plokkarin työstä...

uusi keskustelija

Yritin kaivella arkistoista aiempia juttua plokkarin työstä, mutta vielä ois kysyttävää... Elikkä siis, kertokaahan plokkarin työstä kaikki oleellinen, kun oisin niin kovasti nyt haluamassa niihin hommiin! Minkä verran tienaa esim. illalta? Minkä mittasia vuoroja tehdään? Ymmärrän kyllä, että vaihtelua on eri paikkojen välillä, mut kertokaa nyt vaikka omia kokemuksia! Ja sit vielä kiinnostas tietää, että kuinka raskasta työ on fyysisesti ja henkisesti? Onko koko ajan järjetön kiire? Entä millasta kuntoa tai fyysisiä ominaisuuksia tarvitaan? Hieman mietyttää, ku ite oon tosi pienikokonen tyttö, että jaksanko kannella kymmeniä laseja ja nostella raskaita jääpala-astioita ja tiskejä yms... :/ En ole vielä päässyt kokeileen työtä itse, joten siksi kyselen. Turhahan se on töihin hakea, jos ei edes fysiikka riitä. Ei sillon varmaan pelkällä innokkuudella ja oikeella asenteellakaan pärjää... :( Niin ja sitten vielä kiinnostas tietää, että kuuluuko missään paikassa plokkarin työhön oksennusten tai vessojen siivousta, eli jotain tämmösiä TOSI likasia hommia?

10

10276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 vuotta

      Jossain kahvilassa tai lounaspaikassa blokkari kerää kahvikupit, lautaset ym. pois pöydistä, pyyhii pöydän ja järjestää tuolit. Monissa lounaspaikoissa asiakkaat vievät tarjottimella astiat kärryyn, jotka blokkari sitten käy viemässä tiskiin, laittaa lasit, lautaset ym. koreihin, ottaa pois puhtaasta päästä, vie takaisin hyllyihin etc.

      Baarissa taasen blokkari kiertää jatkuvasti ympäri baaria keräilemässä tyhjiä tai rikkinäisiä laseja pois, siivoaa tuhkiksia, tuo lasit tiskiin, pistää koriin ja koneeseen ja puhtaat roudaa takaisin omille paikoilleen.

      Baarissa blokkarit ovat (paikasta riippuen) esim. 20-02 tai 22-04. Toisaalta jos on hiljainen ilta niin sen neljän tunnin jälkeen voi käsky käydä että meeppä kotio.

      Blokkarin työ voi olla saakelin rentouttavaa, ei tarvitse miettiä mitään. Kiirehän siinä yleensä aina on, pienellä, sopivalla tavalla. Riippuen paljon siitä, miten sitä työtä tekee. Voihan sitä olla surkea työntekijä ja ottaa lungisti.

      Palkkaukseen en osaa vastata, kun oma palkkani on hieman enemmän mitä TES sanoo. Plus iltalisät, yölisät, pyhäpäivälisät ym.

      Itse en ole joutunut mitään vessoja siivoamaan. Mutta toisaalta, jos asiakas tiputtaa täyden olutlasin lattialle niin blokkari on se, joka siivoa. Koska baarimikko myy koko ajan -> lisää rahaa. Baarimikko ei voi siivota, koska sitten ei tule myyntiä. Oksennuksista en tiedä. Olen ollut niin "hyvissä" baareissa töissä, ettei siellä porukat oksentele pitkin tanssilattiaa.

      Blokkari avustaa baarin siivoamisessa, mutta nimenomaan vain baaritiskin siivoamisessa. Toki on jotain pöytien pyyhkimistä, tuolien järjestelemistä. lattian siivouksen hoitaa yleensä joku siivousfirma.

      • tarjoilija112

        Meillä blokkari on töissä 22-03 pe ja la -iltoisin.
        (Kyseessä todella suosittu pub-baari, jossa vain juomatarjoilua, ei ruokaa)
        Palkka on TES-mukainen. Näkee ravintola-alan työehtosopimuksesta, oisko jotain 8-9 e / tunti ilta/yö/pyhälisät, jotka on jotain 50c-1.5 e/h

        Blokkari vastaa ravintolasalin siisteydestä, tiskaa lasit, tuo ne jäähtyneinä takas baaritiskille tarjoilijoille. Meillä saa ainakin juosta koko vuoron (yleensä), ja taukoja ei ehdi pitää kun satunnaisesti (mitään ruokataukoja ei tosiaan ole, röökiähän ei nykyään saa ees yleensä henkilökunta polttaa, meillä saa vielä..)

        Työhön kuuluu myös tuhkakuppien tyhjennys (vielä pari vuotta, heh), rikkinäisten lasien sirujen siivous lattioilta, pöytien pyyhintä vars. alkuillasta (myöhemmin ei ehdi kun kantaa ja tiskata). Kun ravintola menee kiinni, blokkari yleensä tiskaa ja tarjoilijat siivoaa meillä salia ja tuo tiskiä.

        Joissain paikossa vain blokkari siivoaa pöydät ja joissain paikoissa kuuluu hommaan myös tyhjien pullojen ja tölkkien lajittelu illan päätteeksi.

        Oksennuksien siivous kuuluu myös blokkarille, samoin vessojen huolto (paperin lisäys tms). Tarjoilijat vaan myy ja myy... Hiljasempina iltoina meillä tarjoilijat auttaa kyllä blokkauksessa.

        Mutta semmosta...


    • ja näin meillä

      Meillä blokkarin hommaan kuuluu jokseenkin kaikki homma mitä yökerho pitää sisällään. Hiljaisena iltana tehdään driksuja eli myydään ja varsinaiset baarimikot opettaa ja blokkailee. Sit kiireellä saa kiikuttaa laseja, ei mitään taukoja. Juoksun määrä riippuu blokkarien määrästä. Aina ensimmäiset blokkarit laitetaan aluks lipunmyyntiin. En tiedä miksi, ehkä koska on kaikista yksinkertaisin homma ja kuitenkin opettaa skarpiksi. Siinä määrin blokkarin homma tarvitsee fyysistä kuntoa, että pitää jaksaa nostella isoja olutpakkeja ja kantaa täysiä koreja (useampaakin päällekäin). Mutta ei mielestäni mitään sellaista mistä ei selviäisi. Ja jokainen tekee oman jaksamisensa mukaan. Itse käyn salilla eli en voi ainakaan ruikuttaa ettei ole voimia, kun niitä voi kerran itse hankkia. En ole todellakaan pitkä, mutta en ole huomannut siinä mitään ongelmaakaan olevan, kunhan on nopea. Henkisesti työ ei rasita ollenkaan, koska siinä ei tarvitse miettiä yhtikäs mitään ja saa kuunnella musiikkia ja tanssiakin jos huvittaa=) Yötyö ei aina sovi kaikille ja aluksi on vaikeaa tottua, mutta helpottaa nopeasti. Työvuorot kuluvat nopeasti, jos vain on kiirettä. Jos on hiljaista, niin menee tylsäksi. Laseja jokainen kantaa niin paljon kerrallaan kun jaksaa, eikä nekään paina varsinaisesti paljoa, mutta se, että ne saa vietyä ehjänä tiskiin, se vaatii aluksi varovaisuutta. Jääpala-astiatkaan ei ole todellakaan mitään raskaita. Meillä oksennuksen siivoamisesta kilahtaa 50€ lisää palkkaa ja siihenkin luutuamiseen on omat niksinsä;) Mutta edellisessä paikassa oksu-maksun sai itse nyhtää asiakkaalta (niin paljon kun kehtasi pyytää) VAIN jos sai verekseltään kiinni. Työkaverit on omasta mielestäni parasta alalla, aina on kivaa vaikka oliskin vähän huono päivä. Hauskaa hommaa ja eipähän tarvitse miettiä mitä tekisi viikonloppuna =) Niin, ja itse olen töissä ainoastaan viikonloppuisin, joskus keskiviikkonakin ja yhdestä vkonlopusta saan palttiarallaa n. 150€ käteen.

      • blokkari85

        yhdestä illasta ei todellakaan saa mitään 150e käteen!!!


      • n

        Tarvis olla 15e tunti ja 15 tuntinen päivä että sais sen 150! mikäköhän baari/yökerho on 15h auki?!!? hanki aivot


      • tattimusmus
        n kirjoitti:

        Tarvis olla 15e tunti ja 15 tuntinen päivä että sais sen 150! mikäköhän baari/yökerho on 15h auki?!!? hanki aivot

        Kyl tuo 150 on ihan mahdollista ku tienaan ite melkeen saman (140e tipit) ja oon vasta harjottelijapalkalla.. pitäis ens kuussa nousta tuntipalkka melkeen eurolla ;D

        Viikonloppu käsittää sellaiset päivät kuin perjantai, lauantai ja joissain tapauksissa sunnuntain, eli ei tartte olla sitä 15 tuntii putkeen.. voi mennä välillä kotiin nukkumaan ;D

        Juu mut kuten täs on tulluki ni blokkarit kerää astioita ja tiskaa ja pitää sellasta yleistä järjestystä.. Mä esim pyyhin pöytiäkin.. ja vaikka mut on blokkariks palkattu ni en tee pelkästään niitä hommia sillä oon niin pienessä paikassa.. pikkuhiljaa mut opetettiin baarimikoks. Kivaa on ollu.. Humalaisten kanssa on yllättävän hauskaa jutella :D
        Et ihan jees :D


      • pipsiii
        tattimusmus kirjoitti:

        Kyl tuo 150 on ihan mahdollista ku tienaan ite melkeen saman (140e tipit) ja oon vasta harjottelijapalkalla.. pitäis ens kuussa nousta tuntipalkka melkeen eurolla ;D

        Viikonloppu käsittää sellaiset päivät kuin perjantai, lauantai ja joissain tapauksissa sunnuntain, eli ei tartte olla sitä 15 tuntii putkeen.. voi mennä välillä kotiin nukkumaan ;D

        Juu mut kuten täs on tulluki ni blokkarit kerää astioita ja tiskaa ja pitää sellasta yleistä järjestystä.. Mä esim pyyhin pöytiäkin.. ja vaikka mut on blokkariks palkattu ni en tee pelkästään niitä hommia sillä oon niin pienessä paikassa.. pikkuhiljaa mut opetettiin baarimikoks. Kivaa on ollu.. Humalaisten kanssa on yllättävän hauskaa jutella :D
        Et ihan jees :D

        minulle luvattiin blokkarin hommat syksystä alkaen. Onko oksennusten siivous siis blokkareiden vaiko siivoojien juttu? Kaikki puhuu vähän ristiriitaisesti !


      • yleensä paikalla
        pipsiii kirjoitti:

        minulle luvattiin blokkarin hommat syksystä alkaen. Onko oksennusten siivous siis blokkareiden vaiko siivoojien juttu? Kaikki puhuu vähän ristiriitaisesti !

        vasta aamulla, joten jos siellä illan aikana joku oksentelee, joutunee blokkari siivoomaan


      • kokkipoeka
        yleensä paikalla kirjoitti:

        vasta aamulla, joten jos siellä illan aikana joku oksentelee, joutunee blokkari siivoomaan

        Ootteko sit mitä koulutukseltanne? ite valmistun ravintolakokiks mutta baarityöskentelyyn oon ite kans ehtiny tutustumaan tiskin toiseltaki puolelta muutaman kuukauden ajalta=) ja tosiaan iha tosi rento sekä mukava meininki yleensä kuten on lukenuki ja työkaverit ihan parasta(paitsi tietenki joka paikassa on yleensä se joku ei-niin-kiva)..enemmän se semmonen rento meininki ja ihmisten kanssa oleminen iskee enemmän kun sit ihan ravintolassa keittiöpuolella kökkiminen vaikka palkka saattaski olla ehkä hitusen parempi


      • Anonyymi
        blokkari85 kirjoitti:

        yhdestä illasta ei todellakaan saa mitään 150e käteen!!!

        todellakki jäää :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe