K-satasen omistajat hei.

luukuttaja.

Vähän vanhemmankin kaluston keskustelua.
On puhuttu K-satasen kardaanin boori ongelmista.
Suurimpana syynä tähän on boorien voitelun laiminlyönti.
Miksi lyödä laimin? Omalta kohdalta sanoisin, että luulin hommaa gurutasoiseksi.
Nyt kerran sen tehtyäni voin haastaa minkä ketjupyöräläisen kilpaan siitä, että kun hän vaihtaa ketjut ja hammpaspyörät pyöräänsä. Voitelen sataseni kardaanin, ajelen kylän baariin kahville, ja sen tehtyäni tulen katsomaan urakointia.
Todella simppeli homma!

14

4370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okie

      voitelu on omissa suunnitelmissanikin muun yleishuollon ohessa, ostin 1kk sitten K100RS:n ja vaikka km määrä n. 78tkm, se on varmaan hyvä tehdä.
      Nyt olisi tietenkin mukava tietää vähän siitä, minkälainen tehtävä se on.
      Voisitko kertoa hieman aiheesta? Jotain ehkä tiedän tekniikasta yleensä, rakensin mm. "raadosta" auton joka on nyt museorekisterissä.

      • luukuttaja

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.


      • Luukuttaja
        luukuttaja kirjoitti:

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.

        Jarrucaliberia ei tietenkään voi jättää kiinni, irroita se ennen kuin aukaiset nuo neljän kuusiokolo ruuvia.


      • okie
        Luukuttaja kirjoitti:

        Jarrucaliberia ei tietenkään voi jättää kiinni, irroita se ennen kuin aukaiset nuo neljän kuusiokolo ruuvia.

        Vaikuttaa ihan ihmiskäsin tehtävältä huollolta.
        Joudun vaihtamaan takaiskarin (jousi poikki),samassa yhteydessä tuo on parasta tehdä. Työkalut ja kuparitahnaa löytyy.Kiitos vielä ja huolettomia kilometrejä sinulle.


      • Rubenstein
        luukuttaja kirjoitti:

        Heti kärkeen, kun tällainen tumpelo sen voi tehdä, sen tekee 99% väestöstä.
        Pesu tietenkin ensin. Jos on nostopöytä säästää polvia. Ankkuroi pyörä keulasta keskiseisonta tuelle.
        Ota se rekisteriroiskeläppä pois. Takaratas pois.
        Takajalkatapin kiinnitysteline ( 3 kuusiokolo ruuvia) irti. Ripusta narulla ettei roiku jarruletkun varassa. Irroita nopeusmittarin anturi. Ripusta kardaanitunneli narulla iskarin yläkiinnikkeen viereen. Sen pitää pysyä siinä kun otat iskarin pois. Jos ei pysy, tulee työläämpi remppa. Irroita iskari. Varmista vielä kerran narun pitävyys.
        Ota laadukas, huom.. laadukas kuusiokolo avain, sahaa se mutka pois. Ota hyvä pienikokoinen räikkä, siihen nivel, ja 8 mm hylsy. Aseta hylsy kuusiokolo avaimeen. Puhdista vielä kerran niiden neljän kuusiokolo ruuvin kannat että avain menee perille. Laske kolmeen, toivo parasta ja väännä. Kun oot huolellinen ruuvit aukeaa.
        Nyt on kaikki helppoa, vedä perä irti, puhdista kardaanin pää, puhdistä perässä oleva murikka- akselin pää ja koko tunneli.
        Laita laadukasta kuparitahnaa pooreihin runsaasti, paina perä takaisin. Kokoa samassa järjestyksessä kuin purit.
        Siinäpä se.

        Hyvä ohje, soveltui 75:eenkin, kiitti !!!


    • mmm

      Ne booriongelmat koskee kyllä mun tietääkseni sitä kardaanin toista päätä eli kytkimenpuoleista. Sekään ei ole guruluokan homma mutta vaatii enemmän purkamista mm. vaihdelaatikko täytyy irroittaa. Ohjeet löytyy varmaan vieläkin joltain jenkkien beemerisivuilta.

      • luukuttaja

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.


      • K100RS
        luukuttaja kirjoitti:

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.

        Kyllä niin on, että perämurikan puoleisesta päästä hajoaa. Siinä samassa saattaa hajota myös perä. Rasvausta ei tarvitse edes tehdä joka kesä. Minäkin tein toissa kesänä, ja ensi kesänä taas uudestaan.


      • r1150r
        luukuttaja kirjoitti:

        Älä manaa piruja seinille. Kardaanin toinen pää, jossa nivel, on C-renkaalla kiinni vaihdelaatikossa. En ole kuullut, että se booritus olisi aiheuttanut ongelmia.
        Siinähän ei tapahdu sisättäistä liikettä.
        Kardaanin "eläminen" on järjestetty takapäähän. Murikka akseli / karaani. Näiden välinen booritus liikkuu toisiinsa nähden renkaan ylös alaisen liikken johdosta. Liike ei ole suuri, mutta ajan kuluessa voitelematon booritus kuluu paljon nopeammin kuin voideltu. Seurauksena on, että jonain päivän kiihdytyksessä boorit pyörähtävät tyhjää, ja kyyti loppuu.
        Tämä on käsittääkseni yleisin kardaani "vika" /ominaisuus K-satasessa.

        Kyse on peränpuoleisesta poorista. Miksi jalkatappien kiinnityslevy pitää irrottaa? En itse ainakaan irrottanut ja tila riittää muutenkin. Koukkuavain on paras irroitukseen ja momenttiavaimella tietysti kiinni mutta se vaatii ainakin jonkun ruuvin kohdalla nivelen käyttöä.


      • r1150r

        Vaikka haluaisikin rasvata kartaanin vaihteistonpuoleisenkin poorin niin vaihteistoa ei tarvitse irrottaa eikä edes kartaaninputkea. Sopivasta kun saa kartaaniin kiinni lemmarin tms. ja siitä kiinni liukuvasaralla niin vot kartaani on irti ja eikun rasvaa pooriin. Kartaaniputken eli takahaarukan tai oikeastaan sen puolikkaan irroitus helpottaa kartaanin irroitusta mutta teettaaää muuten tarpeettomasti hommia.


      • luukuttaja
        r1150r kirjoitti:

        Vaikka haluaisikin rasvata kartaanin vaihteistonpuoleisenkin poorin niin vaihteistoa ei tarvitse irrottaa eikä edes kartaaninputkea. Sopivasta kun saa kartaaniin kiinni lemmarin tms. ja siitä kiinni liukuvasaralla niin vot kartaani on irti ja eikun rasvaa pooriin. Kartaaniputken eli takahaarukan tai oikeastaan sen puolikkaan irroitus helpottaa kartaanin irroitusta mutta teettaaää muuten tarpeettomasti hommia.

        Empäs tullut ajatelleeksi, että turhaa työtä. Olivat kruuvit niin hollilla ja helppo aukaista, että kai se yksi syy...
        En tiedä kuinka pitkä takuu pitää antaa kotiasentajan tekeleistä, nyt kaksituhatta takana, ja takaratas vielä mukana. Tässähän ylpistyy!


      • r1150r
        luukuttaja kirjoitti:

        Empäs tullut ajatelleeksi, että turhaa työtä. Olivat kruuvit niin hollilla ja helppo aukaista, että kai se yksi syy...
        En tiedä kuinka pitkä takuu pitää antaa kotiasentajan tekeleistä, nyt kaksituhatta takana, ja takaratas vielä mukana. Tässähän ylpistyy!

        Kotiasentajan takuusta sen verran, että omiin pyöriini tehdyistä rempoista olen antanut ikuisen takuun ja vielä kaljat päälle... Aika reilua...


    • bemupappa

      muuten melko selvää, mutta missä siaitsee nämä neljä kuusiokolo ruuvia,näkyvätkö kun pyörän irrottaa vai paljekumin alla ???? pyöräni k100 rs-91

    • Kaksi_eri_koosatasta

      Eipä tuo boori ole edes ongelma 91 mallin pyörässä. Siinä se on vahvistettu 80-luvun pyöriin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe