hyvä on uskotaan, uskotaan, voi hyvin ajella edelleen. Taidankin huomenna vetää vermeet niskaan ja lähteä käymään Keski-Suomessa. Vielä on kesää jäljellä.

        Ps.Minkälainen on paras vaatetus ajopuvun alle näin syyskuun ilmoilla?

        Jos sulla on goret joissa on tikkivuori niin alle ei tarvita kuin urheilukerrasto tms. lämpöä pitävä asu. Mulla alkaa ekana sormet kylmetä joten kunnon hanskat ovat tarpeen. Ilmastoidut kesähanskat voi laittaa jo odottamaan ensi kesää.


      • Talvi ei tule
        Hondatar kirjoitti:

        Jos sulla on goret joissa on tikkivuori niin alle ei tarvita kuin urheilukerrasto tms. lämpöä pitävä asu. Mulla alkaa ekana sormet kylmetä joten kunnon hanskat ovat tarpeen. Ilmastoidut kesähanskat voi laittaa jo odottamaan ensi kesää.

        Kiitos hondatar, tuo asu tuntui toimivan hyvin. Goretexin, jossa vuorit, alla urheilukerrasto, niin hyvin tarkenee.


    • B.G.

      kaikki on varmaan huomannut että välillä sataa viskoo ihan julmetusti ja sitten taas pitää taukoa. Nyt on sadellut melkein harvasen päivä, kylmä asfaltti ja vesisade ei ehkä paras yhdistelmä. Kaikki ylitehokkatt 175 hv tykit pois liikenteestä nyt näkyy paljon tavallisia mopolijoita enskoillaan ja vanhemmilla "normaalipyörillä"

      • nahkamotoristi

        Mä ajelen omalla 200 heppasella niin kauan kunnes jäätä tulee tielle eli liukkaaksi menee. Ei se hv:stä ajaminen ole kiinni vaan omasta tilanteet ja olosuhteet huomioon ottavasta ajamisesta. UGH!


      • Oletkos
        nahkamotoristi kirjoitti:

        Mä ajelen omalla 200 heppasella niin kauan kunnes jäätä tulee tielle eli liukkaaksi menee. Ei se hv:stä ajaminen ole kiinni vaan omasta tilanteet ja olosuhteet huomioon ottavasta ajamisesta. UGH!

        homostellut paljon viimeaikoina?


      • nahkamotoristi
        Oletkos kirjoitti:

        homostellut paljon viimeaikoina?

        en ota tähän tässä kantaa, ei kuulu aihealueeseen.


    • hieno päivä

      Olipa hieno vapaapäivä käydä heittämässä 130km lenkki. Aurinko paistoi ja 15 lämmintä, tiet kuivia. No eilen satoi kyllä, mutta kyllä näitä hyviäkin päiviä vielä takuulla on.

    • lokakuun loppuun

      Euroopassa kiertelin minäkin tänä vuonna, lähes 40C oli parhaimmillaan. Tosin Puolassa oli märkää, mutta lähinnä sormet vähän kastui, nakupyörä ei oikein suojaa hanskoja.
      Mutta se sama Rukan ajoasu kuin kesälläkin, pelaa kyllä ihan hyvin nollakeleille asti. Sen kun laittaa irtovuorit paikalleen niin hoousuihin kuin takkiinkin. Tunnin parin ilta-ajelut menee silloin edelleenkin melkeinpä kesäisillä alusasuilla.
      Pääasia on pitää sormet lämpiminä.

      • Einari==Nari

        Välillä ihmettelen noita marinoita visiirin huurustumisesta... Saahan niita tuuletusaukkoja avattua, ja tarjolla on visiiriin liimattavia "tuplavisiireitä" Nii ja pitääkö sitä huohottaa paikallaan..
        Olen ajanut jo useamman vuoden kokonaan ettei "ajokausi" pääty, on vain kesägummi ja nastakausi.
        Kypärässäni on kokonaan tupla visiiri, joka huurustuu joskus kun paikallaan on kiinni ja työnnän
        mopoa hangesta vauhtiin..
        Aurinkoisille keleille on sitten lipallinen malli ajolasien kera..


      • ajelen taas
        Einari==Nari kirjoitti:

        Välillä ihmettelen noita marinoita visiirin huurustumisesta... Saahan niita tuuletusaukkoja avattua, ja tarjolla on visiiriin liimattavia "tuplavisiireitä" Nii ja pitääkö sitä huohottaa paikallaan..
        Olen ajanut jo useamman vuoden kokonaan ettei "ajokausi" pääty, on vain kesägummi ja nastakausi.
        Kypärässäni on kokonaan tupla visiiri, joka huurustuu joskus kun paikallaan on kiinni ja työnnän
        mopoa hangesta vauhtiin..
        Aurinkoisille keleille on sitten lipallinen malli ajolasien kera..

        ensi talven mopolla niinkuin olen tehnyt joka vuosi. Ajettavaksi se Derbi on hankittu.


    • GSF

      Ei tolla bandiitilla malta olla ajamatta. Muutama sata tuli vielä vkl mittariin. Eilen ennen valojen tarvetta kyllä kylmä hiippaili ihan perille asti, mutta järkevällä pukeutumisella pärjää kyllä. Suoraan ajosta sitten saunaan viskiryypyn kautta ei ollut paha. Asia jonka kanssa ei pärjää on kylmien teiden ja renkaan keskustelutaidottomuus. Pari reipasta sladia tuli ajettua. Vatsassa kouraisee ja polvet löysänä asian taas muistaa. Varsinkin kaartuvat jarrutukset olivat pienenkin asfalttihalkeaman, maalauksen tms. päällä todella niljakkaita.
      Moikkailijoita ei tosiaan montaa ollut vastaantulijoissa.
      Ollaankohan me sissit nyt niitä " tosimotoristeja" ?

      Piakkoin on annettava periksi ja peli lähtee "hoidon" jälkeen tallin nurkkaan talviunille.
      Paras kausi on auttamatta ohi, mutta sinnitellään...

      • tänään...

        Ilma oli tosi hieno ja oikealla vaatetuksella pärjäsi hienosti mutta vähissä oli jo väki. Itse aion jatkaa ajokautta niin pitkälle kun lunta ja liukasta ei ole.


      • Hondatar
        tänään... kirjoitti:

        Ilma oli tosi hieno ja oikealla vaatetuksella pärjäsi hienosti mutta vähissä oli jo väki. Itse aion jatkaa ajokautta niin pitkälle kun lunta ja liukasta ei ole.

        Viikonloppuna oli mitä hienoin ajokeli ja olihan 2-pyöräisiäkin useita liikkeellä. Eipä palele aamullakaan kun pukeutuu oikein. Aamullakin tuli kehä III:lla työmatkamotoristeja muutamia vastaan. Mikäs sen mukavampaa kuin mennä mutkan kautta kotiin iltapäivän auringossa. =)


      • Honda mies
        Hondatar kirjoitti:

        Viikonloppuna oli mitä hienoin ajokeli ja olihan 2-pyöräisiäkin useita liikkeellä. Eipä palele aamullakaan kun pukeutuu oikein. Aamullakin tuli kehä III:lla työmatkamotoristeja muutamia vastaan. Mikäs sen mukavampaa kuin mennä mutkan kautta kotiin iltapäivän auringossa. =)

        Tänä aamuna oli vanhalla lahdentiellä kehien paikkeilla muutama muukin menossa mopolla töihin. Hyvä oli ajella. Lauantaina ajelin taas samaa tietä pohjoiseen ja jossakin Mäntsälän paikkeilla sai morjestella vähän väliä. Odottelen samoin iltapäivän aurinkoa :)


      • Turo--Inkeri

        "kylmien teiden ja renkaan keskustelutaidottomuus. Pari reipasta sladia tuli ajettua"

        Anteeksi nyt vaan, mutta jos ihan ns. normaaliajossa tulee ajeltua semmoisia etukäteen suunnittelemattomia "sladeja", niin jossain kohti ei kaikki ole kohdallaan. Toki kylmä asfaltti/rengas pitää aivan selkeästi huonommin kuin kuumalla, mutta onhan kuljettajalla käsissään ´tuntosarvet´ nimeltä ohjaustanko, joka kyllä välittää sitä tietoa tämän kontaktipinnan välisistä tapahtumista, jos vaan on ottimet auki. Tämä asia korostuu entisestään aivan pian, kun puista alkaa kunnolla lähteä lehdet, ja niistä jää tienpintaan liukasta möhnää. On erityisen vaikeaa havaita varsinkin sitten, kun itse lehdet on jo saatu pois, mutta möhnä on siellä edelleen.

        Rauhallisuus on valttia syksyisin monesta muustakin syystä. Sitten jos tiet on esim. paikoitellen jäässä, kysytään vielä enemmän malttia, tai muuten voi käydä kalpaten. Jos normaaliajossa tulee tunne, että mopo oli karata käsistä, yleensä syynä on loppupelissä vain liian raskas kaasukäsi.


      • Turo--Inkeri kirjoitti:

        "kylmien teiden ja renkaan keskustelutaidottomuus. Pari reipasta sladia tuli ajettua"

        Anteeksi nyt vaan, mutta jos ihan ns. normaaliajossa tulee ajeltua semmoisia etukäteen suunnittelemattomia "sladeja", niin jossain kohti ei kaikki ole kohdallaan. Toki kylmä asfaltti/rengas pitää aivan selkeästi huonommin kuin kuumalla, mutta onhan kuljettajalla käsissään ´tuntosarvet´ nimeltä ohjaustanko, joka kyllä välittää sitä tietoa tämän kontaktipinnan välisistä tapahtumista, jos vaan on ottimet auki. Tämä asia korostuu entisestään aivan pian, kun puista alkaa kunnolla lähteä lehdet, ja niistä jää tienpintaan liukasta möhnää. On erityisen vaikeaa havaita varsinkin sitten, kun itse lehdet on jo saatu pois, mutta möhnä on siellä edelleen.

        Rauhallisuus on valttia syksyisin monesta muustakin syystä. Sitten jos tiet on esim. paikoitellen jäässä, kysytään vielä enemmän malttia, tai muuten voi käydä kalpaten. Jos normaaliajossa tulee tunne, että mopo oli karata käsistä, yleensä syynä on loppupelissä vain liian raskas kaasukäsi.

        "jos ihan ns. normaaliajossa tulee ajeltua semmoisia etukäteen suunnittelemattomia sladeja, niin jossain kohti ei kaikki ole kohdallaan"

        Olisin kovasti eri mieltä. Kylmä asfaltti on syksyisin –ja erityisesti keväisin, merkittävä turvallisuusriski. Aamulla, kylmän yön jälkeen, kun rengas ei ole vielä lämmennyt ajossa, riski on suurimmillaan, mutta myös iltaisin, niiden taukojen jälkeen pito-ominaisuudet kärsivät olennaisesti.

        Väännökäs pyörä on peräpäästään, raskaskätisellä, tunnoton. Suurin riski on kaikilla kumminkin etupyörällä, niin jarrutuksissa, kuin niissä mutkakanttauksissakin.

        Ajelkaahan kesäkautta varovaisemmin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      47
      2245
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      1843
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1465
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1289
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      110
      1289
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      874
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe