Luonnonmukaiseen ruokintaan

Kutisevat tassut

Koirani on jo pitkään kärsinyt tulehtuneista, kutisevista tassuista. Antibiootti ja kortisooni on jo kokeiltu, nyt aiotaan kokeilla luonnonmukaista ruokintaa.

Luin tuolla http://www.kennelrehu.fi/ruokintaopas_seppo.html olevan ruokaohjeen ja muutama juttu mietityttää.

1. Tarkoittaako täysravinto nyt sitä teollisuusmuonaa (okei, tyhmä kysymys)?
2. Voiko tuon Kennelrehun jauhelihan sijasta käyttää tavallista jauhelihaa?
3. Mistä tietää missä Kennelrehun autot paikkakunnallani käyvät?
4. Jauhelihallahan on erittäin huono säilyvyys. Eikös se suurin piirtein kävele vastaan seistyään vuorokauden lämpimässä?
5. Saako koira kaikki tarvitsemansa ravinteet kyseessä olevasta ruuasta?

Olisi myös mukava vastaanottaa samankaltaisia koiranruuanteko -ohjeita. =)

6

1181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Itse ruokin luonnonmukaisesti ja voisin antaa muutamia neuvoja. En ole lukenut noita kennelrehun neuvoja tarkemmin tai tiedä mitä siellä lukee. Nyt en jaksa selata mutta hyviltä vaikuttivat.

Kennerehun ruuat pitää varata. Joten samalla tiedät mihin auto tulee kun kysyt.

Tavallinen jauheliha toki käy, samaa ainetta se on. Koirien liha vaan on halvempaa. Myös isommista kaupoista löytyy hyvät pakastevalikoimat koirille. Esim. koirien jauhelihaa on lemmikkieläinosastolla pakastimessa kilon pötköissä. Sitten siellä on mahapullia eli naudan mahaa joka todellakin koirien herkku!

Raakaan lihaan pitää totuttaa vähitellen jos koira ei ole siihen tottunut. Uutta ruokaa siis vanhan sekaan pieniä määriä totuttaen. Oma koirani on saanut pennusta asti kaiken lihan raakana. Samoin luiden syöntiin pitää totuttaa. Kanan ja kalkkunan kaulat on siihen totuttamiseen hyviä koska raaka luu on pehmeää.

Koiralle on apteekissa citro-oskaa joka on vitamiini-kalsiumvalmiste kotiruuan tasapainottamiseen. KOira pärjää erittäin hyvin itse tehdylläkin ruualla. Kalsium-fosforitasapainoon pitää kiinnittää huomiota (citro-oska tasaa sen) ja itse käytän tasapainottamiseen kanamunankuoria. 1 tl kuorijauhetta tasaa kilon lihaa sisältämän fosforin. En itse käytä mitään lisävitamiineja mutta citro-oskassa on niitä ja jos epäilyttää ravinteet niin sitä kannattaa tosiaan käyttää.

Jauheliha ei säily raakana joten ruuat pitää pakastaa. Itse teen ison satsin ruokaa kerralla ja sitten pakastan annospussukoihin. Kätevää.

Ruokiin kannattaa lisätä hieman kylmäpuristettua öljyä. Esim. pellavansiemenöljy/rypsiöljy tai lohiöljyä rasvahappojen ja turkin hyvinvoinnin varmistamiseen.

Ruuan teko on helppoa ja kivaa. Itse teen joko uunipuuroa hirssi/tattari/kaura sekoituksesta tai sitten keitän riisiä. Sitten keitän kattilassa porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, hernettä jne. ja soseutan ne sekoittimessa. Sitten joukkoon jauhelihaa, kalaa (öljyistä tonnikalaa vaikka), munia kuorineen (kuoret murskataan), naudanmahaa, sisäelimiä... joskus soseutan omenaa raakana sekaan, samoin jäävuorisalaattia mistä koirani pitää todella paljon jostain syystä. Barf ruokinnassa kasvikset vaan soseutetaan raakana mutta siihen en ole täysin mennyt. Ja esim.herne aina pakko keittää.

Tuota mössöä sitten annan ja sen lisäksi saa kalkkunankauloja (todella edullinen ruoka, saa koiranruokakaupoista). Kaulat sahataan rautasahalla poikki jäisinä koska koirani on aika pieni eikä jaksa syödä koko kaulaa. Sitten broilerin siipiä ja kauloja, ne menee hetkessä... ja naudan rustoluuta joskus (saa koiranruokaosastolta isoista ruokakaupoistakin, citymarket, prisma, s-marketit jne. jne.).

Ruokaa teen 2-3 viikon välein. Siihen ei mene kauaa. Kaikki ainekset vaan sankoon ja siinä sekaisin ja mies auttaa pussittamisessa.

On olemassa myös neu-ruokaa valmiina joka on kotiruoka ja sitä saa joko tilaamalla neufrau oy:tä suoraan (minimi 25 kg/tilaus) tai koiranruokakaupoista. Siinä lihat ei ole raakana mutta se on luonnonmukaista ruokaa. Sen lisäksi pitää antaa raakaa lihaista luuta koska neu:ssa ei ole tarpeeksi kalsiumia ja koira muutenkin vaatii raakaa lihaa voidakseen hyvin. Hampaatkin puhdistuvat eikä tule hammaskiveä.

Ikinä en siirtyisi teolliseen takaisin! Syitä on paljon... koira voi hyvin ja henki ei haise enää.

• nämä

Soittamalla kennelrehulle saat tietää autojen aikataulut. Myös Koiramme-lehden takasivulla ne aina ovat.
      Täysmuona tarkoittaa teollista nappulaa.
      Jauhelihana voit käyttää myös kaupan lihaa, mutta koiralle valmistettu on edullisempaa. Kennelrehulta kannattaa varata ruoat. Se takaa varman saannin. Myös Kuopion eläinruokatukun auto kiertää siellä täällä ja minusta siellä on paremmat lihat ja mahat. Osta ensin pienet määrät, jotta ruoka ei mene hukkaan, mikäli koirasi ei syökään niitä.
      Sait ed, viestissä hyviä ohjeita. Aloita kaiken uuden ruoan antaminen todella pienistä määristä.
      Meillä annetaan kerran viikossa keitettyä kalaa, kanaa/kalkkunaa/maksaa/ sydänjauhelihaa, mahaa. Jauhelihaa muina päivinä. Kanamunat, raejuusto, piimä ja erilaiset juurekset/vihannekset keitettynä/raakasoneena/raasteena.
      Koirat voivat hyvin. Ei ole iho-eikä ruoansulatusongelmia.

• yksi linkki!
    • kjsdkjldj

Minä teen meillä itse koiralle ruuan,koska koira on hyvin allerginen.

Ostan jauhelihan paikallisesta kauppahallin lihapuotista,josta saa 1kg/3€.Ostan yleensä 2kg kerralla (koira on 10kg,joten ei syö "paljon") ja teen sitten pakkaseen liha-kasvis sekotuksen..

Käytän yleiskonetta,jolla sotken ensin kasvissoseen pieneksi.Oma kasvissose koostuu seuraavista aineista: 1 kesäkurpitsa,herne-maissi-paprikaa n 1 dl,jotain marjaa esim.karpalo,puolukka n.1 dl, parsakaalia tai kukkakaalia, joskus porkkanaa.Joskus heitän valmiin pakaste kasvissekoitus pussin tai vaikka keittojuureksia.Sitten sotken ne jauhelihan kanssa ja pistän pieniin purkkeihin,eli noin yhden päivän aterian yhteen purkkiin ja sitten pakkaseen.

Ennen teimme niin että laitoimme ruokaa pariksi päiväksi yhteen purkkiin,mutta toisena päivän lopulla ruoka alkaa haista niin oudolle ettei koira kovin mieluusti ruokaa syö.

Lisään ruokaan kalkvitaa,kylmäpuristettua öljyä.Kerran pari viikossa annan lohiöljyä.Noin kerran viikossa annan kananmunan,välillä vaihtelen lihoja,mahdollisuuksien mukaan annan aina pari kertaa viikossa kalaa kuten seitä tai lohta.Maksaa kerran viikossa pienen määrän.

Pyrin monipuoliseen ja vaihtelevaan ruokintaan,että koira saa kaiken tarpeellisen,joten kasvissoseenkin sisältöä vaihtelen.

Kennelrehulta en ole koskaan tilannut vaikkakin meinannut olen.Mutta vaihdoin ruuan koiralla tähän omatekoiseen koska koiralla samoja vaivoja kuin sinun koiralla,eli tassut ja korvat oireilee.

Kannattaa kuitenkin tuo ostamasi jauhelihasotku tehdä ostopäivänä ja pistää pakkaseen,järkevintä laittaa annoksina jotka koira syö pian ettei ruoka kauan viru jääkaapissa ja ala haista.

Kysymyksiä voit laittaa myös suoraan mulle [email protected] niin voin parhaani mukaan neuvoa sut alkuun sillä meillä kokemusta jo yli puoli vuotta ja hyvin on mennyt tähän asti.Mulla on myös jossain jemmassa pari hyvää osoitetta joista on sulle apua mutta en nyt löydä niitä mistään tähän hätään...:)

• molossi

Tapoja on monia ;),joten tässä vähän vaan lihoista tälläkertaa.

Lihasta sen verran,että raaka liha on aina parasta ja hyöty on suurin.Käsiteltäessä aina hyödyllisiä aminohappoja ja "bakteereita" tuhoutuu.
      Siksi itse lisään aina lihat ruokaan vasta tarjoiluvaiheessa.

Itse pääasiallinen syy on,että annan esim.kennelrehun lihoja,on se,että se ei ole niin "puhdasta".Eli siinä on sitten kaikennäköisiä osia useinmiten,ei liian puhdistettua,kuten ihmisten.
      Hyväksi on myös antaa muutamia eri lihoja vaikka viikossa.
      Toisaalta,kun lihaa menee viikossa useita kiloja,niin halvemmalla ja helpommallakin pääsee,kun ottaa ison satsin kerralla.

Kyllä meillä on jauhelihat muutamia päiviäkin jääkaapissa aina olleet.Joskus vähän kauemminkin.Eli kun pakkasesta otetaan kökö sulamaan,tai joskus kun ostetaan ihan ihmisten jauhelihaakin.Jos hieman haiskahtaa joskus,niin ollaan kyllä annettu.Minun periaate kun on,että ei se liian steriilisyys ole välttämättä hyväksi ;)
      Mutta maalaisjärkeä toki pitää käyttää.

• minäkin...

1. Minsuta se tarkoittaa juuri sitä ja kaikkia muita koiranmakkara ja tölkkiruokia.

2. Voi käyttää. Kennelrehun jauheliha ei ole ihmisille soveltuvaa, kun sinne jauhetaan "jätteet" mitä ihmisille ei syötetä, mutta koiralle se on suurta herkkua. Voit, vaikka itse ostaa kaupasta "puhtaampaa" jauhelihaa taikka eri lihaosia ja tehdä itse jauhelihat taikka mielellääna ntaa vain paloina... Ja koiralle PITÄÄ olla välillä ihan kunnon läsää :) Ei kannata koko ajan ainakaa syötää vähärasvaisia lihoja. Koria tarvitsee enimmäkseen eläinperäisiä rasvoja.

3. Muistaakseni niiden sivulla on jossain aiakutaulut ja numerot..Soittaa sielät ja kysyy.. (itse en kennelrehua käytä)

4. KYllä se nyt hiukkasen kauemmin säilyy. Kannattaa koittaa pakstaa sopivia paripäivän annoksia pkastimeen. JA koirallehan ei hiukan haiskahtava liha tee mitään toisin kuin ihmisille. Itse syötin koiralleni joskus itselleni ostetun jauhelihan, missä päivämäärät oli jo menneet. Hiukkasen haisi omaan nokkaan huonolle, mutta koiraan vaikuttanut mitenkään... Koiran suolistohan on erilainen ja koirahan söisi luonnostaan kaiken maailman haaskat, jos sille antaisi mahdollisuuden..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe