Itse puu-apurunko

aaprunk

Ajatuksena rakentaa itse alustana olevaan autoon puuvarusteet. Siis aivan alusta loppuun (melkein) kaikki itse.
Mutta kysymys onkin että kuinka tarkkaa katsastuksessa on. Onko väljä miten tehdyt vai pitääkö löytyä joka vipstaakista jonkunsortin tyyppihyväksyntä?

9

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Kestäviä täytyy olla että ei niitä ihan mistä vaan saa rakentaa. ja etusermistä saatetaan vaatia joku kestävyys todistus tai vastaava.

      • tekijöitä

        on oikeen olemassa ja tietävät mitätekevät ja mistä.tosin maksaahan se mutta ei se puu-autoilukaan ilmasta ole.


      • hintasia
        tekijöitä kirjoitti:

        on oikeen olemassa ja tietävät mitätekevät ja mistä.tosin maksaahan se mutta ei se puu-autoilukaan ilmasta ole.

        ne timbermaxxin ruostumattomasta apurunkopaketti oliko peräti 28 ja alvi


      • Weckman
        hintasia kirjoitti:

        ne timbermaxxin ruostumattomasta apurunkopaketti oliko peräti 28 ja alvi

        Ota Weckmannilta paketti ja laita ite päälle jos kerran haluat ite tehä. Siinä on se hyvä' että kaikki reiät on jo valmiiks okealla kohalla ettei tarvi ku pulttailla kiini ja tulee ketjurauat sekä muut hilut kerralla oikeisiin paikkoihin.

        jos pakko on rakentaa alusta asti ni kysy valmiita runkopalkkia joltain päällirakentajalta.

        Rekalta Äänekoskeelta vois löytyä runkopalkkia alumiinista jos vain suostuu myymään ja maliselta sermiä. Siellä oli ainakin päälirakenteet paljon edullisemmat asennettunakin ku toi timbermaxxin hinta ja kevyt tuli.


      • aaprunk
        Weckman kirjoitti:

        Ota Weckmannilta paketti ja laita ite päälle jos kerran haluat ite tehä. Siinä on se hyvä' että kaikki reiät on jo valmiiks okealla kohalla ettei tarvi ku pulttailla kiini ja tulee ketjurauat sekä muut hilut kerralla oikeisiin paikkoihin.

        jos pakko on rakentaa alusta asti ni kysy valmiita runkopalkkia joltain päällirakentajalta.

        Rekalta Äänekoskeelta vois löytyä runkopalkkia alumiinista jos vain suostuu myymään ja maliselta sermiä. Siellä oli ainakin päälirakenteet paljon edullisemmat asennettunakin ku toi timbermaxxin hinta ja kevyt tuli.

        Siis valmiit tolpat ja sermit tietenkin.
        Juuri tätä ajattelinkin että itse kasailemalla ja osia hommaamalla sais huomattavasti edullisemmin. Ei oikein näin alkuun tohtis laittaa 30k€ pelkkään upurunkoon.
        Mutta katsastuksen ja muuntoiminnan kannalta ei siis merkitystä onko valmiina ostettu vai itse kasailtu?


      • Diesel-fani
        aaprunk kirjoitti:

        Siis valmiit tolpat ja sermit tietenkin.
        Juuri tätä ajattelinkin että itse kasailemalla ja osia hommaamalla sais huomattavasti edullisemmin. Ei oikein näin alkuun tohtis laittaa 30k€ pelkkään upurunkoon.
        Mutta katsastuksen ja muuntoiminnan kannalta ei siis merkitystä onko valmiina ostettu vai itse kasailtu?

        Kiinnostaisiko Scaniasta irrotettu alumiini apurunko ilman pankoja? Minusta apurunko on hyvässä kunnossa. Etusärmissä on hieman käytönjälkiä, mutta nosturi pukit ym. hyvässä kunnossa. PS. Scanian runkoleveys 770. Hydrauliikka osia ei apurungossa ole. Lainsäädäntö konsultointi tulisi kaupan päälle tai asennus eri palveluna.


      • Auto,.-
        aaprunk kirjoitti:

        Siis valmiit tolpat ja sermit tietenkin.
        Juuri tätä ajattelinkin että itse kasailemalla ja osia hommaamalla sais huomattavasti edullisemmin. Ei oikein näin alkuun tohtis laittaa 30k€ pelkkään upurunkoon.
        Mutta katsastuksen ja muuntoiminnan kannalta ei siis merkitystä onko valmiina ostettu vai itse kasailtu?

        Jos sulla on uus auto niin ei käy 2.60m leveät pankot vaan pitää olla 2.55m. Sama sääntö voi päteä kun katsastat vanhan auton johon on laitettu puu vermeet päälle.


      • aaprunk kirjoitti:

        Siis valmiit tolpat ja sermit tietenkin.
        Juuri tätä ajattelinkin että itse kasailemalla ja osia hommaamalla sais huomattavasti edullisemmin. Ei oikein näin alkuun tohtis laittaa 30k€ pelkkään upurunkoon.
        Mutta katsastuksen ja muuntoiminnan kannalta ei siis merkitystä onko valmiina ostettu vai itse kasailtu?

        En tiijä katsastuksista tai tyyppihyväksynnöistä, mutta näinköhän issekseen tehty kestää käyttöä? Voihan olla että olet päteväkin tekemään, mutta jos meinaat ihan tosissaan puuta ajaa niin saattaisi olla järkevämpää ja pitkässä juoksussa tulla kuitenkin halvemmaksi ostaa valmis paketti.

        Noista en tiedä että jos jostain saa valmiit osat ja niistä sitten kokoaan, niin millaisia kokonaisuuksia niistä sitten loppujenlopuksi tulee. Joskushan valmistajaltakin ostettu voi paljastua romukasaksi. Ja se kannattaa muistaa, että normaalitilanteessa apurunkoa ei kannata siirtää puuautosta toiseen puuautoon. Mitä suurempi mottimäärä kyseisellä apurungolla on kiikkunut, sitä lyhyempi on sen käyttöikä. Ja viimeistään siinä vaiheessa pää tulee vetävän käteen ja voi todeta että uusi apurunko olisi sitten kuitenkin tullut halvemmaksi.


      • dfuih
        Auto,.- kirjoitti:

        Jos sulla on uus auto niin ei käy 2.60m leveät pankot vaan pitää olla 2.55m. Sama sääntö voi päteä kun katsastat vanhan auton johon on laitettu puu vermeet päälle.

        EIKÖ UUS LAINSÄÄDÄNTÖ AJON.LEVEYDESTÄ OLE YLI 22METRISIÄ VARTEN? JOTEN PUUAUTO VOISI KÄSITTÄÄKSENI OLLA 2,60M LEVIÄ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8326
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4728
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4391
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2595
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1478
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe