Mikäs on ideana ylitasoittaa sileää levyseinää, kuten nykyään tunnutaan järjestään oletusarvoisesti tekevän ? Onko tuolla merkitystä oikeasti vain silloin, kun seinärungossa on heittoja ?
Meidän väliseinät näyttävät osittaintasoituksen jälkeen erinomaisilta, enkä näkisi mitään syytä alkaa sotkea ylitasoituksen kanssa. Onko tässä nyt jotain mitä en tajunnut ?
Kipsilevyseinän ylitasoittaminen ?
12
14486
Vastaukset
- rappari,.,.
jos seinä maalataan tahtoo saumat paistaa läpi, mutta ylitasotuksella moisesta kauneus virheestä pääsee eroon.
- -joo-
Niin tahtoo paistaa läpi, mutta se johtuu vain ja ainoastaan "nykystandardien" mukaisesta työtä. Tämä nykystandardi = kyllä se noille moukille kelpaa :)
Kun tasoitukset tekee huolella ja hävittää saumat tarpeeksi laajalle, niin mitään ylitasoituksia ei tarvita. Mutta pohjamaalaus tarvitaan, vaikka seinät olis tarkoitus tapetoida. Tulee muuten myöhemmin harmiteltua, kun ei saa tapetteja millään irti..
- runontaja
Kyse lienee seinän epätasaisuudesta, eli laitetaan parimetrinen linjaari (esim, vatupassi) seinää vasten ja katsotaan jääkö rakoja seinän ja linjaarin väliin.
Itse ainaki olen saanut tasaisiksi liitoskohdat, ilman, että jää näkyvää kohtaa missä liitosväli on ollut.
Olen toiminut näin:
-Kitti saumaan
-Saumanauha (paperinen [vedessä käynyt] tai lasikuitunauha joka ei tarvitse uittaa vedessä)
-Lastalla saumanauhan ylite päästä päähän
-Kittikerros saumanauhan ylitse. Siten, että tasoite ei tee kuplaa.
-Kun kuivunut, hionta,
-Kittaus
-Kuivuttua hionta
-Leveällä lastalla tarkastus onko kuoppaa/kohoutumaa
-Mikäli kitti tekee kohoutuman = hionta
-Mikäli rakennuslevy tekee kohouman = leveällä lastalla (ei alle 30 cm) kittiä kohoutuman molemmille puolille. Tällöin kohouma tasoittuu.
Mikäli haluaa tasaisemman, käyttää vähintään 70 cm lastaa.- -nauha?
Jos kipsilevystä on kyse, niin levyjen valmistat kyllä suorastaan kieltää lasikuitunauhan käytön.
Syitä syviä en ole koskaan pohtinut, mutten ole myöskään koskaan katsonut kokeiluakaan tarpeelliseksi. Lastulevyn saumoja olen toki joskus lasikuitunauhalla vahvistanut, mutta huonolla menestyksellä.. Lastulevy ei kerta kaikkiaan ole sopiva alusta tapetille, vaikka mitä tekisi.
Seinissä ei muuten näy kovinkaan helposti isotkaan heitot, jos ne ovat laajemmalla alueella. Meilläkin on pari seinää aivan käsittämättömällä mutkalla (johtunee kuivuessaan vääntyneistä runkotolpista) Passin kun pistää seinälle, niin jää varmaan 2-3 sentin rako.. Mutta ihme kyllä, moista heittoa huomaa käytännössä mitenkään.
Joku huonosti ja liian pienelle alalle hävitetty sauma puolestaan paistaa silmään kuin naantalin aurinko, vaikka korkeuseroa ei ole käytännössä kuin pari milliä.. - runontaja
-nauha? kirjoitti:
Jos kipsilevystä on kyse, niin levyjen valmistat kyllä suorastaan kieltää lasikuitunauhan käytön.
Syitä syviä en ole koskaan pohtinut, mutten ole myöskään koskaan katsonut kokeiluakaan tarpeelliseksi. Lastulevyn saumoja olen toki joskus lasikuitunauhalla vahvistanut, mutta huonolla menestyksellä.. Lastulevy ei kerta kaikkiaan ole sopiva alusta tapetille, vaikka mitä tekisi.
Seinissä ei muuten näy kovinkaan helposti isotkaan heitot, jos ne ovat laajemmalla alueella. Meilläkin on pari seinää aivan käsittämättömällä mutkalla (johtunee kuivuessaan vääntyneistä runkotolpista) Passin kun pistää seinälle, niin jää varmaan 2-3 sentin rako.. Mutta ihme kyllä, moista heittoa huomaa käytännössä mitenkään.
Joku huonosti ja liian pienelle alalle hävitetty sauma puolestaan paistaa silmään kuin naantalin aurinko, vaikka korkeuseroa ei ole käytännössä kuin pari milliä..Lasikuitunauha hajoaa huomattavasti helpommin mitä paperinauha, oli kyse mistä materiaalista hyvänsä.
Kun/mikäli seinä liikkuu, niin syntyy myös liike saumausnauhassa.
Maikkarin Remontti-Reiska keran esitteli asian, kun moni katselija oli asiaa kysynyt (Reiska oli kertonut ettei lasikuitunauhaa ole hyvä käyttää, syytä kertomatta)
Lasikuitunauha on verkkomaista jonka säikeet murtuu ja murtuessaan se näkyy myös seinässä.
Vastaavasti paperinauha ei murru yhtä helposti.
Tosin, jos tekee nurkan joka liikkuu, sitä ei peitä muu kuin listoitus.
Itselläni ei ole ollut vaikauksia tapetoida lastulevyä, kittauksen ja hionnan jälkeen olen maalannut levyt.
Koska lastulevyssä ei ole sitä upoketta, olen käyttänyt leveää, 30 cm lastaa.
Totta kirjoitat, paljaalla silmällä ja normaalissa valaistuksessa ei huomaa pieniä eroja ilman välineitä.
Itselläni hankalin tapetointi oli sellainen seinä, missä seinässä oli kuoppia ja kohotumia mitkä ole sekä vaaka-, että pystysuuntaisia.
Käsitteen seinästä saa kun ajattelee neliskanttisia lautasia seinällä 60 x 60 kokoisina joilla uppoumaa 0.5 - 1.5 cm.
"Joku huonosti ja lian pienellä" jne. asiasta olen samaa mieltä. - olen nähnyt
kokeneiden ammattimiesten tekevän. Hyvä!
- Selluloosanauha
Minkähän takia se nauha tarvitsee
veteen kastaa ??? - runontaja
Selluloosanauha kirjoitti:
veteen kastaa ???Jostain olin lukevinani, että nauhasta irtoaa aineita, mitkä auttavat kiinnittymään kittiin.
Yritin löytää opuksesta, ei kerrottu.
Tosin ainakin minulla ne osa nauhasta irtoaa (siis sellainen sentistä kahteenkymmeneen sentin pätkään ja toiselta puolelta)voi olla, että painoin lastalla toista reunaa enemmän mitä toista.
Toki saumanauhan voi laittaa kiinni ennen kittausta siihen suunnitellulla liimalla, mutta kannattaako maksaa ylimääräistä hintaa? - Tasoitemestari
Selluloosanauha kirjoitti:
veteen kastaa ???...vettä tasoitteen sekaan, jos on päässyt jässähtämään liian jäykäksi! Kuiva ja kova nauha painuu ehjänä tasaisemmin tasoitteen sekaan kuin märkä ja pehmennyt. Yleinen virhe on käyttää liian paksua tasoitetta. Sehän kuivuu työn aikana, kun vettä haihtuu. Lisää vettä aika ajoin, niin ei tarvi märillä nauhoilla sotkea.
- Paljon tehnyt
runontaja kirjoitti:
Lasikuitunauha hajoaa huomattavasti helpommin mitä paperinauha, oli kyse mistä materiaalista hyvänsä.
Kun/mikäli seinä liikkuu, niin syntyy myös liike saumausnauhassa.
Maikkarin Remontti-Reiska keran esitteli asian, kun moni katselija oli asiaa kysynyt (Reiska oli kertonut ettei lasikuitunauhaa ole hyvä käyttää, syytä kertomatta)
Lasikuitunauha on verkkomaista jonka säikeet murtuu ja murtuessaan se näkyy myös seinässä.
Vastaavasti paperinauha ei murru yhtä helposti.
Tosin, jos tekee nurkan joka liikkuu, sitä ei peitä muu kuin listoitus.
Itselläni ei ole ollut vaikauksia tapetoida lastulevyä, kittauksen ja hionnan jälkeen olen maalannut levyt.
Koska lastulevyssä ei ole sitä upoketta, olen käyttänyt leveää, 30 cm lastaa.
Totta kirjoitat, paljaalla silmällä ja normaalissa valaistuksessa ei huomaa pieniä eroja ilman välineitä.
Itselläni hankalin tapetointi oli sellainen seinä, missä seinässä oli kuoppia ja kohotumia mitkä ole sekä vaaka-, että pystysuuntaisia.
Käsitteen seinästä saa kun ajattelee neliskanttisia lautasia seinällä 60 x 60 kokoisina joilla uppoumaa 0.5 - 1.5 cm.
"Joku huonosti ja lian pienellä" jne. asiasta olen samaa mieltä.Kokeileppa repiä lasikuitunauha poikki käsilläsi ja sen jälkeen kartonkinauha niin näet kumpi on vahvempaa.En usko että motivaatio tähän keskusteluun lasikuitunauha/kartonkinauha on sen kummempi kuin se että kartonkinauhaa tuottaa todennäköisesti sama taho kuin itse cybroc levyäkin.Eli nauhaa täytyy myydä ja mielellään joka saumaan minkä tehdas tuottaa.Itse olen kittaillut kohta 30 vuotta lasikuitunauhan kanssa eikä kukaan ole tullut valittamaan että saumat ratkeaa.Jos runko on tehty märästä puusta niin se vääntyilee eikä sinä kestä mikään nauha tai tasoite.Eli jos runko on elämätön,saumassa kestää kumpi tahansa nauha.Mutta jos lasikuitunauhan käyttö merkitään rakennusvirheeksi pöytäkirjoihin niin silloin kannattaa käyttää tietysti paperinauhaa,vaikka se vähän työläämpää onkin.
Tasoitemestari kirjoitti:
...vettä tasoitteen sekaan, jos on päässyt jässähtämään liian jäykäksi! Kuiva ja kova nauha painuu ehjänä tasaisemmin tasoitteen sekaan kuin märkä ja pehmennyt. Yleinen virhe on käyttää liian paksua tasoitetta. Sehän kuivuu työn aikana, kun vettä haihtuu. Lisää vettä aika ajoin, niin ei tarvi märillä nauhoilla sotkea.
miten minua on aikanaan opastettu.
Pittää seuraavalla kerralla tavata tasoitepurkin kyljestä voiko valmistasoitteeseen lisätä vettä.Paljon tehnyt kirjoitti:
Kokeileppa repiä lasikuitunauha poikki käsilläsi ja sen jälkeen kartonkinauha niin näet kumpi on vahvempaa.En usko että motivaatio tähän keskusteluun lasikuitunauha/kartonkinauha on sen kummempi kuin se että kartonkinauhaa tuottaa todennäköisesti sama taho kuin itse cybroc levyäkin.Eli nauhaa täytyy myydä ja mielellään joka saumaan minkä tehdas tuottaa.Itse olen kittaillut kohta 30 vuotta lasikuitunauhan kanssa eikä kukaan ole tullut valittamaan että saumat ratkeaa.Jos runko on tehty märästä puusta niin se vääntyilee eikä sinä kestä mikään nauha tai tasoite.Eli jos runko on elämätön,saumassa kestää kumpi tahansa nauha.Mutta jos lasikuitunauhan käyttö merkitään rakennusvirheeksi pöytäkirjoihin niin silloin kannattaa käyttää tietysti paperinauhaa,vaikka se vähän työläämpää onkin.
tuolla yläpuolella. Eli kyse on ollut pystyliikkeestä.
Olen myös käyttänyt kipsilevyjen kansa lasikuitunauhaa.
Olen myös törmännyt tapaukseen, missä kumpikin nauha on revennyt alta kuukauden.
Ja kuten kirjoitit "Jos runko on elämätön..." on aivan sama kumpaa nauhaa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773