K-satasen omistajat hei.

luukuttaja.

Vähän vanhemmankin kaluston keskustelua.
On puhuttu K-satasen kardaanin boori ongelmista.
Suurimpana syynä tähän on boorien voitelun laiminlyönti.
Miksi lyödä laimin? Omalta kohdalta sanoisin, että luulin hommaa gurutasoiseksi.
Nyt kerran sen tehtyäni voin haastaa minkä ketjupyöräläisen kilpaan siitä, että kun hän vaihtaa ketjut ja hammpaspyörät pyöräänsä. Voitelen sataseni kardaanin, ajelen kylän baariin kahville, ja sen tehtyäni tulen katsomaan urakointia.
Todella simppeli homma!

14

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okie

      voitelu on omissa suunnitelmissanikin muun yleishuollon ohessa, ostin 1kk sitten K100RS:n ja vaikka km määrä n. 78tkm, se on varmaan hyvä tehdä.
      Nyt olisi tietenkin mukava tietää vähän siitä, minkälainen tehtävä se on.
      Voisitko kertoa hieman aiheesta? Jotain ehkä tiedän tekniikasta yleensä, rakensin mm. "raadosta" auton joka on nyt museorekisterissä.

      • luukuttaja

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.


      • Luukuttaja
        luukuttaja kirjoitti:

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.

        Jarrucaliberia ei tietenkään voi jättää kiinni, irroita se ennen kuin aukaiset nuo neljän kuusiokolo ruuvia.


      • okie
        Luukuttaja kirjoitti:

        Jarrucaliberia ei tietenkään voi jättää kiinni, irroita se ennen kuin aukaiset nuo neljän kuusiokolo ruuvia.

        Vaikuttaa ihan ihmiskäsin tehtävältä huollolta.
        Joudun vaihtamaan takaiskarin (jousi poikki),samassa yhteydessä tuo on parasta tehdä. Työkalut ja kuparitahnaa löytyy.Kiitos vielä ja huolettomia kilometrejä sinulle.


      • Rubenstein
        luukuttaja kirjoitti:

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.

        Hyvä ohje, soveltui 75:eenkin, kiitti !!!


    • mmm

      Ne booriongelmat koskee kyllä mun tietääkseni sitä kardaanin toista päätä eli kytkimenpuoleista. Sekään ei ole guruluokan homma mutta vaatii enemmän purkamista mm. vaihdelaatikko täytyy irroittaa. Ohjeet löytyy varmaan vieläkin joltain jenkkien beemerisivuilta.

      • luukuttaja

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.


      • K100RS
        luukuttaja kirjoitti:

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.

        Kyllä niin on, että perämurikan puoleisesta päästä hajoaa. Siinä samassa saattaa hajota myös perä. Rasvausta ei tarvitse edes tehdä joka kesä. Minäkin tein toissa kesänä, ja ensi kesänä taas uudestaan.


      • r1150r
        luukuttaja kirjoitti:

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.

        Kyse on peränpuoleisesta poorista. Miksi jalkatappien kiinnityslevy pitää irrottaa? En itse ainakaan irrottanut ja tila riittää muutenkin. Koukkuavain on paras irroitukseen ja momenttiavaimella tietysti kiinni mutta se vaatii ainakin jonkun ruuvin kohdalla nivelen käyttöä.


      • r1150r

        Vaikka haluaisikin rasvata kartaanin vaihteistonpuoleisenkin poorin niin vaihteistoa ei tarvitse irrottaa eikä edes kartaaninputkea. Sopivasta kun saa kartaaniin kiinni lemmarin tms. ja siitä kiinni liukuvasaralla niin vot kartaani on irti ja eikun rasvaa pooriin. Kartaaniputken eli takahaarukan tai oikeastaan sen puolikkaan irroitus helpottaa kartaanin irroitusta mutta teettaaää muuten tarpeettomasti hommia.


      • luukuttaja
        r1150r kirjoitti:

        Vaikka haluaisikin rasvata kartaanin vaihteistonpuoleisenkin poorin niin vaihteistoa ei tarvitse irrottaa eikä edes kartaaninputkea. Sopivasta kun saa kartaaniin kiinni lemmarin tms. ja siitä kiinni liukuvasaralla niin vot kartaani on irti ja eikun rasvaa pooriin. Kartaaniputken eli takahaarukan tai oikeastaan sen puolikkaan irroitus helpottaa kartaanin irroitusta mutta teettaaää muuten tarpeettomasti hommia.

        Empäs tullut ajatelleeksi, että turhaa työtä. Olivat kruuvit niin hollilla ja helppo aukaista, että kai se yksi syy...
        En tiedä kuinka pitkä takuu pitää antaa kotiasentajan tekeleistä, nyt kaksituhatta takana, ja takaratas vielä mukana. Tässähän ylpistyy!


      • r1150r
        luukuttaja kirjoitti:

        Empäs tullut ajatelleeksi, että turhaa työtä. Olivat kruuvit niin hollilla ja helppo aukaista, että kai se yksi syy...
        En tiedä kuinka pitkä takuu pitää antaa kotiasentajan tekeleistä, nyt kaksituhatta takana, ja takaratas vielä mukana. Tässähän ylpistyy!

        Kotiasentajan takuusta sen verran, että omiin pyöriini tehdyistä rempoista olen antanut ikuisen takuun ja vielä kaljat päälle... Aika reilua...


    • bemupappa

      muuten melko selvää, mutta missä siaitsee nämä neljä kuusiokolo ruuvia,näkyvätkö kun pyörän irrottaa vai paljekumin alla ???? pyöräni k100 rs-91

    • Kaksi_eri_koosatasta

      Eipä tuo boori ole edes ongelma 91 mallin pyörässä. Siinä se on vahvistettu 80-luvun pyöriin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe