Ahvenanmaan poliitikot ovat vaalikeskusteluissaan päättäneet tehdä suuren harppauksen yhdenvertaistamisessaan. Ensinnäkin eräs merkittävä edistysaskel heidän demokraattisessa päätöksenteossaan kuuluisi, että työnantajalla ei saisi olla valtaa asettaa työnhakijalle mitään kielellisiä vaatimuksia.
Eli kaikilla Ahvenanmaalle muuttavilla tulisi olla samat työnsaantimahdollisuudet kielestä riippumatta, kuin itse ruotsinkielisillä Ahvenanmaalaisillakin.
Mielestäni suurin edistys on vaalimainonnassa missä yksikieliseksi määrätty Ahvenanmaa ja sen eräs puolue on alkanutkin mainostaa itseään peräti Suomen kielellä.
Ahvenanmaa tulee luultavasti olemaan ensimmäinen tasavertainen maakunta, joka alkaa noudattamaan yhdenvertaista toimintaa EU:ssa.
Muuten huomioksi, että vietämme yhdenvertaistamisen teema vuotta ja Ahvenanmaa tulee antamaan esimerkillistä mallia kaikille maille, tässä tärkeässä asiassa.
Tiennäyttäjä yhtenvertaistamisessa
22
990
Vastaukset
- Buumanni
Tässäpä vasta tuuliviiri.
- Lukenut
Mitä tarkoitat ei mielipiteeni tasa-arvo ja yhdenvertaisuus asiassa ole miksikään muuttunut.
Ahvenanmaalla on vain edistytty merkittävästi ja siksi kaikki kunnia heille.
- on yhdyssana
opettele pölö pää suomea
- Lukenut
Jos sinulla on ongelmia ja kirjoitusvirheeni sinua on häirinnyt, niin anteeksi hirveesti.
Luulempa, että kirjoitukseni aihe sinua enempi häiritsi. - opettelija
Lukenut kirjoitti:
Jos sinulla on ongelmia ja kirjoitusvirheeni sinua on häirinnyt, niin anteeksi hirveesti.
Luulempa, että kirjoitukseni aihe sinua enempi häiritsi.>Luulempa,
Se kirjoitetaan "luulenpa".
Kun sanan loppuun tuleë pa-pääte, ei sitä tekijän persoonaan viittaavaa päätettä (esim. -n) muuteta kirjoituksessa toiseksi, vaikka lausumisemme siltä kuulostaakin.
Siis "luulen" -> "luulenpa". (lausumme todellakin "kuulempa")
Suomenkielessä ei missään tapauksessa kaikkea lausuta kuten kirjoitetaan, vaikka meille on sellaista kansa- ja peruskoulussa väitetty! - samaa mielta
opettelija kirjoitti:
>Luulempa,
Se kirjoitetaan "luulenpa".
Kun sanan loppuun tuleë pa-pääte, ei sitä tekijän persoonaan viittaavaa päätettä (esim. -n) muuteta kirjoituksessa toiseksi, vaikka lausumisemme siltä kuulostaakin.
Siis "luulen" -> "luulenpa". (lausumme todellakin "kuulempa")
Suomenkielessä ei missään tapauksessa kaikkea lausuta kuten kirjoitetaan, vaikka meille on sellaista kansa- ja peruskoulussa väitetty!ei lukeneen kannattaisi leikkiä suomenkielen sanansaattajaa, jos ei edes itse osaa kirjoittaa suomea , itse en osaa edes erottaa isoja alkukirjaimia, mutta toisaalta en ole itseäni täällä ylentämässä ollutkaan.
- Lukenut
samaa mielta kirjoitti:
ei lukeneen kannattaisi leikkiä suomenkielen sanansaattajaa, jos ei edes itse osaa kirjoittaa suomea , itse en osaa edes erottaa isoja alkukirjaimia, mutta toisaalta en ole itseäni täällä ylentämässä ollutkaan.
Mitä missäkin, ja kuta kussakin, mutta kyse on etupäässä kirjoituksen sisältämästä asiasta. Eikä tässä voi olla sen ylempänä mitä toisetkaan.
- Väärin kirjoitettu
Lukenut kirjoitti:
Mitä missäkin, ja kuta kussakin, mutta kyse on etupäässä kirjoituksen sisältämästä asiasta. Eikä tässä voi olla sen ylempänä mitä toisetkaan.
Näin se on, asiasta on kyse. Mutta se asia, se on eri asia. Onko se sitten asiaa vai ei asiaa mitä esiin tuo.
- Lukenut
Väärin kirjoitettu kirjoitti:
Näin se on, asiasta on kyse. Mutta se asia, se on eri asia. Onko se sitten asiaa vai ei asiaa mitä esiin tuo.
Se on ihan selvää Suomea, mutta sinä et tajua mitään. Avaisit silmäsi ja katsoisit kirkkailla silmilläsi huomiseen.
Lukenut kirjoitti:
Se on ihan selvää Suomea, mutta sinä et tajua mitään. Avaisit silmäsi ja katsoisit kirkkailla silmilläsi huomiseen.
eilistä et saa takaisin ja huomisesta et tiedä hittojakaan.....
- Lukenut
Luulisin melko vaikeaksi toteuttaa sitä, että työnantajalla ei saisi olla työhön liittyviä kielivaatimuksia. Miten esimerkiksi jos ravintolan henkilökunta osaisi vain ranskaa, eikä muuta kieltä sallittaisi sen työntekijöiltä?
Maana voisi olla vaikka Suomi missä tämä ravintola sitten sijaitsisi. Tulee kysymys, miten he toimisivat muiden, kuin ranskankielisten asiakkaittensa kanssa.- voisivat
myydä asiakkaille vaikka ranskanperunoita,Lukenut älä pillastu,vedä henkeä välillä.
- tonkija
voisivat kirjoitti:
myydä asiakkaille vaikka ranskanperunoita,Lukenut älä pillastu,vedä henkeä välillä.
Kyllä se lukematon lukenut kohta tähän vastaa, on se vaan niin fiksu. Ja sitten se poistattaa. Katsotaan vaan.
- Lukenut
tonkija kirjoitti:
Kyllä se lukematon lukenut kohta tähän vastaa, on se vaan niin fiksu. Ja sitten se poistattaa. Katsotaan vaan.
Mitähän enää tuommoiselle kurjalle rääpäleelle
enää muuta voi sanoa? Menisit sinne minne kuulut eli sinne, nimimerkkiesi kanssa tonkimaan paskaa. - älähtää
Lukenut kirjoitti:
Mitähän enää tuommoiselle kurjalle rääpäleelle
enää muuta voi sanoa? Menisit sinne minne kuulut eli sinne, nimimerkkiesi kanssa tonkimaan paskaa.mihin kalikka kalahtaa, tai sitten Lukenut oli vaan väsynyt raskaan koulupäivän jälkeen, eikä ollut ehtinyt ennen kommentoimista syödä välipalaa, oli kai sokeriarvot alhaalla.
- Lukenut
älähtää kirjoitti:
mihin kalikka kalahtaa, tai sitten Lukenut oli vaan väsynyt raskaan koulupäivän jälkeen, eikä ollut ehtinyt ennen kommentoimista syödä välipalaa, oli kai sokeriarvot alhaalla.
Tarkoitat ilmeisesti, että "metsä vastaa kun sinne huudetaan" Olet muuten melkoinen tohtori ja poppamies.
Siitä sinulle pisteet 10 . - äiti päästänyt
Lukenut kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti, että "metsä vastaa kun sinne huudetaan" Olet muuten melkoinen tohtori ja poppamies.
Siitä sinulle pisteet 10 .Lukenutta eilen koneelle ,koska kommentoit vasta nyt, sitten tuli paha mieli , eikä uni simmuun kun tarvitsee yöllä netissä roikkua ?
- Lukenut
äiti päästänyt kirjoitti:
Lukenutta eilen koneelle ,koska kommentoit vasta nyt, sitten tuli paha mieli , eikä uni simmuun kun tarvitsee yöllä netissä roikkua ?
Minulla on semmoinen tunne, että yöllä tarkoitetaan sitä aikaa kun nukumme. Mitähän aikaa sinä tarkoitat? Itse en kylläkään enää nuku päivisin.
Jos sinä olet vielä lapsi niin ymmärrän tarpeesi nukkumiseesi päivisin. - että kun viesti oli
Lukenut kirjoitti:
Minulla on semmoinen tunne, että yöllä tarkoitetaan sitä aikaa kun nukumme. Mitähän aikaa sinä tarkoitat? Itse en kylläkään enää nuku päivisin.
Jos sinä olet vielä lapsi niin ymmärrän tarpeesi nukkumiseesi päivisin.kirjoitettu yöllä , puoli neljan aikaan ja vielä vuonna 2002,onko sulla vanhoja viesteja varastossa? Kiitos kuuluu sinulle "älähtää"
Kirjoittanut: Lukenut 5.8.2002 klo 03.25 - Lukenut
että kun viesti oli kirjoitti:
kirjoitettu yöllä , puoli neljan aikaan ja vielä vuonna 2002,onko sulla vanhoja viesteja varastossa? Kiitos kuuluu sinulle "älähtää"
Kirjoittanut: Lukenut 5.8.2002 klo 03.25Olet jo varmaan herännyt tähän todellisuuteen ja karuun elämään mitä sinäkin elät päivittäin.
Olet ilmeisesti häirikkö mielessä tässä, että sinulle oikein karua ja tylsää päivää. - Atwa
Lukenut kirjoitti:
Olet jo varmaan herännyt tähän todellisuuteen ja karuun elämään mitä sinäkin elät päivittäin.
Olet ilmeisesti häirikkö mielessä tässä, että sinulle oikein karua ja tylsää päivää.funtsataan, niin sinä tässä olet herännyt ja ollut humalassa.
Viesti johon vastaat, on kirjoitettu lähes kaksi kuuakutta sitten.
Eli "mörrimöykky tulee esiin kolostaan ja on pehmoinen olo". Niinhän se laulussa meni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631483Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261328Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701298Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151164- 1271096
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261023- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että280938IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel303926