mitä tehdä kun koira haukkuu kuin hullu vieraille ja karvat pystyssä? ja ei se haukkuminen vielä paha ole, mutta se kun se alkaa hyppimään vaste! vieraat ihan pelkää. mitä pitäis tehdä? ei auta makkaralla houkuttelu, ei ole auttanut huomiotta jättäminen, ei yksin ulos vieminen, sillä se haukkuu ja hyppii sitten kun se on sieltä päästetty sisään. ihan toivotonta. apua kiitos ? :)
koira haukkuu vieraille ja HYPPII
15
3708
Vastaukset
Pikaisesti koulutuskentälle tai ongelmatohtorille.Asia voi olla ihan helppo,kun asiantuntija neuvoo.
- Koirakko
tulee vieraita. Älä päästä koiraa edes haistelemaan ennenkuin on rauhoittunut. Hihna jalkasi alle niin ettei koira pääse pomppimaan sitten kun on rauhoittunut ja voi olla lähellä vieraita. Kehut, kun toimii oikein ja torut, jos koheltaa. Makkarat unohtaisin tuossa tilanteessa, mutta sekin on koirakohtaista, mikä toimii....
Yksi vaihtoehto on sulkea koira esim. makuuhuoneeseen juuri siksi hetkeksi, kun vieraat tulevat. Ei kuitenkaan mikään hyvä vaihtoehto. Ja sen jälkeen hihnassa muiden luo, muttei haisteluetäisyydelle, jos riehuu. Rauhoittuminen on pakko ennen kontaktia vieraisiin.Tai sitten jätät kontaktin väliin. - itse mikä
voisi olla ongelma.
Itse olen sitä mieltä, että suurin osa tuollaista tapauksista johtuu johtajuusongelmasta. Siitä taas seuraa monenlaista ongelmaa. Koirasta tulee epävarma, kun se ei oikein tiedä paikkaa laumassa tai se on jo ottanut johtajan paikan ja luulee, että sen täytyy puolustaa sinua joka tilanteessa,.....
Ei voi tietää tarkkaan. Minä olen lukenut noita juttuja tuosta linkistä ja hyvin menee nyt. Saman suuntaisia on ojeet koirankoulutuskirjoissa, joita olen lukenut.
http://www.kumikana.org/koulutus/ - Ongelmia
Oma koirani haukkuu ja juoksentelee häkissä aina kun vieraita ihmisiä tulee kylään. En oikein tiedä mitä tehdä, ei sitä koiraa huomioida kun se haukkuu mutta ei se sitä lopetakaan. Ja lenkillä se hyppii ja vetää sekä haukkuu ihmisiä/muita koiria/pyöriä/ mopoja ja takaa tulevia autoja kohti. Ne autot jotka tulevat vastaan se yleensä ohittaa kiltisti. Peräkärri autossa aiheuttaa myös ongelmia. En oikein tiedä miten pitäisi toimia, kokeilin namilla huomion poisviemistä ihmisestä mutta se ei tunnu edes huomaavan minua kun on havainnut ihmisen. Aina saa myös pelätä että se hyppii auton alle joten joudun pitämään silloin hihnaa kireänä. :/ Olen myös yrittänyt kieltää sitä mutta se ei ota kuuleviin korviinsa. Koira on jo 2v sekarotuinen joten pois opettaminen voi olla vaikeampaa mutta onko kellään mitään hyviä vinkkejä?
- Kokonainen koulutus
Luottamus suhteen uudelleen rakentaminen eli päivittäin otat koiran koulittavaksi namilla tai lelulla. Joillakin koirilla omegapitoinen/light-merkkinen ruoka on rauhoittanut käytöstä ja parantanut oppimista mutta pääpaino on aina koulutuksessa.
Meillä auttoi meinaa kun aloin joka päivä harjoittamaan ja palkitsemaan jo pelkästä kontaktin otosta: vierelle tulo, katse... Sitten hiottiin näitä perus istu, rinnalle, seuraa, maahan, paikka. Viime kesän murina on nyt tipo tiessään mutta työtä se vaatikin!
Liikuntaa enemmän, yhteisiä juoksu tai kävelylenkkejä, leikkiä ja koulutusta. Nameista sen verran että meidän omapäinen innostui pakastelihan paloista ja ziwipeakin nappuloista työskentelemään. - mobomauno
Kokonainen koulutus kirjoitti:
Luottamus suhteen uudelleen rakentaminen eli päivittäin otat koiran koulittavaksi namilla tai lelulla. Joillakin koirilla omegapitoinen/light-merkkinen ruoka on rauhoittanut käytöstä ja parantanut oppimista mutta pääpaino on aina koulutuksessa.
Meillä auttoi meinaa kun aloin joka päivä harjoittamaan ja palkitsemaan jo pelkästä kontaktin otosta: vierelle tulo, katse... Sitten hiottiin näitä perus istu, rinnalle, seuraa, maahan, paikka. Viime kesän murina on nyt tipo tiessään mutta työtä se vaatikin!
Liikuntaa enemmän, yhteisiä juoksu tai kävelylenkkejä, leikkiä ja koulutusta. Nameista sen verran että meidän omapäinen innostui pakastelihan paloista ja ziwipeakin nappuloista työskentelemään.Mitäs sitten kun kontakti toimii 100% eri paikoissa ja häiriöissä PAITSI niissä, jossa moottoriajoneuvo, jonka liike ja olettaisin, että ääni toimii laukaisevina tekijöinä? Siedättää olen koettanut, mutta tuntuu, että reagointi ei vähene. Kontaktinotto ei vain ole koiralle mahdollista tuolloin kun nämä ko. asiat ovat havaittavissa.
- Kauhu pyölrät
mobomauno kirjoitti:
Mitäs sitten kun kontakti toimii 100% eri paikoissa ja häiriöissä PAITSI niissä, jossa moottoriajoneuvo, jonka liike ja olettaisin, että ääni toimii laukaisevina tekijöinä? Siedättää olen koettanut, mutta tuntuu, että reagointi ei vähene. Kontaktinotto ei vain ole koiralle mahdollista tuolloin kun nämä ko. asiat ovat havaittavissa.
Mulla on sama pulma mutta ei hauku vaan jäykistyy ja kuuroutuu täysin ympäristölle. Aloitettiin ensin tavan pyöristä ja niiden lähistöllä oleskelusta, eli pyörätelineiden ja paikallaan olevien pyörien kanssa. (palkitsin tästä kehulla kun ei reagoinut)
Kun pyörät paikallaan alkoivat olla rutiinia siirryttiin totutelemaan ohikulkevaan pyörään aluksi rauhalliselle polulle. Aina kun ohitti rennosti pyörän, palkkasin.
4kk toistettiin pelkkien pyörien ohitusta ja sitten aloitettiin sama totutus moottorilla kulkeviin eli taas aluksi paikallaan olevien kanssa oleskeltiin ennen liikkuviin siirtymistä.
Palkkasin siis aina rennosta käytöksestä ja odotin, annoin aikaa. Sanoisin että 6kk ollaan tehty pyörällisten kanssa töitä ja vielä hiotaan varmuutta ohituksissa mutta jäykkyys on selvästi vähentynyt eli ei enää jännitä niin paljoa kuin alkuvaiheessa. - mobomauno
Kauhu pyölrät kirjoitti:
Mulla on sama pulma mutta ei hauku vaan jäykistyy ja kuuroutuu täysin ympäristölle. Aloitettiin ensin tavan pyöristä ja niiden lähistöllä oleskelusta, eli pyörätelineiden ja paikallaan olevien pyörien kanssa. (palkitsin tästä kehulla kun ei reagoinut)
Kun pyörät paikallaan alkoivat olla rutiinia siirryttiin totutelemaan ohikulkevaan pyörään aluksi rauhalliselle polulle. Aina kun ohitti rennosti pyörän, palkkasin.
4kk toistettiin pelkkien pyörien ohitusta ja sitten aloitettiin sama totutus moottorilla kulkeviin eli taas aluksi paikallaan olevien kanssa oleskeltiin ennen liikkuviin siirtymistä.
Palkkasin siis aina rennosta käytöksestä ja odotin, annoin aikaa. Sanoisin että 6kk ollaan tehty pyörällisten kanssa töitä ja vielä hiotaan varmuutta ohituksissa mutta jäykkyys on selvästi vähentynyt eli ei enää jännitä niin paljoa kuin alkuvaiheessa.Meillä tulee täysi rähinä, jos en ehdi ennakoida eli käskeä istumaan. Edelleen rähinää tulee, jos ajoneuvo menee liian läheltä tai on liian äänekäs, mutta siedättämisellä ollaan kans saatu tuloksia - tätä takana nyt vaan yli vuosi ja edelleen, jos en ennakoi, joudutaan vaikeuksiin. Ja ennakointi tarkoittaa sitten taas 100% havainnointia kokoajan ja istuttamista, mistä olisin toivonut tällä vuoden siedättämisellä jo päässeeni edes osittain eroon.. :/ Tuloksia kyllä (kiitollinen niistäkin), mutta nyt varmaan pitäisi päättää, että jossakin kohtaa tulisi jo vaatia, että reagointia ei tule ym. Toisaalta osittain takana pelko/ enemmänkin epävarmuus, kun taas toisaaltaan äärettömän sähäkkä saalisvietti. Meillä ei koskaan paikallaan olleet 'pyörät´/renkaat olleet ongelma.. Mitään ajatuksia?
- Kokeilehan sellaista
mobomauno kirjoitti:
Meillä tulee täysi rähinä, jos en ehdi ennakoida eli käskeä istumaan. Edelleen rähinää tulee, jos ajoneuvo menee liian läheltä tai on liian äänekäs, mutta siedättämisellä ollaan kans saatu tuloksia - tätä takana nyt vaan yli vuosi ja edelleen, jos en ennakoi, joudutaan vaikeuksiin. Ja ennakointi tarkoittaa sitten taas 100% havainnointia kokoajan ja istuttamista, mistä olisin toivonut tällä vuoden siedättämisellä jo päässeeni edes osittain eroon.. :/ Tuloksia kyllä (kiitollinen niistäkin), mutta nyt varmaan pitäisi päättää, että jossakin kohtaa tulisi jo vaatia, että reagointia ei tule ym. Toisaalta osittain takana pelko/ enemmänkin epävarmuus, kun taas toisaaltaan äärettömän sähäkkä saalisvietti. Meillä ei koskaan paikallaan olleet 'pyörät´/renkaat olleet ongelma.. Mitään ajatuksia?
että kuullessasi itse sen takaa tulevan ajoneuvon, ilmoitat koiralle rauhallisesti että "sieltä on tulossa luotettava ystävä ja heitä emme hauku. Mene vaan rauhallisesti eteenpäin, äläkä välitä siitä". Muutoin et itse reagoi mitenkään ennenkuin koirasta näet että nyt alkaa... Silloin painota että "rauhallisesti hyvä herra, rauhallisesti.
Jos olet opettanut vasemman ja oikean, siitä on nyt hyötyä kun pyydät koiraa pysymään vaikka oikealla jos se on metsän puolella. Reunaan tai sivu-käsky varmaan toimii silti yhtä hyvin. Tyyli on: "Sivu, pysy sivulla..." ja jos vielä meinaa niin painokkaammin. Itse alkuun tehostin sitä vielä kunnon perkeleillä jos sanaa ei kuunneltu.
- Ongelmia
Kiitos vinkistä!
Monet ohjeet ovat muuten sellaisia missä neuvotaan aloittamaan opetus sisällä, ongelmana kuitenkin meillä että koira ei ole sisäkoira. :/ Hihnassakaan ei olisi hyvä aloittaa mutta en usko että koiran keskittymiskyky olisi hyvä jos se vapaana olisi.- Idea tämäkin toki
Joko sitten häkissä aloittaa tai karauttaa hallille eli koirakoululle missä voisi ohjaajan avustuksella laitella.
- Ongelmia
Me asumme niin kaukana kaikkialta etten ole ainakaan vielä löytänyt mitään koirakoulua näiltä seuduilta. Häkissä voisi tosiaan kokeilla mutta koira on silloin ihan koko ajan jännittyneenä milloin pääsee ulos mikä häiritsisi keskittymistä. xp
- Liinan kera?
Ota häkistä pois esim. liinan päähän? Liinassa voi harjoitella joustavammin luoksetuloa, paikka ja seuraa. Katso kuitenkin ettei koira sotkeennu pitkässä liinassa.
Esim. http://www.lemmikkishop.net/jokke-field-koulutusliina-jalkiliina-kumipinta-p-2118.html
- varpaat mustelmilla
Vilander opit, tallaa koiran varpaille kun hyppii vieraitten päälle.
Eikä kukaan vieras edes katso koiraan tai koske sitä.
Yksi ihan helppo keino on nostaa polvi eteen, ilman käskyjä tai huomiota.
Koira ei ole yhtään sen onnellisempi jos sitä huomiodaan siinä tilanteessa tai "rauhoitellaan", sillä siitä se ei käsitä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."682342Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2452313- 1201538
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis351365Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj601348- 1331309
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711220Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.81998Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73989Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102989