Erittäin tärkeää

-nimellinen-

Katsottuani Dr. Philin ohjelmaa olen miettinyt tätä kovasti miksi herran tähden kuurot juoruavat jokaisen asioita. Joten lainaan hänen sanojaan;

Oletteko koskaan kuunnelleet, miten keskustelette muiden kanssa?
Oletteko huomanneet miten suuri osa keskustelusta liittyy muihin ihmisiin ja heidän tekemisiinsä?

Tutkimusten mukaan (koskee kaikkia!) 67% naisten keskustelusta on juoruamista muista ihmisistä.
Miestenkään tilanteesta EI OLE kehumista.
55% miehistä puhuu muista ihmisistä.

Ongelmana on se, että juoruilu on ilkeää. Joskus se voi olla loukkaavaa ja se on kuin sissisotaa.
Syyllistä EI VOI jäljittää. Se on kuin RAVISTELISI höyheniä ympäriinsä ja YRITTÄISI kerätä ne.

Juorujen aloittajaa ei löydy eikä itseään voi PUOLUSTELLA. ÄLKÄÄ JUORUILKO ETTEI MEILLÄ OLE VAIKEAA ETSIÄ SYYLLISTÄ JA PUUTTUA ASIAAN!

33

4213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -nimellinen-

      "Miestenkään tilanteesta EI OLE kehumista."

      ^^ Siis piti miestenkään tilanteessa EI OLE kehumista.

    • KUIN VESI

      Kuuroilla ei ole mitään hyvää sanottavaa toisistaan. Tai sitten porukalla on joku pomo joka päättää kuka kuuluu ns."jengiin" ja kuka ei sitten kylmästi vain aletaan terrorisoimaan tätä yhtä, joka KÄRSII tästä. Kuurojen maailmassa ei kannata elää jos ei halua tulla loukatuksi. Muistakaa olla pinnallisia älkääkä kertoko kaikkea hyville ystävillinnekään. He voivat pettää teidät silmän räpäyksessä.
      Kuulevien maailmassa niitä todellisia ystäviä löytyy. Itse olen siirtynyt kuulevien maailmaan ja se on totta että siellä ne AIDOT ihmiset ovat.

      • Se koira älähtää johon....

        Kylläpä sain makeat naurut kommentistasi "olen siirtynyt kuulevien maailmaan, siellä ne aidot ihmiset ovat". Kuinkas pärjäät isommas porukassa. VOihan ne juoruta tai haukkua sua ilman että mitään tajuat.
        Kyl ne kuulevatkin osaa juoruta, tietäisitpä vain.


      • -nimellinen-
        Se koira älähtää johon.... kirjoitti:

        Kylläpä sain makeat naurut kommentistasi "olen siirtynyt kuulevien maailmaan, siellä ne aidot ihmiset ovat". Kuinkas pärjäät isommas porukassa. VOihan ne juoruta tai haukkua sua ilman että mitään tajuat.
        Kyl ne kuulevatkin osaa juoruta, tietäisitpä vain.

        "Kyl ne kuulevatkin osaa juoruta, tietäisitpä vain."

        ^^ Kyl se on totta että kuulevatkin osaa juoruta, mutta OLETKO edes ajatellut, että meitä on 5000 viittomakielistä ja noin 50% ihmisistä tietää jokaisen asioista? Kuulevia on 5 milj. ja kuulevien juorut ei edes leviä Lappiin tai Helsinkiin asti. Meilläpä juorut leviää koko Suomeen!!


      • KUIN VESI
        -nimellinen- kirjoitti:

        "Kyl ne kuulevatkin osaa juoruta, tietäisitpä vain."

        ^^ Kyl se on totta että kuulevatkin osaa juoruta, mutta OLETKO edes ajatellut, että meitä on 5000 viittomakielistä ja noin 50% ihmisistä tietää jokaisen asioista? Kuulevia on 5 milj. ja kuulevien juorut ei edes leviä Lappiin tai Helsinkiin asti. Meilläpä juorut leviää koko Suomeen!!

        Tämä on totta, joten kuurojen kanssa ei voi luottaa. Ja jos kuulevien maailmassa joku on sinusta pahaa puhunut se ei tosiaan kaan leviä ja nämä asiat selvitellään omalla paikkakunnalla...
        Kuurojen maailmassa sinulle jää ympäri suomea tosi huono maine pitkäksi aikaa kun kaikki juoruavat kaikista, onko se sitten kivaa. KUUROT OVAT VAIN NIIN ITSEÄÄN TÄYNNÄ OLEVIA JUORUILIJOITA. JOTEN HEIDÄN SEURASSAAN ON PAREMPI VAIN PITÄÄ OMAT ASIAT OMANA TIETONAAN JA PUHUA VAIKKA SÄÄSTÄ... Mutta tällöinkin voit saada idiootin maineen että teet niin tai näin niin mkuurojen mielestä se on aina väärinpäin.


      • KUIN VESI kirjoitti:

        Tämä on totta, joten kuurojen kanssa ei voi luottaa. Ja jos kuulevien maailmassa joku on sinusta pahaa puhunut se ei tosiaan kaan leviä ja nämä asiat selvitellään omalla paikkakunnalla...
        Kuurojen maailmassa sinulle jää ympäri suomea tosi huono maine pitkäksi aikaa kun kaikki juoruavat kaikista, onko se sitten kivaa. KUUROT OVAT VAIN NIIN ITSEÄÄN TÄYNNÄ OLEVIA JUORUILIJOITA. JOTEN HEIDÄN SEURASSAAN ON PAREMPI VAIN PITÄÄ OMAT ASIAT OMANA TIETONAAN JA PUHUA VAIKKA SÄÄSTÄ... Mutta tällöinkin voit saada idiootin maineen että teet niin tai näin niin mkuurojen mielestä se on aina väärinpäin.

        Eihän kuulevat ikinä juoru eihän??


      • -nimellinen-
        Tepi-74 kirjoitti:

        Eihän kuulevat ikinä juoru eihän??

        "Eihän kuulevat ikinä juoru eihän??"

        ^^ Hieman tyhmä ja ärsyttävä kysymys, mutta KYLLÄHÄN kuulevatkin osaa juoruta, mutta OLETKO edes ajatellut, että meitä on 5000 viittomakielistä ja noin 50% ihmisistä tietää jokaisen asioista? Kuulevia on 5 milj. ja kuulevien juorut ei edes leviä Lappiin tai Helsinkiin asti. Meilläpä juorut leviää koko Suomeen!! No haloo!


      • -nimellinen- kirjoitti:

        "Eihän kuulevat ikinä juoru eihän??"

        ^^ Hieman tyhmä ja ärsyttävä kysymys, mutta KYLLÄHÄN kuulevatkin osaa juoruta, mutta OLETKO edes ajatellut, että meitä on 5000 viittomakielistä ja noin 50% ihmisistä tietää jokaisen asioista? Kuulevia on 5 milj. ja kuulevien juorut ei edes leviä Lappiin tai Helsinkiin asti. Meilläpä juorut leviää koko Suomeen!! No haloo!

        tiedä kaikkia juoruja kuuroista :)


      • Se koira älähtää johon....
        -nimellinen- kirjoitti:

        "Eihän kuulevat ikinä juoru eihän??"

        ^^ Hieman tyhmä ja ärsyttävä kysymys, mutta KYLLÄHÄN kuulevatkin osaa juoruta, mutta OLETKO edes ajatellut, että meitä on 5000 viittomakielistä ja noin 50% ihmisistä tietää jokaisen asioista? Kuulevia on 5 milj. ja kuulevien juorut ei edes leviä Lappiin tai Helsinkiin asti. Meilläpä juorut leviää koko Suomeen!! No haloo!

        Leviääpä hyvinkin kuulevienkin juorut ympäri SUomea kuten julkkisten ; )
        En määkään tiedä kaikkia juoruja ku vaan pienen osan. Se riippuu missä porukoissa liikkuu.
        Semmoset sensaatiojutut kyllä leviää niin kuuroil ku kuulevillakin.
        Ei niitä kannata vakavasti ottaa.


      • -nimellinen-
        Tepi-74 kirjoitti:

        tiedä kaikkia juoruja kuuroista :)

        tiedä? Vaikea uskoa.
        Tai siis et tietenkään tiedä kaikkia juoruja kuuroista, koska olet sulkeutunut hmm...
        ->käsitöihin! Sulkeutunut ihminen ei siis tiedä paljoakaan juoruista.


      • -nimellinen- kirjoitti:

        tiedä? Vaikea uskoa.
        Tai siis et tietenkään tiedä kaikkia juoruja kuuroista, koska olet sulkeutunut hmm...
        ->käsitöihin! Sulkeutunut ihminen ei siis tiedä paljoakaan juoruista.

        Etkö keksinu muuta ;) Tosin kyllä mä tykkän joskus tehdä(kausittainen harrastus) ristipistotöitä ja oon hyvin seurallinen,mut en silti juoruoile....Varmaan sinä sitten teet niin että juoruilet toisten asioista.


      • -nimellinen-
        Tepi-74 kirjoitti:

        Etkö keksinu muuta ;) Tosin kyllä mä tykkän joskus tehdä(kausittainen harrastus) ristipistotöitä ja oon hyvin seurallinen,mut en silti juoruoile....Varmaan sinä sitten teet niin että juoruilet toisten asioista.

        muka juoruilen toisten asioista??
        Jos olisin juoruilija niin EN olisi aloittanut ketjukeskustelua!!


      • tuossa kuka aloittaja
        -nimellinen- kirjoitti:

        muka juoruilen toisten asioista??
        Jos olisin juoruilija niin EN olisi aloittanut ketjukeskustelua!!

        Sinä -nimellinen-, oletkos huomannut, kuka on aloittanut tämän ketjukeskustelun? Niin se oli sinä... ;)


      • sinulla -nimellisellä- on
        -nimellinen- kirjoitti:

        tiedä? Vaikea uskoa.
        Tai siis et tietenkään tiedä kaikkia juoruja kuuroista, koska olet sulkeutunut hmm...
        ->käsitöihin! Sulkeutunut ihminen ei siis tiedä paljoakaan juoruista.

        Ensin aloitit sinä -nimellinen- kirjoittamalla tämän ketjun alussa,että älkää juoruilko...niin edespäin.

        Kun tuo viisas Tepi-74 sanoi,ettei tiedä juoruista mitään, kun ei niitä juoruja ota vastaan.Tepi-74 on vaan viisaasti päättänyt,ettei siis välitä juoruista. Mutta sinä -nimellinen- menit kuitenkin sanomaan häntä sulkeutuneeksi ihmiseksi. Miksi?

        Aika ristiriitainen asenne sinulla -nimellinen- kylläkin on. Luulisi sinun nostavan hattua Tepi-74:lle sinun ensimmäisen kirjoittamasi viestin perusteella, vaan etpä. Menit siis sanomaan häntä sulkeutuneeksi ihmiseksi.:O


      • -nimellinen-
        sinulla -nimellisellä- on kirjoitti:

        Ensin aloitit sinä -nimellinen- kirjoittamalla tämän ketjun alussa,että älkää juoruilko...niin edespäin.

        Kun tuo viisas Tepi-74 sanoi,ettei tiedä juoruista mitään, kun ei niitä juoruja ota vastaan.Tepi-74 on vaan viisaasti päättänyt,ettei siis välitä juoruista. Mutta sinä -nimellinen- menit kuitenkin sanomaan häntä sulkeutuneeksi ihmiseksi. Miksi?

        Aika ristiriitainen asenne sinulla -nimellinen- kylläkin on. Luulisi sinun nostavan hattua Tepi-74:lle sinun ensimmäisen kirjoittamasi viestin perusteella, vaan etpä. Menit siis sanomaan häntä sulkeutuneeksi ihmiseksi.:O

        Miten niin minulla on aika ristiriitainen asenne?

        Ymmärsin kyllä täysin, ettei Tepi-74 juoruja ota vastaan, niin häntä voisi sanoa sulkeutuneeksi ihmiseksi (onko paha juttu? Korjatkoon hän jos tietää paremmin). Sellaisen käsityksen olen saanut, pelkän käsityksen, eikä kyse ole asenteestani. Jos satut olemaan eri mieltä, niin ei voi mitään. =)


      • -nimellinen- kirjoitti:

        Miten niin minulla on aika ristiriitainen asenne?

        Ymmärsin kyllä täysin, ettei Tepi-74 juoruja ota vastaan, niin häntä voisi sanoa sulkeutuneeksi ihmiseksi (onko paha juttu? Korjatkoon hän jos tietää paremmin). Sellaisen käsityksen olen saanut, pelkän käsityksen, eikä kyse ole asenteestani. Jos satut olemaan eri mieltä, niin ei voi mitään. =)

        Ei ole luottamuksen arvoinen,ei arvosta itseään, ei puhu asioistaan kenellekkään ja ei tunnsta omaa itseään....En ole mitään noista :)


    • pettynyt toisiin kuuroihin

      Sinä taidat olla kuuro itsekin, joka on pettynyt toisiin kuuroihin, jotka eivät ota sinun omaa erinomaisuuttasi huomioon. Pöh.

      • -nimellinen-

        ...plä plää.


      • Carlatta
        -nimellinen- kirjoitti:

        ...plä plää.

        entäs juorulehdet joista juoruillaan, juorut niissä leviävät joka kolkkaan ympäri suomea, jopa ulkomaille. turha leimata kuuroja juoruilijoiksi.


      • -nimellinen-
        Carlatta kirjoitti:

        entäs juorulehdet joista juoruillaan, juorut niissä leviävät joka kolkkaan ympäri suomea, jopa ulkomaille. turha leimata kuuroja juoruilijoiksi.

        Juupa juu, juorulehdet yleensä juoruavat julkkiksista ja me kaikki saamme tietää noista asioista -> itsestäänselvyys se on.

        Mutta ei puhuta nyt lehdeistä vaan kuuroista - vähemmistöstä, jossa juoruillaan aika paljon ja noin 50% tietää tuttujen ja tuntemattomien asioista.


      • Carlatta
        -nimellinen- kirjoitti:

        Juupa juu, juorulehdet yleensä juoruavat julkkiksista ja me kaikki saamme tietää noista asioista -> itsestäänselvyys se on.

        Mutta ei puhuta nyt lehdeistä vaan kuuroista - vähemmistöstä, jossa juoruillaan aika paljon ja noin 50% tietää tuttujen ja tuntemattomien asioista.

        Oletko kuurofobia?


      • -nimellinen-
        Carlatta kirjoitti:

        Oletko kuurofobia?

        Kuurofobiako? Hah haa, en pelkää kuuroja koska satun olemaankin kuuro.


      • juuuuuuuuuuuuu

        Kylläpä täällä sitten taas jaksetaan kinastella kuurojen erinomaisuudesta.

        Onhan se hyvä että Tepi sulkee korvansa näiltä juoruilta. Mutta entä ne muut kuurot, jotka eivät näin tee.Jotka eivät harrasta näitä hmmm... käsitöitä ;)

        Nyt oli kyse siitä, että suurin osa kuuroista juoruaa loukkaavia asioita toisistaan. Ja tähän on tultu. Sitä näkee, joka päivä ja monet kuurot ystäväni ovat noita juoruilijoita joilla ei ole hyvää sanottavaa toisista. Ja sitten nämä pahat asiat leviävät ja leviävät, koska niitä kerrotaan kaikille eikä tälle josta pahaa puhutaan...

        Kunpa löytäisimme kultaisen keskitien ja selvittäisimme asianosaisten kanssa nämä asiat jotka meitä häiritsevät. Emmekä levittelisi niitä ympäri maailmaa.

        Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että pahalla saa vain pahaa aikaan. Emmehän tahdo toisille pahaa.
        Yritetään tehdä tästä maailmasta parempi paikka asua ja lopetetaan se juoruaminen toisista!!!


      • juuuu lisää...
        juuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Kylläpä täällä sitten taas jaksetaan kinastella kuurojen erinomaisuudesta.

        Onhan se hyvä että Tepi sulkee korvansa näiltä juoruilta. Mutta entä ne muut kuurot, jotka eivät näin tee.Jotka eivät harrasta näitä hmmm... käsitöitä ;)

        Nyt oli kyse siitä, että suurin osa kuuroista juoruaa loukkaavia asioita toisistaan. Ja tähän on tultu. Sitä näkee, joka päivä ja monet kuurot ystäväni ovat noita juoruilijoita joilla ei ole hyvää sanottavaa toisista. Ja sitten nämä pahat asiat leviävät ja leviävät, koska niitä kerrotaan kaikille eikä tälle josta pahaa puhutaan...

        Kunpa löytäisimme kultaisen keskitien ja selvittäisimme asianosaisten kanssa nämä asiat jotka meitä häiritsevät. Emmekä levittelisi niitä ympäri maailmaa.

        Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että pahalla saa vain pahaa aikaan. Emmehän tahdo toisille pahaa.
        Yritetään tehdä tästä maailmasta parempi paikka asua ja lopetetaan se juoruaminen toisista!!!

        Olen ystävilleni sanonut, että eivätkö he voisi sanoa suoraan tätä sille ihmiselle, jos heitä noin vaivaa. Ja todennut, että tällaiset asiat eivät minulle kuulu.


      • juuuu lisää... kirjoitti:

        Olen ystävilleni sanonut, että eivätkö he voisi sanoa suoraan tätä sille ihmiselle, jos heitä noin vaivaa. Ja todennut, että tällaiset asiat eivät minulle kuulu.

        vain toisen osapuolen mielipiteet (tai tässä tapauksessa kolmannen),siksi en kuuntele juoruja.
        Ja jos yks kertoo oman asiansa luottamuksellisesti en mene kertomaan sitä muille.
        Hei ooksä kuullu jo tän ja tän....En tykkää sellasesta. :/


      • on mukavin!
        juuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Kylläpä täällä sitten taas jaksetaan kinastella kuurojen erinomaisuudesta.

        Onhan se hyvä että Tepi sulkee korvansa näiltä juoruilta. Mutta entä ne muut kuurot, jotka eivät näin tee.Jotka eivät harrasta näitä hmmm... käsitöitä ;)

        Nyt oli kyse siitä, että suurin osa kuuroista juoruaa loukkaavia asioita toisistaan. Ja tähän on tultu. Sitä näkee, joka päivä ja monet kuurot ystäväni ovat noita juoruilijoita joilla ei ole hyvää sanottavaa toisista. Ja sitten nämä pahat asiat leviävät ja leviävät, koska niitä kerrotaan kaikille eikä tälle josta pahaa puhutaan...

        Kunpa löytäisimme kultaisen keskitien ja selvittäisimme asianosaisten kanssa nämä asiat jotka meitä häiritsevät. Emmekä levittelisi niitä ympäri maailmaa.

        Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että pahalla saa vain pahaa aikaan. Emmehän tahdo toisille pahaa.
        Yritetään tehdä tästä maailmasta parempi paikka asua ja lopetetaan se juoruaminen toisista!!!

        Minä en juoruillut pahaa ja enkä petä kenenkään luottamusta. Tietysti joskus kerron esim. yhteinen tuttu saanut vauvan jne. Mutten pahalla tarkoituksella koskaan puhunut, viittonut enkä kirjoittanut.
        Todennäköisesti minun kaltainen väritön persoona ei kiinnosta kuuroja, sen takia olen aika yksinäinen. Mutta onneksi minulla kivoja työkavereita ja yksi reilu kuuro.


      • on mukavin! kirjoitti:

        Minä en juoruillut pahaa ja enkä petä kenenkään luottamusta. Tietysti joskus kerron esim. yhteinen tuttu saanut vauvan jne. Mutten pahalla tarkoituksella koskaan puhunut, viittonut enkä kirjoittanut.
        Todennäköisesti minun kaltainen väritön persoona ei kiinnosta kuuroja, sen takia olen aika yksinäinen. Mutta onneksi minulla kivoja työkavereita ja yksi reilu kuuro.

        mukavaa ja asiallista keskustelua! Saatanpa minäkin (toisen luvalla) kertoa kaverilleni,et hei ooksä kuullu,et se saa vauvan tai on raskaana yms,mut toisesta seläntakana pahaa puhumista en harrasta.Et oo väritön persoona (tai sit oon minäkin :) ) vaan todellinen luottamuksen arvoinen ystävä johon voi luottaa.
        Mulla myös onneksi mukavia työkavereita ja yleensä mulle kerrotaan ekana ilot ja joskus myös surut joita en kerro eteenpäin ellei ko henkilö sitä halua.Toivottavasti myös muilla tän palstan lukijoilla ihania ystäviä joihin voi luottaa eikä tarvitse pelätä,että selän takana puhutaan pahaa,se ei oo mukavaa!


    • poikkeuksellinen,kun en levittele juoruja enkä puutu toisten asioihin ellei apua pyydä :)

    • juttu, ihan hyvä.
      • Miksi niin ja näin?

        Olen pohtinut miksi kuurot juoruavat? Ehkä siksi heidän maailmansa on suppea. Jospa sama koskee vaikka pientä Suomessa olevaa pientä kylää, jossa kaikki tuntevat toisensa hyvin ja juoruavat toistensa kanssa? Entä jos sama koskee suomenruotsalaisia, romaneja, saamelaisia tai maahanmuuttajia? Arvaa mikä heillä on yhteistä "kuurojen" tai täsmällisesti sanottuna viittomakielisten kanssa?

        Heillä on oma kieli!Tutussa maailmassa pyöritään kulttuurisidonnaisesti ja ehkä siihen liittyy jossain määrin juoru, niin uskon. Tämä on mun mutu-tuntumani.
        Se on todella ikävä elämässä, mutta se on kiinni asenteesta. Kuinka pahasti vahingoittava vai hyvää tarkoittava juoru jotta voitaisiin ymmärtää miksi niin ja näin kyseessä oleva ihminen tekee.
        Juoru kuuluu ikuisesti elämään. On vain kiinni itsestään, levittääkö tahallaan muualle pahaa juorua vai yrittääkö selittää kun miksi. ko. ihminen tekee niin tai näin ja syy/seuraus jne.


      • hm....
        Miksi niin ja näin? kirjoitti:

        Olen pohtinut miksi kuurot juoruavat? Ehkä siksi heidän maailmansa on suppea. Jospa sama koskee vaikka pientä Suomessa olevaa pientä kylää, jossa kaikki tuntevat toisensa hyvin ja juoruavat toistensa kanssa? Entä jos sama koskee suomenruotsalaisia, romaneja, saamelaisia tai maahanmuuttajia? Arvaa mikä heillä on yhteistä "kuurojen" tai täsmällisesti sanottuna viittomakielisten kanssa?

        Heillä on oma kieli!Tutussa maailmassa pyöritään kulttuurisidonnaisesti ja ehkä siihen liittyy jossain määrin juoru, niin uskon. Tämä on mun mutu-tuntumani.
        Se on todella ikävä elämässä, mutta se on kiinni asenteesta. Kuinka pahasti vahingoittava vai hyvää tarkoittava juoru jotta voitaisiin ymmärtää miksi niin ja näin kyseessä oleva ihminen tekee.
        Juoru kuuluu ikuisesti elämään. On vain kiinni itsestään, levittääkö tahallaan muualle pahaa juorua vai yrittääkö selittää kun miksi. ko. ihminen tekee niin tai näin ja syy/seuraus jne.

        voi voi teitä.. ei tätä kannata paisutella asiaa niin paljon jonka luin.

        Kuurot ja kuulevat elävät yhtä samaa eli työssäkäyntiin, harratuksiin yms.

        Jokainen varmasti kyselee toisten kuulumisia ja eikä tarkoita pahaa. Esim mä itse joskus kuulen pahaa toisistaan ja enkä mä itse laita tietoa levitäkseen muille tietoa. Asia jää mulle viimeiseksi. Jos joku kyselee minulta uteliaisuudestaan niin ohjaan hänet kysymään ko henkilölle.

        Jos vaatii tietoa niin sanon aina, että valitettavasti en tiedä asiasta mitään. Ne jäävät kissa pöydälle maitolautasen eteen.

        En itsekään juoruile ja eikä se minulle sovi minun luonteeseen. Rehellisyys on elämän valttia. Ennemmin tai myöhemmin jää kiinni jos selviää, että kuka on se aloittelija. Tätä kannattaa unohtaa. Minulle kuulevat kertovat hyvin harvoin juoruilustaan.

        Joten ei tälläinen syytökset auta ketään. Jos juoruilee niin sillä ei ole muuta asiaa kuin puhua/viittoa toisistaan pahaa ja myös vääristää tietoa. Jos ko henkilö kuulee tästä niin juoruketju muuttuu ajan mittaan ihan erilaiseksi. Kokeilkaa vaikka norju juoruja jonon alusta jonon päähän ja verratkaa sitä. Se muuttuu olennaisesti.

        Joten juoruilu viis....


      • Juorun uhri
        hm.... kirjoitti:

        voi voi teitä.. ei tätä kannata paisutella asiaa niin paljon jonka luin.

        Kuurot ja kuulevat elävät yhtä samaa eli työssäkäyntiin, harratuksiin yms.

        Jokainen varmasti kyselee toisten kuulumisia ja eikä tarkoita pahaa. Esim mä itse joskus kuulen pahaa toisistaan ja enkä mä itse laita tietoa levitäkseen muille tietoa. Asia jää mulle viimeiseksi. Jos joku kyselee minulta uteliaisuudestaan niin ohjaan hänet kysymään ko henkilölle.

        Jos vaatii tietoa niin sanon aina, että valitettavasti en tiedä asiasta mitään. Ne jäävät kissa pöydälle maitolautasen eteen.

        En itsekään juoruile ja eikä se minulle sovi minun luonteeseen. Rehellisyys on elämän valttia. Ennemmin tai myöhemmin jää kiinni jos selviää, että kuka on se aloittelija. Tätä kannattaa unohtaa. Minulle kuulevat kertovat hyvin harvoin juoruilustaan.

        Joten ei tälläinen syytökset auta ketään. Jos juoruilee niin sillä ei ole muuta asiaa kuin puhua/viittoa toisistaan pahaa ja myös vääristää tietoa. Jos ko henkilö kuulee tästä niin juoruketju muuttuu ajan mittaan ihan erilaiseksi. Kokeilkaa vaikka norju juoruja jonon alusta jonon päähän ja verratkaa sitä. Se muuttuu olennaisesti.

        Joten juoruilu viis....

        Lueskelin tätä kirjoitelmaa. On kyllä totta sekä kuurot että kuulevat juoruavat yhtä paljon. Monella ei ehkä ole aiheita mistä voisi puhua, siksi toisista puhuminen on mielekkäämpää joistakin.

        Olen itse joutunut juoruilun uhriksi. Kuulin kautta rantain, mitä minusta puhuttiin, yllättävää oli kuulla, että monet asiat oli täysin paikkaansa pitämättömiä. Oli joidenkin keksimiä ja juorulla voi olla tarkoituskin, että kiusataan tätä, että hän alkaa voida huonosti, ja "katoaa" yhteisöstä. Tämä on aika julma teko, kaikista julmin. Väärien asioiden levittäminen eteenpäin on tavallaan kunnianloukkaus, jolla voidaan asia viedä ihan oikeuteen asti, jos tekijä on selvillä ja tiedossa. Valitettavasti "tietolähdettä" usein peitellään ja salataan.

        Kauan sitten jouduin pettymään ystävääni, joka kertoi asioistani eteenpäin, mitä en olisi halunnut. Silti tänä päivänä luotan häneen yhä, vaikka luotettavien tietojen/asioiden juoruamisen riski on olemassa. Tällä hetkellä tiedän, että hän ei ole puhunut eteenpin, vaan joku muu lähiystävistäni on puhunut eteenpäin asioistani, mikä tuntuu pahalta.

        Yleisten kuulumisten kyseleminen mielestäni ei ole juoruamista, mutta jos mennään puhumaan, mitä tämä on tehnyt, millaiseksi tämän elämä meni, millainen tämä on, osaako hoitaa tätä ja tätä ja sitä ja sitä pläplä.. Silloin mennään henkilökohtaisuuksiin ja puhutaan juoruamisena toisesta pahaa.

        Kuulevat saataa aika nopeasti puhua p..aa jos alutessa haluaa ja juoruna menee. Heidän jutut eivät kyllä mene hirvittävän nopeaa vauhtia sinne sun tänne "yleiseen" tietoon kuurojen keskuudessa tapahtuneet tapahtumat.

        Olen oppinut tässä asiassa tekemään niin, jos joku kysyy, oletko kuullut tätä ja tätä. Vastaan, että en ole. Kuuntelen ja jaa. Enempää en vaivaa päätäni, enkä edes kerro eteenpäin asioista, vaan ne tietenkin loppuu minuun. Tunnen itseni vaivautuneeksi, jos minulta kysytään tietyn henkilön asioista. Minä pyrin sanomaan, että hänelle kuuluu hyvää ja voi hyvin. Tuo lause on usein riittänyt, koska minä en toisten asioista halua puhua, enkä puhukaan.

        Luottamuksellisten asioiden levittäminen eteenpäin voi jolllekin tehdä todella kipeää, mikä tuntuu pitkään sydämessään, silloin voi esim. "jättää yhteisön tapaamiset pois kokonaan". Tämä on aika vaarallista, jos joku on viihtynyt yhteisön tapahtumissa, yhdistyksellä jne, sitten kuulee itsestään kerrottavia rumia/loukkaavia/vääristyneitä juoruja, niin se sattuu ja jää pois näistä riennoista sen takia, että totuuden kertomista ei kuunnella.

        Minua kantaa tämä lause ja antaa voimaa, kun kuulen minusta juoruttavan. "MINÄ YKSIN TIEDÄN ELÄMÄNI TOTUUDEN!" Tällöin minulle on tuo riittänyt ja muiden ei tarvine puhua p..aa päin silmiä ja jos niitä puhutaan. Niin totuus on yksin sydämessäni, jota kukaan ei voi muuttaa. Totuuden vääristäminen on jo ihan loukkaavaa.


    • nuori ihminen

      olin ollut kuurojen koulussa ,että juoruilu,haukkuminen,pilkkaminen ja muuta.en välitä sitä mistään koska he eivät kiinnosta minusta ollenkaan niin HYVÄ!he yleensä haluavat oma "jengi" aina porukassa kierrossa eikä mitään ihmeempää.he myös juoruilevat minusta vaikkapa mitä.olkoon mitä he haluavat sanoa, mutta uskon kyllä he alkaisivat aikuistua jonakin päivänä mutta ei se helppoa ole.olin koulussa ainakin koulun jälkeen että häivyn koulusta heti kaupungille tai kuulevien kanssa tai mennä kotiin koska tiesin kun heillä samaa juttu "juoruilu" kaikenlaista sekä minä en kiinnosta ollenkaan.en minä TODELLA pidä juoruilusta!kun koulun 10.luokalla niin sen jälkeen vetäydyin muiden kuuroista ,mutta tavannut hyvin harvemmin.täytyy sanoa ,että juoruminen tosi huono tapaan ja voi johtaa ystävyyden tai kaveruuden välit poikki mennä.heidän oma asiat kuin ei voi muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe