pöytä antenni

ja digiboxi

jos mulla on tavallinen pöytäantenni huoneessani eli antennin johto ei tule katolta.Voinko saaha siihen toimimaan digiboxin,riittääkö siitä signaali tai mikä lie kantavuus?

7

1117

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LeeVeeTeee

joissakin tapauksissa, mutta koittakaa nyt ymmärtää. Digi-tv:n antenni täytyy olla myös digi-signaalille suunniteltu.

Täällä on kova älämölöö, kun kanavat tai tekstitys ei näy. Ja vika on juuri siinä, että antenni on vanha analogisignaalille tarkoitettu harava, yms. viritys.

Siis Digi-tv & digi-antenni, joko ulko tai sisä.

• amarkula

Mulla on tuollainen kalliimmanpuoleinen digiboxi liitettynä anttilasta hankittuun toisiksi halvimpaan digiantenniin. Hyvin toimii, vaikka alussa oli ongelmia, etenkin tuon voimakkuuden kanssa (mm. toinen kanavanippu näkyi, toinen ei), mutta siihen auttoi metallisten sälekaihtimien ylösvetäminen ja ~ 4m jatko, jolla vein antennin kauemmas tv:n ja tietokoneen (lue: suurimpien häiriölähteiden) vierestä.

Tuo oma antenni sisältää ainakin vahvistimen ja kenties jotain muutakin elektroniikkaa, mutta digiboxi syöttää sinne niiden tarvitseman sähkön suoraan anteennijohdinta pitkin. (siten en edes tarvitse mukana tullutta muutajaa)

• mikäli mä muistan sen

jos asuatelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.

• mikäli mä muistan sen

jos asustelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.

• amarkula
        mikäli mä muistan sen kirjoitti:

jos asustelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.

No pikemminkin sanoisin, että jos asut lähettimen vieressä, niin sulle voi tulla ongelmia liian vahvasta signaalista (se lähetin tavallaan "huutaa" vastaanottimen kuuroksi) tai signaalin heijastumisesta (vaikeuttaa oikean datan vastaanottoa) tai siitä että anteenni on suunnattu ohi sun talon, jolloin taas signaali voi olla jopa liian heikko.

Mutta jos olet "kohtuullisen" matkan päässä siitä, niin otat signaalia vastaan vaikka muutaman metrin koksikaapelia anteennina käyttäen. Olen kokeillut, toimii philipsin "karvalakkiboxilla" kuva ja ääni tulee katkeilematta hyvällä kelillä. Tosin en pitänyt sitä riittävän varmana ratkaisuna, niin hankin kotikäyttöön tähän parempaan boxiin tommosen vahvistavan (ja suodattavan) antennin. (tosin tarkemmin ajatellen, miksei toi voisi toimia hyvin autossakin.

Kysymys on varmaankin lopulta vain siitä, että jos voimakkuus on riittävä, eikä mikään muu estä, niin voi käyttää pientä ja kätevää sisäantennia. Muutoin taas voi olla että joutuu johdottamaan huoneet uudelleen, jos ja kun tv:n paikka vaihtuu.(BTW: monikohan valitsee tv:n paikan sen perusteella, missä se tv-pistoke kerrostaloasunnossa sattuu olemaan????)

• amarkula
        amarkula kirjoitti:

No pikemminkin sanoisin, että jos asut lähettimen vieressä, niin sulle voi tulla ongelmia liian vahvasta signaalista (se lähetin tavallaan "huutaa" vastaanottimen kuuroksi) tai signaalin heijastumisesta (vaikeuttaa oikean datan vastaanottoa) tai siitä että anteenni on suunnattu ohi sun talon, jolloin taas signaali voi olla jopa liian heikko.

Mutta jos olet "kohtuullisen" matkan päässä siitä, niin otat signaalia vastaan vaikka muutaman metrin koksikaapelia anteennina käyttäen. Olen kokeillut, toimii philipsin "karvalakkiboxilla" kuva ja ääni tulee katkeilematta hyvällä kelillä. Tosin en pitänyt sitä riittävän varmana ratkaisuna, niin hankin kotikäyttöön tähän parempaan boxiin tommosen vahvistavan (ja suodattavan) antennin. (tosin tarkemmin ajatellen, miksei toi voisi toimia hyvin autossakin.

Kysymys on varmaankin lopulta vain siitä, että jos voimakkuus on riittävä, eikä mikään muu estä, niin voi käyttää pientä ja kätevää sisäantennia. Muutoin taas voi olla että joutuu johdottamaan huoneet uudelleen, jos ja kun tv:n paikka vaihtuu.(BTW: monikohan valitsee tv:n paikan sen perusteella, missä se tv-pistoke kerrostaloasunnossa sattuu olemaan????)

(koskee aikaisempaa viestiä otsikolla "korjaus")
        Pitänee paikkansa, koska noi katto-antennien signaali yleensä lähettimen välittömässä läheisyydessä vaimennetaan, jottei se tule liian vahvana vastaanottimille. (Mikäli asennuksen on tehnyt ammattimies)

• amarkula kirjoitti:

taas vaffaa tekstiä ;) mä pistän töllön tasan siihen missä on pistoke. ku noista jatkoantennipiuhoista on vaan huonoja kokemuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7746
    2. 110
      5997
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2977
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe