KALJAKUSKIT KERTOKAA?

öälk

Millasta on?
Työ ajat?
Mitä tienaa?
Sinebrychoff vaiko Hartwall?
Kalusto?
Yrittäjäksi vaiko rengiksi?

KIITOS PALJON!

58

21231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohvilla

      olo on parasta hommaa , ei kannata noteerata luusereita jotka alottaa hommat ja parissa viikossa tulee aitee ikava .

    • rengiksi jos

      olet yrittäjä?? On kaksi aivaan eri asia olla yrittäjä ja työmies.

    • uberkoff

      soppa on hyvää. karmee olo aamulla. ei voi valittaa, hyvää työtä teette

      • öälk

        ahahah, tää oli paras kommentti. on tässä reilu 15vuotta rankkaa työelämää takana, ett uskosia alalla pärjääväni. aikomus ajaa tavaraliikennelupa ja ryhtyy bissenroudariks. kertokaapa vaikka yrittäjät mitä mieltä olette luvistanne/sopimuksista?

        kiitos!


      • --------------,,
        öälk kirjoitti:

        ahahah, tää oli paras kommentti. on tässä reilu 15vuotta rankkaa työelämää takana, ett uskosia alalla pärjääväni. aikomus ajaa tavaraliikennelupa ja ryhtyy bissenroudariks. kertokaapa vaikka yrittäjät mitä mieltä olette luvistanne/sopimuksista?

        kiitos!

        Ok eihän siinä mitään jos yrittäjäksi haluat onnea vaan! Mutta jos tarkoitat että menet koffin kurssille niin olet siis vähintään puoli vuotta siellä kiinnosti tai ei muulloin maksat kurssin omasta kukkarostasi

        (hintaa en kylläkään tiedä minkä hintaiseksi koffi kurssinsa laskee)

        sinulle esitetään hienoja kaavioita että kuinka paljon eri reiteillä on jotkut tienanneet nämä ota varauksella sillä tuskin samaan pääset pitkiin aikoihin jos ikinäkään sillä piirihän on luultavasti muuttunut jo niistä tiedoista.


        Toinen luku sinänsä on ajojärjestely jos sinun naama ei miellytä niin ajot on myös kortilla????

        Mutta tosissaan kysele semmoissiilta jotka on siellä olleet ajossa ja kuulet kummasti ongelmista jotka ei tule muuten edes mieleen ja niitähän löytyy!!


      • kaljakuski
        öälk kirjoitti:

        ahahah, tää oli paras kommentti. on tässä reilu 15vuotta rankkaa työelämää takana, ett uskosia alalla pärjääväni. aikomus ajaa tavaraliikennelupa ja ryhtyy bissenroudariks. kertokaapa vaikka yrittäjät mitä mieltä olette luvistanne/sopimuksista?

        kiitos!

        älä missään tapauksessa rupea koffille yrittäjäksi, liksa tosi huono ja pikkupomot aivan turhia otuksia, ei kannata. pudottavat liksoja, eivät nosta. mieti hyvin tarkkaan.


      • hartwall Kurth
        kaljakuski kirjoitti:

        älä missään tapauksessa rupea koffille yrittäjäksi, liksa tosi huono ja pikkupomot aivan turhia otuksia, ei kannata. pudottavat liksoja, eivät nosta. mieti hyvin tarkkaan.

        ei koffille yrittäjäks Rovaniemellä meni just tänä kesänä konkkaan MSL Huttunen Oy joka oli kymeniä vuosia kaljan ajossa mutta sitte vuonna 2008 luultavasti luttisen reiska kajaanista vei ajot paremmalla tarjouksella ja sitte huttusen poikaa vietiin


      • "Ketkun" kusettama
        hartwall Kurth kirjoitti:

        ei koffille yrittäjäks Rovaniemellä meni just tänä kesänä konkkaan MSL Huttunen Oy joka oli kymeniä vuosia kaljan ajossa mutta sitte vuonna 2008 luultavasti luttisen reiska kajaanista vei ajot paremmalla tarjouksella ja sitte huttusen poikaa vietiin

        Kui koffi yrittäjäkuski kuluttava niinpaljo kalorei ajos?

        - No ku joka koneen jälkke hee ain juokseva uudell koneel ja uudell koneell, eik saa siit mittä palkkaa joll osta ruoka.

        Miks koffin ajopampuill ei ol aivoi päässäs?

        - Ne käyttä kivespussei niitte säilyttämisse.

        Kummonen ol koffin palkkakeskustelul?

        - Puol minuutti vonkaamist muut ei siin ehri.

        Mimmonen o koffin pamppu, joka ei jätä kettän kuski kylmäks?

        - Hää o ollu torennäkösest töis krematorios.

        Mitä ero o tyhmäl ja älyykkääl koffin pampul?

        - Ei mittä. Molemma luuleva tietäväs kaiken.

        Mitä saa ku koffi tarjo sul ajosopimust?

        - Paperin ja kori vanha kalja.

        Mitä saa ku koffi tarjo sul seittemä prosentti korotukse?

        - Toisen korin vanha kalja plus kuus pullo pääll.

        Mitä koffill yhteistyöl yrittäjie kans tarkoitta?

        - Sul o mahrollisuus kerra elämässäs kuulla jonku suust; vau, lopputil tul!


    • Juhis...............

      Millasta on? =

      Siis hommahan on koiran hommaa ja sopii parhaiten poikamiehelle tai muuten vain elämäänsä kyllästyneelle


      Työ ajat? =

      Työajat ovat ne mitä sinulle kuormaa suunnitellaan eli menee reilusti yli lakimääräisen ylityön! alle 12 tuntia on ihme
      päivää kohden.


      Mitä tienaa?=

      Sehän riippuu aivan isännästä mutta useimmiten
      palkka alle tessin ilman lakisääteisiä!


      Sinebrychoff vaiko Hartwall?=

      Näistä kahdesta ehdottomasti Hartwall mutta taitaisi paras olla kylläkin Olvi ei paljon rasita siellä tyhjien otot tai hyllytykset.


      Kalusto?=

      Pakettiautosta eteenpäin kaikkea löytyy ja siis täysin isännästä kiinni millainen kalusto käytössä tosin useimmiten ne maksavat paremmin joilla ei uutta kalustoa.


      Yrittäjäksi vaiko rengiksi?=

      Rengiksi ehdottomasti niin pääsee pois jos homma
      ei itsellesi sovi yrittäjänä olet kyllä kusessa
      ainakin koffilla.

      • voisitko

        TARKENTAA; Olen itse yrittaja Koffilla ,ja suht tyytyvainen ,haluaisin tietaa mitka ovat perustelusi kannanottoosi yrittajana Koffilla? Toki tyo on rankkaa ja paivat pitkat ,mutta niin se yleensa yrittajalla on ,tosin olen melko tyytyvainen myos tulopuoleen. Oletko itse ollut /olet renkina vai yrittajana? Mika on kokemuksesi Hartvallista ja Olvista-vai on sanomasi vain kuulopuheita? Olen nahnyt vuosien varrella kuinka uusia yrittajia ja kuskeja tulee ja menee, ,mutta naen joka paiva myos ne kaverit jotka ovat pysyneet samassa talossa vuosikausia,ei pelkastaan koffilla vaan myos hartwallilla ja olvilla ,ja toisilla niilla menee jopa suht hyvin,,ne pitavat suurinta suuta jotka kokeilevat kuukauden paivat ja menevat hanta koipien valissa kotiin ,,,,tai postille.


      • öälk

        Kiitos kommenteista! Ajattelin kouluttautua tavaraliikenteen yrittäjäksi. Onko kokemusta ael.n tavaraliikenteen yrittäjäkursseista? Olen työskennellyt 10v.autonkuljettajana ja työviikot ovat olleet sellasia 70h. Tavaraliikenteestä en paljoa tiedä, mutta ala kiinnostaa kovasti. Koffin yrittäjäkurssi olisi yksi vaihtoehto, mutta juhiksen puheet panivat miettimään tarkasti. Miten sitten käytännössä toimii, kun olet saanut luvat yms.hoidettua ja haluat vaikka koffin palvelukseen? Neuvottelet ilmeisesti jakeluesimiesten,ajojärjestelijöiden kanssa jnejne..Yrittäjiä alalle ilmeisesti kaivataan ja duunia riittää? Työtä en pelkää. Entä kalusto? Tästä ja muusta olisin kiinnostunut kuulemaan lisää. Varmasti saan kullan arvoista tietoa teiltä, kun otatte osaa keskusteluun.

        KIITOS!


      • bissenjuoja
        öälk kirjoitti:

        Kiitos kommenteista! Ajattelin kouluttautua tavaraliikenteen yrittäjäksi. Onko kokemusta ael.n tavaraliikenteen yrittäjäkursseista? Olen työskennellyt 10v.autonkuljettajana ja työviikot ovat olleet sellasia 70h. Tavaraliikenteestä en paljoa tiedä, mutta ala kiinnostaa kovasti. Koffin yrittäjäkurssi olisi yksi vaihtoehto, mutta juhiksen puheet panivat miettimään tarkasti. Miten sitten käytännössä toimii, kun olet saanut luvat yms.hoidettua ja haluat vaikka koffin palvelukseen? Neuvottelet ilmeisesti jakeluesimiesten,ajojärjestelijöiden kanssa jnejne..Yrittäjiä alalle ilmeisesti kaivataan ja duunia riittää? Työtä en pelkää. Entä kalusto? Tästä ja muusta olisin kiinnostunut kuulemaan lisää. Varmasti saan kullan arvoista tietoa teiltä, kun otatte osaa keskusteluun.

        KIITOS!

        ajattelit sit sillai, sattuiko se kovasti jos niin teki, niin otapa pari buranaa ja lopeta ajattelu. et pelkää työtä, etkä alkamista yrittäjäksikään. mikä kalusto? eiköhän se taida olla yrittäjän päätös, millasella kalustolla ajelee.


      • meinaat
        öälk kirjoitti:

        Kiitos kommenteista! Ajattelin kouluttautua tavaraliikenteen yrittäjäksi. Onko kokemusta ael.n tavaraliikenteen yrittäjäkursseista? Olen työskennellyt 10v.autonkuljettajana ja työviikot ovat olleet sellasia 70h. Tavaraliikenteestä en paljoa tiedä, mutta ala kiinnostaa kovasti. Koffin yrittäjäkurssi olisi yksi vaihtoehto, mutta juhiksen puheet panivat miettimään tarkasti. Miten sitten käytännössä toimii, kun olet saanut luvat yms.hoidettua ja haluat vaikka koffin palvelukseen? Neuvottelet ilmeisesti jakeluesimiesten,ajojärjestelijöiden kanssa jnejne..Yrittäjiä alalle ilmeisesti kaivataan ja duunia riittää? Työtä en pelkää. Entä kalusto? Tästä ja muusta olisin kiinnostunut kuulemaan lisää. Varmasti saan kullan arvoista tietoa teiltä, kun otatte osaa keskusteluun.

        KIITOS!

        eiko helpoin tapa olisi koffin kurssi? Mikali sinne paaset ja saat liikenneluvan ,koff tekee kanssasi kuljetussopimuksen. jos jostain syysta haluat vaihtaa taloa ennenkuin sopimuksesi tekemisesta on kulunut 6 kk, joudut maksamaan kurssin ja kokeiden hinnan takaisi koffille,,mutta sen joutuisit maksamaan jokatapauksessa jos menet johonkin muuhun yrittajakurssille.Kaluston paatat ja ostat itse ,toki ennen ostopaatosta kannattaa vaihtaa pari sanaa kuljetuspaallikon kanssa ,lahinna siita onko auto oikean kokoinen sille aluelle mihin tulet sopimuksen tekemaan.onnea vaan.


      • öälk
        meinaat kirjoitti:

        eiko helpoin tapa olisi koffin kurssi? Mikali sinne paaset ja saat liikenneluvan ,koff tekee kanssasi kuljetussopimuksen. jos jostain syysta haluat vaihtaa taloa ennenkuin sopimuksesi tekemisesta on kulunut 6 kk, joudut maksamaan kurssin ja kokeiden hinnan takaisi koffille,,mutta sen joutuisit maksamaan jokatapauksessa jos menet johonkin muuhun yrittajakurssille.Kaluston paatat ja ostat itse ,toki ennen ostopaatosta kannattaa vaihtaa pari sanaa kuljetuspaallikon kanssa ,lahinna siita onko auto oikean kokoinen sille aluelle mihin tulet sopimuksen tekemaan.onnea vaan.

        joo kiitti vaan! kaippa tuo ael.n kurssi on ehkä viisainta käydä. voi sitten rauhassa pähkäillä minkälaista "kamaa" sitä rupee roudaa.


      • pikkuyrittäjä
        öälk kirjoitti:

        joo kiitti vaan! kaippa tuo ael.n kurssi on ehkä viisainta käydä. voi sitten rauhassa pähkäillä minkälaista "kamaa" sitä rupee roudaa.

        Kyllä sääliksi käy niitä jotka ennen kurssia joutuu pistään nimensä Koffin paperiin, ei auton ja työnvaihto esim. 3kk:n yrittäjyyden jälkeen ole ilmaista.
        Harvalla tuonne lähtevällä lienee riski pääomaa ja jos on niin miksi sitten sitoutua yhteen taloon etukäteen.
        Nuo aiemmat kommentit lienee pääosin totta, kyse hommasta joka erittäin fyysistä ja silti tarkkuutta vaativaa, suuri vaihtuvuus tarkoittaa ihan oikeasti(keskimäärin)huonoa taksa tasoa.
        Kuitenkin hyvässä kunnossa oleva kätevä ja hyvin motivoitunut kaveri pystyy tekeen tuota hommaa niin paljon nopeammin kun päin vastainen tapaus, että on luonnollista että työhön sopivat siitä pitävät pärjäävät vaikka monet eivät.


      • EI TAIDA
        meinaat kirjoitti:

        eiko helpoin tapa olisi koffin kurssi? Mikali sinne paaset ja saat liikenneluvan ,koff tekee kanssasi kuljetussopimuksen. jos jostain syysta haluat vaihtaa taloa ennenkuin sopimuksesi tekemisesta on kulunut 6 kk, joudut maksamaan kurssin ja kokeiden hinnan takaisi koffille,,mutta sen joutuisit maksamaan jokatapauksessa jos menet johonkin muuhun yrittajakurssille.Kaluston paatat ja ostat itse ,toki ennen ostopaatosta kannattaa vaihtaa pari sanaa kuljetuspaallikon kanssa ,lahinna siita onko auto oikean kokoinen sille aluelle mihin tulet sopimuksen tekemaan.onnea vaan.

        tällähetkellä kannattaa hakea! ens vuonna tölkkiveron poistuttua taitaa lähteä myös parisataa autoilijaa/renkiä.tietääkseni kohvin dealer-sopimukset tehdään aina TOISTAISEKSI eli hommat voi loppua koska tahansa...


      • öälk
        EI TAIDA kirjoitti:

        tällähetkellä kannattaa hakea! ens vuonna tölkkiveron poistuttua taitaa lähteä myös parisataa autoilijaa/renkiä.tietääkseni kohvin dealer-sopimukset tehdään aina TOISTAISEKSI eli hommat voi loppua koska tahansa...

        hello!
        kuulisin vielä liikennöitsijöiden/isäntien mielipiteitä alasta?onko koff, niin reilu/luotettava työnantaja mitä on saanut kuulla ja ymmärtää. mielestäni sen imago on yksi parhaimmista ja onhan se sentään aito stadilainen yritys. olis vielä vähän suhteita sinnepäin ni tiedäsitte..

        tängjuu!!!


      • pikkuyrittäjä
        öälk kirjoitti:

        hello!
        kuulisin vielä liikennöitsijöiden/isäntien mielipiteitä alasta?onko koff, niin reilu/luotettava työnantaja mitä on saanut kuulla ja ymmärtää. mielestäni sen imago on yksi parhaimmista ja onhan se sentään aito stadilainen yritys. olis vielä vähän suhteita sinnepäin ni tiedäsitte..

        tängjuu!!!

        Tuo nykymuotoinen kaljan ja virvoitus juomien jakelu tulee todellakin vähenemään rajusti tuon veromuutoksen vuoksi.
        Juomat tulee siirtyyn nopeasti suurelta osalta tölkkeihin ja murskaamalla kierrätettäviin muovi pulloihin.
        Näitä taas ei ole mitään järkeä viedä takaisin panimoille, vaan ne tullaan tulevaisuudessa viemään suoraan käyttökohteisiinsa.
        Toisaalta muutos tekee kilpailu kykyiseksi tukku-liikkeille ostaa kaljansa ja juomansa tuontitavarana, mistä halvimmalla saavat.
        Juoma kuljetuksista merkittävä osa siirtyy nopeasti tukkujen omiin jakokuormiin ja rahtifirmojen jakokuormiin.


      • jaksa uskoa
        pikkuyrittäjä kirjoitti:

        Tuo nykymuotoinen kaljan ja virvoitus juomien jakelu tulee todellakin vähenemään rajusti tuon veromuutoksen vuoksi.
        Juomat tulee siirtyyn nopeasti suurelta osalta tölkkeihin ja murskaamalla kierrätettäviin muovi pulloihin.
        Näitä taas ei ole mitään järkeä viedä takaisin panimoille, vaan ne tullaan tulevaisuudessa viemään suoraan käyttökohteisiinsa.
        Toisaalta muutos tekee kilpailu kykyiseksi tukku-liikkeille ostaa kaljansa ja juomansa tuontitavarana, mistä halvimmalla saavat.
        Juoma kuljetuksista merkittävä osa siirtyy nopeasti tukkujen omiin jakokuormiin ja rahtifirmojen jakokuormiin.

        Alkuun veromuutoksen vaikutus on ainoastaan se etta tolkkitavaraa alkaa menna enemman.Rahtifirmoilla ? kesko ,inex ,tuko ei ole kapasiteettia hoitaa juomapuolen kuljetuksia ,kylla jatkossakin juomat tullaan kuljettamaan suoraan panimolta asiakkaille.Koff esim. aloitti kuluvan vuoden alusta hoitamaan koko suomen jakelun keravalta.


      • dealersopimusta
        EI TAIDA kirjoitti:

        tällähetkellä kannattaa hakea! ens vuonna tölkkiveron poistuttua taitaa lähteä myös parisataa autoilijaa/renkiä.tietääkseni kohvin dealer-sopimukset tehdään aina TOISTAISEKSI eli hommat voi loppua koska tahansa...

        mutta kuljetussopimuksessa Koffin ja yrittajien kesken on molemminpuoleinen irtisanomisaika.


      • päivässä tapahdu
        jaksa uskoa kirjoitti:

        Alkuun veromuutoksen vaikutus on ainoastaan se etta tolkkitavaraa alkaa menna enemman.Rahtifirmoilla ? kesko ,inex ,tuko ei ole kapasiteettia hoitaa juomapuolen kuljetuksia ,kylla jatkossakin juomat tullaan kuljettamaan suoraan panimolta asiakkaille.Koff esim. aloitti kuluvan vuoden alusta hoitamaan koko suomen jakelun keravalta.

        Kyllä nykymuotoinen jakelu säilyy pitkään, mutta osuus pienenee rajusti.
        Nykyinen markkinatilanne perustuu siihen että kailla muilla pakkauksilla paitsi kokonaisena kierrätettävällä pullolla ollut ylimääräinen vero.
        Lisäksi vanhoilla panimoilla on ollut eräänlainen Mopoli ko. järjestelmässä.
        Jos vaikka Kesko, Inex tai joku uusi panimo on halunnut mukaan (pullottaakseen tavaraa omassa järjestelmässä), niin olisi vaadittu kovat investoinnit ja kynnys maksut järjestelmään pääsemiseksi.
        Siksi esim. Lid'llä nyt oma järjestelmä.
        Kun nämä esteet poistuvat, ovat erilaiset tuontierät suhteessa edullisempia kun nyt ja esim. Kesko voi tilata Pirkka olutta, Inex Rainbow olutta jne. mistäpäin Eu:ta halvimmalla saavat Pulloon tai purkkiin vaan tilauksen yhteydessä suomalaiset kierrätys tunnukset.
        Kyllä Kapasitetti siirtyy sinne missä kasvua on. Keslog tai Shenker saa hetkessä lisäkapasitettia niin paljon kun tarvitaan ei kyse ole kun hinnasta.


      • tulevaan
        jaksa uskoa kirjoitti:

        Alkuun veromuutoksen vaikutus on ainoastaan se etta tolkkitavaraa alkaa menna enemman.Rahtifirmoilla ? kesko ,inex ,tuko ei ole kapasiteettia hoitaa juomapuolen kuljetuksia ,kylla jatkossakin juomat tullaan kuljettamaan suoraan panimolta asiakkaille.Koff esim. aloitti kuluvan vuoden alusta hoitamaan koko suomen jakelun keravalta.

        Kun on saneerattu kaikki toimitukset yhteen varastoon on helppo muuttaa systeemiä joustavasti esim. vapaasti varastossa myynti ehtoon.


      • vuottakaan
        jaksa uskoa kirjoitti:

        Alkuun veromuutoksen vaikutus on ainoastaan se etta tolkkitavaraa alkaa menna enemman.Rahtifirmoilla ? kesko ,inex ,tuko ei ole kapasiteettia hoitaa juomapuolen kuljetuksia ,kylla jatkossakin juomat tullaan kuljettamaan suoraan panimolta asiakkaille.Koff esim. aloitti kuluvan vuoden alusta hoitamaan koko suomen jakelun keravalta.

        Jo ensi kesänä ainakin puolet kuormista lähtee Keravaltakin täyskuormina keskusliikkeiden jakelu keskuksiin.


      • huhu et
        dealersopimusta kirjoitti:

        mutta kuljetussopimuksessa Koffin ja yrittajien kesken on molemminpuoleinen irtisanomisaika.

        kohvilta ei ketään saa suoraa kenkää,mut kuormat suunnitellaan todella täyteen ja autot mitkä ei saa kuormaa ni seisontapäivä vaan,soittele sit huomenna jos ois jotain ajoa.joku 30paikkaa säläpaikkaa päivassä per auto


      • ylen sivuilta
        öälk kirjoitti:

        hello!
        kuulisin vielä liikennöitsijöiden/isäntien mielipiteitä alasta?onko koff, niin reilu/luotettava työnantaja mitä on saanut kuulla ja ymmärtää. mielestäni sen imago on yksi parhaimmista ja onhan se sentään aito stadilainen yritys. olis vielä vähän suhteita sinnepäin ni tiedäsitte..

        tängjuu!!!

        http://areena.yle.fi/toista?id=689692 (jos tosta ei saa linkkiä ni haku googleen yle areena.MOT ohjelma isäntien varjossa 2.4.2007)siin on sitä yrittäjän vapautta.


      • aikoinaan
        päivässä tapahdu kirjoitti:

        Kyllä nykymuotoinen jakelu säilyy pitkään, mutta osuus pienenee rajusti.
        Nykyinen markkinatilanne perustuu siihen että kailla muilla pakkauksilla paitsi kokonaisena kierrätettävällä pullolla ollut ylimääräinen vero.
        Lisäksi vanhoilla panimoilla on ollut eräänlainen Mopoli ko. järjestelmässä.
        Jos vaikka Kesko, Inex tai joku uusi panimo on halunnut mukaan (pullottaakseen tavaraa omassa järjestelmässä), niin olisi vaadittu kovat investoinnit ja kynnys maksut järjestelmään pääsemiseksi.
        Siksi esim. Lid'llä nyt oma järjestelmä.
        Kun nämä esteet poistuvat, ovat erilaiset tuontierät suhteessa edullisempia kun nyt ja esim. Kesko voi tilata Pirkka olutta, Inex Rainbow olutta jne. mistäpäin Eu:ta halvimmalla saavat Pulloon tai purkkiin vaan tilauksen yhteydessä suomalaiset kierrätys tunnukset.
        Kyllä Kapasitetti siirtyy sinne missä kasvua on. Keslog tai Shenker saa hetkessä lisäkapasitettia niin paljon kun tarvitaan ei kyse ole kun hinnasta.

        ilmoittanut et heidän tuotteita ei myydä näissä "halpa-halleissa"! käyppä katsomassa Liitelissä ni cola tai pepsi siellä on tarjouksessa. ainakaan cola ei Turun terminaalin kautta ole mennyt.(kiito-linja/transpoint hoitaa jakelun?)


      • stycke
        vuottakaan kirjoitti:

        Jo ensi kesänä ainakin puolet kuormista lähtee Keravaltakin täyskuormina keskusliikkeiden jakelu keskuksiin.

        Mikäli tämä toteutuu, se avaa uusia mahdollisuuksia niille, joilta enemmän tai vähemmän loppuu hommat esim. juurikin Koffin ajossa, sillä jollakin ne juomat kuitenkin kuljetetaan, eikä se tavaramäärä ihan pienikään ole. Siksi niissä kuljetusliikkeissä jotka ajavat keskusliikkeiden jakelukeskuksista paikallisiin terminaaleihin tulee lisäkapasiteetin tarvetta, aivan kuten myös jakelupäässä. Sitä en mene arvioimaan paraneeko vai huononeeko tilanne jos siirtyy Koffilta Schenkerille tai vaikka Auramaalle torppariksi, viimemainitun kautta ainakin järjestyy kalusto kohtuullisesti ym. eikä YA ole edes mitenkään toivoton maksaja; kyllä siellä itsensä elättää ja satunnaisesti tuuraajankin.


      • palkat
        öälk kirjoitti:

        hello!
        kuulisin vielä liikennöitsijöiden/isäntien mielipiteitä alasta?onko koff, niin reilu/luotettava työnantaja mitä on saanut kuulla ja ymmärtää. mielestäni sen imago on yksi parhaimmista ja onhan se sentään aito stadilainen yritys. olis vielä vähän suhteita sinnepäin ni tiedäsitte..

        tängjuu!!!

        ajallaan tulee mut..kuukausi-ansio on noin 6500 öröö kk.(tili-tarkastajan ilmoittava summa) tosta on alvi pois. et käteen jää ihan kiva palkka..mut pidäppä hiukan lomaa tai auto hajoo ni kuses oot.niin tosta vielä auton kulut pois.kiva olla yrittäjä


      • kysy auranmaan
        stycke kirjoitti:

        Mikäli tämä toteutuu, se avaa uusia mahdollisuuksia niille, joilta enemmän tai vähemmän loppuu hommat esim. juurikin Koffin ajossa, sillä jollakin ne juomat kuitenkin kuljetetaan, eikä se tavaramäärä ihan pienikään ole. Siksi niissä kuljetusliikkeissä jotka ajavat keskusliikkeiden jakelukeskuksista paikallisiin terminaaleihin tulee lisäkapasiteetin tarvetta, aivan kuten myös jakelupäässä. Sitä en mene arvioimaan paraneeko vai huononeeko tilanne jos siirtyy Koffilta Schenkerille tai vaikka Auramaalle torppariksi, viimemainitun kautta ainakin järjestyy kalusto kohtuullisesti ym. eikä YA ole edes mitenkään toivoton maksaja; kyllä siellä itsensä elättää ja satunnaisesti tuuraajankin.

        kuskeilta kuinka liksa nousi kun OLVIN jakelu tuli niille?


      • vaikuttaa...
        huhu et kirjoitti:

        kohvilta ei ketään saa suoraa kenkää,mut kuormat suunnitellaan todella täyteen ja autot mitkä ei saa kuormaa ni seisontapäivä vaan,soittele sit huomenna jos ois jotain ajoa.joku 30paikkaa säläpaikkaa päivassä per auto

        Olvin jakeluhan suoritetaan nykyisinkin terminaalitasolla ainakin Tukon ja Inexin osalta, eikä se ole paha rasti vaikkei kaljassa mielestäni mitään vikaakaan ole. Yksi tai kaksi dollya per paikka suurinpiirtein, juhlapyhien erikoistoimitukset tosin saattavat mennä suoratoimituksena ihan rahtinakin, lava tai kaksi per paikka.

        Luulen kyllä, että Koffin ja Hartwallin myyntivolyymit ovat sen verran suuremmat, ettei tilanpuutteesta kamppailevat terminaalit ole oikeinkaan kiinnostuneita hommaan, vaan tilaavat palvelun jostain muualta, hoitavat korkeintaan laskutuksen jos sitäkään.

        Saattaahan siinä käydä niinkin, että pienet puljut hoidetaan terminaalista käsin ja isompia varten perustetaan tytäryhtiö, oma jakeluterminaali, jonka tehtävä vastaisi aika pitkälti sitä mikä panimoilla itsellään on nyt. Mutta joka tapauksessa kuljetettavan tavaran määrä ei vähene, kuljetetaan sitä sitten mistä tahansa.


      • oikeassa
        vaikuttaa... kirjoitti:

        Olvin jakeluhan suoritetaan nykyisinkin terminaalitasolla ainakin Tukon ja Inexin osalta, eikä se ole paha rasti vaikkei kaljassa mielestäni mitään vikaakaan ole. Yksi tai kaksi dollya per paikka suurinpiirtein, juhlapyhien erikoistoimitukset tosin saattavat mennä suoratoimituksena ihan rahtinakin, lava tai kaksi per paikka.

        Luulen kyllä, että Koffin ja Hartwallin myyntivolyymit ovat sen verran suuremmat, ettei tilanpuutteesta kamppailevat terminaalit ole oikeinkaan kiinnostuneita hommaan, vaan tilaavat palvelun jostain muualta, hoitavat korkeintaan laskutuksen jos sitäkään.

        Saattaahan siinä käydä niinkin, että pienet puljut hoidetaan terminaalista käsin ja isompia varten perustetaan tytäryhtiö, oma jakeluterminaali, jonka tehtävä vastaisi aika pitkälti sitä mikä panimoilla itsellään on nyt. Mutta joka tapauksessa kuljetettavan tavaran määrä ei vähene, kuljetetaan sitä sitten mistä tahansa.

        siinä. aina ne kaljat jonkun sinne kauppaan täytyy ajaa.ennen se oli Laa...mut täytyy varrmaan vaihtaa työnantajaa


      • Pikkuyrittäjä
        EI TAIDA kirjoitti:

        tällähetkellä kannattaa hakea! ens vuonna tölkkiveron poistuttua taitaa lähteä myös parisataa autoilijaa/renkiä.tietääkseni kohvin dealer-sopimukset tehdään aina TOISTAISEKSI eli hommat voi loppua koska tahansa...

        On aivan varma että nuo vero ja kierrätys muutokset aiheuttaa ison muutoksen juomien nykyisiin kauppa ja jakelu tapoihin.
        Se kuinka nopeasti ja millä osuuksilla, on varmasti panimoiden johtajien ja markkinamiesten eniten miettimä asia tällä hetkellä, on myös aika tehdä ensi vuoden budjetteja.
        Kaikki on arvauksia, itse veikkasin tuolla että ensikesänä puolet lähtee muulla kun panimo jakelu autolla Koffinkin terminaalilta.
        Toisaalta muutos on jo alkanut, tuolla mainittiin Auramaa/Olvi, Lidl jakaa kaikki juomansa omissa kuormissa.
        Eri rahtiterminaaleissa tuonti oluet, viinit, viinat ja limsat on ollut tuttua tavaraa jo muutaman vuoden.
        Nyt tämä vero muutos vaikuttaa isoihin volyymeihin, koska tölkki tai murskattava muovipullo tulee selvästi halvimmaksi tavaksi hoitaa pakkaus ja jakelu prosessi.
        Se avaa myös myyjille todellisen mahdollisuuden kilpailuttaa myös ulkolaisia toimijoita isoissa volyymeissa ja tarjous tuotteissa.
        Se pakottaa myös kotimaiset panimot karsimaan kustannuksia ja kilpailemaan tosissaan myös hinnalla.
        Todella härskiä Koffin taholta on tässä tilanteessa kouluttaa ja sitoa uusia yrittäjiä.
        Se kuitenkin haluaa varmistaa nykyisen toimitatavan edullisuuden ja jatkuvuuden tilanteessa jossa todennäköisesti moni nykyinen jakelu yrittäjä siirtyy muualle, hommien heikentyessä ja käydessä entistäkin raskaammaksi, uskoisin nykyjakeluun viimeiseksi jäävän ns. SK paikat eli lähinnä ravintolat.


      • jolla minä en
        palkat kirjoitti:

        ajallaan tulee mut..kuukausi-ansio on noin 6500 öröö kk.(tili-tarkastajan ilmoittava summa) tosta on alvi pois. et käteen jää ihan kiva palkka..mut pidäppä hiukan lomaa tai auto hajoo ni kuses oot.niin tosta vielä auton kulut pois.kiva olla yrittäjä

        Tuolla hinnalla minä en moiseen hommaan lähde. Yrittäjänä sillä ei pysty maksamaan täysiä palkkoja vieraille työntekijöille.
        Mutta vastaavalla kuukausi veloituksella monet ajattaa vetureita ympäri Suomen, siinä ei tarvi kuormaan koskea, mutta polttoaine, rengas ym. kulut on moninkertaiset.
        Itseni ei tarvi huonoihin hommiin enään lähteä, mutta ehkä nuorena hyväkuntoisena aloittavana yrittäjänä mielummin ottaisin tuon ansion selkänahastani, kun lähtisin ilmaiseksi koppiin asumaan.


      • puheita vaan
        huhu et kirjoitti:

        kohvilta ei ketään saa suoraa kenkää,mut kuormat suunnitellaan todella täyteen ja autot mitkä ei saa kuormaa ni seisontapäivä vaan,soittele sit huomenna jos ois jotain ajoa.joku 30paikkaa säläpaikkaa päivassä per auto

        oon koffilla yrittajana -taydet kuormat joka paiva -max 12 paikkaa /kuorma.ja huom! varma maksaja.


      • stycke
        kysy auranmaan kirjoitti:

        kuskeilta kuinka liksa nousi kun OLVIN jakelu tuli niille?

        Tässä nyt ei kannata sekoittaa kauheasti asioita. Auramaan omat kuskit tietääkseni ajavat TES-palkalla enkä usko että jonkun tuoteryhmän tulo ihan hirveästi siihen tuntipalkkaan vaikuttaa, kun noista miedoista etanolisekoituksista noin pienissä pakkauksissa ei saa edes VAK-lisiä mouruttua itselleen. Tuskin se vaikuttaa myöskään torpparin liksaan. Kuviosta riippuen sitten päivä pitenee, paikat vähenee tai sitten samalla linjalla ajaa useampi auto. Mutta hyvä juttuhan se on jos joku sattui jotain lisää saamaan.


      • kavisi
        Pikkuyrittäjä kirjoitti:

        On aivan varma että nuo vero ja kierrätys muutokset aiheuttaa ison muutoksen juomien nykyisiin kauppa ja jakelu tapoihin.
        Se kuinka nopeasti ja millä osuuksilla, on varmasti panimoiden johtajien ja markkinamiesten eniten miettimä asia tällä hetkellä, on myös aika tehdä ensi vuoden budjetteja.
        Kaikki on arvauksia, itse veikkasin tuolla että ensikesänä puolet lähtee muulla kun panimo jakelu autolla Koffinkin terminaalilta.
        Toisaalta muutos on jo alkanut, tuolla mainittiin Auramaa/Olvi, Lidl jakaa kaikki juomansa omissa kuormissa.
        Eri rahtiterminaaleissa tuonti oluet, viinit, viinat ja limsat on ollut tuttua tavaraa jo muutaman vuoden.
        Nyt tämä vero muutos vaikuttaa isoihin volyymeihin, koska tölkki tai murskattava muovipullo tulee selvästi halvimmaksi tavaksi hoitaa pakkaus ja jakelu prosessi.
        Se avaa myös myyjille todellisen mahdollisuuden kilpailuttaa myös ulkolaisia toimijoita isoissa volyymeissa ja tarjous tuotteissa.
        Se pakottaa myös kotimaiset panimot karsimaan kustannuksia ja kilpailemaan tosissaan myös hinnalla.
        Todella härskiä Koffin taholta on tässä tilanteessa kouluttaa ja sitoa uusia yrittäjiä.
        Se kuitenkin haluaa varmistaa nykyisen toimitatavan edullisuuden ja jatkuvuuden tilanteessa jossa todennäköisesti moni nykyinen jakelu yrittäjä siirtyy muualle, hommien heikentyessä ja käydessä entistäkin raskaammaksi, uskoisin nykyjakeluun viimeiseksi jäävän ns. SK paikat eli lähinnä ravintolat.

        etta keskusliikkeet hoitaisivat jakelun kauppoihin ,kertokaapa kuka hyllyttaisi juomat kaupoissa?Taalla puhuu nyt liian moni jolla ei nayta olevan mitaan tietoa tai kokemusta panimoajosta.Mita ihmeen harskia siina koffin koulutuksessa on ??..Ei ole kyse mistaan sitomisesta,jos sinut ylipaansa valitaan kurssille ja sen lapaiset ,etka halua pysya koffin ajossa kuutta kuukautta ,joudut maksamaan koffille kurssimaksun takaisin,,jonka he ovat puolestasi jo maksaneet.Ne jotka nakevat sen juoma maaran joka koffilta joka aamu lahtee ,tajuavat etta nykyiselle jakelulle ei juuri ole vaihtoehtoja,,autot ei tule tien paalta vahenemaan.Se on varmaa .


      • isoista muutoksista
        kavisi kirjoitti:

        etta keskusliikkeet hoitaisivat jakelun kauppoihin ,kertokaapa kuka hyllyttaisi juomat kaupoissa?Taalla puhuu nyt liian moni jolla ei nayta olevan mitaan tietoa tai kokemusta panimoajosta.Mita ihmeen harskia siina koffin koulutuksessa on ??..Ei ole kyse mistaan sitomisesta,jos sinut ylipaansa valitaan kurssille ja sen lapaiset ,etka halua pysya koffin ajossa kuutta kuukautta ,joudut maksamaan koffille kurssimaksun takaisin,,jonka he ovat puolestasi jo maksaneet.Ne jotka nakevat sen juoma maaran joka koffilta joka aamu lahtee ,tajuavat etta nykyiselle jakelulle ei juuri ole vaihtoehtoja,,autot ei tule tien paalta vahenemaan.Se on varmaa .

        Eihän nuo muutokset päivässä tapahdu, kyllä tuo nykyinen jakelu ainakin jonkin aikaa jatkuu.
        Jotta se voisi jatkua niin kauan kun mahdollista panimot kouluttavat uusia halpoja yrittäjiä todennäköisesti pois lähtevien tilalle.
        Se lopettaminen ja kaluston vaihto muuhun työhön sopivaksi ei ole halpa juttu, ja jos aikoo maksaa kurssin pois niin miksi mennä yhteen firmaan sitovalle kurssille.
        Jos olisit kauppias ja kauppiaalle Warstainer tölkki maksaisi 50 cent ja sinun hyllytuotteiden kanssa tuomasi Koff 75 cent, molemmissa samat palautus pantit, niin arvaa kummasta tulisi kampanja tuote.
        Hyllytys tuotteiden osaltakin ratkaisut löytyy, esim. leivät ja monet muut tuotteet hyllyttävät siihen erikoistuneet yritykset, kun se leipä mopo on liian kallis seisotettavaksi sillassa hyllytyksen ajan.
        Raha siinä ratkaisee, hyvää palvelua(esim. hyllytys) vaaditaan niin kauan kun sen saa halvalla.
        Koko muutos tapahtuu kaupan ja kilpailu viranomaisten vaatimuksesta, jotta nyky järjestelmä saadaan rikottua ja kaupan on helpompi kilpailuttaa EU:n laajuisesti.
        Panimot toki pyrkivät pitämään kiinni nykyisestä koska oma jakelu kilpailu etu, kauppa taas pyrkii ottaan tuon edun itselleen.
        Ymmärsitkö.


      • holmi
        voisitko kirjoitti:

        TARKENTAA; Olen itse yrittaja Koffilla ,ja suht tyytyvainen ,haluaisin tietaa mitka ovat perustelusi kannanottoosi yrittajana Koffilla? Toki tyo on rankkaa ja paivat pitkat ,mutta niin se yleensa yrittajalla on ,tosin olen melko tyytyvainen myos tulopuoleen. Oletko itse ollut /olet renkina vai yrittajana? Mika on kokemuksesi Hartvallista ja Olvista-vai on sanomasi vain kuulopuheita? Olen nahnyt vuosien varrella kuinka uusia yrittajia ja kuskeja tulee ja menee, ,mutta naen joka paiva myos ne kaverit jotka ovat pysyneet samassa talossa vuosikausia,ei pelkastaan koffilla vaan myos hartwallilla ja olvilla ,ja toisilla niilla menee jopa suht hyvin,,ne pitavat suurinta suuta jotka kokeilevat kuukauden paivat ja menevat hanta koipien valissa kotiin ,,,,tai postille.

        sehän on ihan oma vika jos ei koffilta ole tajunnu ajoissa häipyä.. ihan autoilijan kusetukseen perustuu koko niitten homma..


      • REILU????
        öälk kirjoitti:

        hello!
        kuulisin vielä liikennöitsijöiden/isäntien mielipiteitä alasta?onko koff, niin reilu/luotettava työnantaja mitä on saanut kuulla ja ymmärtää. mielestäni sen imago on yksi parhaimmista ja onhan se sentään aito stadilainen yritys. olis vielä vähän suhteita sinnepäin ni tiedäsitte..

        tängjuu!!!

        Millä helvetillä koffista reilun talon saa?????


      • 88098
        voisitko kirjoitti:

        TARKENTAA; Olen itse yrittaja Koffilla ,ja suht tyytyvainen ,haluaisin tietaa mitka ovat perustelusi kannanottoosi yrittajana Koffilla? Toki tyo on rankkaa ja paivat pitkat ,mutta niin se yleensa yrittajalla on ,tosin olen melko tyytyvainen myos tulopuoleen. Oletko itse ollut /olet renkina vai yrittajana? Mika on kokemuksesi Hartvallista ja Olvista-vai on sanomasi vain kuulopuheita? Olen nahnyt vuosien varrella kuinka uusia yrittajia ja kuskeja tulee ja menee, ,mutta naen joka paiva myos ne kaverit jotka ovat pysyneet samassa talossa vuosikausia,ei pelkastaan koffilla vaan myos hartwallilla ja olvilla ,ja toisilla niilla menee jopa suht hyvin,,ne pitavat suurinta suuta jotka kokeilevat kuukauden paivat ja menevat hanta koipien valissa kotiin ,,,,tai postille.

        VOISITKO;;; olethan sinä siinä mielessä oikeassa että on ne muutamat siirto autot koffilla pysynyt jotka on ajaneet pitkään Esim. pohjosen autot, ja turkuun ajavat ja myös jakelijat mutta kyl suurin osa mitä suorajakoina ajavat keravalta ni ei oo pitkä ikäsii autoilijoita. Tai jos monta vuotta siinä saa oltuu ni kyl sit nitkuu niin rajalla et ei enää oo tarvinnu autoja vaihtaa. Meillä autot hartwallin ajossa ja 5 autosta kaikki on 2004 tai uudempia ja saman kylän koffii ajavat ajoittain täysperänä autotaitaa olla -98 mallia ja toinen paikallinen koffin autolija auto 97 mallia ja tais olla just tänää viimene päivä kun oli koffin ja alotti maansiirtoajot.

        JA viestiketjun alottajalle vielä Jos meinaat panimoalalle yrittäjäksi en sano kummalle kannattaa mennä mutta jos ylemmän tekstin luet voit miettiä kumpi kannattaa.
        Hartwallilla ainakin vielä meille on riittävät taksat ollu


      • On se ihme ihan!

    • Närkästynyt

      En ymmärrä näitä juttuja? Itse koffilla renkinä(terminaali jakelussa), huippu hommaa. Kesä tietysti menee viheltäen ohi, mut kyllä sitä rahaa tienaa. Päivät kesällä pitkiä, mut sitä varten on viikonloput ja talvi. = (vapaa-aikaa) Ei ole ihan jokaista varten, mutta kokeilla kannattaa itse pidän hommasta todella paljon. Tänne on turha tulla väittämään, että koffi perseestä jollei ole päivääkään siellä töitä tehnyt. Meille ainakin maksetaan, terminaalin pihassa kun ei seiso alle -06 autoja, kuin kaupunki jakelua varten. (ajavat 10km-50km päivässä) Itse en ole vielä yhdeltäkään tutulta kuullut, jotka ovat töissä Olvilla ja Hartwallilla, että saisivat pääsiäisenä,juhannuksena ja jouluna laatikon UUTTA kaljaa limppari korin. N. 5 kertaa vuodessa saadaan uusia työpaitoja 2-3 kpl, sekä kesäksi uudet shortsit. Puhumattakaan siitä, että saamme KAIKISTA uutuuksista maistiaiset, kun lähtevät jakeluun.

      • ttttooo

        Mitä kummaa.. Millä suhteilla sä oot saanu Koffilta sortsit. Mä oon ollu useamman vuoden puljussa ja sortseja ei oo koskaa näkyny.. Taas kuluttajaa kusetetaan. Se että saa kerran tai kaks kertaa vuodessa uuden t-paidan, ei korvaa sitä että tuo on ihan koiran hommaa..


      • joooooo-ooo

        Tässä kirjoittelee selkeästi herra joka on ollu koffin ajossa kerran kesämiehenä.
        Kukaan ei nimittäin näin positiiviseen sävyyn kirjoittelisi, jos tietäsi kuinka hyvin tälläkin hetkellä koffin keruu toimii. hurraa uusi ja mahtava keruukone!
        No tottakai se lämmittää mieltä, kun saa odotella sitä kuormaa sen kuusi tuntia uusi työpaita päällä.


    • entinen koffilainen

      miksi koff hakee yrittäjiä radiomainoksilla luulisi liikennöitsijöiillä olevan ylimääräistä kalustoa jos rahtihinnat on kohdallaan

    • Scania mies.

      Mä ajan kaljaa helsingistä tampereelle ja turkuun hyvällä taksalla. Päivän keikka 6 paikkaa kuorma, joka toinen päivä tampere/turku ja kahdeksan tunnin päivä.

    • vastaan tullut

      Ei oo tainnu mennä kaljat vielä keskusliikkeiden ajoon sinerbyhoff runkoauto ainaski tuli vastaan pohjoiseen j.peltoniemi luki auton kyljes ajavatko sitten tyhjänä takasi!?

    • rahtari2312012

      Ei niitä tyhjänä ajeta takaisin. Jos ei sitten ole jokin iso lastaus paluukuormaan ni sitten otetaan palautuksia kyytiin.

    • laatukuljetuksen ex

      Viäko peltoniemi,etelä-phjanmaan jakelu ja sammalisto ajelevat seinäjoelle ja kokkolaan?

    • Kaljan juoja

      Eikö Etelä-Pohjanmaan jakelu oo konkurssissa ja ei taida Peltoniemellä olevan omia autoja vanhat kuskit ajavat sille torppareina!!

    • maanteiden kunigas

      Kyllä Peltoniemellä on viä yks oma auto ajaa Hahka Wayn kamaa mennes ja kaljaa takasi!

    • Laaaa

      S.Vallenius taitaa ajaa Peltoniemen torpparina?

    • kives2

      kiitolinjalla sitä kukkoa viedään!

    • Rahtari myös

      Muistan kun ajoin kaljaa pitkin eteläsuomea 80 luvulla, oli 110 scania puoliperävaunua vedin, ajoreitit, oli Helsinki-Tampere, Hki-Kotka-Lappeenranta, Hki -Lahti-Jyväskylä, oli hyviä ajoja, pelkällä nupillakin ajoin Scania 81 lb oli ja 5 kertaa viikossa Hki-turku väli, sain sitten täysperävaunun ja sillä piti alkaa jakoajoa tukkuliikkellä, päivässä oli 80 paikkaa rullakkokuormia, oli raskas homma, joten vaihdoin taloa ja rupesin ajamaa Ulos, eli eurooppaan ja niitä ajoja ajan vielä nytkin.

    • Anonyymi

      Kuka muistais hanakaljakuskin joka toi Hämeenlinnaan tynnyrit. Isokokoinen mukava mies. Jos joku muistaisi hänen nimensä niin vastaisi tähän. T. Siukku rautatieasemalta

    • Anonyymi

      Olin 2 viikkoa kaljakuskina, tuli juotua kuormasta,tuli lopputili ja lähti ajokortti.

    • Anonyymi

      Kuka sattuis muistamaan lahdesta pitkän miehen joka toi ainakin vielä - 90 luvulla hanakaljoja hml. Jos muistat nimen niin laittaisitko sen tänne. Sattuis oleen vaikka puh. Numero niin olisin ylen onnellinen. Terv. Siukku rautatieasemalta. Puh. 0405282225

      • Anonyymi

        Vastatkaa nyt joku. Kiire


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2121
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1367
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1166
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1122
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      876
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      171
      853
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      62
      821
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe