Tiennäyttäjä yhtenvertaistamisessa

Lukenut

Ahvenanmaan poliitikot ovat vaalikeskusteluissaan päättäneet tehdä suuren harppauksen yhdenvertaistamisessaan. Ensinnäkin eräs merkittävä edistysaskel heidän demokraattisessa päätöksenteossaan kuuluisi, että työnantajalla ei saisi olla valtaa asettaa työnhakijalle mitään kielellisiä vaatimuksia.
Eli kaikilla Ahvenanmaalle muuttavilla tulisi olla samat työnsaantimahdollisuudet kielestä riippumatta, kuin itse ruotsinkielisillä Ahvenanmaalaisillakin.
Mielestäni suurin edistys on vaalimainonnassa missä yksikieliseksi määrätty Ahvenanmaa ja sen eräs puolue on alkanutkin mainostaa itseään peräti Suomen kielellä.
Ahvenanmaa tulee luultavasti olemaan ensimmäinen tasavertainen maakunta, joka alkaa noudattamaan yhdenvertaista toimintaa EU:ssa.
Muuten huomioksi, että vietämme yhdenvertaistamisen teema vuotta ja Ahvenanmaa tulee antamaan esimerkillistä mallia kaikille maille, tässä tärkeässä asiassa.

22

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buumanni

      Tässäpä vasta tuuliviiri.

      • Lukenut

        Mitä tarkoitat ei mielipiteeni tasa-arvo ja yhdenvertaisuus asiassa ole miksikään muuttunut.
        Ahvenanmaalla on vain edistytty merkittävästi ja siksi kaikki kunnia heille.


    • on yhdyssana

      opettele pölö pää suomea

      • Lukenut

        Jos sinulla on ongelmia ja kirjoitusvirheeni sinua on häirinnyt, niin anteeksi hirveesti.
        Luulempa, että kirjoitukseni aihe sinua enempi häiritsi.


      • opettelija
        Lukenut kirjoitti:

        Jos sinulla on ongelmia ja kirjoitusvirheeni sinua on häirinnyt, niin anteeksi hirveesti.
        Luulempa, että kirjoitukseni aihe sinua enempi häiritsi.

        >Luulempa,

        Se kirjoitetaan "luulenpa".

        Kun sanan loppuun tuleë pa-pääte, ei sitä tekijän persoonaan viittaavaa päätettä (esim. -n) muuteta kirjoituksessa toiseksi, vaikka lausumisemme siltä kuulostaakin.

        Siis "luulen" -> "luulenpa". (lausumme todellakin "kuulempa")

        Suomenkielessä ei missään tapauksessa kaikkea lausuta kuten kirjoitetaan, vaikka meille on sellaista kansa- ja peruskoulussa väitetty!


      • samaa mielta
        opettelija kirjoitti:

        >Luulempa,

        Se kirjoitetaan "luulenpa".

        Kun sanan loppuun tuleë pa-pääte, ei sitä tekijän persoonaan viittaavaa päätettä (esim. -n) muuteta kirjoituksessa toiseksi, vaikka lausumisemme siltä kuulostaakin.

        Siis "luulen" -> "luulenpa". (lausumme todellakin "kuulempa")

        Suomenkielessä ei missään tapauksessa kaikkea lausuta kuten kirjoitetaan, vaikka meille on sellaista kansa- ja peruskoulussa väitetty!

        ei lukeneen kannattaisi leikkiä suomenkielen sanansaattajaa, jos ei edes itse osaa kirjoittaa suomea , itse en osaa edes erottaa isoja alkukirjaimia, mutta toisaalta en ole itseäni täällä ylentämässä ollutkaan.


      • Lukenut
        samaa mielta kirjoitti:

        ei lukeneen kannattaisi leikkiä suomenkielen sanansaattajaa, jos ei edes itse osaa kirjoittaa suomea , itse en osaa edes erottaa isoja alkukirjaimia, mutta toisaalta en ole itseäni täällä ylentämässä ollutkaan.

        Mitä missäkin, ja kuta kussakin, mutta kyse on etupäässä kirjoituksen sisältämästä asiasta. Eikä tässä voi olla sen ylempänä mitä toisetkaan.


      • Väärin kirjoitettu
        Lukenut kirjoitti:

        Mitä missäkin, ja kuta kussakin, mutta kyse on etupäässä kirjoituksen sisältämästä asiasta. Eikä tässä voi olla sen ylempänä mitä toisetkaan.

        Näin se on, asiasta on kyse. Mutta se asia, se on eri asia. Onko se sitten asiaa vai ei asiaa mitä esiin tuo.


      • Lukenut
        Väärin kirjoitettu kirjoitti:

        Näin se on, asiasta on kyse. Mutta se asia, se on eri asia. Onko se sitten asiaa vai ei asiaa mitä esiin tuo.

        Se on ihan selvää Suomea, mutta sinä et tajua mitään. Avaisit silmäsi ja katsoisit kirkkailla silmilläsi huomiseen.


      • Lukenut kirjoitti:

        Se on ihan selvää Suomea, mutta sinä et tajua mitään. Avaisit silmäsi ja katsoisit kirkkailla silmilläsi huomiseen.

        eilistä et saa takaisin ja huomisesta et tiedä hittojakaan.....


    • Lukenut

      Luulisin melko vaikeaksi toteuttaa sitä, että työnantajalla ei saisi olla työhön liittyviä kielivaatimuksia. Miten esimerkiksi jos ravintolan henkilökunta osaisi vain ranskaa, eikä muuta kieltä sallittaisi sen työntekijöiltä?
      Maana voisi olla vaikka Suomi missä tämä ravintola sitten sijaitsisi. Tulee kysymys, miten he toimisivat muiden, kuin ranskankielisten asiakkaittensa kanssa.

      • voisivat

        myydä asiakkaille vaikka ranskanperunoita,Lukenut älä pillastu,vedä henkeä välillä.


      • tonkija
        voisivat kirjoitti:

        myydä asiakkaille vaikka ranskanperunoita,Lukenut älä pillastu,vedä henkeä välillä.

        Kyllä se lukematon lukenut kohta tähän vastaa, on se vaan niin fiksu. Ja sitten se poistattaa. Katsotaan vaan.


      • Lukenut
        tonkija kirjoitti:

        Kyllä se lukematon lukenut kohta tähän vastaa, on se vaan niin fiksu. Ja sitten se poistattaa. Katsotaan vaan.

        Mitähän enää tuommoiselle kurjalle rääpäleelle
        enää muuta voi sanoa? Menisit sinne minne kuulut eli sinne, nimimerkkiesi kanssa tonkimaan paskaa.


      • älähtää
        Lukenut kirjoitti:

        Mitähän enää tuommoiselle kurjalle rääpäleelle
        enää muuta voi sanoa? Menisit sinne minne kuulut eli sinne, nimimerkkiesi kanssa tonkimaan paskaa.

        mihin kalikka kalahtaa, tai sitten Lukenut oli vaan väsynyt raskaan koulupäivän jälkeen, eikä ollut ehtinyt ennen kommentoimista syödä välipalaa, oli kai sokeriarvot alhaalla.


      • Lukenut
        älähtää kirjoitti:

        mihin kalikka kalahtaa, tai sitten Lukenut oli vaan väsynyt raskaan koulupäivän jälkeen, eikä ollut ehtinyt ennen kommentoimista syödä välipalaa, oli kai sokeriarvot alhaalla.

        Tarkoitat ilmeisesti, että "metsä vastaa kun sinne huudetaan" Olet muuten melkoinen tohtori ja poppamies.
        Siitä sinulle pisteet 10 .


      • äiti päästänyt
        Lukenut kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisesti, että "metsä vastaa kun sinne huudetaan" Olet muuten melkoinen tohtori ja poppamies.
        Siitä sinulle pisteet 10 .

        Lukenutta eilen koneelle ,koska kommentoit vasta nyt, sitten tuli paha mieli , eikä uni simmuun kun tarvitsee yöllä netissä roikkua ?


      • Lukenut
        äiti päästänyt kirjoitti:

        Lukenutta eilen koneelle ,koska kommentoit vasta nyt, sitten tuli paha mieli , eikä uni simmuun kun tarvitsee yöllä netissä roikkua ?

        Minulla on semmoinen tunne, että yöllä tarkoitetaan sitä aikaa kun nukumme. Mitähän aikaa sinä tarkoitat? Itse en kylläkään enää nuku päivisin.
        Jos sinä olet vielä lapsi niin ymmärrän tarpeesi nukkumiseesi päivisin.


      • että kun viesti oli
        Lukenut kirjoitti:

        Minulla on semmoinen tunne, että yöllä tarkoitetaan sitä aikaa kun nukumme. Mitähän aikaa sinä tarkoitat? Itse en kylläkään enää nuku päivisin.
        Jos sinä olet vielä lapsi niin ymmärrän tarpeesi nukkumiseesi päivisin.

        kirjoitettu yöllä , puoli neljan aikaan ja vielä vuonna 2002,onko sulla vanhoja viesteja varastossa? Kiitos kuuluu sinulle "älähtää"
        Kirjoittanut: Lukenut 5.8.2002 klo 03.25


      • Lukenut
        että kun viesti oli kirjoitti:

        kirjoitettu yöllä , puoli neljan aikaan ja vielä vuonna 2002,onko sulla vanhoja viesteja varastossa? Kiitos kuuluu sinulle "älähtää"
        Kirjoittanut: Lukenut 5.8.2002 klo 03.25

        Olet jo varmaan herännyt tähän todellisuuteen ja karuun elämään mitä sinäkin elät päivittäin.
        Olet ilmeisesti häirikkö mielessä tässä, että sinulle oikein karua ja tylsää päivää.


      • Atwa
        Lukenut kirjoitti:

        Olet jo varmaan herännyt tähän todellisuuteen ja karuun elämään mitä sinäkin elät päivittäin.
        Olet ilmeisesti häirikkö mielessä tässä, että sinulle oikein karua ja tylsää päivää.

        funtsataan, niin sinä tässä olet herännyt ja ollut humalassa.

        Viesti johon vastaat, on kirjoitettu lähes kaksi kuuakutta sitten.

        Eli "mörrimöykky tulee esiin kolostaan ja on pehmoinen olo". Niinhän se laulussa meni.


      • on sellaisia ravintoloita, ei suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      629
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      52
      519
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe