koulukiusaaminen

jen83

en huomannu täällä aiempaa tämmöstä kirjotusta, niin aattelin kirjottaa. olen nyt siis jo 24-vuotias nainen.

minua kiusattiin koulussa reilusti yli 10 vuotta. ajatella se jatkui lukiossakin, vaikka luulisi, että siellä ovat jo sen verran aikuistuneet, ettei semmosta tapahtunu

sen seurauksena mulle tuli paha paniikkihäiriö, joka paheni sosiaalisten tilanteiden kammoks ja lisäks mulle tuli vakava masennus. kumpikin tuli yläasteella

olen ollut masennuksen takia sairaalassa. kyllä sitä välillä toivoo, että saisvat kiusaajatkin kokee tämän paniikkihäiriön. tietäisvätpähän sillon, mitä tekivät mulle.

mun koulukiusaaminen oli väkivaltasta niin henkisesti kuin fyysisesti

mun maine pilattiin kokonaan ihan perättömillä jutuilla, mitä en ollu ikinä tehny..

mua syrjittiin , haukuttiin, ja tehtiin erilaista väkivaltaa. rehtori ei antanu vaihtaa luokkaa, vaikka menin monesti itkien, että haluan vaihtaa luokkaa, kun rinnakkailuokalla ois ollu kavereita pari.

en nyt jaksa kirjottaa kaikkee, mutta voitte kysellä.

sen verran vielä, että olisin valmis vaikka televisiohaastatteluun tai muuten puhumaan vaikka kouluissa tästä asiasta. voisi helpottaa monen nuoren elämää ja tietysti tehdä ihmisille selväksi, mitä kiusaamisesta voi seurata. jos haluatte kuulla enemmän minun koulukiusaamisesta, tai jos on kysyttävää, niin otan ilomielin vastaan kysymyksiä, joihin vastaa 100 prosenttisesti. kerron myös ilomielin lisää kiusaamisestani, jos vaan haluatte

22

2539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin92

Suo kiusattiin aika paljon näköjään koulussa.
      Minua ite ollaan kiusattu 2,5v koulussa hyvin rankasti ala-asteella koska olen poika se oli tosi väkivaltaista sain helposti kerättyä vaikka 18 mustelmaa jalkoihin (laskin yks kerta huvin vuoks)
      Hyvin moni kiusasi minua (kiusaus sijoittui 3luokasta-5 luokan loppu kohtiin) tytöt ja pojat haukkui ja pojat hakkasivat verille.
      Ja tästä alkaa sitten vasta hauskuus koska minä kerroin ekan kerran että muo kiusataan PAM 30min Jälki-istontoa minulle eikö olekkin hauskaa kun koitetaan kertoa että minua kiusataan.
      Minä jouduin noina aikoina hyvin monta kertaa jälki-istuntoon ihan tyhmistä syistä kuten lumen potkimisesta ajatelkaapa sitä.
      Ja olen saanut 1h jälki-istuntoa siitä kun muka heitin kaks kertaa isomman kiven yhen pikku rikkaan tytön päälle vaikka mitä mä heitin oli vaan ihan pikku kiviä sen ohi tämän jälkeen minun luottamus opettajiin katosi kokonaan.
      Minä itse masennuin vähän ja yritin itsaria mutta ennen itsari älläsin että vaikka minua kiusataan ajattelin että tämä vaan tekee minusta vahvemman ja pääsen kuitenkin pois ala-asteelta ja niin kävi. Nykyään minua ei kiusata ja mitään sellaista ja olen normal student ja hyvin menee ja kestän hyvin kipua ja henkistä kipua tai mitä sitä nyt sanotaan että kaikille kiusatuille ajatelkaa niin että tämä vahvistaa sinua paljon.

• sama juttu (m84)

itseäniki kiusattii ala-asteelta ylä-asteen
        7 luokan loppuun.

olin silloin vähä nössö joka ei uskaltannu antaa takas!

sitte rupesin kaymää kasilla salilla, ja antaa porukalle takas ni sit se loppu ja sen jälkee ei enää kiusattu, eikä kisata nykyääkää enää missää!

jännä juttu nykyään entise kiusaajat on kavereita!
        mut siltiki kannan viel niille kaunaa!
        ja joskus känissä ku on ni tulee niille vittuiltuu!:)
        enkä oikeesta pidä niitä kunnon kavereina.

Mut johtuu lähinnä siitä et asun pienessä kylässä jossa näkee porukkaa joka päivä ja kiusaajat olivat lähinnä oman kylän poikia!

ittelläki on itesetunto lähinnä sen takia menny
        ja olen jossaki asioissa vielä sen takia tosi ujo!

mut pitää sanoa et itteäki se vahvisti tosi paljon ja kestän sen ansiosta mitä vain!

joskus sitä vaa masentuu vähäks aikaa ku ajattelee kuinka paska jätkä ite on!

vaikka tällä hetkellä menee ihan hyvin!

ja viel joku päivä näytän kaikille et en oo mikä paska jätkä!

oon jonkun verran saannu itseluotamusta takas
        mut ei se koskaa tuu korjautuu entiselleen!

ja oon sannu muutettuu itteäni ihmisenä jonkun verran semmoseks ku oon halunnu!

teen nykysin poke/järkkäri hommia ja lisäks mallin hommat oon alottannu puol vuotta sitte!

• m(84)
        sama juttu (m84) kirjoitti:

itseäniki kiusattii ala-asteelta ylä-asteen
        7 luokan loppuun.

olin silloin vähä nössö joka ei uskaltannu antaa takas!

sitte rupesin kaymää kasilla salilla, ja antaa porukalle takas ni sit se loppu ja sen jälkee ei enää kiusattu, eikä kisata nykyääkää enää missää!

jännä juttu nykyään entise kiusaajat on kavereita!
        mut siltiki kannan viel niille kaunaa!
        ja joskus känissä ku on ni tulee niille vittuiltuu!:)
        enkä oikeesta pidä niitä kunnon kavereina.

Mut johtuu lähinnä siitä et asun pienessä kylässä jossa näkee porukkaa joka päivä ja kiusaajat olivat lähinnä oman kylän poikia!

ittelläki on itesetunto lähinnä sen takia menny
        ja olen jossaki asioissa vielä sen takia tosi ujo!

mut pitää sanoa et itteäki se vahvisti tosi paljon ja kestän sen ansiosta mitä vain!

joskus sitä vaa masentuu vähäks aikaa ku ajattelee kuinka paska jätkä ite on!

vaikka tällä hetkellä menee ihan hyvin!

ja viel joku päivä näytän kaikille et en oo mikä paska jätkä!

oon jonkun verran saannu itseluotamusta takas
        mut ei se koskaa tuu korjautuu entiselleen!

ja oon sannu muutettuu itteäni ihmisenä jonkun verran semmoseks ku oon halunnu!

teen nykysin poke/järkkäri hommia ja lisäks mallin hommat oon alottannu puol vuotta sitte!

tämmönen juttu sanoo!

et sit mul ei oo nykysin yhtää kaverii!

ku nääkää ei oo mitää kunnon kavereita en ees enää pyöri näitte kaa mut joskus niihin kylällä törmää!

joudun aina olemaan yksin ja menee joka paikkaa yksin menimpä baarii tai muualle!

mut toisaalta sitä on oppinnu olee yksin ja viihtyy omassa seurassaa eikä tarvii muita!

mut se tekee taas sulkeutuneeksi,
        vaikka muuten oon sosiaalinen ihminen!

• niille näytän takaisin

Tämäpäs sattui. olen itsekkin 24 vee nuori nainen ja entinen koulukiusattu. muakin on kiusattu niin henkisesti kui fyysisellä tasolla, joka oli potkimista alapäähän. olen kovsti miettinyt syitä miksi niin pääsi tapahtumaan?? ehkä yksi syy oli, jos olin ihastunut johonkin... tiijä häntä, mutta olen itsekkin kiusannut vaikka enemmän mua on kiusattu kui ite oisin kiusannut. tein sen ihan ymmärtämättömyyttäni olin sillo ala-asteella pieni kakara. olenkin pohtinut et jospa oikeat syyt kiusaamiseen piilee siinä et tekeekin sen ymmärtämättömyyttään, kateuttaan, katkeruuden takia, ehkä mustasukkaisuuden takia. nää olis niinku näitä perussyitä, joita peitellään sanomalla "noku sil on niin väärävlaiset housut", vaik todellisuudessa se onkin jotai aiva muuta. kiusauksen seurauksena tunnen nyt hieman mustasukkaisuutta siitä, jos näen ihan tuntemattomiakin rakastuneita pareja kulkevan käsi kädessä... olen kasilta tuntenut kuin tuntuu siltä et selkäni takana puhuttais paskaa ja naurettais (tätä fiilistä ei kaikki ymmärrä, vaik jokaisellahan meillä sellaista on). mul se on enemmän. lisäks olen täysin epävarma itestäni. etsin itseänikoko ajan. luulin jo tuntevani itseni, mut en näköjään tunnekkaan. mul on asperger ja se on yksi syy siihen kun en pystynyt puolustautumaan. itsetunto on kiikun kaakun, välillä ylhäällä ja välillä alhaalla tai täysin nolla. olen kyllä tyytyväinen itseennni mutta kun näkee kadulla kauniita naisia laitettuja hyvin pukeutuneita ja niin edelleen, tulee heti fiilis "et kunpa mäki oisin tollanen." vaikka olenkin ystävällinen ja mukava ja näin niin olen silti jollain tavalla epääsosiaalinen. vaik en viihdy baareissa, en viihdy paikoissa joissa on nuorisoa, juuri sitä hyvännäköistä porukkaa. mieli tekis käydä konserteis ja näin mut se väkijoukko ahdistaa. olen ujo ja hiljainen. Mul oli kans syrjimistä.
      ja olen edelleenkin yksinäinen.

Jos sitä juorutaan pahaa ihmisestä, joka on epävarma, koittaakseen muuttaa häntä ilkeäksi. Jos sitä kiusaamisessa yritetäänkin tehdä kiusattu ilkeäksi. tälläistä olen pohtinut ja olisin yliopistolla tekisin väitöskirjaa kiusaamisesta. ite ainakin oon valmis kirjoittamaan omaa tarinaa nuorisolle tytöstä joka joutuu kiusatuksi.

• jen83

juu. sen verran unohin kertoo, että kun olin yläasteella ja pari poikaa potki minua. ihmettelin, kun käyttäytymis- ja huolellisuusnumeroni tipahti. kerroin siitä opettajalleni, joka oli puhunut rehtorin kanssa siitä. no, yhtenä aamuna rehtori pyysi minut vihaisena huoneeseensa ja sit kertoi, että oli laskenu mun käyttäytymis- ja huolellisuusnumeroo, koska mun pitää oppia käyttäytymään, kun ne pojat potki mua. en voi käsittää tuota

luulisi, että lukiossa on viisaampaa porukkaa, mutta siellä , missä kävin päivälukioo oli niin idiootteja tyttöjä,jotka olivat niin pentumaisia, että kiusasvat mua. kuvitelkaa lukiolaiset!!!!

juu... myöhemmin lisää. laittakaa tänne lisää omia kirjoituksia

• jotain vikaa

minua on kiusattu ala-asteelta ylä-asteelle, ala-asteella kiusaaminen oli väkivaltaista, ylä-asteella ei enää, silloin olin lähinnä syrjitty, ala-asteella minulla ei ollut yhtäkään ystävää ja tytöt ja pojat haukkuivat ja pojat hakkasivat, tytöt eivät halunneet olla edes lähelläni ja kukaan ei halunnut olla parini ryhmätöissä eikä istua vieressäni. oli kerran yhdellä "kaverilla" kylässä kolmannella, mutta hän ei viitsinyt olla kanssani koulussa, hän sanoi että minua kiusataan koska olen "älyllisesti kehittymätön" ja että en saa puhua hänelle koulussa. minulla tosiaan epäiltiin vahvasti keskittymis häiriötä ylä-asteellä, mutta ei mielestäni oikeuta kiusaamiseen. en sinänsä pelkää sosiaalisia tilanteita vaikka olen vähän eristyvä,
        mutta ahdistun ihan hirveästi siitä, jos olen todella suuressa ja tiiviissä ihmisjoukossa, esim.
        alennusmyynnissä, ruuhkaisella kadulla/ käytävällä, alan hikoilla ja päähän sattuu ja alkaa huimata enkä pysty ajattelemaan selkeästi, tahdon vain pois, toinen ahdistava asia on esim. koulun juhlat, joulujuhlaan en mene koska meillä todistekset on jaettu ennen, minua ahdistaa todella paljon istua siellä ihmisten keskellä liikkumatta todella pitkä aika, enkä yleensä pystykään siihen, luokassa se ei ole ihan niin paha koska siellä ei välttämättä ole niin hiljaista, pahentavia tekijäitä siis: tungos, ihmisten suurimäärä, se että olen yleensä ihmisten keskellä, hiljaisuus ja pakko pysyä paikallaan, kukaan perheestä ei ymmärrä tätä ja heidän mielestään olen vain outo ja vaikea ihminen, kai olenkin. toivon että joku kertoo mitä tämä on koska en ole nähnyt muilla tällaista.

• Nuorisotyöntekijä
        jotain vikaa kirjoitti:

minua on kiusattu ala-asteelta ylä-asteelle, ala-asteella kiusaaminen oli väkivaltaista, ylä-asteella ei enää, silloin olin lähinnä syrjitty, ala-asteella minulla ei ollut yhtäkään ystävää ja tytöt ja pojat haukkuivat ja pojat hakkasivat, tytöt eivät halunneet olla edes lähelläni ja kukaan ei halunnut olla parini ryhmätöissä eikä istua vieressäni. oli kerran yhdellä "kaverilla" kylässä kolmannella, mutta hän ei viitsinyt olla kanssani koulussa, hän sanoi että minua kiusataan koska olen "älyllisesti kehittymätön" ja että en saa puhua hänelle koulussa. minulla tosiaan epäiltiin vahvasti keskittymis häiriötä ylä-asteellä, mutta ei mielestäni oikeuta kiusaamiseen. en sinänsä pelkää sosiaalisia tilanteita vaikka olen vähän eristyvä,
        mutta ahdistun ihan hirveästi siitä, jos olen todella suuressa ja tiiviissä ihmisjoukossa, esim.
        alennusmyynnissä, ruuhkaisella kadulla/ käytävällä, alan hikoilla ja päähän sattuu ja alkaa huimata enkä pysty ajattelemaan selkeästi, tahdon vain pois, toinen ahdistava asia on esim. koulun juhlat, joulujuhlaan en mene koska meillä todistekset on jaettu ennen, minua ahdistaa todella paljon istua siellä ihmisten keskellä liikkumatta todella pitkä aika, enkä yleensä pystykään siihen, luokassa se ei ole ihan niin paha koska siellä ei välttämättä ole niin hiljaista, pahentavia tekijäitä siis: tungos, ihmisten suurimäärä, se että olen yleensä ihmisten keskellä, hiljaisuus ja pakko pysyä paikallaan, kukaan perheestä ei ymmärrä tätä ja heidän mielestään olen vain outo ja vaikea ihminen, kai olenkin. toivon että joku kertoo mitä tämä on koska en ole nähnyt muilla tällaista.

Kaikille kiusaamista kokeneille puhumaan ammatti-ihmisille tai vapaaehtoisille mielenterveystahoille. Paniikki- ahdistuskohtaukset eivät mene itsestään ohi, vaan ne tarvitsevat hoitoa. Oireet kuulostavat post-traumaattiselta stressiltä, joka yleensä seuraa joko väkivaltaisia kokemuksia tai onnettomuutta. Pitkäaikainen henkiselle ja fyysiselle väkivallalle altistuminen edesautaa sen puhkeamista ja hoitamattomana saattaa johtaa muihin mielensairauksiin kuten vakava masennus, skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Suosittelen hakeutumaan avun piiriin vilpittömästi.

• Nuorisotyöntekijä
        jotain vikaa kirjoitti:

Sinussa tuskin itsessäsi on vikaa. Ihmiset ovat julmia ja vika on lähinnä kiusaajassa. Heikompien kiusaaminen on merkki kiusaajan heikosta itsetunnosta. Hänen täytyy tallata muita jalkoihinsa, jotta pääsee itse ylemmäksi. Usein kiusaajat saattavat olla itse entisiä kiusattuja. Sisältä he ovat epävarmoja ja rikkinäisiä ihmisiä. Älä missään nimessä syytä itseäsi.

• jamskally
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

Sinussa tuskin itsessäsi on vikaa. Ihmiset ovat julmia ja vika on lähinnä kiusaajassa. Heikompien kiusaaminen on merkki kiusaajan heikosta itsetunnosta. Hänen täytyy tallata muita jalkoihinsa, jotta pääsee itse ylemmäksi. Usein kiusaajat saattavat olla itse entisiä kiusattuja. Sisältä he ovat epävarmoja ja rikkinäisiä ihmisiä. Älä missään nimessä syytä itseäsi.

En nyt juuri muista loppunumeroitasi jen,mutta oliatko 86?
        No, hälläväliä, mikset kuitenkin kysyisi sitä Mtv3 haastattelua, kun nyt tämä asia on noussut lähes kaikissa kouluissa puheeksi!

• sosiaalityöntekijät imee pe...

Kaikille kiusaamista kokeneille puhumaan ammatti-ihmisille tai vapaaehtoisille mielenterveystahoille. Paniikki- ahdistuskohtaukset eivät mene itsestään ohi, vaan ne tarvitsevat hoitoa. Oireet kuulostavat post-traumaattiselta stressiltä, joka yleensä seuraa joko väkivaltaisia kokemuksia tai onnettomuutta. Pitkäaikainen henkiselle ja fyysiselle väkivallalle altistuminen edesautaa sen puhkeamista ja hoitamattomana saattaa johtaa muihin mielensairauksiin kuten vakava masennus, skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Entäs kiusaajat? Eivätkö he tarvitse apua?

• kiusaaja paskanen ihminen on

Suojellaan siis kiusaajia? Kiusaajille ei käy mitenkään, koska heitä pitää sääliä "ongelmien" takia? Älä kuule naurata. On monilla muilla paljon pahempia ongelmia eivät he kiusaa muita eikä heitä suomalainen sosiaali- ja koulujärjestelmä suojele!!!!!!!!!

• jen83
        jamskally kirjoitti:

En nyt juuri muista loppunumeroitasi jen,mutta oliatko 86?
        No, hälläväliä, mikset kuitenkin kysyisi sitä Mtv3 haastattelua, kun nyt tämä asia on noussut lähes kaikissa kouluissa puheeksi!

moi!

joku teistä ehdotti, että menisin haastatteluun MTV#:lta. TOSI MIELELLÄNI MENISIN! en vaan tiiä, mistä, kertokaa!! tää on mulle tosi tärkee juttu! haluan auttaa muitakin!

• koulukisattu

Tämä asia on todellakin otettu nyt vasta esille julkisella tasolla.

Olen koulukiusattu noin 15 vuotta sitten yläasteella.
      Koko yläasteaika pilattiin minulta, ja siinä sivussa koko elämäni.

Vasta viime vuosina olen ymmärtänyt, etten luota ihmisiin, en tukeudu keneenkään, olen hyvin itsenäinen, yksinäinen.
      Tämä on varmasti osittain seurausta jatkuvasta pakoilusta koko yläasteajan. Pelotti mennä kouluun, syrjäydyin. Menetin rakkadenkohteeni, en uskaltanut tehdä aloitetta, hävetti olla koulukusattu.

Eivät silloiset tekijät varmasti tiedä mitä saivat aikaiseksi.
      Mahtaako heitä kiinnostaa, ei kiinnosta minua. Miten he voivat, ei kiinnosta minua...

Olen myös jälkeenpäin katkaissut kaikki yhteydet nuoruusaikani "tuttuihin" enkä ole juurikaan pystynyt luomaan mitään kestävää suhdetta jälkeenpäinkään. Tuskin keneenkään voi luottaa...

Vasta nyt olen ymmärtänyt tuon ajan todellisen merkityksen.
      Pilasivat elämäni, en ollut riittävän voimakas nousemaan ylös, vielä tähän päivään mennessäkään.

Kiitos teille jotka yritätte estää saman tulevita sukupolvilta.
      Siinä on kova työ edessä...

• koulukiusattu

Kun olin koulukiusattu, ei kukaan puuttunut asiaan.
        Kaikki näkivät, oppilaat, opettajat, kaikki katsoivat sivuun. Ei mitään apua..
        En ole katkera, no. luultavasti olen, katkera maailmalle.
        Mutta en kuitenkaan suoranaisesti.
        Minusta tuli hyvin vaatimaton ihminen. Nautin erittäin pienistä asioista enkä tavoittele suuria.
        Jonain päivänä.. ei.. en usko että koskaan unohdan niitä aikoja.

• FFFFFFFFFF

sanon tässä vaan että ala-aste on se pirullisin paikka kiusaamisen suhteen.

• jen83

kyllä mulla ainakin yläaste oli se pahin. outoo kyllä, kun kiusaajat oli niin isoja ja vanhan olosia, mutta sitten sortuu tuommosiin. eikös se osoita, että e on sisältä pentuja, ulkokuori pettää.

• ...

ite oon ollu kiusattu koko ala asteen ajan potkittu lyöty ja haukuttu ainiin ja vielä suihkussa kasteltu.. kaikki sen takia että olin luokan pienin... ja sitten yhtenä kertana kun päätin kampata yhden kiusaajan niin eikö se ruvennut märisemään ja opettaja nähnyt ja kuka olikaan sen 1h jälki-istunnossa. no olihan se ymmärrettävää... mutta mitä muuta voi asialle tehdä? sanoa kiitos? kääntää toinen poski? se on p**** puhetta se että toisen posken kääntäminen nykypäivänä auttaa. pitäs vaan ite olla semmonen välinpitämätön ajattelematon kusipää että sais olla rauhassa. niin ja onhan se kiva sitte ku meni kotia niin äitee anto selekään ku käveli kurasilla kengillä sisälle....

• vastaathan pian

Hei!!! teen sellasita tutkimusta koulutehtävänäni ja olisin kiinnostunut tietämään muutamia esimerkkejä väkivallasta, sekä henkisestä että fyysisestä. Ja eritoten siitä kerroitko opettajalle? oliko opettajalla aikaa paneutua tilanteeseen ja kuinka ne suhtautuivat? mikä olisi opettajan paras apukeino? huomasivatko opettajat kiusaamisesi ja puuttuivatko he siihen?

• jen83

voisitko laittaa osottees mulle osottees mailiin, niin kirjotan sulle tarinani

• Anonyymi

Olen sitä mieltä että rikkailta kiusaajilta olis kiva leikata tuloja reilusti hallitukselle leikkaus toive rikkailta kiusaajilta enemmän verotusta.

• Anonyymi

Tämä vanha aihe mutta nykyäänkin niin ajankohtainen. Omat lapseni jo aikuisia mutta esikoiseni kävi läpi tuon koulukiusaus helvetin, joka alkoi jo ala-asteella jatkuen ylä-asteen viimeiseen päivään. Ammatti koulussa toisella paikkakunnalla tuota ei enää tapahtunut ja poikamme sai aitoja ystäviä. Ihan ehjin mielinhän nuori lapsi ei kehityksen herkässä vaiheessa tuollaisesta vuosia kestävästä piinasta selviydy. Mutta nyt kuitenkin kaikki suht hyvin.
      Katsoin juuri norjalaisen aiheesta tehdyn dokumentin jossa kerrottiin kahden nuoren tarina toinen nyt jo aikuinen ja toinen ei selviytynyt vaan päätti päivänsä 2015, vain 12 v ikäisenä.😢 Tuo todella kosketti ja järkytti.
      Dokumentissä haastateltu koulun rehtoria ja juurikin kuulosti niin tutulta. On pidetty kiusaajien ja kiusatun välisiä kokouksia. Samioin meille selitettiin. No, noissa kiusattu aina yksin alistettuna altavastaajana useaa kiusattua vastaan. Monesti noiden kokousten jälkeen kiusaaminen vain pahentuu.
      Dokumentissä paljastui että kiusaamisesta ei oltu informoitu vanhempia lainkaan, ei kiusatun, eikä kiusaajien, niin tuttua.
      Itse joskus soitin koululle kun poikani polkupyörä oli välitunnilla rikottu ja pyöräilykypärä heitetty roskiin. Tekijän nimet olivat selvillä, rehtorin asenne oli, "pojat on poikia", ja että tekijöistä olisi hankala saada varmauutta. Kerroin teolla olleen silminäkijän ja tekijöiden nimet. No ohje oli ottaa tekijöiden vanhempiin yhteyttä, asia ei kuulemma kuulu koululle. Korvaus kypärästä kyllä saatiin lukuisien soittelujen jälkeen, vaikka "ei meidän poika ole sitä tehnyt". Koulu ei rankaissut mitenkään ja syykin selvisi, kiusattujen isät ja rehtori pelasivat samassa puulaakiporukassa jalkapalloa.
      Norjassa tehty lakimuutos jossa laki vaatii kuntia ja sitä kautta kouluja ryhtymään pikaisiin toimiin koulukiusaamista vastaan, oliko 5 päivää. Jos näin ei käy, voi vanhemmat jättää maakuntavirastoon selvityspyynnön, helposti nettisivuilta. Ja välittömästi lähtee tutkinta käyntiin ja jos laiminlyöntejä löytyy, kuntaa, koulua, rehtoria, opettajia uhkaa sakkorangaistus.
      Yhtäkaikki ei kaikkeen syypää ole koulu, vaan monesti syy on kotioloissa ja kasvatuksessa. Miten kotona opetetaan kohtelemaan kanssa ihmistä ja välittämisestä toisesta.... Loppupeleissä kotoa kaikki lähtee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      86
      2341
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      19
      2272
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1818
    4. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1477
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1472
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      162
      1253
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1042
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      68
      969
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe