jos mulla on tavallinen pöytäantenni huoneessani eli antennin johto ei tule katolta.Voinko saaha siihen toimimaan digiboxin,riittääkö siitä signaali tai mikä lie kantavuus?
pöytä antenni
7
1117
Vastaukset
- LeeVeeTeee
joissakin tapauksissa, mutta koittakaa nyt ymmärtää. Digi-tv:n antenni täytyy olla myös digi-signaalille suunniteltu.
Täällä on kova älämölöö, kun kanavat tai tekstitys ei näy. Ja vika on juuri siinä, että antenni on vanha analogisignaalille tarkoitettu harava, yms. viritys.
Siis Digi-tv & digi-antenni, joko ulko tai sisä. - amarkula
Mulla on tuollainen kalliimmanpuoleinen digiboxi liitettynä anttilasta hankittuun toisiksi halvimpaan digiantenniin. Hyvin toimii, vaikka alussa oli ongelmia, etenkin tuon voimakkuuden kanssa (mm. toinen kanavanippu näkyi, toinen ei), mutta siihen auttoi metallisten sälekaihtimien ylösvetäminen ja ~ 4m jatko, jolla vein antennin kauemmas tv:n ja tietokoneen (lue: suurimpien häiriölähteiden) vierestä.
Tuo oma antenni sisältää ainakin vahvistimen ja kenties jotain muutakin elektroniikkaa, mutta digiboxi syöttää sinne niiden tarvitseman sähkön suoraan anteennijohdinta pitkin. (siten en edes tarvitse mukana tullutta muutajaa) - mikäli mä muistan sen
jos asuatelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.
- mikäli mä muistan sen
jos asustelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.
- amarkula
mikäli mä muistan sen kirjoitti:
jos asustelet lähettimen lähellä-ymmärtääkseni katolla oleva antenni on aina paras ratkaisu.
No pikemminkin sanoisin, että jos asut lähettimen vieressä, niin sulle voi tulla ongelmia liian vahvasta signaalista (se lähetin tavallaan "huutaa" vastaanottimen kuuroksi) tai signaalin heijastumisesta (vaikeuttaa oikean datan vastaanottoa) tai siitä että anteenni on suunnattu ohi sun talon, jolloin taas signaali voi olla jopa liian heikko.
Mutta jos olet "kohtuullisen" matkan päässä siitä, niin otat signaalia vastaan vaikka muutaman metrin koksikaapelia anteennina käyttäen. Olen kokeillut, toimii philipsin "karvalakkiboxilla" kuva ja ääni tulee katkeilematta hyvällä kelillä. Tosin en pitänyt sitä riittävän varmana ratkaisuna, niin hankin kotikäyttöön tähän parempaan boxiin tommosen vahvistavan (ja suodattavan) antennin. (tosin tarkemmin ajatellen, miksei toi voisi toimia hyvin autossakin.
Kysymys on varmaankin lopulta vain siitä, että jos voimakkuus on riittävä, eikä mikään muu estä, niin voi käyttää pientä ja kätevää sisäantennia. Muutoin taas voi olla että joutuu johdottamaan huoneet uudelleen, jos ja kun tv:n paikka vaihtuu.(BTW: monikohan valitsee tv:n paikan sen perusteella, missä se tv-pistoke kerrostaloasunnossa sattuu olemaan????) - amarkula
amarkula kirjoitti:
No pikemminkin sanoisin, että jos asut lähettimen vieressä, niin sulle voi tulla ongelmia liian vahvasta signaalista (se lähetin tavallaan "huutaa" vastaanottimen kuuroksi) tai signaalin heijastumisesta (vaikeuttaa oikean datan vastaanottoa) tai siitä että anteenni on suunnattu ohi sun talon, jolloin taas signaali voi olla jopa liian heikko.
Mutta jos olet "kohtuullisen" matkan päässä siitä, niin otat signaalia vastaan vaikka muutaman metrin koksikaapelia anteennina käyttäen. Olen kokeillut, toimii philipsin "karvalakkiboxilla" kuva ja ääni tulee katkeilematta hyvällä kelillä. Tosin en pitänyt sitä riittävän varmana ratkaisuna, niin hankin kotikäyttöön tähän parempaan boxiin tommosen vahvistavan (ja suodattavan) antennin. (tosin tarkemmin ajatellen, miksei toi voisi toimia hyvin autossakin.
Kysymys on varmaankin lopulta vain siitä, että jos voimakkuus on riittävä, eikä mikään muu estä, niin voi käyttää pientä ja kätevää sisäantennia. Muutoin taas voi olla että joutuu johdottamaan huoneet uudelleen, jos ja kun tv:n paikka vaihtuu.(BTW: monikohan valitsee tv:n paikan sen perusteella, missä se tv-pistoke kerrostaloasunnossa sattuu olemaan????)(koskee aikaisempaa viestiä otsikolla "korjaus")
Pitänee paikkansa, koska noi katto-antennien signaali yleensä lähettimen välittömässä läheisyydessä vaimennetaan, jottei se tule liian vahvana vastaanottimille. (Mikäli asennuksen on tehnyt ammattimies) amarkula kirjoitti:
Kysymys on varmaankin lopulta vain siitä, että jos voimakkuus on riittävä, eikä mikään muu estä, niin voi käyttää pientä ja kätevää sisäantennia. Muutoin taas voi olla että joutuu johdottamaan huoneet uudelleen, jos ja kun tv:n paikka vaihtuu.(BTW: monikohan valitsee tv:n paikan sen perusteella, missä se tv-pistoke kerrostaloasunnossa sattuu olemaan????)taas vaffaa tekstiä ;) mä pistän töllön tasan siihen missä on pistoke. ku noista jatkoantennipiuhoista on vaan huonoja kokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056