Takaperin halliin etuperin pois.

Oli tuossa kesällä tilanne että kuski toi nupilla peräkärryn pihaan (kahden auton väliin) teimme työt pihalla ja tuli toinen kuski hakeen sitä eikä meinannut saada sitä pois sieltä, Tuli sanoon että voisko siirtää yhtä autoa, sanoin hänelle että kyllä se sopii mutta teidän mies sen sinne kyllä peruutikin, ei siirretty autoa.

Jälkeenpäin mietin että tuoja jätti peräkärryn "linkussa" ja hakija haki sitä "suorana" (nuppi)

Kysymys.

Voiko peräkärryn jättää omasta mielestä järkevästi mutta hakija ei sitä saa pois?
Asia koskee myös muitakin yhdistelmiä.

31

13830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja en ole mielestäni

      ammattimies alalla. Kyllä minäkin olen pyytänyt että autoja siirretään koska on parempi siirtää kun että ajaa kiinni.

      Tiedän tapauksia jossa kuski on sanonut että "ei se varoittanut mitenkään" kun on osunnut toiseen autoon.

      Joka alalla on ammattimiehiä ja vähemmän ammattimiehiä, itse kuuluun toiseen kateogoriaan.

    • arv1

      nostaa ylös, oli yhdistelmä missä asennossa tahansa. Mutta jos on kovin ahdas paikka eikä autoa saa suoraksi kärryä jätettäessä tai olosuhteet muuttuu ympärillä, voi kärryn kytkentä ja poislähtö olla hyvinkin kinkkinen juttu. Varsinkin jos vielä noutaja on eri henkilö kuin kärryn jättäjä, ei kaverilla ole välttämättä hajuakaan miten päin vetäjä on ollut kun tappi nousee ylös.
      Itse pyrin ajattelemaan asian seuraavaan vaiheeseen eli koko jono suoraksi kärryn etuakselia myöden, jos vain pihassa on tilaa. Aina ei jonon suoristus ole mahdollista, mutta silloinkin aisa suoraan eteenpäin.

    • Kasettikuski

      Täysperävaunu on siitä veikeä otus, että sen saa peruuttaneen sellaiseen paikkaan, mistä ei etuperin tulla pois, ehkä joku vanhempi konkari oli tehnyt nuoremmalle pienen pilan. :) Eli ihan mahdollista vaikka sama kuski olisi sen sinne peruuttanut, niin se olisi hakiessaan tullut pyytämään apua.

      • puolikkaan

        saa paikkaan peruttamalla, josta sitä ei saa pois ajamalla etee, mutta täysperän saa aina ja iankaikkisesti pois, minne sen saa perytettyakkin. Tämä on faktaa, eikä mitää poikien höpinää.


      • puolikkaan kirjoitti:

        saa paikkaan peruttamalla, josta sitä ei saa pois ajamalla etee, mutta täysperän saa aina ja iankaikkisesti pois, minne sen saa perytettyakkin. Tämä on faktaa, eikä mitää poikien höpinää.

        takahankaliittymät voivat olla joskus sen muotoisia ettei eteenpäin ajettaessa pysty kääntymään samaan suuntaan mistä sinne on peruuttanut. Sama juttu kuin joissain tiukoissa mutkissa: toiseen suuntaan mennessä (kun mutka näyttää loivemmalta) ei jää viittä-kymmentä senttiä rakoa kiviin tai puihin, ja toiseen suuntaan tullessa, kun mutka näyttää vielä tiukemmalta, jääkin samoihin esteisiin puolimetriä-metri väliä. Tai jos puunajosta puhutaan, niin sopivaan kannokkoon tai kivikkoon saa kyllä peruutettua, mutta etuperin kärri ei tule kuin kantojen tai kivien yli.


      • 9v ajanut.
        puolikkaan kirjoitti:

        saa paikkaan peruttamalla, josta sitä ei saa pois ajamalla etee, mutta täysperän saa aina ja iankaikkisesti pois, minne sen saa perytettyakkin. Tämä on faktaa, eikä mitää poikien höpinää.

        kyllä saa täysperän peruutettua paikkaan josta ei tulla etuperin enää pois. traktorilla saatiin pois nurkan takaa, kun oli lyhyt akseliväli. itse väittäisin et puolikasta ei niin pysty ajamaan.


      • mahdollista?
        puukuski kirjoitti:

        takahankaliittymät voivat olla joskus sen muotoisia ettei eteenpäin ajettaessa pysty kääntymään samaan suuntaan mistä sinne on peruuttanut. Sama juttu kuin joissain tiukoissa mutkissa: toiseen suuntaan mennessä (kun mutka näyttää loivemmalta) ei jää viittä-kymmentä senttiä rakoa kiviin tai puihin, ja toiseen suuntaan tullessa, kun mutka näyttää vielä tiukemmalta, jääkin samoihin esteisiin puolimetriä-metri väliä. Tai jos puunajosta puhutaan, niin sopivaan kannokkoon tai kivikkoon saa kyllä peruutettua, mutta etuperin kärri ei tule kuin kantojen tai kivien yli.

        eikös kaiken saa samalla tavalla pois sieltä kuin miten se on sinne vietykkin?
        (tämä ei ole keljuilua, vaan puhdasta ihmettelyä)


      • ei aina niin
        mahdollista? kirjoitti:

        eikös kaiken saa samalla tavalla pois sieltä kuin miten se on sinne vietykkin?
        (tämä ei ole keljuilua, vaan puhdasta ihmettelyä)

        Esim. ajat täys perällä etu perin jotain tietä ja käännät se siellä niin et saakkaan tuleen sitä sietä pois.


    • tuosta kyseisestä tilanteesta mitään kun ei tiedä pihamaan olosuhteista mitään. Vaikka et siitä mitään kysynytkään. Tuo että tulee pyytämään toisen auton siirtämistä voi johtua siitäkin, että kaveri ajatteli pelata varman päälle. Eli kun kärrin on saanut jälkeensä ja yhdistelmä on ollut suorana, niin jos lähtiessä joutuu kääntämään esim. ysikympin arvoisesti jompaankumpaan suuntaan, niin auton takakulma ja perävaunun etu/takakulma voi tehdä isomman tai pienemmän pyyhkäisyn tai koukkauksen - miten nyt haluaa ajatella asiaa.
      Ja jos väli on ahdas ja on mahdollista siirtää/siirrättää näitä vierellä olevia autoja, niin voi olla fiksumpaa myös siirtää niitä.

      Tämä tuli mieleen kun kerran jättäjä oli jättänyt kärrin linkussa ja noutaja hakenut sitä suorana. Jättäjä on voinut ajatella olevan helpompaa ottaa kärri jälkeen kun vetopöytä on suorassa verrattuna kärrin takapäähän ja on peruuttaessaan viimetöikseen kääntänyt pöydän suoraan. Hakija taasen ei välttämättä ole ajatellut asiaa (eli missä asennossa jättäjällä on auto ollut) ennen kuin vasta otettuaan kärrin jälkeensä.

      No sitten taas tuosta, että jos omasta mielestään toimii järkevästi niin onko se myös muiden mielestä järkevää / ymmärtääkö muut miksi on toimittu niin kuin on toimittu, niin tuohon ei ole olemassa idioottivarmasti paikkansapitävää vastausta. Ihmiset tahtoo olla sen verran erilaisia ajatusmaailmoiltaan :)

      Sen voin kuitenkin kertoa että joskus oikein ahtaassa paikassa käännellessä on melkein saanut yllätettyä itsensä kun on mielestään jättänyt kärrin vetopöydän / aisan semmoiseen asentoon, että katkaistuaan ja nupin käännettyään takaisin menosuuntaan kärrin saa myös helposti jälkeensä, niin se vetokidan peruuttaminen aisan silmukkaan ei aina olekkaan ollut ihan niin helppoa. On se kumma miten se on joskus vaikea arvioida aisan asentoa kun kärri on jossain "luonnottomassa" asennossa, puhumattakaan jos paikassa on vielä kalttoja eri suuntiin.

      • Tarkemmin se tilanne oli se että kuski (eri kun tuoja) Tuli kysymään missä se kärry on? näytin sormella hallin ovelta ja siinä vaiheessa hän totesi että saakoha sitä sieltä pois ja saako noita muita siirrettyä.
        Minä siihen työn kiireessä vaan totesin että sinne se peruutettinkin.
        Sai se sen sieltä eikä tarvinnut sivulla olevia autoja siirtää, tosin peilit käännettiin.


      • x kuski

        Mulle tuli sellainen käytäntö kytkettäessä,olipa aisa mihin suuntaan rahansa,peruutin aina veturin takapyörät ja kärrin etuakseleiden sivut samaan linjaan osui aisa melkovarmasti kitaan.


    • Ootteko kokellu peruuttaa aisallista peräkärryä pyöräkuormaajalla?

      On aikas veikeetä hommaa.

      • ekl

        Muutaman kerran olen joutunut siirtämään pyöräkoneella kärryjä, sekä takapyöräohjaavalla että linkkukoneella. Kerran aurailin pihaakin, niin että oli kolmeakselinen vpv perässä. Tosin vaan kärryn leveyden verran suoraa pihaa, mutta kuitenkin...

        Vielä vinkeämpi temppu oli, kun kaverin 402-Valmetilla peruutettiin vpv talliin. Pirun pitkä kärry, aisaakin aika reilusti, mutta veturissa ei ylitystä yhtään...


      • kärryä

        on tullut vietyä, sekä etu- että takapäässä. Jyväskylässä aikanaan eräällä pajalla oli korjaamoautona pieni iveco, 2 akselinen. Pajan piha oli pirun ahdas. Kärry jätettiin tien varteen odottamaan sisään vientiä. Kaveri otti kärryn Ivecon keulaan kiinni ja pirun näppärän näköisesti työnsi sen talliin, täysperäveturin perässä olisi minulta jäänyt peruuttamatta.


      • sun kursillas
        kärryä kirjoitti:

        on tullut vietyä, sekä etu- että takapäässä. Jyväskylässä aikanaan eräällä pajalla oli korjaamoautona pieni iveco, 2 akselinen. Pajan piha oli pirun ahdas. Kärry jätettiin tien varteen odottamaan sisään vientiä. Kaveri otti kärryn Ivecon keulaan kiinni ja pirun näppärän näköisesti työnsi sen talliin, täysperäveturin perässä olisi minulta jäänyt peruuttamatta.

        (aikoinaan ilmeisesti)? ..opetettu peruuttamaan kulmaan, tai muuten vain ahtaisiin ja hankaliin paikkoihin? Mulla oli opettajina sellaset nuoret miehet, jotka pisti piruuttaankin peruuttamaan vaikka mihin ja sitä sit harjoiteltiin niin kauan että varmasti suju.
        En ole joutunut peruuttelemaan sellasiin paikkoihin enään, mutta en mä laittais hanttiin, niin etten yrittämään lähtis. :)


    • Rukkikuski

      Et ehkä ihan tällaista tilannetta tarkoittanut, mutta kirjoitetaan nyt kun ei parempaakaan tekemistä ole.

      Omalla työpaikalla säilytetään kalustoa kahdessa rivissä niin, että takaovet ovat vastakkain. Toisen rivin keskikohdassa ei etupuolella ole hirveän paljon tilaa perävaunuja ajatellen (tarkoitan siis väliin peruuttamista). Rivin etupuolella säilytetään myös usein autoja ja kärryjä tilapäisesti tilanpuutteen vuoksi. Jos molemmissa riveissä on tyhjä paikka samassa kohdassa, kärryn voi tietenkin jättää tähän ahtaampaan riviin niin, että ajaa rivistöjen läpi. Nupillahan pääsee kyllä pois vaikka tilaa jäisi eteen vain muutamia metrejä.

      Mutta mitenkäs vedät kärryn pois jos/kun suoraan ennen käännöstä voi ajaa vain pari metriä, ja tilaa kärryn sivuilla on metri tai jopa vähemmän?

      Tilanne ei (välttämättä) johdu ajattelemattomista kuskeista, vaan tilanpuutteesta. Onhan se kai hienoa että meillä on Euroopan suurin kalusto. Mutta eikö pihojen pitäisi vastaavasti olla suurempia. Välillä tuntuu että 25-metrisillä ajetaan ihan säännölisesti paikkoihin, jotka on suunniteltu nupeille. Ei siinä mitään jos kyseessä olisi asiakkaiden pihat, mutta kun terminaalitkin saattavat olla tällaisia. Ehkä en sitten vaan osaa ajaa ;)

    • eläke ukko

      Jouduin kerran talvella kiperään tilanteeseen viedessäni perävaunua lastauspaikalle erään rakennuksen alla olevaan kongiin.Sinne joutui ajamaan loivasti nousevaa asfaltoitua pihaa,jossa leutona talvena vesi teki paannejäätä joka tietenkin oli liukas.Perävaunu ei suostunut tulemaan vetoauton ajolinjoja vaan luiskahti aina oikealle.Hetken päästä ei ollut veturilla enää tilaa liikkua sivusuunnassa kuin muutama kymmenen senttiä. Peruuttaminen ei enää tullut kysymykseen
      tilanpuutteen ja perävaunun sivuttain luisun takia.Mikäpä neuvoksi? No katkaisin yhdistelmän ja kävin kongin toisellapuolella kääntämässä veturin etupään aisaanpäin ja kytkin etupuskurin vetotappiin aisan kiinni, ja vapautin jarrut.Eipä enää ollut temppu eikä mikään "peruuttaa pv pois tukalasta tilasta", aisa tottelee veturia teli ylhäällä hyvin pienistä liikkeistä.Minunkin taidoilla edellä kuvatulla menetelmällä peruutan pv:n ahtaaseenkin paikkaan,vaikka nurkan taakse.

      • mainitsin

        että minun kurssillani opetettiin peruuttamaan nimenomaan ahtaisiin paikkoihin sekä täysperävaunulla että puolikkaalla. Ja inssissä on pakko peruuttaa kulman taakse, muuten se inssi ei mene läpi. Mitäs ne metrit ny olika, mitä siinä oli tilaa? 10 metriä aloitusleveys ja 7 metrin väliin se oli saatava ja peruuttaa keulaan, eli nuppiin asti piti kaikenlisäks osua 3.5m väliin?


      • tuon
        mainitsin kirjoitti:

        että minun kurssillani opetettiin peruuttamaan nimenomaan ahtaisiin paikkoihin sekä täysperävaunulla että puolikkaalla. Ja inssissä on pakko peruuttaa kulman taakse, muuten se inssi ei mene läpi. Mitäs ne metrit ny olika, mitä siinä oli tilaa? 10 metriä aloitusleveys ja 7 metrin väliin se oli saatava ja peruuttaa keulaan, eli nuppiin asti piti kaikenlisäks osua 3.5m väliin?

        ...ovat inssissä tehneet. Kyllä minä ainakin paljon pahempiin paikkoihin olen työn puolesta joutunut peruuttamaan, vaikken ole ajellut kuin rahtiautoa ja kasettiautoa. Siinä inssin peruutuskokeessa rata on tehty avoimelle kentälle. Koitapa tehdä sama rata siten, että se kulma onkin jokin rakennuksen nurkka. Antaa hiukan lisähaastetta, kun sinne nurkan taakse ei näe. Itse ainakin aikani kuluksi armeijassa peruuttelin tuota samaa rataa täysperällä pimeältäkin puolelta, kun minut laitettiin joku ilta alikessujen avuksi alokkaita opettamaan rekkakentälle ja porukassa ei kärrykorttia ajavia ollutkaan kuin pari. Työn puolesta on joskus joutunut esim. peruuttamaan moduulin laituriin siten että peruutettava kulma on ollut jyrkempi kuin 90 astetta ja peruutuksen on vielä joutunut tekemään pimeälle puolelle. Auto kun oli laiturissa, näki kuljettajan paikalta repsikan ikkunasta kärryn perän ja silti vetäjän vasen etukulma oli melkein pihan reunassa. Piha kyseisessä paikassa oli pisaran muotoinen, siten että pihaan tultiin "pisaran" kärjestä ja pihaan tullessa kärjestä katsottuna "pisaran" vasemman sivun muodosti rakennuksen seinä, jonka takanurkassa sitten itse laituri oli. Kyllä joutui useamman kerran ottamaan eteenpäin ja käymään pihalla katsomassa. Tavaran vastaanottajan mukaan kukaan ei siihen laituriin aiemmin ollut moduulia peruuttanut. En kyllä itsekään olisi alkanut edes yrittämään, mutta perässä oli dollyn päällä irtoperä, joka paljastuikin keulastaan lastatuksi siten, että kahden pohjalla olevan lavan päälle olikin aina laitettu yksi lava päälle keskelle molempien lavojen päälle. Koita sellaista nyt sitten muljata vetäjään! Inssin peruutuskokeessa riittää, että itse yhdistelmä on suorassa siinä 7 metrin levyisellä radalla eikä sen tarvitse olla suorassa rataan nähden tai keskellä rataa. Laiturissa perävaunun on oltava suorassa n. 2,6 metriä leveällä kaistaleella, eikä niitä apuviivojakaan usein ole merkitty. Paikka kun vielä on niin ahdas, että yhdistelmän joutuu jättämään kulmaan, alkaa homma menemään jo aika tarkaksi.


      • paikkoihin oot
        tuon kirjoitti:

        ...ovat inssissä tehneet. Kyllä minä ainakin paljon pahempiin paikkoihin olen työn puolesta joutunut peruuttamaan, vaikken ole ajellut kuin rahtiautoa ja kasettiautoa. Siinä inssin peruutuskokeessa rata on tehty avoimelle kentälle. Koitapa tehdä sama rata siten, että se kulma onkin jokin rakennuksen nurkka. Antaa hiukan lisähaastetta, kun sinne nurkan taakse ei näe. Itse ainakin aikani kuluksi armeijassa peruuttelin tuota samaa rataa täysperällä pimeältäkin puolelta, kun minut laitettiin joku ilta alikessujen avuksi alokkaita opettamaan rekkakentälle ja porukassa ei kärrykorttia ajavia ollutkaan kuin pari. Työn puolesta on joskus joutunut esim. peruuttamaan moduulin laituriin siten että peruutettava kulma on ollut jyrkempi kuin 90 astetta ja peruutuksen on vielä joutunut tekemään pimeälle puolelle. Auto kun oli laiturissa, näki kuljettajan paikalta repsikan ikkunasta kärryn perän ja silti vetäjän vasen etukulma oli melkein pihan reunassa. Piha kyseisessä paikassa oli pisaran muotoinen, siten että pihaan tultiin "pisaran" kärjestä ja pihaan tullessa kärjestä katsottuna "pisaran" vasemman sivun muodosti rakennuksen seinä, jonka takanurkassa sitten itse laituri oli. Kyllä joutui useamman kerran ottamaan eteenpäin ja käymään pihalla katsomassa. Tavaran vastaanottajan mukaan kukaan ei siihen laituriin aiemmin ollut moduulia peruuttanut. En kyllä itsekään olisi alkanut edes yrittämään, mutta perässä oli dollyn päällä irtoperä, joka paljastuikin keulastaan lastatuksi siten, että kahden pohjalla olevan lavan päälle olikin aina laitettu yksi lava päälle keskelle molempien lavojen päälle. Koita sellaista nyt sitten muljata vetäjään! Inssin peruutuskokeessa riittää, että itse yhdistelmä on suorassa siinä 7 metrin levyisellä radalla eikä sen tarvitse olla suorassa rataan nähden tai keskellä rataa. Laiturissa perävaunun on oltava suorassa n. 2,6 metriä leveällä kaistaleella, eikä niitä apuviivojakaan usein ole merkitty. Paikka kun vielä on niin ahdas, että yhdistelmän joutuu jättämään kulmaan, alkaa homma menemään jo aika tarkaksi.

        sit sinäkin peruutellut, tai siis hankaliin. Itse en ole peruutellut pimeältä puolelta ollenkaan, tai kerran yritin kääntää eräällä kapealla paikalla niin työharjoittelun aikana, kun ajoin harhaan, mutteihän siitä mitään tullut (onneks oli auton oma kuljettaja mukana, joka sitten käänsi sen, ku herätin hänet apuun). :DD Kurssilla taas peruuteltiin autohallin nurkan taakse, jossa oli vähän reilumpi kuin metsätienlevyinen tienpätkä ja sen vieressä korotettu nurmikkomäki. (voiks noin sanoo?) korkealla oleva mäkinen nurmikko kuitenkin ja toinenpuoli oli sitä hallin korkeeta seinää.
        Työharjoittelussa tuli peruuteltua laitureihinkin muitten rekkojen väliin. Täytyy sanoo et hankalaa oli, jos viereinen rekka ei ollut suorassa, vaan jätetty aika vinoon laituria kohti.
        Vaan kyl maar minuakin paperitehtaalla kehuttiin, että peruutinpa nopeampaa kuin jotkut miehet siihen laituriin. :)) Joillakin se ei meinaa kuulemma onnistua sitten niin millään. Mut tiiän kyl et aina se ei onnistu ammattilaiseltakaan, päivät ovat erilaisia aina.


      • 25,25
        paikkoihin oot kirjoitti:

        sit sinäkin peruutellut, tai siis hankaliin. Itse en ole peruutellut pimeältä puolelta ollenkaan, tai kerran yritin kääntää eräällä kapealla paikalla niin työharjoittelun aikana, kun ajoin harhaan, mutteihän siitä mitään tullut (onneks oli auton oma kuljettaja mukana, joka sitten käänsi sen, ku herätin hänet apuun). :DD Kurssilla taas peruuteltiin autohallin nurkan taakse, jossa oli vähän reilumpi kuin metsätienlevyinen tienpätkä ja sen vieressä korotettu nurmikkomäki. (voiks noin sanoo?) korkealla oleva mäkinen nurmikko kuitenkin ja toinenpuoli oli sitä hallin korkeeta seinää.
        Työharjoittelussa tuli peruuteltua laitureihinkin muitten rekkojen väliin. Täytyy sanoo et hankalaa oli, jos viereinen rekka ei ollut suorassa, vaan jätetty aika vinoon laituria kohti.
        Vaan kyl maar minuakin paperitehtaalla kehuttiin, että peruutinpa nopeampaa kuin jotkut miehet siihen laituriin. :)) Joillakin se ei meinaa kuulemma onnistua sitten niin millään. Mut tiiän kyl et aina se ei onnistu ammattilaiseltakaan, päivät ovat erilaisia aina.

        itellekin tuli yks juitsari kerran päivitteleen et eipähän oo kukaan vasikkamodulilla tälle puolelle(jakokuskien puoli, seinästä pihan reunaan noin 20m) laituriin pakittanut...tokasin takas että pakkohan se oli kun nuppikuskit oli runkoautojen puolella varanneet kaikki laiturit :D no sai kerrankin tällainen kloppi arvostusta osakseen...tämän jälkkeen sama juitsari laittoi samanlaisella keksinnöllä minne tahansa sanoen: ei siellä ennen oo käyty vasikkavehkeellä mut pakita pois jossei mahdu


    • K-Kaahari

      Kokemuksesta käsittelyn suhteen. Yleinen käsitys on että,kärry kytketään aina suorana. Toiset ei osaa kytkeä veturia kärryyn kuin suorana. Vaikka se on täysin mahdollista kytkeä linkustakin tai vinosta. Kertomastasi et kertonut oliko vastakkaisella puolella mistä kärryä lähestyttiin,oliko siellä miten lähellä seinä,aita tai joku ajoneuvo?? Johon olisi kärryn takakulma saattanut osua kun kärryä olisi vedetty pois siitä välistä. Tosin se oli siihen peruutettu niin,silloin se tila on ollut vastakkaisella puolella.

      Kuljettaja ja kuljettaja ovat erillaisia. Toinen ratkoo ongelmat ja se toinen ei.

    • josku itekin ajaessa

      Olihan tässä kyse täys perästä?Jos joku toi sen esim.tyhjällä lyhyt nupilla ja toinen tulee hakeen sitä pitkällä lastatulla nupilla voi olla ongelmia.Taas jos puolikas kärry kyllä pitäis saada pois jos sen on siihen joku tuonutkin.

    • hehe____

      ootsie melko mulkvisti ;) Toivottavasti joku tekee itsellesi samoin, ja jää vierestä katsomaan kun yrität mahduttaa sentin raosta pakettiautoasi seinän ja ferrarin välistä. Rikkoja maksaa.

    • Moby Sdick

      Poikasena pakittelin täysperiä laivan kanssa, oli koukku risteilijän ahterissa kiinni ja sain kyllä kärryt paikkoihin mistä maakrapu Penat ei mitenkään niitä pois saaneetkaan. Oli siellä kyllä monenmoista yrittäjää ja koettajaa, mutta hakematta jäi...............................

    • Rahti-Jaska

      Pojat puhuu, mutta älkää mulle puhuko, pitää olla kilometrejä ja metrejä takana ennenkuin tulee neuvomaan, mä peruutan puukengät jalassa ja vaikka sokkona paikkaan kuin paikkaan.
      Mua kyllä nauratti kun ajoin täysperää ja piti yhdestä myllystä hakea kuorma, oli sinänsä vitumainen paikka mullekin, tulivat sanomaan, että ei täällä oo käyty kuin nupilla ja jätä kärry pihaan tule nupilla, vittu mä sanoin mä en vekslaa kuormaa, pistin sen 25 metrisen täysperävaunun myllyn laituriin ja kulman takaa kahdella veklauksella, jätkät katto haavi auki, että toi kundi on ennenkin ajanut, vittu voin sanoo että Hesari ois mahtunut jus väliin toiselle puolelle, oli pikkuisen ahdas paikka ja mä en meinannut hytästä pääst ulos kun puukengät otti seinään kiinni.
      Siellä oli pihassa nuppikuskeja ja yksi puolikkaan kuski, joka ei pihaan päässyt, kahvit ne mulle tarjos ja sä oot ajomies, sanoin , että kiitti, mäkin otan neuvoja vastaan, mutta pitää olla metrejä takana, sillä joka neuvoo.
      Fiilinki oli kyllä korkealalla ja vittu kun mä lastasin kärriin ne lavat, niin pikkuisen kallistui vaunu ja piti poiskin päästä, lykkäsin pikku ykkösen laatikoon ja annoi kaasua, ei olis mahtuntu enään väliin a-nelose arkkia, mutta ulos tultiin ja ilman kylkikosketusta. Mä sanon, että se on ajomies, joka tonne myllyn pihaan menee pitemmällä nupillakin, mutta mä oon pikkuise vielä parempi.

      • Vagina.

        Ja sitten heräsit ja olit hiestä märkä. Onneksi oli vain unta.


    • Scaanian perässä

      Kyl määkin ajan paikkaan ja lupaan, että tulkaa perässä. Mää ajoin säkylästä pyykkiä jo 70 luvulla, ajettiin varuskuntiin täysperävaunun kanssa Vovlo f-86 oli veturina, oli hyvä ajo siihen aikkan kun varusmiehet purkas kuorma. Mun ajokoulu oli se kun vasikkaa väänsin linkussa laituriin. Mää läksin sitten pariksi vuotta hiekan ajoon sisulla ja sen jälkeen alko Scanian ajo, ensin Scania Vabiksella pohjoismaishin ja eurooppaan, sitten 140 superi ja ulos ajon 22 vuotta puolikasta ja täyttä. että tulkaa pojat perässä, on pikkuisen peruuteltu, laivoihinkin.
      Pitää vielä sanoa, että Scania on AUTO.

      • ivecolla

        Amis poikien leukailua. Tosimiehen teot puhuu puolestaan, ei tarvi täällä nimettömänä isotella.


    • -----------------

      Minulle sanoi kerran yksi sälli että hän pistää kärryn perään ja vetää sen pois sieltä minkä minä olen sen jättänyt.No pistin kärryn etupuskurin vetotappiin kiinni ja lykkäsin sen sillä 2 rakennuksen välistä.Ei hakenut kärryä pois ihan helpolla.5 tuntia oli kuulemma tapellut että sai sen pois.Pyöräkuormaajalla olivat lopulta vetäneet.Ei uhonnut sen jälkeen milloinkaan.Tosin sen naama oli näkemisen arvoinen kun seuraavana päivänä tuli vastaan.Oppi vissiin kerrasta ettei kannata uhota liikoja.

    • joojoo...

      No miksette viitsineet siirtää? Huvin vuoksiko ajattelit että hän pyytää apua?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      68
      2186
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1430
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1417
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      240
      1363
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1222
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      365
      1161
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      333
      1115
    Aihe