Haluaisin kokea kerrankin oikein perinteiset saksalaiset joulumarkkinat adventtiaikaan. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia siitä, missä pääsisi parhaiten joulumarkkinatunnelmaan: Berliini, Hampuri...? Suosituksia jouluihmisiltä otetaan vastaan!
Joulumarkkinoille
9
7169
Vastaukset
- KariK
Weihnachtsmarkt on tuttu ilmiö kaikissa Saksan kaupungeissa: ruokaa, juomaa, tivolimeininkiä ja kaikenlaista markkinakrääsää. Gluhweinia ja paahdettuja kastanjoita voi nauttia esimerkiksi Berliinissä Gendarmenmarktilla tai kauempana Spandaussa; maineikkammat joulumarkkinat taitavat olla Frankfurtissa, mutta kun kaupunki itse on hieman ankea...
- adenauer
Jokaisesta kaupungista löytyy joulunaikaan joulumarkkinat, syömisineen ja juomisineen. Berliinistä voin senverran kertoilla, että tuo Gendarmenmarktin joulutori on hienoin(ja kallein) ja sinne on sisäänpääsymaksu sekä yleensä kassalla jono, mutta siis näkemisen arvoinen. Myös Unten den Lindenillä on tori siinä ooppern edessä. Unohtaa ei sovi Prenzlauerbergissä (Kulturbrauerei,U-Eberswalderstrasse) Lucia-joulutoria, joka on ottanut nyt ehkä paikkansa ihmisten keskuudessa harmonisella tunnelmallaan ja varsinkin lapsiperheitä suosivalla ohjelmistollaan, se taitaa pikkuhiljaa mennä Spandaun ohi.Itseasiassa melkein joka kaupunginosassa on joulutori, pienemmissä kuitenkin vain muutamia päiviä. Isoimmat ovat auki suunnilleen 26.11-28.12 välisen ajan. Myös Potzdamer Platzilla on tori, mutta se on ehkä enemmän selllainen "krääsä" paikka, vaikkakin hyvät oheistoiminnat(liukumäki,luistinrata).
Myös Rostockissa oli ainakin viimevuonna aika mukava tori.
Syötävää riittää ja juotavaa myös!
Ps. Glögi mit schuss on aika "pettävä" juoma...harkiten,harkiten sitä maistelkaamme! - Winde
Viime joulunalla, oli mahdollisuus käydä näillä joulumarkkinoilla Dresdenissä, kuulemma vanhimmat markkinat ? ja myös Berliinissä kävimme muutamassakin eri paikassa. Ihan mukavaa oli, erilaisia pikkunaposteltavia maisteltiin, ja pääasiassa katseltiin ja yritettiin saada tunnelmasta kiinni. Dresdenissä hevosvankkurit toivat jättimäisen "jouluhalon" "leivonnaisen ?
Berliinissä seurattiin näytelmää, vaikkei saksankielentaitoa olekaan, oli silti oikein mukavaa. Itse "joulutunnelma" jäi vaisuksi,johtuen ehkä lumettomuudesta ja ihmispaljoudesta, enkä taida olla kovin jouluihminenkään - aulikki1
Berliinissä olen kerran nähnyt ja kokenut joulumarkkinat (muut ovat jo kertoneet parhaat paikat)ja ihaillut mielettömän kauniita KaDeWen jouluikkunoita! Otin niistä kuvia, joita sitten lähettelin ystävilleni joulutoivotuksina. Itsellänikin oli taustakuvana kaikkein kaunein pitkään :)) Berliini siis on ihan kiva joulukaupunki.Paljon jouluvaloja ja -mieltä. Varmaan monet muutkin?
- Pipa01
Mitä isompi kaupunki, sitä enemmän kojuja. Joulumarkkinoita on jokaikisessä kaupungissa. Nürnberg lienee kuuluisin. Ja täällä Hampurissa esimerkiksi on joka kaupunginosalla omat joulumarkkinansa.
Toisaalta, ei tarvitse odottaa jouluun asti, sillä kaikenmaailman kylä-, kaupunki-, kirmes-, viini-, olut- jne jne jne. juhlia on pitkin vuotta, kyllästymiseen asti.
Jos jotain todella näkemisen arvoista Saksasta haluaa nähdä, niin se ehdoton ykkönen on karnevaaliaika (eli laskiaista edeltävästä keskiviikosta laskiaistiisitaihin) Etelä-Saksassa, Stuttgartista etelään. Siellä yhdistyvät sekä reininmaan että Sveitsin että keskiajan perinteet.- nikitasixx
Kölnissä taitaa kyllä olla Saksan isoimmat karnivaalit, noin 3 kuukautta kestävät. Alkavat 11.11 klo 11:11 ja huipentuu Rosenmontagiin. Myös syntymäkaupungissani juhlitaan karnevaalia tai he kutsuvat sitä ennemmin Fastnacht nimellä
- Pipa01
nikitasixx kirjoitti:
Kölnissä taitaa kyllä olla Saksan isoimmat karnivaalit, noin 3 kuukautta kestävät. Alkavat 11.11 klo 11:11 ja huipentuu Rosenmontagiin. Myös syntymäkaupungissani juhlitaan karnevaalia tai he kutsuvat sitä ennemmin Fastnacht nimellä
Isoimmat karnevaalit ei ole sama asia kuin mielenkiintoisimmat!!! Eikä "Karneval" ole lainkaan sama asia kuin "Fastnacht" (tai sen sanan muunnokset eri murteissa), vaikka onkin samaan aikaan. Suomeksi molemmat ovat "vain" karnevaalit.
Mutta ensikertalainen hämmästyy joka tapauksessa.
Suomessa luullaan, että Kölnin ja Mainzin karnevaalit ovat NE ainoat, siksi siitä etelästä mainitsinkin.
Olen käynyt lähes kaikkien isompien ja monien pienempienkin kaupunkien joulumarkkinoilla, tunnen tämän maan jotakuinkin hyvin; sille joka ei joulumarkkinoita ole nähnyt, on näkemistä ja kokemista tarpeeksi melkein missä kaupungissa vaan. - ja Glühvein
Pipa01 kirjoitti:
Isoimmat karnevaalit ei ole sama asia kuin mielenkiintoisimmat!!! Eikä "Karneval" ole lainkaan sama asia kuin "Fastnacht" (tai sen sanan muunnokset eri murteissa), vaikka onkin samaan aikaan. Suomeksi molemmat ovat "vain" karnevaalit.
Mutta ensikertalainen hämmästyy joka tapauksessa.
Suomessa luullaan, että Kölnin ja Mainzin karnevaalit ovat NE ainoat, siksi siitä etelästä mainitsinkin.
Olen käynyt lähes kaikkien isompien ja monien pienempienkin kaupunkien joulumarkkinoilla, tunnen tämän maan jotakuinkin hyvin; sille joka ei joulumarkkinoita ole nähnyt, on näkemistä ja kokemista tarpeeksi melkein missä kaupungissa vaan.ja kaupungissa paljon katsottavaa. Kyllä Beijerissa on meininkiä . Kivat lennot
Air Berlin ja German Vings
- markkinoita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279