missä tarvitaan kaunokirjoitusta

neuvokaamua

Opettaja valitti tyttäreni kirjoituksen hitautta. Aloin miettiä, missä tarvitaan ns. kaunokirjoitusta ylioppilaskirjoituksen jälkeen. Jossain muistiinpanoissa ehkä. Olen ollut 30 vuotta työelämässä, toimistoissa yleensä ja en ole muistaakseni koskaan tarvinnut ns kaunokirjoittamista. Koneella kaikki. Eikös siis koulussa pitäisi opettaa kirjoituskoneen näppäimistön käyttöä ns kymmensormijärjestelmällä, sillä sitä taitoa tarvitaan tulevaisuudessa.

17

2210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et mitään

kirjoita käsin? Entäs kirjeet ystäville ja sukulaisille, kortit, päiväkirja jne jne jne....

• sesama

Olen kirjoittanut kirjeitä tosi paljon, esim samalle tytölle kun hän oli 13-21 v ja kaikki koneella. Videotervehdyksiä olen lähetellyt. En tarkoittanut, että kirjoitustaitoa ei tarvitse ollenkaan, mutta sen merkitys on vähentynyt, kunhan jonkunlaiset muistiinpanot osaa väsätä.

• minä*

kaunokirjoitus kehittää motoriikkaa..

• annamunkaikkikestää

Ja mihin ihmeeseen tarvitaan yhteen-, vähennys-, jako- tai kertolaskua, kun kerran joka kännykästäkin löytyy laskin! Ja mihin enää tarvitaan lukutaitoa, kun voi katsoa uutiset töllöstä ja kuunnella äänikirjoja. Sitä paitsi kuten idolini Anna Abreu sanoi viimeisimmässä Nytissä, vuoden 1918 tapahtumat ovat turhaa luettavaa, miksei voida hissan sijasta keskittyä tulevaisuuteen.

• lisäksi:

käsin on kirjoitettava myös ylioppilaskirjoitusten jälkeen muun muassa luentomuistiinpanot, koevastaukset, esseet, muistilaput ja lunttilaput. Ja sähkökatkon tullen kaikki se, mikä yleensä kirjoitetaan koneella. Jos et päästä tytärtäsi opiskelemaan, hän pääsee kyllä vähemmälläkin, ja nykyisen opettajan mielipiteet ovat ihan turhia - tyttö ulos koulusta, kun 16 vuotta tulee täyteen, osasi hän kirjoittaa tai ei.

Jos tyttäresi kirjoittaminen on hidasta, sitä pitää harjoitella ahkerammin sen sijaan, että jättäisi sen tekemättä kokonaan. Usko pois, ope tietää, mitä on tehtävä.

• JukkaV

Eri tavalla. Muuten voi tulla Hauki on kala -ilmiö, jolla ei saavuteta muuta kuin turhautuminen. Se ei liene tarkoitus.

• annamunkaikkikestää
        JukkaV kirjoitti:

Eri tavalla. Muuten voi tulla Hauki on kala -ilmiö, jolla ei saavuteta muuta kuin turhautuminen. Se ei liene tarkoitus.

että miten sitä kaunokirjoitusta opetetaan muulla kuin haukionkala-menetelmällä? Jotkut jutut nyt vaan ovat luonteeltaan mekaanista harjoittelua vaativia. Kirjainten oppiminen vaatii nimenomaan sitä ja lukemattomia, sinänsä sisällöttömiä toistoja. Sellaista se on, ei kaikki ole kivaa ja jänskää, vaan elämä on myös rutiineja ja toistoa. Kirjainten muodon on tarkoitus mennä hienomotoriseen muistiin, niin sanotusti selkärankaan. Prosessi voi olla tylsä, mutta mitä sitten? Eri tavalla ja eri tavalla... Eihän niitä kirjaimia voi oppia kuin niitä kirjoittamalla! Oletkos montakin kertaa opettanut ns. kaunoaakkosia alkuopetuksessa?

• JukkaV
        annamunkaikkikestää kirjoitti:

että miten sitä kaunokirjoitusta opetetaan muulla kuin haukionkala-menetelmällä? Jotkut jutut nyt vaan ovat luonteeltaan mekaanista harjoittelua vaativia. Kirjainten oppiminen vaatii nimenomaan sitä ja lukemattomia, sinänsä sisällöttömiä toistoja. Sellaista se on, ei kaikki ole kivaa ja jänskää, vaan elämä on myös rutiineja ja toistoa. Kirjainten muodon on tarkoitus mennä hienomotoriseen muistiin, niin sanotusti selkärankaan. Prosessi voi olla tylsä, mutta mitä sitten? Eri tavalla ja eri tavalla... Eihän niitä kirjaimia voi oppia kuin niitä kirjoittamalla! Oletkos montakin kertaa opettanut ns. kaunoaakkosia alkuopetuksessa?

Ilmeisesti nimimerkin suojaan piilotuva ei ymmärrä pedagogiikan monimuotoisutta. Monella tavalla voidaan oppilasta motivoida. On eri asia pakottaa tekemään mekaanista kirjoitusta kuin motivoida kirjoittamaan. Ja jos opettaja ei halua motivoida, niin opettajan on syytä katsoa peiliin ja miettiä, onko hän okealla alalla.

Olen pari kertaa auttanut perusopetuksen oppilaita. Ja he oppivat yleensä helposti. :)

• seihansamataas

tottakai tyttäreni täytyy opetella, mutta koulukäyntiin, oppiseen ja itse kirjoittamistaitoon ei käsialalla ole mitään merkitystä. Haluaa presidentiksi. Eli olen tulevan presidentin isä.

• että oppii
        seihansamataas kirjoitti:

tottakai tyttäreni täytyy opetella, mutta koulukäyntiin, oppiseen ja itse kirjoittamistaitoon ei käsialalla ole mitään merkitystä. Haluaa presidentiksi. Eli olen tulevan presidentin isä.

kirjoittamaan huolellisesti ja varsinkin noudattamaan ohjeita, on erittäin suuri merkitys opintomenestykselle ja myöhemmälle uralle.

Niin, presidentti olisin minäkin, jos äänestäjät olisivat niin halunneet. Katsotaan, haluavatko he sinun tytärtäsi presidentiksi tai sinua presidentin isäksi.

• annamunkaikkikestää
        JukkaV kirjoitti:

Ilmeisesti nimimerkin suojaan piilotuva ei ymmärrä pedagogiikan monimuotoisutta. Monella tavalla voidaan oppilasta motivoida. On eri asia pakottaa tekemään mekaanista kirjoitusta kuin motivoida kirjoittamaan. Ja jos opettaja ei halua motivoida, niin opettajan on syytä katsoa peiliin ja miettiä, onko hän okealla alalla.

Olen pari kertaa auttanut perusopetuksen oppilaita. Ja he oppivat yleensä helposti. :)

...motivaation taustalla olla se, että kotonakin pidetään kaunokirjoitusta tärkeänä? Jäin edelleen odottamaan niitä motivointivinkkejä, anna tulla vaan. Diletantin kyllä tunnistaa parhaiten siitä, että hän aina tietää ja osaa parhaiten... Opettajan työ on käytännössä myös pakottamista, ellei sitten elä ihan pilvenhattaralla. Jos lapsi on kotona kuullut, että kirjoittaminen on turhaa jne. niin opettajan työ ei ole helppoa. Eikö muuten jukkav sitten ole nimimerkki? Mutta kylläpä siitä tulee mahtavaa, kun sinä vihdoin pääset opettamaan. Et väsy, et pakota, osaat motivoida joka iikan ihan kyvyistä ja taustoista riippumatta. Senkun vetelet oikeista naruista ja kaikilla on niin kivaa. Jaa nyt ihmeessä lisää sitä viisauttasi, jotta me muutkin näemme valon.

• ...............

Meillä ei koulussa tarvinnut ala-asteen jälkeen kertaakaan käyttää kaunokirjoitusta. Ylioppilaskirjoituksissakaan ei tarvinnut kirjoittaa kaunoa.
      Harvoin siihen muuten missään törmää.

Ja ennen kuin joku tulee minutkin haukkumaan maan rakoon, niin toki minäkin käsin kirjoitan joka päivä, mutta teen sen "tavallisin" kirjaimin.

Ihme suhtautumista täälläkin, kun jos joku esittää ihan asiallisen kysymyksen, niin kimppuun hyökätään kuin villieläimet ja heti syytetään, että ei kirjoita koskaan ikinä mitään.
      Ei keskustelun aloittaja varmaankaan väittänyt, että ekaluokkalaisille pitäisi aapisen kijoitusvihkon sijaan tyrkätä nassun eteen tietokone, näppäimistö ja 10-sormijärjestelmän kartta ja lopettaa samalla matikan opiskelu, vaan ihmetteli vain, missä kaunoa nykyään tavataan?

• äöläöläölkk

Kouluissa (oikeastaan kaikissa, peruskoulusta korkeakouluihin) muistiinpanojen tekeminen on kätevintä kaunokirjoituksella, jos siis on hoppu kirjoittaa niitä. En itse ainakaan käytä kaunokirjoitusta muuhun kuin muistiinpanojen kirjoittamiseen. Tietty sitä voisi käyttää jossain joulukorteissa tms., mutta itselläni se on ainakin niin hirveän näköistä, että tekstaamalla saa paremmannäköistä tekstiä aikaiseksi.

Eli siis kaunokirjoituksen hyödyt ovat lähinnä nopeudessa ja joillakin myös näyttävyydessä.

Kymmensormijärjestelmän opettaminen pitäisi kyllä aloittaa jo ala-asteella. Ei sitä kaikki opi täydellisesti, mutta ei opi kaikki täydellisesti myöskään kaunokirjoitusta.

• -Jane-

Nuo uudet käsialakirjaimet ovat kovasti muuttuneet siitä, mitä ne ovat aiemmin olleet. Ne muistuttavat hyvin paljon tekstauskirjaimia ja oikeastaan vain kirjainten yhdistäminen poikkeaa "normaalista" tekstauksesta. Esimerkiksi itselläni ei "nykykaunossa" ole mitään muuta eroa omaan käsialaani, kuin juuri tuo kirjainten yhdistäminen.

Miksikö pitää osata? No, ensinnäkin kaikilla ihmisillä pitäisi olla sellainen käsiala, että sitä pystyvät muutkin lukemaan kuin henkilö itse. Kaikista helpointa opettaminen on, kun kaikilla on yksi yhteinen malli, joka kaikille opetetaan. Käsiala siitä sitten kehittyy jokaisella omanlaiseksi, kun ensin on opittu ne perusasiat. Täytyy olla joku normi/mittapuu, johon kaikkien oppilaiden käsialoja verrataan ja mihin suuntaan yritetään ohjata. Saattaisi olla mahdoton tehtävä ohjata yksilöllisesti 25 oppilaan käsialakirjoitusta, jos kaikki saisivat kirjoittaa kuten itse haluavat.

Missä kaunokirjoitusta sitten tarvitaan? No siellä koulussa. Jos sitä ei opi alusta lähtien ja kirjoittaminen on hidasta, on vaikea edetä muiden oppilaiden tahdissa (oletettavasti tästä aloittajan lapsen opettajakin on huolissaan). Ei kai sitä kirjoitustapaa tarvitse ikuisesti omaksua, mutta siitä on hyvä lähteä etenemään. Hyvin pitkälti uudet käsialakirjaimet ovat niitä mitä oppilaat tulevat kuitenkin käyttämään tulevaisuudessa.

Koulussa opetetaan kyllä myös tietokoneella kirjoittamista ja kymmensormijärjestelmäkin. Tosin aika moni lapsi on oppinut jonkinlaisen tietokoneellakirjoitustaidon jo kotona ennen kouluopetusta.

Eli lyhykäisyydessään vastaus: kaunokirjoitusta ei tarvita välttämättä missään, mutta se luo pohjan selkeälle käsialalle ja oman käsialan muodostumiselle.

• niin.

Aikojen alussa oli aikaa kirjoittaa koukeroisin kirjaimin, nyt ei ole. Saman ilmiön voi nähdä muun muassa arkkitehtuurissa: linjojen suoruus, ei turhia koreiluja ja romanttisia koukeroja. Modernissa maailmassa on aina kiire ja nopeus ratkaisee.

On totta että kaunokirjoitus koulussa luo pohjaa omalle käsialalle, se luo lähtökohdan. Noh, useimmat varmaan osaa oman nimensä kirjoittaa kaunolla. Itse olen luultavimmin harvinaisuus siinä mielessä että olen alle kolmikymppinen ja en osaa kirjoittaa muuta kuin tikkukirjaimin ja kaunolla, pääasiassa kirjoitan kaunolla. Tekstaus ei minulta luontevasti luonnistu enkä ole sitä vaivautunut koskaan opettelemaan, koska olen pärjännyt tikuilla ja kaunolla.

• ....

Kun MINÄ en tarvitse kaunokirjoitusta, ei sitä varmaan tarvitse kukaan muukaan.

• ole välttämätöntä

Ei kaunokirjoituksen oppiminen ole välttämätöntä. Itse sain ala-asteella vapautuksen kaunokirjoituksen opettelusta pahan lukihäiriön takia. Sen jälkeen olen kirjoittanut aina tekstauskirjaimin. Nykyään ala-asteen jälkeen kaunokirjoitusta ei vaadita missään koulussa. Ylioppilaskirjoituksetkin saa kirjoittaa tekstaamalla. Ja mitä siihen nopeuteen tulee, niin minulla ei ole ollut mitään ongelmia muistiinpanojen kanssa ja muiden mukana pysymisessä. Kirjoitan tekstaamalla jopa nopeammin kuin monet kaunokirjoitusta käyttävät luokkakaverini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe