vinkkejä kutomiseen

Kylmät jalat

Olen joskus kauan sitten oppinut kutomaan sukkia, mutta taito on päässyt ruostumaan. Haluaisin tehdä pehmeitä paketteja. Antaisiko joku oikein kädestä pitäen neuvoja ja vinkkejä kutomiseen?

11

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja käspaikan
    • Kylmät jalat

      Kiitokset todella hyvistä linkeistä. Muistuuhan se tietysti mieleen, kun vain alkaa kutomaan. Nyt aloitan uudella innolla kutomisen.

    • Kutoja

      luinpa viestisi vahingossa kun luulin sen käsittelevän KUTOMISTA. Vaan sinäpä kysyitkin neulomisohjeita...

      terv. useiden kangaspuiden omistaja ja KUTOJA

      • Kylmät jalat

        Meilläpäin neulominen tarkoittaa just kutomista. Sukkapuikot on kutimet, eli sukkia kudotaan. Murretta on monenlaista.


      • kangaspuilla
        Kylmät jalat kirjoitti:

        Meilläpäin neulominen tarkoittaa just kutomista. Sukkapuikot on kutimet, eli sukkia kudotaan. Murretta on monenlaista.

        teette?

        Muuten, 'alkaa kutomaan' ei ole hyvin sanottu millään murteella. Se on 'alkaa kutoa', tai täällä koko maan kattavalla palstalla tietysti kohteliaampi sanoa 'alkaa neuloa'.

        Enpä nyt kehtaa enempi neuvoa, laiskottaa.


      • lienee
        kangaspuilla kirjoitti:

        teette?

        Muuten, 'alkaa kutomaan' ei ole hyvin sanottu millään murteella. Se on 'alkaa kutoa', tai täällä koko maan kattavalla palstalla tietysti kohteliaampi sanoa 'alkaa neuloa'.

        Enpä nyt kehtaa enempi neuvoa, laiskottaa.

        jossain muualla... Mä aloin kans just kutomaan sukkia;)


      • murteella
        kangaspuilla kirjoitti:

        teette?

        Muuten, 'alkaa kutomaan' ei ole hyvin sanottu millään murteella. Se on 'alkaa kutoa', tai täällä koko maan kattavalla palstalla tietysti kohteliaampi sanoa 'alkaa neuloa'.

        Enpä nyt kehtaa enempi neuvoa, laiskottaa.

        Jaa, mää ainaki ruppe kutoma ku mää tee sukki. ;)


      • Anonyymi
        murteella kirjoitti:

        Jaa, mää ainaki ruppe kutoma ku mää tee sukki. ;)

        Juu, minäkin kudon puikoilla tai kangaspuilla, ja neulon neulalla. Ei sukkapuikkoja turhaan sanota kutimiksi.


      • Anonyymi
        kangaspuilla kirjoitti:

        teette?

        Muuten, 'alkaa kutomaan' ei ole hyvin sanottu millään murteella. Se on 'alkaa kutoa', tai täällä koko maan kattavalla palstalla tietysti kohteliaampi sanoa 'alkaa neuloa'.

        Enpä nyt kehtaa enempi neuvoa, laiskottaa.

        Noin minullekin on jo koulussa opetettu. Harmi vain, että nykyään oikeakielisyyden valvojat hyväksyvät myös "alkaa tekemään". Itse en käytä tuota, paitsi ehkä puheessa.


      • Anonyymi
        kangaspuilla kirjoitti:

        teette?

        Muuten, 'alkaa kutomaan' ei ole hyvin sanottu millään murteella. Se on 'alkaa kutoa', tai täällä koko maan kattavalla palstalla tietysti kohteliaampi sanoa 'alkaa neuloa'.

        Enpä nyt kehtaa enempi neuvoa, laiskottaa.

        Nolottaako neuvominen, heh? Taas tuli yksi murre-eroavaisuus.


    • se linkkien antaja

      Yksi lisäapukeino jonka itse hoksasin vasta pari vuotta sitten: osta kahdet samankokoiset sukkapuikot niin voit KUTOA molempia sukkia yhtä aikaa, niin saat tehtyä joka palan saman kokoiseksi ja samoilla silmukoilla eli saat helpommin samankokoiset sukat.

      Ja sille murrenipottajalle: grow up & get a life.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe