2-T ruisku vai 4-T EFI?

Nimetön

Etsin sopivaa moottoria 6-m ht-veneeseeni
hevosia tulisi olla 90-115
Uistelen melko paljon mutta myös muuta ajoa

Kokemukset kaikista 4t ja ruisku 2t kiinnostaa(etec,tldi,optimax) kokoluokassa 90-115hv

Millaisia kokemuksia suzukista?

Mitä konetta suosittelisitte?

ps. 70hv 2t evikka -87(tuorevoitelu,kaukoohj,trimmi,sähköstart.) myynnissä jos joku tarviis

35

5777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hyvä

      Ota Tohatsu 90hv. On aika paljon täälläkin kehuttu. Taloudellinen. 115hv Tohatsusta (aika uusi malli) ei juurikaan ole tietoa, mutta tuskinpa se mikään susi on. Nelipyttyisenä varmaan täristää vähemmän kuin Merc optimax 115hv.

      Nelari on tosin pienissä nopeuksissa hiljaisempi. Suzukissa aika oudot välitykset (vaatii ison nousun potkurilta)

      E-TEC 115 on kallis, ja mutu-periaatteella en oikein jaksa luottaa e-tecciin. Liikaa yksilövikoja.

    • emil

      Onko kone kunnossa,missä-päin Suomea,hinta ?

      • Nimetön

        Toimii hyvin, pieksämäellä
        Otan tarjouksia


      • oma suosikki
        Nimetön kirjoitti:

        Toimii hyvin, pieksämäellä
        Otan tarjouksia

        2t ruiskut on omassa suosiossa.

        Merkillä ei varmaan niin väliä, itsellä etekki joka on pelannut moitteetta. Päätös 2t-ruiskusta tuli pääosin nelareiden painon ja haukutun puhdittomuuden vuoksi.


    • Etecillä mennään

      Vaihdoin vuosi sitten vm. 2001 Yammu 90 hv:n E-tecin 115. Ei mitään moittimista. Kone on 6 m retkiveneessä, joka painaa n. 1500 kg 2 hengen miehistöllä. Potkua löytyy enemmän kuin tarvitsen, mutta hainkin juuri VÄÄNTÖÄ, KEVEYTTÄ, LATAUSTEHOA ja HUOLTOVAPAUTTA, mitä nelarista ei saa.
      Kulutus 17" Viperillä (rst) 0,8 l/ml kun kierroksia n. 4000 1/min. Vauhtia on silloin 21-22 s. Kone on hiljainen, ei savuta ja syö öljyä todella vähän. Alussa käyttää hieman raskaampaa seosta, mutta nyt olen ajanut 35 h ja öljyä mennyt reilu 2 l.
      4-t on hieman hiljaisempi tyhjäkäynnillä ja voi kuluttaa litran sadasosia (marginaalista) vähemmän maililla. Eli kulutus ja melutaso ei tee perusteltua eroa.

      • huonompi

        latausteho ja vääntö kuin 2-tahdissa?!
        Luulis että toisinpäin
        Paljonko 115 etekillä hintaa?


      • huonompi
        huonompi kirjoitti:

        latausteho ja vääntö kuin 2-tahdissa?!
        Luulis että toisinpäin
        Paljonko 115 etekillä hintaa?

        Mistä olet luullut että nelari kone olisi jotenkin parempi kuin 2T.

        Evinrude E-TEC 90 antaa huimat 1100 wattia tehoa pihalle kuin vastaava joku 4T ylettää sinne 300-500 wattiin.

        115 E-tecciä taitaa saada joskus jopa alle 10000€.


    • potkuri 17"

      jos selailet näitä viesti ketjuja kesän ajalta et löydä ruisku suzukista moitetta .
      painoa on enemmän ku 2-t koneella mutta kulutta vähemmän savuttaa vähemmän LATAA ENEMMÄN .
      ja luulempa että kun koneilla on 10v ikää niin ruisku nelari on pitänyt hintansa paremmin ku 2-T
      kone itsella suzuki ja olen todella tyytyväinen
      vieruspaikalla 3vuotta vanha 2-T evari ja omistaja aikoin luopua ensi kesäksi sen takia kone ollu kolme kertaa tälle kesälle kuulemma huollossa eikä ole kunnossa vieläkään kuulemma tyhjäkäynti ongelmia ja tulpat nokeentuu joku tietokone vika ..
      osta 4T ruisku suzuki ja olet moottori huolista vapaa..

      • Nimetön

        Minkä kokoinen ja ikäinen suzukisi on?
        Oletko uistellut sillä?
        En ole kyllä tosiaan huomannut että kukaan suzukia olisi moittinut.
        Paljonko tuo suzukisi kuluttaa?


      • Struutta

        bensaa öljyyn uistellessa ja on SAIRAAN painava.


    • sussuki

      suzukissa takuu 4v miten lie muissa merkeissä??

    • ..i..

      Itsellä on veneen perässä nyt kaksi kesää palvellut 90hp TLDI-Tohatsu. Koneessa ei oo ollut mitään vikaa. Ero vanhaan 2t-koneeseen on huomattava. Kulutus tippui Yamahan 85hp kaasari 2t-koneesta sen verran, että kun ennen 5.7m pitkä Fjord 19HT kulutti sen 16l/h runsaan kahden kympin matkavauhdilla, niin nyt menee 25kn matkavauhdilla uuden TLDI:n kanssa 11l/h... Eli nopeus nousi ja kulutus laski. Ei ollenkaan huono kauppa :) Vielä kun luotettavuuskin kasvoi samaan syssyyn. Noista muista koneista ei oo kokemuta, mutta niin itse kuin muutkin ovat Tohatsua täällä kehuneet. Itse suosittelen TLDI:tä.

      • pienellä kulutuksella,

        mutta tota ei nyt usko Erkkikään. Uskokoon ken huvittaa, mutta ne tuntuvat olevan nämä Tohatsun omistajat, jotka heittävät näitä uskomattomia kulutuslukemia pöytään.

        Jotain rajaa, pliis tällaisille heitoille.


      • Luepa nämä testit
        pienellä kulutuksella, kirjoitti:

        mutta tota ei nyt usko Erkkikään. Uskokoon ken huvittaa, mutta ne tuntuvat olevan nämä Tohatsun omistajat, jotka heittävät näitä uskomattomia kulutuslukemia pöytään.

        Jotain rajaa, pliis tällaisille heitoille.

        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Mitä taloudellisuuteen tulee, niin Tohatsun 90 TLDI on ko. teholuokan testeissä ollut ylivoimainen. Orbital -tekniikka (Myös Mercury Optimax) on ollut muutenkin huipputaloudellinen (myös uistelussa), paitsi aivan huippukierroksilla / kaasu pohjassa.


      • Lue nää testit
        pienellä kulutuksella, kirjoitti:

        mutta tota ei nyt usko Erkkikään. Uskokoon ken huvittaa, mutta ne tuntuvat olevan nämä Tohatsun omistajat, jotka heittävät näitä uskomattomia kulutuslukemia pöytään.

        Jotain rajaa, pliis tällaisille heitoille.

        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Mitä taloudellisuuteen tulee, niin Tohatsun 90 TLDI on ko. teholuokan testeissä ollut ylivoimainen. Orbital -tekniikka (Myös Mercury Optimax) on ollut muutenkin huipputaloudellinen (myös uistelussa), paitsi aivan huippukierroksilla / kaasu pohjassa.


      • tuli ainakin

      • Onko mitenkään
        Luepa nämä testit kirjoitti:

        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Mitä taloudellisuuteen tulee, niin Tohatsun 90 TLDI on ko. teholuokan testeissä ollut ylivoimainen. Orbital -tekniikka (Myös Mercury Optimax) on ollut muutenkin huipputaloudellinen (myös uistelussa), paitsi aivan huippukierroksilla / kaasu pohjassa.

        Tuon alimmaisen linkin testissä on Evarin ja Tohatsun peränvälitys ja potkurin nousu sama, ja Tohatsussa isompi kierrosluku, mutta Tohatsu on hitaampi.

        Onko potkurissa vika, vaiko taas kerran testaajat sotkevat asiat?

        Näitä on ollu "paljon" liikkeellä.Omituisia juttuja.

        Jos ymmärtäisin tuota kieltä, niin saattaisi löytyä lisääkin vastaavia.hehe.


      • kerrotko nyt
        Luepa nämä testit kirjoitti:

        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Mitä taloudellisuuteen tulee, niin Tohatsun 90 TLDI on ko. teholuokan testeissä ollut ylivoimainen. Orbital -tekniikka (Myös Mercury Optimax) on ollut muutenkin huipputaloudellinen (myös uistelussa), paitsi aivan huippukierroksilla / kaasu pohjassa.

        sitten Erkille millä Tohatsun kierroslukuarvoilla on saavutettu 27kn nopeus ja koneen 10l/tunnissa kulutus, niin vomme verrata tuohon testiin. Kerro myös veneesi kokonaispaino kuormitettuna.


      • huiska
        Onko mitenkään kirjoitti:

        Tuon alimmaisen linkin testissä on Evarin ja Tohatsun peränvälitys ja potkurin nousu sama, ja Tohatsussa isompi kierrosluku, mutta Tohatsu on hitaampi.

        Onko potkurissa vika, vaiko taas kerran testaajat sotkevat asiat?

        Näitä on ollu "paljon" liikkeellä.Omituisia juttuja.

        Jos ymmärtäisin tuota kieltä, niin saattaisi löytyä lisääkin vastaavia.hehe.

        Molemmissa näytti olevan taulukon (jonka rivitys menee ainakun mun selaimessa hiukan sekaisin) mukaan tosiaan 17" huiska, mutta Evarissa se oli teräs (Stål) ja Tohossa Alumiini. Evarin teräshuiskassa (Raker tai Raker II?) saattoi olla myös kunnon kuppaus.

        Ja jos kyseessä oli Tohon vakio kohtalaisen onneton alumiinihuiska, niin en ihmettele yhtään vaikka Evari oli pienemmillä varveilla nopeampi.


      • huiska
        huiska kirjoitti:

        Molemmissa näytti olevan taulukon (jonka rivitys menee ainakun mun selaimessa hiukan sekaisin) mukaan tosiaan 17" huiska, mutta Evarissa se oli teräs (Stål) ja Tohossa Alumiini. Evarin teräshuiskassa (Raker tai Raker II?) saattoi olla myös kunnon kuppaus.

        Ja jos kyseessä oli Tohon vakio kohtalaisen onneton alumiinihuiska, niin en ihmettele yhtään vaikka Evari oli pienemmillä varveilla nopeampi.

        Luin tarkemmin.

        Vaikka maksimi NIMELLISkierrokset onkin Tohatsussa isommat kuin Evarissa (5850 vs 5500), niin itse testissä Evarilla ja Toholla oli ihan samat kierrokset (Maks turtall i test) - molemmilla 5500.

        Merke:
        Evinrude Mercury Suzuki Tohatsu
        ....
        Maks turtall i test:
        5.500 6.000 5.400 5.500

        Ja koska Evarissa oli teräshuiska vastaan Tohon alumiini, niin ei ihme, että Evari oli nopeampi. Evaria vastaavalla huiskalla Toho olisi ollut nopeampi ja varmaan päihittänyt l/mpk kulutuksessa muut vieläkin selkeämmin?


      • huiska
        kerrotko nyt kirjoitti:

        sitten Erkille millä Tohatsun kierroslukuarvoilla on saavutettu 27kn nopeus ja koneen 10l/tunnissa kulutus, niin vomme verrata tuohon testiin. Kerro myös veneesi kokonaispaino kuormitettuna.

        Ehkä tuo nimimerkki "..i..":n väittämä 11 litraa per 25 mpk on hiinä ja hiinä hiukan kintaalla, mutta uskon kyllä, että tuollakin veneellä Tohon 90 TLDI:llä voi päästä puoli litraa per mpk lukemiin, eli kuluttaa tuollaiset 12-13 litraa tunnissa 25kn vauhdissa.

        Itse harkitsen Tohatsun 115 TLDI:tä Yamarin 575 perään (toisaalta tuo 90 TLDI houkuttelisi myös kovasti).

        Nykyinen vanha Yamahan kakstahti V4 130 Betoli on ihan kaamea bensarosvo! 25kn vauhdissa menee lähes 25-30 litraa tunnissa. Ja yli 30s vauhdeissa tankissa käy järkyttävä pyörre. Kuulemma 115hv V4 cetol vie käytännössä saman verran kuin 130hv - eikä se 90hv 2-t aetol jammukaan paljonkaan taloudellisempi ole. Itse asiassa luulen, että 2-tahti kaasutin-Yamahoista V6 mallit olisi matka-ajossa jopa taloudellisempia kuin ainakin V4-koneet.


      • (Halvalla) sain

        Ostin kans Tohatsu 90hv 2t vanhan Marinerin tilalle. Kulutus tippui huomattavasti aikaisemmasta,nimenomaan tunti kulutuksessa kauden aikana on 1/3 eroa Marinerin kulutukseen verrattuna.
        Moitteetta laite on toiminut.
        MUTTA,koneen tyhjäkäynti ääni on todella ruma verrattuna vaikka E-tecin ääneen.
        Jos E-tec käy niin nätisti 3syl,miksi Tohatsu käy kun vanha 2t kone???


      • ..i..
        kerrotko nyt kirjoitti:

        sitten Erkille millä Tohatsun kierroslukuarvoilla on saavutettu 27kn nopeus ja koneen 10l/tunnissa kulutus, niin vomme verrata tuohon testiin. Kerro myös veneesi kokonaispaino kuormitettuna.

        No kuule Erkki... En nyt tiedä mikäs sulla pikkuisella on tässä ongelma?
        Ilmeisesti, et paljon tiedä nyky 2t-ruisku ja 4t-ruisku koneiden taloudellisuudesta.
        Näköjään, et myöskään osaa lukea. Tai ainakin muistat todella huonosti lukemasi. Sillä mainitsemani kulutushan oli 11l/h, eikä 10l/h.
        Myös nopeus oli alempi, kuin mainitsemasi 27kn.
        Voit itse tarkistaa lukemalla koko viestin vaikkapa uusiksi, että paljonko se oli.

        Sitten itse kysymykseen vähän lisää selvitystä koneen ja veneen taloudellisuudesta.
        Eli tämä ko. nopeus on saavutettu n.4500rpm/min kierroksilla. Moottorissa on myös vakiopotkuri.

        Veneen kokonaispainoa on vaikea lähteä veikkaamaan tarkasti ilman vaakaa, mutta vene ilman moottoria painaa tietääkseni aika tarkkaan 900kg, ja moottori 143kg.
        Sitten kun paatissa on 100l/h kiinteä polttoainesäiliö, joka on usein noin puolillaan, ja tuohon kaikkeen, kun lasketaan vielä pari itseni kokoista n.75kg ihmistä, ja kaikki muut varusteet mitä veneessä on, niin varmasti koko paketin painoksi tulee n.1400kg.

        Veneen pohjan myös kunnostin (kuin myös koko muun veneen tänä kesänä) ja tämä nosti nopeuden tuohon 25kn. Vanhalla "huonokuntoisella" pohjalla nopeus oli vain 21kn, mutta kulutus käytännössä sama.
        Veneen pohja on siis keväällä hiottu ja epoksi käsitelty. Viimeisenä silauksena on Hempelin Hard Racing XTRA-maalit.

        Nopeudet on mitattu veneen omalla painelokilla (VDO), joka tietysti saattaisi heittää vaikka kuinka, mutta olen kerännyt kaikki kulkemani reitit ylös CD-merikartta ohjelmistoon jo kaksi kesää, ja verrannut siitä kuljettuja matkoja käytettyyn aikaan käyntitunti mittarista. Täten voin olla aika varma painelokin paikkaansa pitävyydestä.

        Mutta enpä nyt jaksa tämän enempää tätä perustella, koska aikaisemmista viesteistä päätellen, niin varmastikin saan jonkun todella PERUSTELLUN ja hyväksyvän vastauksen.

        Siinä on kaikille vielä linkki, missä on kuvia kyseisestä veneestä, niin voi itse ihmetellä, että minkä näköinen laite on kyseesssä.

        http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Starfury&image_id=44776746&album_id=996724

        Jään mielelläni odottelemaan palstan tyyliin sopivia pirtsakoita vastauksia.


      • Ei totta
        Luepa nämä testit kirjoitti:

        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Mitä taloudellisuuteen tulee, niin Tohatsun 90 TLDI on ko. teholuokan testeissä ollut ylivoimainen. Orbital -tekniikka (Myös Mercury Optimax) on ollut muutenkin huipputaloudellinen (myös uistelussa), paitsi aivan huippukierroksilla / kaasu pohjassa.

        Tohatsua ja evikkaa on turha verrata noista koska Evinrude ei ole tuossa E-Tec vaan ficht.

        Eli 90 E-Tec ei paina 158 kg vaan jotain 138-143kg ja 90hv E-TEc ei ole V4 lohko.

        Tarkoitan siis tuota HUrrikielellä olevaa testiä ja mittaus tuloksia.


      • RTSE
        (Halvalla) sain kirjoitti:

        Ostin kans Tohatsu 90hv 2t vanhan Marinerin tilalle. Kulutus tippui huomattavasti aikaisemmasta,nimenomaan tunti kulutuksessa kauden aikana on 1/3 eroa Marinerin kulutukseen verrattuna.
        Moitteetta laite on toiminut.
        MUTTA,koneen tyhjäkäynti ääni on todella ruma verrattuna vaikka E-tecin ääneen.
        Jos E-tec käy niin nätisti 3syl,miksi Tohatsu käy kun vanha 2t kone???

        90:n jammun (90-luvun puolesta välistä)uuteen 90 Tossun TLDI:hin ja kyllä siinä on huomattava ero "Vanhaan 2-t käyntiin".
        Käy tasaisesti ja ei savuta.
        Sen lisäksi viereissä laiturissa on uusi 115 TLDI ja käy niin nätisti että ei paljoa 4-t koneelle häviä että sikäli on kyllä varsin kaukaa haettu vertaus vanhaan 2-t koneeseen.

        Itselläni 130 hp jammu(-99) ja tämä 115 TLDI menee ohi, veneissä sama runko, hivenen kansirakenteissa ero mutta tuskin painossa.

        Itsellä uuden koneen osto edessä, Tohatsun voisin ostaakkin jos olisi isompaa tarjolla kuin tuo 115 hp, jotenka tarttee katsella muita merkkejä...mutta se on selvä että 2-t sen on oltava ja e-tech se ei saa olla(VRO ja Ficht on kokeiltu ja sitä merkkiä ei perälautaan enää tule) jotenka jäljelle jää joko merkkarin optimax tai jammun HPDI.


    • vertaaja

      Tohatsu on laiska ruisku kone jonka suoritus arvot ovat miltei säälittävän surkeita verrattuna muihin koneisiin. Se oettä se on taloudellinen on tietysti plussaa...

      Ilmoitettuun teholukuun nähden 90 ja 115 TLDI on erittäin laiskoja/ tehottomon oloisia. Joku muu merkki samassa teholuokassa pesee noi koneet milloin vain. 4T koneet ja E-Tec varsinkin.

      Tohatsu on tosin halpa, mutta niin on jälleenmyynti arvokin jos ajattelee vaihtavansa sitä lähi vuosina.

      Vertailkaa huippu nopuksia testeistä. Järvellä kuitenkin voima on tarpeen ja jos pitää ajaa hana pohjassa pitää veneen sillo mennä eikä jäädä jalkoihin.
      "90 TLDI vastaa suoritus kyvyltään 40-70 heppasta konetta...". Eikä se 115 siitä paljon parane.... Osta siis joku 4T kone tai Evari...

      • baarimiäs

        Veijo Esso taas puhuu vakavalla äänellä (mukamas) asiaa.


      • sitä e-tecciä
        baarimiäs kirjoitti:

        Veijo Esso taas puhuu vakavalla äänellä (mukamas) asiaa.

        yrittää saada kaupaksi, vaikka onkin sikahintainen. ja mistäs muualta kuin asiakkailta niitä kokemuksia sitten saataisiin, jotta saadaan e-tekkinen softia kehiteltyä ja se neljännen vaiko jo viidennen sukupolven fichti markkinoille


      • JOTA ON
        sitä e-tecciä kirjoitti:

        yrittää saada kaupaksi, vaikka onkin sikahintainen. ja mistäs muualta kuin asiakkailta niitä kokemuksia sitten saataisiin, jotta saadaan e-tekkinen softia kehiteltyä ja se neljännen vaiko jo viidennen sukupolven fichti markkinoille

        Maahantuoja on kehunu vene-lehtien takasivulla vuosikymmeniä testivoittajiksi, muttei mainitse sanallakaan, että 90-luvun nelitahti Jamahoissa saattoi katketa kampiakselit ja kakstahtisissa meni kaasuttimien kylki halki- ja pakosarjat syöpyi puhki.

        Ja kansa osti, eikä paljon uskaltanu ajella, kun piti koettaa pitää jälleenmyyntihinta korkealla. Kunhan ne seisoa pötjöttää venepaikoilla toisten tukkona.hehehe.


      • Muuan merkki
        sitä e-tecciä kirjoitti:

        yrittää saada kaupaksi, vaikka onkin sikahintainen. ja mistäs muualta kuin asiakkailta niitä kokemuksia sitten saataisiin, jotta saadaan e-tekkinen softia kehiteltyä ja se neljännen vaiko jo viidennen sukupolven fichti markkinoille

        Jota kehutaan venelehtien takasivulla vuosikymmeniä testivoittajiksi, ja jätetään sanomatta, että niistä katkeili kampiakseleita ja kaasuttimet halkeili ja pakosarjat syöpyi puhki, ja samalla intettiin niiden säilyttävän jälleenmyyntihintansa korkeimmalla.

        Aika kummallista sinun katkeruutesi, jos E-tec mennä suihkii joka suhteessa edelle, myös huoltovapaudessa, kun ei tartte parinkymmenen tunnin välein viedä huoltoon, eikä tarvitse sisäänajoa.


    • suosikki.

      Aihe on tällä palstalla kesto suosikki, ei siinä mitään mutta teho tulee ainoastaan besasta PISTE.
      Jos vie vähemmän, niin tehoa on vähemmän tai sitä käytetään vähemmän.
      Ainoaa ratkaisua ei ole se riippuu niin monesta, esim paljon kuormaa vai kevyttä uistelua ?
      Potkurin nousu kulma ratkaisee aika paljon.

      Minkälaisessa kelissä ajelet ja merellä vai pikkujärvellä ?

      Sen voin sanoa että Suzukin 70 hp nelari ei nosta isolla kuormalla venettäsi plaaniin kuin kiduttamalla.. joten 90 hp minimi.
      on selvästi laiskempi kuin vanhat 70 hp 2- tahtiset, kulutus putoaa noin 3040 % !! eli taas se BENSA !

      Pyydä tarjouksia eri koneista ja näin syksyllä jos jollain on sopiva kone varastossa tai mallina, niin pääset kyllä asiallisiin kauppoihin, ostit minkä tahansa niin saat reilut bensa rahat jos et hirttäydy yhden merkin faniksi !
      Kaikki uudet toimii kyllä paremmin kuin uudet Autot .. ! :)

      • ihan noinkaan ole

        Toki se teho tulee bensasta, mutta miksi toinen kone sitten vie samalla vauhdilla samaa venettä selvästi pienemmällä pensamäärällä meripeninkulmaa kohden kuin toinen?

        Ja jos sama asia havaitaan useissakin testeissä, niin ei se potkuri tai trimmikulma selitykseksi kelpaa.


      • tarkkailija Toivonen
        ihan noinkaan ole kirjoitti:

        Toki se teho tulee bensasta, mutta miksi toinen kone sitten vie samalla vauhdilla samaa venettä selvästi pienemmällä pensamäärällä meripeninkulmaa kohden kuin toinen?

        Ja jos sama asia havaitaan useissakin testeissä, niin ei se potkuri tai trimmikulma selitykseksi kelpaa.

        Vanhan ajan 2-tahtimoottorissa on paljon hyviä puolia, mutta faktaa on, että se hukkaa toimintaperiaatteensa takia palamatonta polttoainetta eli sen ominaiskulutus on suunnilleen 50% suurempi kuin 4-tahtisen ja lähes tuplaten dieselin kulutus.

        Tuollainen polttoaineen haaskaaminen ei nykymaailmassa yksinkertaisesti käy päinsä eikä ongelmaa pystytä hoitamaan potkurin nousulla tai trimmikulmilla.

        Sinänsä valitettavaa koska perus-2-t-moottori olisi oivallinen veneeseen. Yksinkertainen, kevyt, halpa valmistaa yms. Ja jos joku vielä sellaisen kaupasta löytää, kannattaa ostamista harkita vakavasti mikäli ajo on pelkkää huviajoa kauniina kesäpäivänä reippaalla vauhdilla.


      • ei se myöskään
        tarkkailija Toivonen kirjoitti:

        Vanhan ajan 2-tahtimoottorissa on paljon hyviä puolia, mutta faktaa on, että se hukkaa toimintaperiaatteensa takia palamatonta polttoainetta eli sen ominaiskulutus on suunnilleen 50% suurempi kuin 4-tahtisen ja lähes tuplaten dieselin kulutus.

        Tuollainen polttoaineen haaskaaminen ei nykymaailmassa yksinkertaisesti käy päinsä eikä ongelmaa pystytä hoitamaan potkurin nousulla tai trimmikulmilla.

        Sinänsä valitettavaa koska perus-2-t-moottori olisi oivallinen veneeseen. Yksinkertainen, kevyt, halpa valmistaa yms. Ja jos joku vielä sellaisen kaupasta löytää, kannattaa ostamista harkita vakavasti mikäli ajo on pelkkää huviajoa kauniina kesäpäivänä reippaalla vauhdilla.

        pelkästään toimintaperiaatteesta kiinni ole.

        Optimi matkakierroksilla säädöissään oleva kakstahtari kaasarikonekin menee varsin lähelle nelaria - käytännössä samoihin lukemiin. Esimerkiksi 2004 Kipparin 30 kymppisten testeissä Jammun kaasari 30 vei Faster 445 venettä 18,5 solmun vauhdissa pienemmällä bensalla kuin Suzukin, Johnsonin ja Hondan nelarit. Pikkuvauhdeissa ja kaasu pohjassa bensaa sitten kaasarikakstahtarilla tuhlaantuu.

        Ja niissä nelareissa ja uuden polven 2-t ruiskukoneissakin on selkeitä eroja tuossa litraa per mpk kulutuksissa . Esim. optimaxi vie pirusti bensaa kaasu pohjassa (enemmän kuin nelari samassa vauhdissa), mutta uistelussa ja tossa 3500-4200 kiekkojen välillä se on tosi taloudellinen - taloudellisempi kuin E-TEC ja useimmat nelarit vastaavissa vauhdessa.

        Orbital -tekniikassa on jotain sellaista, että optimikierroksilla se polttaa bensan todella hyvin liike-energiaksi, joten Orbital-koneeksi (Tossun TLDI tai Merc Optimax) kannattaa valita riittävänkokoinen, jos siihen päätyy. Orbital on mun mielestä tosi hieno ja varmatoiminen vehje, jonka ainoa rasite on se kompuran papatus ja rohina ja kovempi meteli muutenkin (ja Mercuryn varaosahinnat!). Jos sitä jaksaa kuunnella ja nuuhkia vienoa tuoksua myötätuulessa, niin ihan huippu vehje se on.

        Kyse on siis varmaankin hyötysuhteesta, eli miten hyvin bensan energia siirtyy työntövoimaksi.


    • Yamahalla vaivattomasti

      Nyt toista kesää käytössä Yamaha F100ruisku,ajanut olen kohta 500tuntia.
      Kone huollettu ohjeiden mukaan.
      Kulutus uistelussa 1-2l/tunti,riippuen käytetyistä kierroksista.
      Koneessa ei ole ilmennyt moitittavaa,eikä vikoja.

      Jos nyt kuitenkin aiot ostaa kaksitahti ruiskun,tee testi.
      Soita jollekkin jälleen myyjälle(merkillä ei väliä)ole vaihtavinasi parivuotta vanha ruisku kaksari uuteen,esim.nelariin,hämmästyt miten nopeasti 10000e maksanut kaksitahti on muuttunut ongelmajätteeksi.
      Itse en toista kokeilua enää maksa,oli kallista ja ongelmallista ajelua eräällä "kehutulla"ruisku savuajalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe