Luontokuvia

Erkki-Einari

Terve!

Alla on muutama linkki ottamistani luontokuvista. Olis kiva saada vähän palautetta kuvistani, jotta pääsisi eteenpäin harrastuksessa.

En ole vielä koskaan pitänyt kuviani yleisellä foorumilla, joten tämä on sitten näiden kuvien ensinäytös :)

Kasvit: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=nvkaYQnrKE

Linnut: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=kJhYBe3qIm

Perhoset: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=lIgBLHDpp7

Luonto: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=DphYBe3qIm

Olkaapas hyvät!

Ps. Kannattaa katsoa diaesityksenä!

11

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eturivissä

      Olen vasta-alkaja, joten tekniikasta ym:stä saavat toiset kommentoida, minä pidin erityisesti Luonto-osiosta, siinä kuvista 9 ja 3 eniten.

      Kasveissa Pajunkissa hurmasi,
      Linnuista Käpytikka kauniissa ympäristössä,
      Perhosissa ihastelin hämmästellen kuvaa6, jonka olit ottanut kuvatietojen mukaan tammik.2 pvä - ulkomaillako? Myös kuva 10 miellytti tavallaan yksinkertaisuudellaan.

      Tällaisia ajatuksia albumisi minussa herätti, kiitos katseluhetkestä!

      • Erkki-Einari

        Terve!

        Kyseinen kuva on tosiaan otettu ulkomailla. Pääsin käymään vuoden vaihteessa Keniassa ja sieltä otin kyseisen kuvan.

        Kiitosta vain palautteesta!


    • valonkuvaaja

      Ensiesityksenä vallan mainio! Kokonaisuutena hyvä, sillä esim. luontokuvat olivat miellyttävä kokonaisuus hyvin erilaisia kuvia, eikä pelkästään maisema tms. kuvia. Sinulla on selkeästi silmää sommitella ja taustakin näyttäisi olevan pääosin hyvin hallinnassa. Kasveissa olit saanut hyvän terävyysalueen ja käyttänyt monipuolisesti kuvakulmia. Erityisesti tämä huolellinen sommittelu muutamien kuvien osalta miellytti silmää, olet selkeästi pyrkinyt pois keskipainotteisuudesta.

      Lintujen kuvaaminen vaatii alkuun harjoittelua ja työtä. Panoraamamainen kuva koskikarasta ja tiira olivat mielestäni parhaat lintukuvasi. Muutamiin kuviin toivoisi lisää tarkkuutta, toki kuvan pakkaaminen pieneen kokon syö aina laatua -valitettavasti. Linnun kuvaamisessa liikkeestä on haastetta. Mielestäni olit onnistunut tässä varsin kiitettävästi. Sommittelultaan ja hillityltä värimaailmaltaan pelkistetty koskikarakuva on omasta mielestäni lintukuviesi helmi. Lähelle voi aina pyrkiä, mutta kun katsoo mm. Hannu Hautalan kuvia, näkee miten hän kuvasarjoissaan pyrkii myös tallentamaan linnun elinympäristön. Lintu näkyy riittävästi, jotta siitä voidaan tunnistaa helposti myös laji. Kuvassa ei ole mitään turhaa ja värimaailma viestii talven kylmyyttä. Ainoa mistä voi hieman huomauttaa, on juuri tähän kuvaan osunut keskeissommittelu. Olisiko varaa painottaa kuvaa rajaamalla hieman oikealta? Lajivalikoimasta päätellen lintukuvaus (joka on lähellä myös omaa sydäntäni) näyttää kiinnostavan? Hyvä valinta, jos olet valmis tekemään paljon työtä, työtä ja työtä. Tiiroilla, lokeilla ja naakoilla on hyvä harjoitella ensialkuun; ne ovat runsaslukuisia, niitä on lähestulkoon missä vain. Lintu oksalla on melko yleinen, mutta siipien pyrähdys, pesintä, parittelu, lentoon lähtö, saalistus, erinomaisen hieno valo, sumu, siluetti tuovat lisäarvoa kuvalle ja erottavat sen tuhansien muiden samansuuntaisten kuvien joukosta. Kuvaat samalla rungolla millä itse otan useimmat kuvistani (EOS 20D) ja nyt kiinnostaisi hieman tietää millainen optiikka sinulla on käytössä.

      Muissa luontokuvissasi painottui nimenomaan sommittelu ja oma näkemys. Veden liikkeen hallinta voi toisinaan olla vaikeaa. Usein joutuu odottamaan kauan oikeaa valoa, mutta lopputulos on sitten sen arvoista. Kokeile rohkeasti vettä kuvatessasi pitkiäkin valotusaikoja, jopa kahden ja kolmen sekunnin. Lopputulos voi aina yllättää! Näissäkin silti hyvin pelkistettyjä kuvia, kameran tekniikka on selvästi hallussa, päätellen siitä miten monipuolisesti käytät aukon ja sulkimen ajan hallintaa. Värimaailma on miellyttävä, sopusointuinen. Hyönteiskuviin olet selkeästi saanut omaa näkemystä mukaan (mikä voi olla aika haastavaa, ottaen huomioon kuvien yleisen runsauden!)

      Kaikkiaan oikein hyvä paketti. Onnea ja menestystä!

      • Erkki-Einari

        Terve!

        Kiitos rakentavasta ja kannustavasta palautteesta. Se on erittäin tärkeää, jotta pääsee eteenpäin. Tuntuu, että olen junnannut jo hetken paikallaan ja siksi on kiva saada palautetta myös muilta kuin vaimolta ;)

        Lintukuvaukseen oon käyttänyt Canonin 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Lähikuvaukseen mulla on Canonin 100mm macro f/2.8.

        Lähinnä edellämainituilla kukkuloilla olen kuvaillut.


    • Kuvat ovat kauttaaltaan hyviä, mutta minusta kuvankatselun elämystä vähentää kuvien melkoisen pieni koko.

    • luonnosta nauttiva

      Näin amatöörinä joka ei tiedä sen enempää luontokuvauksesta voin sanoa että olivat ainakin minun silmiini hienoja. Kiitoksia tämä oli kaunis illan piristys.

      • olivat

        kriittisellekin katsojalle hienoja, mutta diaesitys ei jostain syystä näyttänyt kuin osan kuvista.(?)


      • Erkki-Einari
        olivat kirjoitti:

        kriittisellekin katsojalle hienoja, mutta diaesitys ei jostain syystä näyttänyt kuin osan kuvista.(?)

        En kyllä osaa sanoa miksi sulla on näkynyt vain osa kasvikuvista. Testasin itse äsken ja mulla se näytti kaikki kuvat. Enpä siis tiedä, uudelleen katsominen voisi auttaa!?

        Kiitos myös palautteesta!


    • on kyllä

      hyvin tehty.

    • telestar

      Tasapainoisia ja rauhallisia kuvia. Kuvissa "linjat" kohdillaan, valoa sopivasti, joihinkin kuviin rajatumpi alue. Kuvaat kivasti myös "sivusta" eli ei aina tarvitse ottaa kohtisuoraan kohteeseen kuvaa. Luontokuvauksessa on haaste saada kohteesta hetkeksi liikkumaton, lienet ottanut muutaman sataa kuvaa linnuistakin.
      Värimaailmasi valituihin kuviin on myös tasapainoinen, usein tahtoo olla tietyt aiheet ja värit suosiossa, kuvaa enemmän vastakohtia, ne luovat jännitettä kuviin.

      • hyviä mutta tylsiä

        idea puuttuu !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe