En ymmärrä miksi Barbin ja Bratzin välillä täytyy olla niin kauhea sota? Olen aikuinen Barbie-harrastaja, teen nykyisin lähinnä poikkeuksetta OAAK-nukkeja, eli puhallan eloa vanhoihin nukkeihin ja teen niistä yleensä kivoja teema-nukkeja. Pidän Mattelin nukeista, myös My Scenet ovat ihan ok vaikka niillä onkin aika kookas pää ja sellaiset isot irtokengät.
Mutta Bratzit.. Hrr.. Ne ovat ensinnäkin ihan hirvittävän rumia. Isopäisiä botox-hirviöitä. Ainoa sanoma niiltä tuntuu olevan aivoton shoppaus ja muodin seuranta. Joopa joo. Meidän huusholliin ei tytöille tule ainuttakaan tälläistä alienia jotka vääristävät lapsen kehonkuvan ja opettavat pukeutumaan liian paljastavasti. Bratzit eivät "tee" mitään, Barbie on sentään toiminut sadoissa ammateissa, hänellä on perhe, ja vartalotyyppikin nykyisin todella realistinen ja fiksu.
Sitten siitä mistä aiemmin joku puhui että My Scenet ovat Bratz-kopsuja. Tavallaan ovatkin, tottakai on pakko tuoda markkinoille jotain uutta, daa? Jos tosiaan haluat noin viilata pilkkua, niin sanotaan sitten että Bratzit ovat Barbien kopioita, Barbiehan oli ensimmäinen minikokoinen puettava nukke vuosikymmeniä sitten.
Ja hyvää Bratzeista; ne ovat yllättävän kohtuuhintaisia uudeksi villitykseksi ja joka paketissa tulee paljon tavaraa mukana. Loistoa tietysti himmentää se että missä nekin vaatteet ommellaan, mutta ainakin niitä on. Laukut ovat avattavia jne, housuissa ja paidoissa on paljon yksityiskohtia ja aina löytyy runsaasti koruja. Nukkeja on monta erinäköistä (ehkä vähän liikaakin) ja jonkun sortin aihealueitakin löytyy.
Omasta mielestäni Mattel pesee MGA:n yksi nolla koska tahansa kun tulee siihen mitä todelliset, asiaan perehtyneet harrastelijat ja keräilijät ajattelevat. Mattel on todella kiitettävästi saanut pidettyä vuosikymmeniä itsensä johtavassa nukke-asemassa joten heidän voittonsa on paljon huomattavampi kuin jollakin kulutus-hysterisellä MGA:lla.
Mutta toivotaan kaikki ettei markkinoille tulee enää mitään Bratzeja karmivimpia ötököitä.
Barbie vs. Bratz
9
1452
Vastaukset
- Plasticia
Minäkin olen aikuinen Barbie-harrastaja/keräilijä. Barbie on suosikkinukkeni, mutta mielestäni myös jotkut Bratz-nuket ovat kiehtovia, ja samaten muittenkin valmistajien muotinuket. Mattelin My Scene-sarja on musta oikein hieno myös.
En ole kauheasti seurannut tuota Bratzien virallista imagoa, esim. TV-sarjoja ym. oheistuotetta, mutta aika pinnallista meininkiähän se tuntuu olevan. Mutta mielestäni itse nukke on kuitenkin ihan ookoo. Itselläni on muutama Bratz-nukke, esim. Midnight Dance- ja Pretty N´ Punk-sarjoista. Bratzeissa on mielestäni kivaa se, että tyyleissä on tuota irroittelua, menee välillä alakulttuurien puolelle: punk, goottihenkisyys, rock... Barbie on tavannut olla konservatiivisempi.
Bratzeillä on tosiaan suuri pää, mutta se taitaa kuulua nukkemaailmaan. Nukeilla on yleensäkin suhteettoman suuri pää muuhun vartaloon nähtynä. Barbiellakin. Ja muutenkin esim. raajojen mittasuhteet eivät ole realistisia, tuskin millään muotinukella. Muutenhan Bratzin vartalo on jokseenkin sellainen nuoren teinin, eli mielestäni ei ole turhan seksistinen tms. Siitä en kauheasti tykkää, kun Bratzillä ei ole "oikeita" jalkateriä, vaan irroitettavia kenkä-jalka-tsydeemejä. Mutta Bratzeissä on sekin kiva puoli, että nuo näyttävät yleensä pystyvän seisomaan omin avuin pystyssä. Bratzin naama on tosiaan voimakkaasti meikattu. Mutta joihinkin tyyleihin se mielestäni sopii ihan hyvin. Mm. keijuille ja Midnight Dance... Bratzien vaatteet ovat tosiaan yleensä tyylikkäitä, ja yksityiskohtia on paljon. Mitä nyt jotain harrastuksia olen Bratzeillä havainnut, niin ainakin soittavat bändissä, urheilevat ja ratsastavat.
Nukkeja tulee ja menee, tyylit vaihtelee... Se on aina hyvä, että pienten lasten vanhemmat miettivät, että millaisia nukkeja tyttärilleen antavat. Kyllähän se ainakin jossain määrin voi vaikuttaa siihen, millaisen kuvan tyttö saa naiseudesta. Bratzeille voi itse valita tai ommella sellaisia vaatteita, jotka eivät ole niin niukkoja ja paljastavia. Ja Bratzeille voi lapsi itse luoda ihan oman maailman, siihen ei tarvitse päästää TV-sarjoja yms. vaikuttamaan.
Voi olla hankalaa määritellä, mikä nukke on kopio mistäkin. Barbien ja Bratzin lisäksi maailmalla on valmistettu ja valmistetaan lukuisia erilaisia muotinukkeja, joista ei Suomessa olla oltu kovin tietoisia. Todella suuripäisiä muotinukkeja on ollut olemassa ennen Bratzien tuloa markkinoille. Ja Barbie nukke luotiin saksalaisen Bild Lili-nuken pohjalta. Bild Lili oli aika kopeakatseinen seksipommi :D
Vaikka tässä hiukan puolustelinkin Bratzien paikkaa nukkemaailmassa, niin henk. koht. suosikkihan minulle on perus-Barbie suhteellisen luonnollisine piirteineen.- Adalia77
Täällä kolmas aikuinen Barbie-keräilijä! Kerään tiukasti vain Mattelin barbeja, vaikka aluksi ostin myös Petroja, Daisyjä ym. Kirppiksellä barbit ovat edullisempia kuin Bratzit, liekö uutuudenviehätystä? Bratzithan veivät Barbeilta markkinaosuutta, eikös My Scene -sarja ole vastine? My Scenet on aika makeita, ehkä voisin laajentaa keräilyäni niihin... Mutta Bratzit on mulle liian pissiksiä ;)
- EmmaYaya
Adalia77 kirjoitti:
Täällä kolmas aikuinen Barbie-keräilijä! Kerään tiukasti vain Mattelin barbeja, vaikka aluksi ostin myös Petroja, Daisyjä ym. Kirppiksellä barbit ovat edullisempia kuin Bratzit, liekö uutuudenviehätystä? Bratzithan veivät Barbeilta markkinaosuutta, eikös My Scene -sarja ole vastine? My Scenet on aika makeita, ehkä voisin laajentaa keräilyäni niihin... Mutta Bratzit on mulle liian pissiksiä ;)
Niin.. En ymmärrä miten niin My Scenet ovat kopsuja bratzeista? Eivät ole. My Scenet tehtiin vastaamaan kilpailuun Bratzeja vastaan. Ei ne mitään kopsuja ole :O Eheh.. Olen kovemman sarjan My Scene fani :D
- LM76
Itsekin Barbie-keräilijänä vierastin Bratzeja niiden tullessa markkinoille, mutta noin vuosi sitten hurahdin kyseisiin nukkeihin kunnolla ja tätä nykyä n. 150 Bratz- ja 300 Barbie-nukkeani elelevät sulassa sovussa keskenään. Bratzeissa minua viehättää ennen kaikkea vaihtelevat tyylit ja monipuoliset oheistarvikkeet.
Sen sijaan nämä uudet Hi Glam-nuket ovat mielestäni aivan kammottavia otuksia. - tällaista täältä
Pidän Bratzeistä enemmän kuin Barbeista. Jotkut barbin hymy saa hyvälle tuulelle - itseäni sen teennäisyys ärsyttää. On ärsyttänyt aina.
Minusta Barbiet ovat laihoja pitkiä honkkeleita: en pidä pidä sellaisista ollenkaan, ihmisissäkään. Niitä ei ole kiva koskea. Pidän nukkemaisista animaatiohahmon kaltaisista Bratzeista, koska niillä on monenlaisia ilmeitä ja rooleja. Ne ovat myös joskus todella söpöjä ja joskus ei-niin-söpöjä (mikä on hyvä asia).
Bratz-elokuvista en välitä (jotkut, kuten Fashion Pixiez on mielenkiintoinen), mutten myöskään välitä Barbien prinsessaelokuvista (über-tylsiä). Cloe haaveilee yliopisto-opinnoista, bratzeillä on oma muoti-lehtensä. He taistelevat Mother of Pink -henkilöä (barbie?) vastaan, joka yrittää dominoida koko muotimaailmaa. Bratz-elokuvista aikuinenkin voi löytää paljon piilosanomaa. Fashion Pixiez -elokuvan piilosanoma on mielestäni huumeiden ja tekno-kulttuurin vastainen. - Cloe Yasmin
Molemmissa on hyvii nukkeja mut pidän enempi Bratzeista. Bratzeja tuli just uusiakin
- Bratz fani
En todelakaan ole samaa mieltä kuin .midge. Sillä bratzit ovat todella ihania ja mielestäni barbiet häviäviävät bratzeille noin 9,40% tosin ovathan nuo barvitkin ihania mutta pidän silti bratzeista enemmän kuin barbeista ja sitä paisi kerään bratzeja ja tuo väittämä että bratzit eivät tee mitään niin ei mielestäni on väärin sillä kaikilla bratzeillä on nivelet ja niillä on myös perhe ja poikaystävät ja bratzeillä ovat normaalit vaaateet ja myös he ovat todella kauniita.
- Bratz fanifar :)
Bratz fani puhut asiaa!
Niin barbie nuket saisi hävittää kokonaan(on mullakin niitä pari 44)mutta bratzeilla on hienompia yksityiskohtia esim.asuissa mutta barbiet niitten vaatteissa ei ole yksityiskohtia (niin hienoja, ainaskin mitä olen nähnyt kaupoissa).
Kuunnelkaa HÄNTÄ!
Minulla on jo 125 bratzia!ja kaikki ovat eri näköisiä...JIHUUU!
Ja olen 15!(mun ikä)
XD:) - puiko
Hei kaikki Barbien harrastajat. Huuto.net on myynnissä ihania Barbien villapuseroita. Käy vilkaisemassa ja huuda laadukasta käsityötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2092678
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1021904Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2171641Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141525Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2791376Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita471207- 471146
- 1061001
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan53913- 85885